Motorheftafel wegzetten / opslaan, iemand een slim idee?

Smit

MF veteraan
23 apr 2003
11.860
8
Hardinxveld
Hi mede MF'ers, wie van jullie heeft er allemaal een motorheftafel / hefbrug en heeft hiervoor al een slim idee bedacht mbt "opslaan wanneer niet in gebruik". O-)

Ik heb zo'n HBM200 heftafel, waar ik erg blij mee ben voor onderhoud/klusjes.
Maar momenteel ligt die vlak op de vloer, en dan is het een vrij groot/lomp ding. :/

Voor het idee:
- weegt +-160 kg -O-
- is 180cm lang - ongeveer 65cm breed en +-20cm hoog
- er zit een voorwielklem op die een stukje uitsteekt


Mijn eerste idee was om hem rechtop tegen de muur te zetten, indien niet gebruikt:
- 1) hij weegt 160kg
- 2) die voorwielklem steekt dan uit

Tweede idee was een dubbele vloer maken, maar dat is wel een bak werk + niet praktisch wanneer er een aanhanger oid in de garage staat.

In de breedte tegen de muur zou nog kunnen, alleen steekt de wielklem dan uit, die zou eraf moeten.



is er iemand die al wat slims hierop heeft bedacht?? :}
 
HBM200 ploatjes

hbm-l-2329.jpg-1920x1080-4053c37c8d.jpg


hbm-l-2332.jpg-1920x1080-a469b37c8d.jpg
 
Wij gebruiken dezelfde, maar dan met een pneumatische cilinder.
Bij niet-gebruik zetten we 'm op z'n kant tegen de muur, vastgezet met spanbandjes aan 2 muurankers.
 
Tegen het plafond hijsen....


Wild idee wellicht maar je moet alles overwegen.
Misschien (te)veel werk maar met een elektrische lier, een kabel die aan het eind uitmondt in drie kabels, een aantal katrolletjes, haken aan de kabels en hijsogen aan de lift moet het te doen zijn.
 
Hier in de garage zetten en ophalen als je hem weer nodig bent :+
 
Ik heb ook zo een gehad.
Altijd dat gekut dat dat ding midden in de garage staat.
Ik heb hem aangepast en gelijksvloers gemaakt.
Ideaal. Als hij nu beneden staat steekt hij 5 mm boven de vloer.
De dikte van de traanplaat.

Had het al veeeeeeel eerder moeten doen.
Zooo handig
 
Heb ook zo'n ding wat in de weg staat en onnodig lang is door dat achterste deel voor het oprijden. Zou hem ook liefst in de vloer hebben maar zit met dat pedaal voor op te krikken en om te laten zakken. Iemand daar ervaring mee?
 
Marktplaats :N
Bij een ander neerzetten :X
Tafel als parkeerplaats :t is een optie eigenlijk
Onder mijn bed -O- , 160kg de trap op sjouwen :?
Werkbank :z , max hoogte is 80cm :+ (dan noem ik het aanrecht :+ )

Verzinken in de vloer lijkt mij het mooiste!

Maarja, 20cm diep, we hebben een betonnen garage vloer met dikke bewapening (vorige huis eigenaar zat in het betonstaal/vlechtwerk). Dat zie ik niet zo zitten.

Ik heb geen idee hoe dik die nu is. Wel heb ik hier eens een topic gezien van iemand die 500 gaten had geboord in zijn vloer, en daarna met de Kango aan de slag ging en dáárna de put weer 'strak' had gemaakt. Dat was een flinke berg werk!

Ophangen zou kunnen, maar 160kg aan een houten dakbalk 8x20cm balk, dat gaat ook vervormen lijkt me?
Ik denk dat het "op zijn kant" tegen de muur moet worden...paar bandjes eromheen zoals Mean-Machine zegt.
 
Laatst bewerkt:
... Zou hem ook liefst in de vloer hebben maar zit met dat pedaal voor op te krikken en om te laten zakken. Iemand daar ervaring mee?...
De pomp moet dan apart van de cilinder, je plaatst de pomp (of een andere pomp) ergens verderop langs de muur en met een hydrauliekleiding onder de vloer verbind je die met de cilinder.

...Ik denk dat het "op zijn kant" tegen de muur moet worden...paar bandjes eromheen zoals Mean-Machine zegt...

Wat als je die voorwielklem en aanslag demontabel maakt met vleugelmoeren...
 
Dat is een optie ja, vleugelmoeren, eventueel icm kleine sleufjes zodat je de voorwielklem er zo uithaalt...zonder heel de moeren te lossen.

Of gewoon ff losratelen met de slagmoersleutel (electrisch), gaat opzich supersnel. 6x M10 ofzo.
 
Hi mede MF'ers, wie van jullie heeft er allemaal een motorheftafel / hefbrug en heeft hiervoor al een slim idee bedacht mbt "opslaan wanneer niet in gebruik". O-)

Ik heb zo'n HBM200 heftafel, waar ik erg blij mee ben voor onderhoud/klusjes.
Maar momenteel ligt die vlak op de vloer, en dan is het een vrij groot/lomp ding. :/

Voor het idee:
- weegt +-160 kg -O-
- is 180cm lang - ongeveer 65cm breed en +-20cm hoog
- er zit een voorwielklem op die een stukje uitsteekt


Mijn eerste idee was om hem rechtop tegen de muur te zetten, indien niet gebruikt:
- 1) hij weegt 160kg
- 2) die voorwielklem steekt dan uit

Tweede idee was een dubbele vloer maken, maar dat is wel een bak werk + niet praktisch wanneer er een aanhanger oid in de garage staat.

In de breedte tegen de muur zou nog kunnen, alleen steekt de wielklem dan uit, die zou eraf moeten.



is er iemand die al wat slims hierop heeft bedacht?? :}



Heb er geen last van ..


Dit doet mij denken aan een mooie anekdote ,

Stond een keer een knaap met een splinternieuwe auto bij de benzinepomp te tanken , en die zei tegen de vent die naast hem stond met z`n dikke bak, wat is die benzine duur hè .
Waarop die vent zei` dat zie je verkeerd, je verdiend te weinig . (stond ie met een dikke rooie kop _O- )

Oftewel` je moet groter gaan wonen .. dan is het probleem opgelost :+
 
Laatst bewerkt:
Garage is 7,5x3m, maar ik hou van vrije oppervlaktes zonder je schenen te stoten aan iets wat je 3x/5x per jaar gebruikt.

Ik ben ook zo iemand die al z'n schroefjes/boutjes etc in sorteerbakjes heeft...je kent ze wel, van die "efficiëntie autisten" :+
 
full

Garage is 7,5x3m, maar ik hou van vrije oppervlaktes zonder je schenen te stoten aan iets wat je 3x/5x per jaar gebruikt.

Ik ben ook zo iemand die al z'n schroefjes/boutjes etc in sorteerbakjes heeft...je kent ze wel, van die "efficiëntie autisten" :+


Net als bij de van vossen trailers doen , twee kleine wieltjes op de zijkant .
1 zwenkwieltje en 1 vaste in de lengte richting . dan rij je het ding op de zijkant overal naar toe.
Wielklem kun je oplossen door een paar strippen met een verzet er in op de tafel te bouwen . (blokkering op het einde)
daar schuif je de wielklem dan in een mum van tijd onder .


Of anders het ding gewoon met een paar grote vleugelbouten vast zetten . ;)
 
Tegen het plafond hijsen....


Wild idee wellicht maar je moet alles overwegen.
Misschien (te)veel werk maar met een elektrische lier, een kabel die aan het eind uitmondt in drie kabels, een aantal katrolletjes, haken aan de kabels en hijsogen aan de lift moet het te doen zijn.

:^ daarna de heftafel verkopen en de lier gebruiken om je motor op te hangen :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan