Motorhelmen goed/slecht

unvisible

MF'er
15 aug 2003
62
0
Beste mede motor-lovers

Ik heb laatst een helm gekocht bij een motorzaak
hij was niet duur (euro 179,- ) mijn vorige kostte toen 600 gulden
maar dat was een replica dus al duurder.

Die ik nu heb zit perfect, een HJC CL-14
Maar laatst zei iemand tegen me dat dit " de brommer helm"
onder de motor helmen is, terwijl de verkoper zei dat het niet
de beste maar ook niet de slechtste is.

Wie heeft meer info, of zijn er sites waar verglijkingen op staan ???

Alvast bedankt, want dit maakt me wel iets onzekerder,
ik ga niet voor de helm omdat ie goedkoop is maar ben wel prijsbewust
veiligheid en pasvorm staat voorop.
 
HJC is in Amerika de meest verkochte helm..... Is geen slecht spul hoor, maar het is ook geen Arai :P


...Arai roeleert...
 
Alle helmen die in nederland worden verkocht zijn goedgekeurde helmen, ze voldoen dus aan de wettelijk gestelde eisen.
Slechte helmen zijn er dus niet!!!
 
Het is een polycarbonaat helm, die moet je na een jaar of drie vervangen omdat de weekmakers eruit dampen. Deze helmen zijn goedkoper omdat ze goedkoper te maken zijn. Verder is er echt niets mis met zo'n helm, het type heeft zelfs het Snell-M2000 keurmerk.
 
Alle helmen die in nederland worden verkocht zijn goedgekeurde helmen, ze voldoen dus aan de wettelijk gestelde eisen.
Slechte helmen zijn er dus niet!!!
smilies-26836.png
 
...
Is geen slecht spul hoor, maar het is ook geen Arai :P

...Arai roeleert...
Hmm.. Ik vraag me toch wel eens af of het wel werkelijk waar is, dat Arai zo goed is. Tuurlijk is het een geweldige helm, maar volgens mij betaal je 50% voor het merk :X

[me]UltraSub kan nu maar beter gaan onderduiken denkt hij...[/me]
 
Alle helmen die in nederland worden verkocht zijn goedgekeurde helmen, ze voldoen dus aan de wettelijk gestelde eisen.
Slechte helmen zijn er dus niet!!!
Je mag ook met alle in NL verkochte (nieuwe) autos de weg op,
zijn allemaal goed.
Er zijn enkel maar een paar die 5 steren (veiligheid) halen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 21:11 schreef UltraSub het volgende:Hmm.. Ik vraag me toch wel eens af of het wel werkelijk waar is, dat Arai zo goed is. Tuurlijk is het een geweldige helm, maar volgens mij betaal je 50% voor het merk :X

[me]UltraSub kan nu maar beter gaan onderduiken denkt hij...[/me]
Je bent een schat. :+
 
Hmm.. Ik vraag me toch wel eens af of het wel werkelijk waar is, dat Arai zo goed is. Tuurlijk is het een geweldige helm, maar volgens mij betaal je 50% voor het merk :X

[me]UltraSub kan nu maar beter gaan onderduiken denkt hij...[/me]
Dat klopt,daarom verdwijnen er ook zo veel.
Die worden weer via via aangeboden -/- 50% in alle maten,kleuren en typen,wel zonder doos en helmzak......die ligt nog in de winkel :+
Ook voor al u plantjes :X |( rare lui de helers. :r
 
Dat klopt,daarom verdwijnen er ook zo veel.
Die worden weer via via aangeboden -/- 50% in alle maten,kleuren en typen,wel zonder doos en helmzak......die ligt nog in de winkel :+
Ook voor al u plantjes :X |( rare lui de helers. :r


wordt het niet weer eens tijd dat ze preventief gaan ruimen.... 8-)
 
Alle helmen die in nederland worden verkocht zijn goedgekeurde helmen, ze voldoen dus aan de wettelijk gestelde eisen.
Slechte helmen zijn er dus niet!!!

Maar alle wettelijk gestelde eisen hebben toleranties en meestal hebben de goedkopere produkten de onderste limiet van deze toleranties, dus er bestaan wel degelijk betere en slechtere helmen die binnen de eisen vallen.
 
Er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil zijn.

Is er iemand die een lijst kan opsommen waar een helm aan moet voldoen (minimum eisen) en waar hij aan mag voldoen, als de fabrikant een beter kwaliteit dan het minimaal vereiste wil aanbieden?

Dan kan je simpel afvinken of de helm die je overweegt te kopen goed, beter, nog beter of uitstekend is.

Nog een vraagje : waaraan kun je zien dat een helm gesckit is voor motorrijden, zodat je kan voorkomen dat je abusievelijk een brommerhelm koopt?
 
Dat kan je zien aan het E-keurmerk op de sluiting, als er E-3 (Don't shoot me if i'm wrong :+ ) instaat is het een motorhelm.
 
En dat verhaaltje met "die naad" over het midden van de helm?
Dan is het sowieso toch ook automatisch een brommerthelmpie? Of is dat een broodje aap? :+
 
Dit jaar zitten we al weer op het E5 merk geloof ik.
De naad hoeft nix over de kwaliteid te zeggen.

Maar besparen doe je natuurlijk op je helm,
Je hebt toch hersencellen zat en
het meeste gebruik je niet eens.
 
Dit jaar zitten we al weer op het E5 merk geloof ik.
De naad hoeft nix over de kwaliteid te zeggen.

Maar besparen doe je natuurlijk op je helm,
Je hebt toch hersencellen zat en
het meeste gebruik je niet eens.


De naad in de helm (polycarbonaat) is van het gietmalletje, het is dus een groot fabeltje dat zoon helm uit 2 delen bestaat.... ook bestaan er GEEN brommerhelmen, elke helm krijgt een keuring en ondergaat dezelfde keuring. E staat voor land van herkomst daarna heb je een code onder de E staan dat begint met 03/04 of 05 05 is de laatste keuring....

En kwaltiteitsverschil is er wel natuurlijk, de ene helm zal NET door de keuring komen en de ander makkelijk....

je kan in een Fiat panda naar Parijs rijden maar ook met een Mercedes....

ik leg liever iets meer neer voor een perfecte helm, je heb tenslotte maar 1 hoofd


Nog een vraagje : waaraan kun je zien dat een helm gesckit is voor motorrijden, zodat je kan voorkomen dat je abusievelijk een brommerhelm koopt?

zie hierboven, er bestaan GEEN brommerhelmpjes, elke helm ondergaat dezelfde keuring. De laatste keuring is de 05 keuring.....
 
Hmm.. Ik vraag me toch wel eens af of het wel werkelijk waar is, dat Arai zo goed is. Tuurlijk is het een geweldige helm, maar volgens mij betaal je 50% voor het merk :X

[me]UltraSub kan nu maar beter gaan onderduiken denkt hij...[/me]


ben niet helemaal mee eens, je betaald ook voor de geweldige service van Arai.
 
Hmm.. Ik vraag me toch wel eens af of het wel werkelijk waar is, dat Arai zo goed is. Tuurlijk is het een geweldige helm, maar volgens mij betaal je 50% voor het merk :X
Geeft niks, toch niks mis met zo'n opmerking.. aan de Arai-rijders het woord om dat te be- of ontkrachtigen he.. ;) .

Ik ben zelf aan mijn 2e Arai, na 7 jaar een Shoei te hebben gehad (nee, ik ben niet zo oud, ik ben vroeg begonnen ;) ; karting). Arai is goed, absoluut. Maar niet perfect. Ik heb zelf nu een Astro/J en had een RX4XX, die vond ik allebei erg goed, qua pasvorm, comfort, materialen, sluiting, duurzaamheid en dergelijke. Het is niet de allerstilste en allerlichtste helm maar wel een fijne en een mooie. Ook bij illegaal hoge snelheden blijft ie perfect zitten, suist niet, gaat niet liften of klapperen.. goed dus.
Nadeel vind ik het vizier. Het wisselen gaat wel snel maar ik vind de constructie ZO lomp... je moet die kapjes aan de zijkant met een heveltje uitbuigen en het vizier eruit wippen.. soms willen er dan nog wat lipjes afbreken (incidenteel). Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan Shoei, die hebben een super vizierbevestiging.
Het ongeluk van Bananeman waarbij hij zijn vizier verloor en troep in zijn ogen kreeg vond ik een erg slecht teken. Eigenlijk schandalig dat dat kan gebeuren. In de motorrace zie je het echter regelmatig, ook met andere merken helmen.

Een maat van me heeft een Signet GT, die is duidelijk minder als de eerder genoemde types. Het vizier heeft speling in de bevestiging, en hij is erg rumoerig. Hij vindt zijn oude Suomy Gunwind eigenlijk zeker zo fijn. Hoewel die qua materialen duidelijk minder is.

HJC is niet mijn favo merk, maar of ie niet goed is, kweetniet. Als je maar geen polycarbonaathelm of zo neemt.. wel glasvezel pakken. Of iets veel verkocht is zegt niet alles in mijn ogen. Overigens, die keuringen en zo zeggen ook niet alles. Dat is een ondergrens.. theoretisch opgestelde testen, daar kan je je product op afstemmen maar of ie er dus echt beter op wordt is een tweede.
 
ja is toch een persoonlijk iets heb een suomy shoei bieffe en arai gehad (nou ja heb ze nog) maar ben zelf meer tevreden met shark waar ik er onder tussen ook al 2 van heb versleten (rs2 is geloof het type weegt 2x nix en it erg lekker vind ik en de tearoffs vind ik heerlijk is een erg stille helm maar nu heb ik toch al altijd van die opmaat gemaakte oordoppen in

greets roy


ps ik val niet zo vaak ben ook niet al 50+ maar heb gewoon iderjaar een neiuwe helm omdat ik hem dan gewoon op vind
 
Wij hebben sinds begin dit seizoen een UVEX boss3000, deze helm heeft een dubbel vizier waardoor het beslaan van het vizier echt tot het verleden behoort! De pasvorm is (voor mij) perfect maar dat is persoonlijk natuurlijk. Er zijn ook nog andere types van UVEX die hetzelfde vizier hebben:-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan