motorhelm binnenvoering nat - tips?

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
Met de 4 seizoenen zijn onze huidige seizoenen degene waar het meest regent. Dat zou niks uitmaken, als mijn helm binnen voering niet kletsnat zou worden.
Een motorhelm voering zit vrij laag vaak en dat gaat hoe dan ook, water opzuigen naarmate dat neer druppelt langs de helm.

Natuurlijk is de voering weg te halen, dan op de verwarming bijv. Maar handig is dat niet. Zeker als je bij de tankstation komt.... Mag ik uw verwarming gebruiken??
HJC en Nolan Carbon helm, maar allemaal hetzelfde gemaakt.

Zijn er helmen of accessoires die kunnen helpen?
 
Welk type helm heb je specifiek? En heb je een spatbord op de motor?

Wat je beschrijft heb ik zowel met een Schubert C3 als een Shoei Neotec nog nooit meegemaakt. Beide hebben een soort waterdichte coating aan de onderkant van de voering.
 
@dgr : heb een Nolan X-lite carbon. De onderkant is wat nep leer? direct naast zit dat zachte spul voor de wang. Daar zuigt ie water op denk ik.
Een motorrijder heeft zijn helm niet perfect horizontaal, dus gaan er druppels water langs de onderkant naar voren. dus komen ze bij het water absoberende stuk.
 
Er is toch iets vreemds aan de hand bij jou. Trekt je kuipruit(je) vacuüm? Heb je een col? Ik heb namelijk geen last van dit verschijnsel. Niet met mijn Nolan N90-2 en zelfs niet met mijn jethelm Skorpion Exo S1.
 
Er is toch iets vreemds aan de hand bij jou. Trekt je kuipruit(je) vacuüm? Heb je een col? Ik heb namelijk geen last van dit verschijnsel. Niet met mijn Nolan N90-2 en zelfs niet met mijn jethelm Skorpion Exo S1.
:^
Ook nog nooit laat van gehad. Heb genoeg regen op de motor gezien, maar klets natte binnenvoering, nee.
Ervaring met Shark, AGV en Shoei.
 
Nee, geen vacuum. is niet mogelijk. Een foto bijgevoegd
1671909473420.png
 
Jemig wat een ongelukkige constructie. De zachte voering zit op het laagste punt 8)7

Je zou kunnen proberen om een extra randje van 1-2cm hoog te bevestigen langs de buitenrand van de schaal om zo een "watergeleider" te creëren aan de onderkant. Het water zoekt dan het laagste punt en kruipt hopelijk niet meer omhoog in je voering.
 
Spatbord ja, alleen eentje die niet half over de band gaat. Je kan dat verlengen zodat ie ongeveer 12 cm van de grond is. nu is dat ongeveer 25 cm
 
Ik heb het bij mijn verschillende helmen ook als het hard regent.
Ik heb altijd gedacht dat het erbij hoort, ik vind het niet meer dan logisch dat de helm nat wordt. Ik moet ook vaak met vizier open rijden omdat mijn bril anders beslaat. Dan regent het zo naar binnen.

Ik heb er verder geen last van, natuurlijk is het koud als ik hem weer opzet maar dat is alleen in het begin.
Ik heb hem nog nooit geforceerd gedroogd of de voering eruit gehaald.
 
Heb ook vaak last van een natte helm.
Beetje koud als je die de volgende dag weer opzet.
Het ergste vind ik de kotslucht 🤢.
Maar ja, misschien is een keertje wassen na 2 jaar geen overbodige luxe 🤣

Oplossing is denk ik de helm op een warme plaats laten drogen, en gelijk je handschoenen.
 
Ook nog niet meegemaakt met zowel de Shoei als Scorpion. Vind wel dat bij jouw helm het zacht gedeelte vrij laag zit waardoor het als een spons gaat werken. Het type jas enof sjaal kan in dit geval ook invloed hebben.
 
Dank heren! voor de tips.

Kiek eens naar de bijlages, wat ik geprobeerd heb. Is niet helemaal juist, maar werkt wel. De onderkant kon los. Je kunt zien dat, waar de zwarte ringen zitten, vanaf daar en helemaal rondom mijn hoofd daar binnen, absoberend materiaal zit. Dit zorgt ervoor dat dit stuk eerst nat wordt, dan trekt het water richting mijn wangen etc. Zeer onprettig rondrijden. Weer wat geleerd als ik naar een helm ga kopen. :o

Ik ga insdag zonder dat stuk rijden, als ik mij niet vergis heeft dit stuk nauwelijks nut....voor nek bescherming is dit nutteloos. Te weinig materiaal.
Maar omdat de buitenkant en rits nu wat verder uitsteekt dan de binnenkant, blijft het droog, schat ik. :+ Eindelijk!

1671999080941.png


1671999030448.png
 
Goede buff / coll, noch met schoei noch met HJC last van dat het vervelend wordt.
Na regenbuien wel ff de helm op de verwarming.
 
Terug
Bovenaan Onderaan