Motorheftafel in vloer plaatsen

mark965

MF'er
24 okt 2018
193
160
Beverwijk
Ik ben hier nieuw maar volg het motorforum al langer. Met name de Vespa GTS verhalen. En de info over motorheftafels. Ik heb besloten er een te bestellen en in mn garagevloer te laten zakken. Omdat ik veel aan internet gehad heb wil ik de werkwijze delen. Eerst een tafel besteld. De afmetingen staan op internet maar meet toch liever alles zelf na.
Proefgaten geboord om dikte vloer te bepalen.
Gat gezaagd om water op te vangen.
Beton in brokken gezaagd.
Uitgegraven op diepte.
Bewapening gemaakt en beton gestort. Bekisting en hoeklijn gelast. Volgende week weer verder met de wanden storten. IMG-20181009-WA0001.jpegIMG-20181013-WA0005.jpegIMG-20181013-WA0013.jpegIMG-20181014-WA0002.jpeg20181018_123732.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20181013-WA0005.jpeg
    IMG-20181013-WA0005.jpeg
    687,6 KB · Weergaven: 325
  • IMG-20181013-WA0013.jpeg
    IMG-20181013-WA0013.jpeg
    824,7 KB · Weergaven: 325
Mooi resultaat! Zo lever je geen ruimte in en voeg je wel wat toe:t Wil dit met de tijd zelf ook hebben alleen zou (mede door mn lange stelten) een heftafel moeten vinden/zelf maken die hoog genoeg komt.
 
Ik vind dit wel heeeeel mooi gedaan zeg.

Ik sta zelf ook op het punt een heftafel aan te schaffen. Gelukkig is mijn garage groot genoeg om die er zo bij te zetten, maar anders had ik jouw werk als grote voorbeeld genomen. IK denk alleen niet dat ik het zo netjes zou kunnen.

Petje af.
 
ga voor de pomp naar een vrachtwagen sloperij, en koop een pomp van een laadklep, die kun je of op 2 accus laten lopen, of de motor er af en een 220 motortje er op maken....heb ik ook gedaan
 
ga voor de pomp naar een vrachtwagen sloperij, en koop een pomp van een laadklep, die kun je of op 2 accus laten lopen, of de motor er af en een 220 motortje er op maken....heb ik ook gedaan
In het kader van ‘domme vragen bestaan niet’ stel ik ‘um toch maar. Waarom is zo’n vrachtwagenlaadkleppomp beter dan de bijgeleverde pomp die je zowel met je bestaande compressor als met je voet kunt bedienen? En is zo’n pomp in zijn totaliteit niet juist groter dan de pomp die er al bijgeleverd is?
Ook; is het vermogen van die vrachtwagenlaadkleppomp niet te groot, zodat je het risico loopt je keerringen eruit te rossen als je niet goed oplet?

Ben wel benieuwd naar hoe het er uitziet, fotootje?

Ik heb dezelfde tafel trouwens, ook bij Kippers gekocht, en ben er al twee jaar heel tevreden over. Achteraf ben ik toch wel blij dat ik hem niet heb ingebouwd in verband met de hoogtebeperking die ik daardoor zou ondervinden. Ondanks dat ik het stiekem nog steeds wel wil omdat het heel mooi is, en die vlakke vloer heel fijn!
 
In het kader van ‘domme vragen bestaan niet’ stel ik ‘um toch maar. Waarom is zo’n vrachtwagenlaadkleppomp beter dan de bijgeleverde pomp die je zowel met je bestaande compressor als met je voet kunt bedienen? En is zo’n pomp in zijn totaliteit niet juist groter dan de pomp die er al bijgeleverd is?
Ook; is het vermogen van die vrachtwagenlaadkleppomp niet te groot, zodat je het risico loopt je keerringen eruit te rossen als je niet goed oplet?

Ben wel benieuwd naar hoe het er uitziet, fotootje?

Ik heb dezelfde tafel trouwens, ook bij Kippers gekocht, en ben er al twee jaar heel tevreden over. Achteraf ben ik toch wel blij dat ik hem niet heb ingebouwd in verband met de hoogtebeperking die ik daardoor zou ondervinden. Ondanks dat ik het stiekem nog steeds wel wil omdat het heel mooi is, en die vlakke vloer heel fijn!
Ja is een prachttafel. Bedien je hem ook met lucht? Ik heb een 24ltr herrie compressor staan. Denk dat ik een 50ltr low noise ga bestellen.
En monteurskrukje is besteld. Dan zit ik precies op de goede hoogte om te sleutelen
 
Ja is een prachttafel. Bedien je hem ook met lucht? Ik heb een 24ltr herrie compressor staan. Denk dat ik een 50ltr low noise ga bestellen.
En monteurskrukje is besteld. Dan zit ik precies op de goede hoogte om te sleutelen

Yep, ik bedien hem met lucht. Eerst had ik een 50 liter compressor van Kippers maar die gaf problemen. Kippers zei dat ze zelf een beetje ziek werden van deze compressor omdat deze vaker problemen gaf en ze waren gewend goed spul te verkopen. Na ruim een jaar heb ik hem voor 100% hetzelfde geld mogen inruilen op een 100 liter compressor waarvan ze zelf zeggen dat ze er elke dag wel een van verkopen en dat daar nooit problemen mee zijn. Deze heb ik nu een jaar in gebruik en inderdaad; geen enkel probleem. Deze is het, klikkerdeklik. Is niet totaal stil maar wel veel stiller dan zo'n 24 liter lawaaimaker.

CP222T01.jpg
 
Ik ben hier nieuw maar volg het motorforum al langer. Met name de Vespa GTS verhalen. En de info over motorheftafels. Ik heb besloten er een te bestellen en in mn garagevloer te laten zakken. Omdat ik veel aan internet gehad heb wil ik de werkwijze delen. Eerst een tafel besteld. De afmetingen staan op internet maar meet toch liever alles zelf na.
Proefgaten geboord om dikte vloer te bepalen.
Gat gezaagd om water op te vangen.
Beton in brokken gezaagd.
Uitgegraven op diepte.
Bewapening gemaakt en beton gestort. Bekisting en hoeklijn gelast. Volgende week weer verder met de wanden storten.Bekijk bijlage 1336306Bekijk bijlage 1336307Bekijk bijlage 1336308Bekijk bijlage 1336309Bekijk bijlage 1336310
Welke afmetingen heb je het gat in de vloer gemaakt? Aangezien ik een garage ben aan het bouwen laat ik het gat meteen in de vloer storten.

Gr luc
 
Welke afmetingen heb je het gat in de vloer gemaakt? Aangezien ik een garage ben aan het bouwen laat ik het gat meteen in de vloer storten.

Gr luc
De tafel van mij is 200 bij 71 bij 18,5. Ik heb rondom 5 mm speling gehouden. Dus gat is 201 bij 72 bij 19. 20190423_173858.jpg20190423_173818.jpg20190423_174053.jpg
Dan het gat voor de hydrauliek slang niet vergeten. De pomp zit er los bij en hier zit een terugslagklep in. Je kunt de slang dus doorvoeren en later de pomp aansluiten. Het hele systeem is al gevuld met olie. Je kunt ook langere slangen bestellen. 20190423_174134.jpg Hart gat zit 8 cm van de bodem en 33 cm van de zijkant. Gat omhoog zit 70 cm van af zijkant heftafelgat. Wel schuin naar beneden geboord anders is slang tekort. 20190423_174351.jpg20190423_174157.jpg En toen de tafel erin lag hield ik hier en daar meer ruimte over. Bij nameten van de tafel bleek deze wat scheef en aan 1 kant 4 mm korter. En niet overal 18,5 cm hoog. Maar dat was makkelijk uit te vullen met vulplaatjes.
 
Net gat :)

Let nu even op, voor je een gat laat spitten...
Sommige hef tafels komen ook wat naar voren met het heffen ( zoals die van mij )
Dus ze gaan niet recht omhoog, maar omhoog en "tikje naar voren"

Aangezien * geloof me * beton vrij rot naderhand groter te maken is...
Koop nu gewoon de tafel, en maak het gat "op die maat" :)

( ok, technisch gezien komt ie wat naar achteren trouwens.. )..je trekt hem naar je toe met het omhoog gaan.
 
Net gat :)

Let nu even op, voor je een gat laat spitten...
Sommige hef tafels komen ook wat naar voren met het heffen ( zoals die van mij )
Dus ze gaan niet recht omhoog, maar omhoog en "tikje naar voren"

Aangezien * geloof me * beton vrij rot naderhand groter te maken is...
Koop nu gewoon de tafel, en maak het gat "op die maat" :)

( ok, technisch gezien komt ie wat naar achteren trouwens.. )..je trekt hem naar je toe met het omhoog gaan.
Die van mij gaat kaarsrecht omhoog en naar beneden. De simpelere maar overigens niks mis mee modellen lenen zich niet om in de vloer te laten verdwijnen.
 
Ja hoor, ding zit daar prima in z'n gat :)
Als het niet zo'n bezopen pleuriswerk was geweest om dat gat in de grond te hakken had ik gewenst
het jaren eerder gedaan te hebben .

Nu wens ik alleen maar het inderdaad, jaren eerder gedaan te hebben, maar vooral .
Dat ik een ander had laten hakken !

Alleen even goed meten voor je begint en er rekening houden dat ie niet recht omhoog gaat.
 
Ik wou ook dat ik het eerder gedaan had. Ik heb er heel veel plezier van. Met goed gereedschap duurt het gat zagen 5 uurtjes .
20190424_234739.jpg
Vandaag nieuwe schokbrekers gemonteerd. Onderkant roest weggehaald en met hamerite behandeld. En nieuwe uitlaat gemonteerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan