Motorheftafel in vloer plaatsen

mark965

MF'er
24 okt 2018
193
160
Beverwijk
Ik ben hier nieuw maar volg het motorforum al langer. Met name de Vespa GTS verhalen. En de info over motorheftafels. Ik heb besloten er een te bestellen en in mn garagevloer te laten zakken. Omdat ik veel aan internet gehad heb wil ik de werkwijze delen. Eerst een tafel besteld. De afmetingen staan op internet maar meet toch liever alles zelf na.
Proefgaten geboord om dikte vloer te bepalen.
Gat gezaagd om water op te vangen.
Beton in brokken gezaagd.
Uitgegraven op diepte.
Bewapening gemaakt en beton gestort. Bekisting en hoeklijn gelast. Volgende week weer verder met de wanden storten. IMG-20181009-WA0001.jpegIMG-20181013-WA0005.jpegIMG-20181013-WA0013.jpegIMG-20181014-WA0002.jpeg20181018_123732.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20181013-WA0005.jpeg
    IMG-20181013-WA0005.jpeg
    687,6 KB · Weergaven: 325
  • IMG-20181013-WA0013.jpeg
    IMG-20181013-WA0013.jpeg
    824,7 KB · Weergaven: 325
Phoe, dat is érg laag... hoop dat je daar geen spijt van krijgt.

Valt wel mee de door me zelf gebouwde hef-tafel waar ik al dertig jaar aan werkt komt maar 63 cm hoog en inderdaad twee rolkrukjes erbij is erg handig

Kan zijn dat ik met mijn 172 wat korter ben dan de meeste en dat het Guzzi blok alles wat hoger hebt zitten dan bij de meeste japanners dat de hoogte goed uitkomt
 
Valt wel mee de door me zelf gebouwde hef-tafel waar ik al dertig jaar aan werkt komt maar 63 cm hoog en inderdaad twee rolkrukjes erbij is erg handig

Kan zijn dat ik met mijn 172 wat korter ben dan de meeste en dat het Guzzi blok alles wat hoger hebt zitten dan bij de meeste japanners dat de hoogte goed uitkomt
Ik ben zelf ook 172. Mooi zelfbouw. Heb ik ook aan gedacht maar was me te veel werk en ruimte ontbreekt daarvoor.
 
Ik ben mij ook aan het orienteren op inbouw van een motorlift. Heb daar ook een topic voor geopend: vrije-ruimte-rondom-een-motorheftafel

Hoeveel vrije ruimte heb je rondom te heftafel?
Zelf inbouwen is beste klus. Betonzaag stond op t werk in een hoekje van het magazijn. Kosten nul. 5 uurtjes zagen en sjouwen in mn eentje. Uitscheppen zand wat verloren uurtjes en 40 puinzakken voor 20 euro. Alles op de aanhanger naar de gratis vuilstort gebracht. Beton Ijzer van collega. Over van verbouwing. Betonplex ook afval stroken. 27 zakken beamix 100 constructiebeton voor 190 euro. Laten bezorgen want was t sjouwen zat. Betonmixer kunnen lenen van vriend. Betonboor 40 mm had ik nog liggen. Hoeklijn verzinkt 44 euro. Lasapparaat had ik al. Betonkuip 8 euro. Hechtprimer 10 euro. En er zitten nu ongeveer 7 werkdagen in.
 
Hi @mark965 heb je de hoeklijn in het beton geduwd, nadat je de een-na-laatste foto hebt gemaakt?

Op een eerdere foto zie ik namelijk dat je ankers hebt gelast aan de hoeklijn.
En hoeveel vrije ruimte heb je straks rondom je lift?
 
Hi Franck, klopt die heb ik in het natte beton gedrukt, is alleen rechts wat scheef gegaan. Dan had ik steviger hoeklijn moeten nemen, nu 30 bij 30.
Ik heb het eerste gat niet te groot willen maken maar moest ook het beton er nog tussen gieten. Je kan ook de vloer verder open zagen en het hoeklijn aan het betonijzer lassen.
Ik heb echter onder de bestaande garagevloer nog 4 cm zand weggestoken, zodat de vloer ook rust op de wand.
En om het betonijzer voldoende dekking te geven, zal zo wel een tekening ervan maken.
 
Hi Franck, klopt die heb ik in het natte beton gedrukt, is alleen rechts wat scheef gegaan. Dan had ik steviger hoeklijn moeten nemen, nu 30 bij 30.
Ik heb het eerste gat niet te groot willen maken maar moest ook het beton er nog tussen gieten. Je kan ook de vloer verder open zagen en het hoeklijn aan het betonijzer lassen.
Ik heb echter onder de bestaande garagevloer nog 4 cm zand weggestoken, zodat de vloer ook rust op de wand.
En om het betonijzer voldoende dekking te geven, zal zo wel een tekening ervan maken.
wat niet goed te zien is is dat ik 10 haken in de bestaande vloer heb geboord waaraan het beton Ijzer hangt. En voor de wanden storten heb ik nog extra 6 chemische ankers in de bestaande vloer gemaakt en 6 haaks gebogen stukken beton Ijzer aangebracht. Dit omdat ik bestaand beton Ijzer door gezaagd had en toch voor zekerheid ging.
 

Bijlagen

  • 20181105_144405.jpg
    20181105_144405.jpg
    475 KB · Weergaven: 148
Als je echt zeker had willen zijn dan had je bij elke doorgezaagde betonijzer een haak in moeten lijmen .
Maar gezien de belasting en doelstelling zal deze toegepaste oplossing het wel houden .
Als je vraagt waar ik de wijsheid vandaan hebt dat was namelijk mijn werk voor ik de brui eraan gaf en ben gaan rentenieren :)
 
Ik heb zoiets ook even overwogen, maar mijn garage staat boven de kruipruimte (drive-in woning) en ik ben een beetje bang dat ik een metertje te diep in m'n betonnen vloer zaag, zullen we maar zeggen :+

Maar wel heel mooi :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan