Motorhelm kopen welke dealer? Merken die ik juist moet bekijken of overslaan?

Matsudo

675R Daytona
2 jul 2005
66
21
Ik ben zogezegd een heropstapper. Ga binnenkort weer motorrijden. Heb een sportieve motor gekocht.
Mijn oude helm lijkt nog goed. Maar mij wordt verteld dat deze toch vervangen moet worden.
Veiligheid voor alles, dus dat geloof ik graag.
Nu komt het, toen ik ooit een helm kocht. Was er genoeg keuze, maar koos men al snel voor Shoei Arai of AGV (tenminste die merken zag ik overal).
Nu lijken er wel 200 merken te bestaan.
Een zoektocht op het forum leert mij dat Arai nu als heel duur wordt gezien.
Ik sta overal voor open, dus tips ik hoor ze graag.
Maar ik ben vooral benieuwd zijn er in het midden van Nederland dealers die zijn aan te raden?
Ik neig naar Shoei omdat die makkelijk op maat te maken zijn.
 
Helmen is iets persoonlijks,merk A kan heel anders aanvoelen dan merk B,zo zweer ikzelf bij Arai omdat die
op mijn knar het lekkerste zit,maar een maat van mij wil juist weer een Shoei,het advies is dus ga passen in een winkel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Ik ben zogezegd een heropstapper. Ga binnenkort weer motorrijden. Heb een sportieve motor gekocht.
Mijn oude helm lijkt nog goed. Maar mij wordt verteld dat deze toch vervangen moet worden.
Veiligheid voor alles, dus dat geloof ik graag.
Nu komt het, toen ik ooit een helm kocht. Was er genoeg keuze, maar koos men al snel voor Shoei Arai of AGV (tenminste die merken zag ik overal).
Nu lijken er wel 200 merken te bestaan.
Een zoektocht op het forum leert mij dat Arai nu als heel duur wordt gezien.
Ik sta overal voor open, dus tips ik hoor ze graag.
Maar ik ben vooral benieuwd zijn er in het midden van Nederland dealers die zijn aan te raden?
Ik neig naar Shoei omdat die makkelijk op maat te maken zijn.
Ik weet dat Shoei best wel goed is, maar ik heb helaas gewoon geen Shoei hoofd. Dus als iemand Shoei aanbeveelt, dan is dat voor mij een bagger advies.
De moraal van dit verhaal: Ga 20 helmen passen! ;)
 
Ik weet dat Shoei best wel goed is, maar ik heb geen Shoei hoofd. Dus als iemand Shoei aanbeveelt, dan is dat voor mij een bagger advies.
De moraal van dit verhaal: Ga 20 helmen passen! ;)
:^
Passen passen en nog eens passen.
Er zit wel wat verschil in.

Een goedkopere helm is goedgekeurd voor gebruik, maar om goed te beschermen moet hij goed passen.
Ook zal er verschil zitten in aerodynamica, ventilatie, geluidsproductie, kwaliteit van het hele spul, zichtveld, kwaliteit van het stof van het binnenwerk, etc.
En die afweging zal je zelf moeten maken.
 
ik kan even niet vinden waar je precies woont maar bedoel je midden van het land alleen noord zuid of oost west of beide?
persoonlijk ben ik altijd goed geholpen bij hans van wijk in zoetermeer en ook bij termaat in nijmegen. noord zuid redelijk in het midden maar oost west niet zo. hebben beide een ruime sortering en de meeste verkopers in de kleding / helmen afdeling proberen je ook goed te helpen met het maken van de juiste keuze.
en duur is een relatief begrip die vaak verward wordt met kost veel geld. duur zijn producten die hun prijs niet waard zijn en als een arai je lekker zit is hij meestal zijn geld wel waard dus dan kost het alleen veel geld.
en voor een merk ga ik geen advies geven dat is zeer afhankelijk van het model van je hoofd alle pasvormen zijn anders bij de verschillende fabrikanten dus daar kan ik je maar 1 advies voor geven ga ze allemaal passen. en ga niet op een zaterdag dan is het in de meeste motorzaken veel te druk om goede service te krijgen.
 
Sinds ik ben afgestapt nooit meer een motorzaak geweest, ben dus ook wel benieuwd naar wat tegenwoordig goede/bekende dealers zijn. Grappig genoeg stonden Termaat en Van Wijk indertijd ook al wel bekend. Ging ervan uit dat er nu wel goede concurrenten waren bij gekomen. Ik zal inderdaad veel gaan passen. Bedankt voor de tips. (15 jaar geleden overhaast een iets te grote helm gekocht (millimeterwerk) nooit echt van kunnen genieten.
 
Voor mij is midden echt midden midden, woon in de buurt van Amersfoort.
 
Probeer ook eens (dat bestond toen nog niet) een Motorkledingcenter filiaal.
 
De Valkenier in Barneveld , erg goed met kleding en helmen !
 
Tegenwoordig hebben ze bij shoei een service waarbij ze de helm aan kunnen passen op je hoofd
Maar net zo als gezegd gewoon helmen passen
Dit jaar een shoei gekocht en ik moet zeggen kost wat maar dan heb je wat
 
Rij anders een keer naar Ten Kate (Nieuw Leusen) of Kalsbeek (Zwolle).

Molenaar zit bij mij om de hoek (3km). Prima motorzaak maar niet zoveel keus als hierboven. Maar je kunt er ook wel slagen hoor. De dames hebben m.i. echt verstand van zaken.

Als kleur, graphics voor jou niet belangrijk zijn kun je met een (mono color) Arai, Shoei, HJC geen buil vallen. als je slechts af en toe een uurtje gaat rijden en een "goedkopere"past je goed dan is dat het overwegen waard. Maar wat hierboven al gezegd is "Ook zal er verschil zitten in aerodynamica, ventilatie, geluidsproductie, kwaliteit van het hele spul, zichtveld, kwaliteit van het stof van het binnenwerk, etc. "
 
Totaal afhankelijk van je kop.

De gemiddelde *dure* bling merkhelm pas ik niet, of beter gezegd.. past m'n king-size-jiddische neus er niet in.

Bij een HJC kan het klepske nét dicht.. dus koop ik HJC helmen..



Ja ja.. een pothelm zou beter voor me zijn :)
 
Kijk dan ook eens bij Motozoom in Utrecht. Zelf goede ervaringen mee.
Motozoom is een beetje wisselend kwa expertise. Zijn voornamelijk studenten die er werken en de wacht wisselt regelmatig. Ik kom er al jaren en kom er met regelmaat, en elke keer zie ik wel weer een nieuw gezicht. Hoeft niet per sé iets slechts te zijn, maar iemand met veel ervaring met een bepaald iets zal je niet veel meer tegenkomen denk ik.. Of je moet net de juiste voor je hebben..
 
Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen. Dit onderwerp is al 88x opnieuw aangehaald...

Conclusie: Passen en geen helm van de Action kopen.
 
Motozoom is een beetje wisselend kwa expertise. Zijn voornamelijk studenten die er werken en de wacht wisselt regelmatig. Ik kom er al jaren en kom er met regelmaat, en elke keer zie ik wel weer een nieuw gezicht. Hoeft niet per sé iets slechts te zijn, maar iemand met veel ervaring met een bepaald iets zal je niet veel meer tegenkomen denk ik.. Of je moet net de juiste voor je hebben..
Fair point. Vanuit dat perspectief misschien niet de beste zaak om langs te gaan als je weer nieuw bent in de helmen wereld.

Ik ga daar zelf meestal in de ochtend/middag heen. Misschien dat ik daarmee de scholieren net mis loop.
 
Gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen. Dit onderwerp is al 88x opnieuw aangehaald...

Conclusie: Passen en geen helm van de Action kopen.
Weet ik Sven. Maar ik vond alleen oude topics. Maar de goede motorzaken van 15 jaar geleden zijn kennelijk nog steeds de goede zaken. Bedankt voor alle tips. Ik zal zeker gaan passen.
 
Wat ik erg fijn vond was toen ik mijn helm ging uitzoeken dat ik met een helm van de plank een stukje mocht rijden. (Even snelweg tot aan eerst volgende afslag en weer terug) Daardoor kon ik direct wel helmen links laten liggen die te lawaaiig waren of bij het rijden bewegen gingen. Ieder hoofd is anders van vorm maar ook de motor waar je op rijdt. Snap dan ook de mensen niet die blindelings via een webshop een nieuwe helm gaan uitzoeken.

Was overigens bij Motoport Leek, net ietsje verder naar het noorden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga niet vertellen dat Nolan de beste is.
Maar voor MIJ geldt, dat deze helm MIJ het beste paste.
100 helmen geprobeerd van vele merken, totdat ik de moed al zowat had opgegeven.
Ik wilde al bijna een ander merk helm af gaan rekenen, want 'dan moet 't maar', toen de verkoopster een goed idee kreeg.
Ze zei dat ik deze Nolan maar eens moest proberen. Ja, bij MIJ zat ie direct als gegoten.
Ik heb er inmiddels al de nodige km's mee gereden en ben er nog steeds tevreden over.

Een helm moet perfect passen. Bij nieuw mag die ietsje strak zitten.
Maar ieder hoofd is anders dus een goed advies aan TS is niet te geven.
Overigens denk ik dat je bij alle A-merken niet snel echt verkeerd kunt gaan.
 
Gamma Action Lidl
En niet vergeten op marktplaats daar shop je een helm van 500€ voor 50€
Zijn allemaal gekeurd
 
Terug
Bovenaan Onderaan