Motorhelmen bij de Blokker. Veilig?

veel discussie en eigenlijk geen feiten over hoe een helm van 40 euro zich houd tov een helm van 800 euro bij een ongeluk.

mijn mening; het blijft gewoon hopen dat je een goede helm hebt, of je helm nou 800 euro kost of maar 40, zolang jij geen feiten hebt over beide helmen kun je alleen hopen dat die van 800 euro wat beter is.
(of nog beter, gewoon geen ongeluk meemaken)
 
Als duo-rijder heb ik zelf ook ervaring met goedkopere helmen. Mijn vorige helm, à €60,- was wel gekocht bij een motorzaak. Dit was op dat moment de enige echt goed passende helm die ze hadden. En ja, ik heb echt heel veel gepast. Ik moet eerlijk toegeven, na een half jaar zeker wekelijks dragen werd die pasvorm wel iets minder en bij slecht weer besloeg het vizier enorm, dus toen ik zelf ging lessen is er wel een andere bijgekomen, maar achterop draag ik de goedkope nog steeds liever. Het ding is van degelijk materiaal, past perfect en heeft daardoor ook bijna geen windruis. Met het zelf testen van de veiligheid wacht ik liever nog maar even, maar ik denk dat dat ook wel goed zit. Qua materiaal en constructie in elk geval niet anders als de 4x zo dure Nolan die ik nu heb.
 
Ik zal het linkje dan maar eens voor de 3e keer posten: Consent Form | Motorcyclist

Conclusie uit de test die daarin beschreven staat: Slechte (goedgekeurde) helmen bestaan niet.

ja, koffer ik heb hem geopend :Y

het is nogal een lap text en inderdaad, er zijn geen slechte helmen.
leuk:
Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people.

Why is this? We're guessing—but it's a really good guess: The EPS liner inside the shell is better at absorbing energy than the shell. The polycarbonate shells flex rather than crush and delaminate, and this flexing, far from being a problem, actually lets the EPS do more of its job of energy absorption while transferring less energy to the head.

en veel stukken over brekende schedelbasis en zwellende hersenen.
met 30 km/u tegen een stoeprandje is dodelijk.
je helm kan er wel tegen maar je verstand is pudding -O-
 
Laatst bewerkt:
Waarom moet de prijs nou altijd de kwaliteit beinvloeden?
Waarom kan een helm van 40 euro niet goed zijn?
Heb zelf een laser bulldog van 60/70 euro maar het is toch echt een hele goede helm voor weinig en ik heb hem al jaren...
Comfort is ook goed van de helm.
Voordat er bijdehantjes komen met me helm al JAREN weet ik dat ik hem om de 5 jaar moet vervangen.
Je kan hem toch passen en kijken hoe die zit dan kan je ook wel een beetje aanvoelen hoe die zit met rijden.
Ik heb zoiets als je met een helm van 800 euro met je kanis op de vangrail knalt , dat ie denk ik ook wel in 2 stukken ligt.

products%5Cthumb%5Cfiberpro-bulldog.jpg


En die is van mn vrouw
De helm was ook maar 130 euro en geen 800 euro maar is toch echt lijkt mij een hele goede helm ook kwa comfort
196807111_5_o7t_.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je nutteloze bijdrage :P
wat nou nutteloos, voel je je soms aangesproken? :Z
afin...

het helpt relativeren als je weet dat een helm ook zijn limieten heeft qua bescherming.
mensen doen alsof ze onsterfelijk zijn als ze maar een (zo duur mogelijke) helm ophebben. en dat geld ook qua pakken en laarzen...

maarja, wuif het maar af als nutteloos...steek je kop maar in het zand. :W
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel een geweldig topic aan het worden,

Wat hoeveel waard is is denk ik voor iedereen anders.

Niemand heeft het hier echter over de oorzaak: [heel sterk vermoeden] Iemand stuurt een moeie Shoei helm naar china, daar kopieëren ze de helm met goedkopere onderdelen [/heel sterk vermoeden]

Maar zolang iedereen veel geld betaald voor een merk helm zullen de chinezen wel niet zo hard binnenvallen met die helmen.

Toch iedereen veel plezier met z;n blokker/lidl/aldi helm, het zijn goeie beginnershelmen vind ik.
 
...
Je zal echt geen slechte helm hebben, dat zeker niet.... maar als de klap is opgevangen wil ik dan wel een helm die niet helemaal uit elkaar valt terwijl ik nog over het asfalt glij ;) (dat kan Arai mij ook niet garanderen..... maar met een materiaal verschil verhoog je je kansen wel)

euhm, of een helm uit elkaar valt of niet is toch alleen van toepassing in de situaties waar het niet meer zoveel uitmaakt, dacht ik zo. :+
Een klap die wat voor helm dan ook uitelkaar haalt is volgens mij niet na te vertellen.

De prijzen zijn volgens mij vooral comfort-, looks- en merkverbonden.
 
Toch iedereen veel plezier met z;n blokker/lidl/aldi helm, het zijn goeie beginnershelmen vind ik.
:? want als je langer motorrijdt dan verandert je hoofd zo dramatisch dat je een andere (duurdere) helm nodig hebt :?

@kofferrek thx voor de link, erg interessant
 
euhm, of een helm uit elkaar valt of niet is toch alleen van toepassing in de situaties waar het niet meer zoveel uitmaakt, dacht ik zo. :+
Een klap die wat voor helm dan ook uitelkaar haalt is volgens mij niet na te vertellen.

De prijzen zijn volgens mij vooral comfort-, looks- en merkverbonden.
Of juist wel. Als er dan toch iets uit erlkaar valt, dan liever de helm, dan mijn schedel ;)
 
oh god alle "ik heb een outfit van 2000 euro dus ik ben onsterfelijk-ridders" komen weer van stal.

als je met 30 kmh een auto wegkopt ben je sowiezo dood, je hersens zwellen door de klap zo erg op dat je alsnog het loodje legt, ook met die helm van 800 euro.


Ik kopte met 40 kmh een stilstaande auto, met mijn redelijk "goedkope" MT Fusion. Hij heeft de crash goed genoeg doorstaan, enkel 1 pinnetje van het vizier gebroken. De rest van mijn hoofd bracht het er ook goed van af, althans denk ik

Maar komt de auto frontaal op je af ben je idd sowieso kansloos, ook met je dure Shoei. En bomen gaan ook niet opzij...
 
Met de veiligheid zal het wel goed zitten, ze zijn tenslotte goedgekeurd.

Begrijp me niet verkeerd, die testen en keuringen zijn niet heilig. het zijn wél de MINIMALE eisen waar de helm aan moet voldoen, en dat doen ze dus. En inderdaad, misschien zijn duurdere helmen beter, maar staar je niet blind op de prijs. Dat kan evengoed alleen maar betekenen dat er een hogere winstmarge op zit. Fabrikanten doen niet aan liefdadigheid, die zijn er enkel om winst te maken. Wens je te betalen voor een "merk"-helm, geloof dan niet serieus dat die meerprijs enkel en alleen in de veiligheid zit.

Het is maar net hoeveel geld je voor een helm wil betalen. De een zal vinden dat er aan veiligheid geen prijskaartje mag zitten, de ander betaalt graag voor een duurdere helm. Ieder z'n ding. Pasvorm, windgeruis en comfort zijn dingen waarop een helm zich zou moeten onderscheiden, niet de prijs, merk of andere zaken die tijdens het rijden niet interessant zijn.

Helaas is bij zo'n CE-norm niet te zien met hoeveel marge zo'n helm die norm gehaald heeft. Dat zou vergelijk makkerlijker maken.

Genoeg verhalen van mensen die een ongeluk overleven en dat wijten aan hun dure helm, en anderzijds van mensen die met hun "goedkope" helm een vergelijkbaar ongeluk ook overleven en menen dat die goedkope helm net zo veilig was als een dure geweest zou zijn.


Bottomline; Kopen als je er een goed gevoel bij hebt, anders laten staan. Niet blindstaren op prijsverschillen. :j
 
:? want als je langer motorrijdt dan verandert je hoofd zo dramatisch dat je een andere (duurdere) helm nodig hebt :?

@kofferrek thx voor de link, erg interessant

Van motorrijden wordt je erg slim, je hoofd zal er van groeien en je zult dus een duurdere helm nodig hebben :]

OT:waarom zou je ultra zacht wc papier kopen als je nog nooit je reet hebt afgeveegd, goedkoop papier doet het werk net zo goed (ookal heeft toilet papier geen ECE norm)

M.A.W. : Als je nog nooit een helm hebt gedragen weet je ook niet waar je op moet letten en wat je zelf prettig vind, dus...koop een goekope helm als deze tegen valt valt de schade in EE-tjes ook wel mee en kun je bij je volgende aankoop hier een beetje op letten.
 
Laatst bewerkt:
ja kofferrek dat hoef ik niet .....kijk naar een helm van schubert of schoei of andere goede merken
dan zie je gelijk degelijk spul is .je kunt toch wel nagaan dat een helm van 40 euro rotzooi is .
maar als je hoofd je zo wenig waard is mijn zegen heb je.
 
Met de veiligheid zal het wel goed zitten, ze zijn tenslotte goedgekeurd.

Begrijp me niet verkeerd, die testen en keuringen zijn niet heilig. het zijn wél de MINIMALE eisen waar de helm aan moet voldoen, en dat doen ze dus. En inderdaad, misschien zijn duurdere helmen beter, maar staar je niet blind op de prijs. Dat kan evengoed alleen maar betekenen dat er een hogere winstmarge op zit. Fabrikanten doen niet aan liefdadigheid, die zijn er enkel om winst te maken. Wens je te betalen voor een "merk"-helm, geloof dan niet serieus dat die meerprijs enkel en alleen in de veiligheid zit.

Het is maar net hoeveel geld je voor een helm wil betalen. De een zal vinden dat er aan veiligheid geen prijskaartje mag zitten, de ander betaalt graag voor een duurdere helm. Ieder z'n ding. Pasvorm, windgeruis en comfort zijn dingen waarop een helm zich zou moeten onderscheiden, niet de prijs, merk of andere zaken die tijdens het rijden niet interessant zijn.

Helaas is bij zo'n CE-norm niet te zien met hoeveel marge zo'n helm die norm gehaald heeft. Dat zou vergelijk makkerlijker maken.

Genoeg verhalen van mensen die een ongeluk overleven en dat wijten aan hun dure helm, en anderzijds van mensen die met hun "goedkope" helm een vergelijkbaar ongeluk ook overleven en menen dat die goedkope helm net zo veilig was als een dure geweest zou zijn.


Bottomline; Kopen als je er een goed gevoel bij hebt, anders laten staan. Niet blindstaren op prijsverschillen. :j


Amen.

Volledig mee eens.
 
en er staat ook in dat de americaanse normen stukken beter zouden zijn

is ook zo, die dingen hebben niks na een crash.

beetje rot alleen dat de energie die vrijkomt bij een ceash ergens door opgenomen moet worden, en dat in dit geval je hoofd dat dus moet doen ;)

heb ik overigens niet van mezelf hoor, stond ook in een of andere test.

Tja en voor de rest, een motorhelm bij blokker, ik ga ook geen biefstuk bij de bakker halen.
maar als mensen er een goed gevoel bij hebben, voorla kopen zo`n ding.
 
dat is dus echt bullshit
waarschijnlijk zijn deze helmen maar net door de test gekomen net zo als de lidl
en er zijn echt wel helmen die voldoen aan betere keurmerken dan de CE
sorry hoor maar een helm is niet een helm waar ze een kleurtje en een merkje opplakken
een helm is het enige stukje gereedschap dat je hebt om je hoofd tegen het asfalt te beschermen
en jah als je daar geen cent voor uit wil geven loop je gewoon meer risico
en ook comfoor draagt bij aan de veiligheid als een helm goed zit beetje wind stil en glashelder is heb je meer tijd om je te consentreren op wat er op de weg gebeurt]

en er staat ook in dat de americaanse normen stukken beter zouden zijn


Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens !!!!

EU keurmerk (en TUV in het bijzonder) is een uiterst streng keurmerk die zelfs met puntsbelasting wordt getest.
En JA de LIDL motorhelmen zijn net zo veilig als AGV bijv.

Waar het prijsverschil vandaan komt is het comfort, het merk en helmdesign, de pasvorm en de degelijkheid.
Maar veiligheid is absoluut niet minder bij helmen met een EU keurmerk !

Als ik meer geld aan een helm kon besteden dan zocht ik een andere uit i.v.m. comfort en design, niet omdat die veiliger zal zijn. ONZIN
 
ja kofferrek dat hoef ik niet .....kijk naar een helm van schubert of schoei of andere goede merken
dan zie je gelijk degelijk spul is .je kunt toch wel nagaan dat een helm van 40 euro rotzooi is .
maar als je hoofd je zo wenig waard is mijn zegen heb je.
Beetje jammer zo'n reactie. Als je de moeite zou doen om je een beetje te verdiepen in de materie in plaats van verkoop- en kroegpraatjes na te praten dan zou je ontdekken dat goedkope helmen wat betreft veiligheid geen rotzooi zijn. Wel zijn de gebruikte materialen qua duurzaamheid en comfort minder dan bij duurdere merken. Dat is ook de reden dat ik zelf een Schuberth heb, ik vind comfort erg belangrijk. Maar ik zou mij niet minder veilig voelen met een goedkope helm op mijn hoofd.
 
Ik heb zo`n goedkope lydl helm gekocht, omdat m`n oude helm ``op ``was. En de financiële
mogelijkheden niet overhouden op het moment. Zit overgens een stuk prettiger dan m`n oude helm.
En heb het gevoel dat m`n oude uitgelubberde shubert echt niet veiliger is.
 
Ik rij met mn SM ook behoorlijk wat korte ritten naar vrienden of ff naar t werk ofzo, wat vooral binnendoor is en niet hard gaat. Hiervoor zet ik vaak mn Lidl crosshelm op omdat deze toch overal maar neergezet wordt en beschadigd raakt enzo.

Nu heb ik toevallig eergisteren een aardig ritje gemaakt met die helm, maar wat een herrie zeg. De helm zit wel goed maar je hoort echt alles. Ik ben toch blij dat ik voor langere ritten waar het wat harder gaat een Airoh systeemhelm heb. Is echt ideaal met ingebouwde zonneklep.

Dus qua veiligheid voldoet t aan de normen, maar qua geluid zou ik maar niet boven de 70kmpu komen of ik zou maar hele goede oordoppen aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan