Motorhelm + gezichtsmasker goed beschermd??

Bevestig je gewoon aan de zijkanten. Ik neem ook aan dat dit niet voor supersports gebruikt gaat worden. En tja ece goedkeuring, hoeveel mensen rijden er niet met oude 'over de datum' en beschadigde helmen. Ik zou er persoonlijk niet wakker om liggen.
En bijvoorbeeld DOT gecertificeerd? Prent is 140 euro voor niet eu gekeurde helm, nou had ik begrepen dat oom agent toch niet vaak op de keuring let als hij je aanhoud
 
Bevestig je gewoon aan de zijkanten. Ik neem ook aan dat dit niet voor supersports gebruikt gaat worden. En tja ece goedkeuring, hoeveel mensen rijden er niet met oude 'over de datum' en beschadigde helmen. Ik zou er persoonlijk niet wakker om liggen.
Die ECE is ook het minst van belang, maar die keuring is er wel met een reden. Ik zou echt niet weten hoe je iets moet bevestigen aan een helm zodat het veilig is, blijft zitten bij een val, en niet juist zorgt voor extra letsel.
 
Die ECE is ook het minst van belang, maar die keuring is er wel met een reden. Ik zou echt niet weten hoe je iets moet bevestigen aan een helm zodat het veilig is, blijft zitten bij een val, en niet juist zorgt voor extra letsel.

Gewoon 2 gaten boren aan ieders weerkant beneden en boutjes met platte kop vanaf de binnenkant. Alu beugeltje erop en klaar. Heeft geen effect verder op de helm zelf.
 
Zelf knutselen kan maar ik verwacht bij dergelijke oplossingen toch wel wat negatieve aandacht van de Bromsnor.

ArchieSingleBar.png
 
Gewoon 2 gaten boren aan ieders weerkant beneden en boutjes met platte kop vanaf de binnenkant. Alu beugeltje erop en klaar. Heeft geen effect verder op de helm zelf.
En als je dan op je kin valt buigt dat beugeltje zodat je klem zit in je helm? Ik schei er verder over uit, want dit wordt een eindeloze discussie. Doe vooral wat je denkt dat goed is, maar denk alsjeblieft aan je veiligheid.
 
Blijft inderdaad niet veel van je baard in de wind over als je met je kin over het asfalt schraapt.

Keuze is een (bescheiden) gevoel van vrijheid altijd tegenover een hogere mate van veiligheid als het eens verkeerd gaat.

Dat gezegd hebbende: ik rij zelf meestal met een jethelm.\ maar ik ben me er terdege van bewust dat dat niet de meest verstandige/veilige keuze is.
 
Op mijn 138pk SP2 uit 2003
eaa9ddebbfccb17544860647f2d66284.0.jpg



Op mijn 7pk Gilera uit 1954
IMG_20200622_151546.jpg

Met een tube tegen de insecten
 
En als je dan op je kin valt buigt dat beugeltje zodat je klem zit in je helm? Ik schei er verder over uit, want dit wordt een eindeloze discussie. Doe vooral wat je denkt dat goed is, maar denk alsjeblieft aan je veiligheid.

Als het een te dun beugeltje is wel ja. Maar wat gebeurd er wanneer je crasht met een integraalhelm en je raakt een hard oppervlak op je plastic vizier die kleiner is dan je vizier.
 
Laatst bewerkt:
topic kaping:

Wat nou als je geen 16 meer bent en het toch leuk vind? Me schamen voor wat anderen vinden is iets waar ik niet zo gevoelig voor ben.

Overigens was dit een cadeautje van mijn kleinkinderen dus draag ik dat gewoon, is verder niet mijn eerste keus maar ik kan er wel om lachen en het werkt net zo goed tegen vliegen als een saaie tube ☺
 
topic kaping:

Wat nou als je geen 16 meer bent en het toch leuk vind? Me schamen voor wat anderen vinden is iets waar ik niet zo gevoelig voor ben.

Overigens was dit een cadeautje van mijn kleinkinderen dus draag ik dat gewoon, is verder niet mijn eerste keus maar ik kan er wel om lachen en het werkt net zo goed tegen vliegen als een saaie tube ☺
Vanaf een bepaalde leeftijd kan het misschien weer wel.👨‍🦳
 
topic kaping:

Wat nou als je geen 16 meer bent en het toch leuk vind? Me schamen voor wat anderen vinden is iets waar ik niet zo gevoelig voor ben.

Overigens was dit een cadeautje van mijn kleinkinderen dus draag ik dat gewoon, is verder niet mijn eerste keus maar ik kan er wel om lachen en het werkt net zo goed tegen vliegen als een saaie tube ☺

Het was meer een geintje.
 
Die ECE is ook het minst van belang, maar die keuring is er wel met een reden.
En dat zeggen de nabestaanden van een kennis van mij ook. Hij had een niet gekeurd "potje" op dat zijn nek brak toen hij door een koekblik van de weg gereden werd. Ze reden allebei nog geen 30km/uur maar door een verkeerde helm was hij wel op slag dood.
 
Om e.e.a. m.b.t. de veiligheid van helmen met een knipoog af te sluiten:
Toen ik nog een jong guppie was hebben ze in Belgie een praktijktest gedaan met een (destijds nieuwerwetsche) integraalhelm en een wollen muts. Beide werden van een kerktoren naar beneden gegooid, integraalhelm in stukken en de wollen muts was nog puntgaaf. Ik vermoed dat het daarom een poos heeft geduurd voor integraalhelmen populair zijn geworden.

🤣
 
Om e.e.a. m.b.t. de veiligheid van helmen met een knipoog af te sluiten:
Toen ik nog een jong guppie was hebben ze in Belgie een praktijktest gedaan met een (destijds nieuwerwetsche) integraalhelm en een wollen muts. Beide werden van een kerktoren naar beneden gegooid, integraalhelm in stukken en de wollen muts was nog puntgaaf. Ik vermoed dat het daarom een poos heeft geduurd voor integraalhelmen populair zijn geworden.

🤣
Lijkt een leuke reactie in dit topic, is niet zo leuk na mijn verhaal en eigenlijk totaal irrelevant in deze discussie...
 
. . . is niet zo leuk na mijn verhaal
Daar heb je wel gelijk in, welgemeend excuses aan degenen die ik hiermee gekwetst heb.
en eigenlijk totaal irrelevant in deze discussie...
Ja en toch niet helemaal. Keuringen zijn arbitrair, zinvol zeker, maar arbitrair. Dat die wollen muts geen ECE zou krijgen is duidelijk, maar een ongekeurde helm hoeft niet per definitie onveiliger te zijn dan een ECE gekeurde. In de USA gebruiken ze een DOT keuring, naar europese maatstaven minder strenge keurings eisen dan ECE, betekent dat dan dat een DOT helm onveilig is? Imho niet, volgens US standaards ook niet, in EU weer wel, arbitrair dus en afhankelijk van waar je je bevind.

Nu ken ik de situatie van je overleden kennis niet maar ik begrijp niet hoe een potje de oorzaak kan zijn dat je je nek breekt, dat je meer letsel oploopt vanwege minder / te weinig bescherming kan ik wel volledig begrijpen.

Side note: zelf heb ik tweemaal een stevige buiteling gemaakt met de racefiets bij 30+ en 40+ snelheden. Eén van die keren lag mijn helm volkomen in duigen maar verder weinig schade (wpaar dagen bier met een rietje was het ergste) degene die achter mij reed brak wel zijn nek (overleefd en hersteld). Een fietshelm zou nooit door de motorhelm ECE komen, toch betekent dat niet dat een fietshelm onveilig is, immers in fietsland wordt het als 'veilig' erkend waarmee ik aan probeer te tonen dat de keuring zelf een arbitrair iets is.

[edit]
Aardig stukje over helmkeuring:
 
En dat zeggen de nabestaanden van een kennis van mij ook. Hij had een niet gekeurd "potje" op dat zijn nek brak toen hij door een koekblik van de weg gereden werd. Ze reden allebei nog geen 30km/uur maar door een verkeerde helm was hij wel op slag dood.

Welke helm had het breken van de nek kunnen voorkomen dan?
Of anders geformuleerd: wat was er niet goed aan de helm waardoor de nek is gebroken. (‘Niet gekeurd’ is natuurlijk niet het antwoord waar ik iets mee kan)
 
3e8
Welke helm had het breken van de nek kunnen voorkomen dan?
Of anders geformuleerd: wat was er niet goed aan de helm waardoor de nek is gebroken. (‘Niet gekeurd’ is natuurlijk niet het antwoord waar ik iets mee kan)
Zijn potje is zover "achterover" geslagen dat de helm eigenlijk als een mes door zijn wervels geslagen is...
 
Als je je afvraagt hoe je nekletsel (csi=cervical spine injury) kan krijgen door een helm hier voor de liefhebbers een linkje (net daarin weer meerdere linkjes :)) naar een groot medisch onderzoek.

.
 
3e8

Zijn potje is zover "achterover" geslagen dat de helm eigenlijk als een mes door zijn wervels geslagen is...

Ik denk dat dit ook kan gebeuren met een goedgekeurde jethelm, als de band niet goed zit. Waarmee ik niet goed wil praten dat je met een ongekeurde helm rond gaat rijden. Maar er kan evengoed nog veel fout gaan
 
Bij nader inzien moet je het misschien ook niet willen weten wat er allemaal mis kan gaan.
Gewoon goed gekeurde helm kopen die comfortabel zit en genieten "langs 's heeren wegen"

(Maar als ambulance verpleegkundige ben ik gelijk getriggerd, en wil ik echt weten hoe je je nek breekt door een helm. Liefst met filmpjes, (röntgen) foto's, CT-scan enz
Just my thing)
 
Terug
Bovenaan Onderaan