Motorhelm kopen welke dealer? Merken die ik juist moet bekijken of overslaan?

Een helm passen is 1. Er lekker mee rijden is 2.

Tijdens het passen merk je niet hoeveel wind er wel of niet door de ventilatie komt. Hoeveel herrie het ding maakt met de ventilatie open of dicht. etc. etc.

Je weet pas of die goed is voor jouw wanneer je er mee gereden hebt.
 
En toen werd je wakker...
Nee hoor, heb een x-lite van 400€ voor 75€ kunnen kopen (zo goed als nieuw)
Van iemand die vader was geworden en z’n vrouw/vriendin vond dat hij moest stoppen met motorrijden :?
Want het was ineens gevaarlijk _O-
ik dacht bij mezelf “sukkel” kom maar hier met de helm
 
...................in het ziekenhuis met zwaar hoofdletsel. (omdat die goedkope marktplaats-helm toch NIET OKE was.)
Als je naar de SHARP site gaat, zie je dat prijs niet zoveel zegt over veiligheid; vergelijk deze helmen maar eens:

en


Het is maar zeer de vraag of de Lidlhelm er zo slecht uit zou komen. Maar het is logisch dat je inboet op comfort etc.
 
Matsudo. Heb zelf een Grex helm. Is made by NOLAN. Zit MIJ erg lekker. Rij met een systeemhelm ivm met brilleke. Zonnevizier ook ingebouwd. Prijs zal je meevallen. Maar ga zelf aub passen...
 
Ik heb een Nolan - X-lite hoofd, maar pas ondervonden dat de Airoh ST-701 mij ook goed past en dat het zonnevizier mij enorm veel helderheid en dieptegevoel geeft (zelfs met een vuil buitenvizier - it's amazing!). :9
 
Kijk dan ook eens bij Motozoom in Utrecht. Zelf goede ervaringen mee.
Ik ben daar ook eens heel goed geholpen met het passen van helmen. Ik heb zo'n beetje alles op m'n hoofd gehad en ben erg goed geholpen door de verkoper. Er kwam niets schokkends uit, HJC zat het best, samen met Bell, Shoei had eventueel ook gekund maar zat niet perfect. Ik gebruikte al HJC omdat ik er zelf al eerder achter was gekomen dat dat mijn pasvorm was. Er zit heel veel verschil in pasvorm tussen de verschillende merken!
 
Ik ben zogezegd een heropstapper. Ga binnenkort weer motorrijden. Heb een sportieve motor gekocht.
Mijn oude helm lijkt nog goed. Maar mij wordt verteld dat deze toch vervangen moet worden.
Veiligheid voor alles, dus dat geloof ik graag.
Nu komt het, toen ik ooit een helm kocht. Was er genoeg keuze, maar koos men al snel voor Shoei Arai of AGV (tenminste die merken zag ik overal).
Nu lijken er wel 200 merken te bestaan.
Een zoektocht op het forum leert mij dat Arai nu als heel duur wordt gezien.
Ik sta overal voor open, dus tips ik hoor ze graag.
Maar ik ben vooral benieuwd zijn er in het midden van Nederland dealers die zijn aan te raden?
Ik neig naar Shoei omdat die makkelijk op maat te maken zijn.
Probeer vooral een goed passende helm te vinden, die dus geen nare drukpunten heeft maar wel goed 'strak' op je hoofd zit, anders heb je straks een helm die niet lekker zit en wil je er ook niet mee rijden.
Ik heb zelf erg veel plezier van mijn Shoei GT Air 2 die met de bril die ik draag goed op mijn hoofd past en een ingebouwd zonnevizier heeft.
 
Mijn ervaring is als volgt, ik ging motorrijlessen nemen en daarom zoek naar een helm. Matzwart moest ie zijn en het liefst Shoei, want die zie je ook bij MotoGP en mannen met vette buikschuivers.
Je snapt al waar ik mee thuis kwam... de helm was mooi stil, maar zat nooit lekker, stapte meestal af met hoofdpijn -O-

Jaren later, veels te laat eigenlijk op zoek gegaan naar iets nieuws, ik maakte dezelfde fout, want ik wilde die ene AGV helm in die kleuren, want, iets met Rossi en de Italiaanse kleuren. Gelukkig zat die helm zo verschrikkelijk dat ik andere helmen ben gaan passen tot ik die ene helm op zette. Alsof ik op mn kussen lag, zo comfortabel, overal strak, maar geen enkel drukpunt, heel fijn. De verkoper bevestigde dat deze helm voor mijn hoofdvorm is ontwikkeld.

Samengevat: probeer zonder voorkeur voor een kleur of merk helm, verschillende helmen te passen. Mocht ie lekker lijken te zitten, dan zou het helemaal mooi zijn als je een stukje kunt proefrijden. Het zijn meestal dure dingen en je doet er een paar jaar mee.
 
JUIST! Jouw laatste opmerking is de beste................

Nog nooit heb ik me laten leiden door de helmen die Rossi en z'n vriendjes in de MotoGP dragen.
Alle mooie kleurtjes en andere promotie-fratsen daar ben ik geheel ongevoelig voor. Die race-jongens krijgen de mooiste spullen, alles speciaal naar hun wensen aangepast. Denk dan niet dat als jij een confectie-modelletje koopt, dat die direct geweldig gaat zijn. Je zou er natuurlijk geluk mee kunnen hebben dat ie jou wel perfect past. Dat is dan geluk hebben.

Maar algemeen gesproken wordt het passen-passen-passen................................totdat..........................EUREKA!
Als je een helm vindt (liefst een A-merk) die helemaal goed zit, dan wordt DAT jouw helm! Oke, je kan daarna nog het goede kleurtje kiezen!
 
Laatste 2 opmerkingen 👌

Ik moest en zou een shoei hebben, ook iets met moto gp dingen.

Gelukkig ff een half uur met dat ding op me hoofd rondgelopen in de winkel en er achter komen dat je een kneiter zeer voorhoofd krijgt.

Passen passen passen en wat denk je ik heb een HJC hoofd 🤷‍♂️.

Juiste merk gevonden check
Juiste opties kiezen check
Juiste kleur kiezen check

En happy days 🤙
 
JUIST! Jouw laatste opmerking is de beste................

Nog nooit heb ik me laten leiden door de helmen die Rossi en z'n vriendjes in de MotoGP dragen.
Alle mooie kleurtjes en andere promotie-fratsen daar ben ik geheel ongevoelig voor. Die race-jongens krijgen de mooiste spullen, alles speciaal naar hun wensen aangepast. Denk dan niet dat als jij een confectie-modelletje koopt, dat die direct geweldig gaat zijn. Je zou er natuurlijk geluk mee kunnen hebben dat ie jou wel perfect past. Dat is dan geluk hebben.

Maar algemeen gesproken wordt het passen-passen-passen................................totdat..........................EUREKA!
Als je een helm vindt (liefst een A-merk) die helemaal goed zit, dan wordt DAT jouw helm! Oke, je kan daarna nog het goede kleurtje kiezen!
En dan ga je ermee rijden en maakt het ding een pleuris herrie.
Been there, done that.

Er ligt bij mij een een €500 RPHA 11 in de kast. Zit perfect en zo ook in de winkel. Is erg stil zeiden ze ..... geen idee wat hun definitie van stil is, maar die van mij is anders.
De helm wordt amper tot niet gebruikt. Dit jaar 2 keer geprobeerd om weer te beseffen waarom die in de kast ligt.

Ik rij met mijn oude (opnieuw gekocht) Shoei rond. Kostte ditmaal maar €250 gelukkig, omdat die niet meer gemaakt wordt.

Wanneer je er niet mee gereden hebt weet je niet of die bevalt. Passen in de winkel is niet voldoende. Daarom heb ik mijn oude helm maar weer terug gekocht. Duur geintje om er achter te komen dat het niet lekker rijdt (daar koop je het ding immers voor).
 
Zelf nooit ervaren dat helm extreem meer geluid doorlaat tov een andere helm. (Ik draag wel altijd goede oordoppen)
Je zou het niet verwachten van een RPHA dat de herrie zo extreem is.

Jazeker, te veel geluid ga je pas rijdend ervaren. En dan specifiek voor JOUW motor.
Mss is jouw herrie wel specifiek voor JOUW motor, JOUW rijpositie, en in dit geval de RPHA. Een ander heeft mss nergens last van............?
Als je bijv op een BMW RT achter dat mega-windscherm (ook bruikbaar voor dagje strand?) zit, dan heb je wrs al voldoende aan een ouderwetse Willempie-helm.
 
Hier dezelfde ervaring qua geluid. Shoei XR1000 zit voor meer meter, maar is muisstil. Arai Quantum ST pro zit als gegoten, maar het geluidsniveau is aanzienlijk hoger. Met ander oordoppen en een kinstuk is het weer comfortabel qua geluid. Ook daar leren we van.
 
En dan ga je ermee rijden en maakt het ding een pleuris herrie.
Been there, done that.

Er ligt bij mij een een €500 RPHA 11 in de kast. Zit perfect en zo ook in de winkel. Is erg stil zeiden ze ..... geen idee wat hun definitie van stil is, maar die van mij is anders.
De helm wordt amper tot niet gebruikt. Dit jaar 2 keer geprobeerd om weer te beseffen waarom die in de kast ligt.

Ik rij met mijn oude (opnieuw gekocht) Shoei rond. Kostte ditmaal maar €250 gelukkig, omdat die niet meer gemaakt wordt.

Wanneer je er niet mee gereden hebt weet je niet of die bevalt. Passen in de winkel is niet voldoende. Daarom heb ik mijn oude helm maar weer terug gekocht. Duur geintje om er achter te komen dat het niet lekker rijdt (daar koop je het ding immers voor).
R-PHA 10/11 maakt aardig wat geluid ondanks oordoppen, toch geen reden voor mij om hem niet te gebruiken. Als hij maat L is help ik je er wel vanaf :+
 
Bedankt voor alle tips. Rijd voorlopig nog even met mijn oude. En ga de komende tijd wat zaken af om vooral veel te passen en te proberen.
Vind de keus voor helm lastiger dan voor mijn motor.
 
giphy.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan