Motorhok vochtig en roest motor behandelen + lakken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
Voor het eerst in een lange tijd heb ik een motor waar ik lekker op rij, en nu roest dat ding weg waar je bij staat '( Het gaat hier om een V-Strom DL1000 uit 2002.

Ik rij meestal door in de winter, waar het droog is en niet vriest of glad is, da's niet heel veel eigenlijk :o)
De motor word na de rit afgespoeld met koud water, zoals ik altijd gedaan heb.

Sinds ik de motor heb, ben ik aan een motorhok begonnen, want waar ik altijd een schuur of garage had, heb ik dit niet meer. De motor stond dus buiten onder een zeil en dat kon beter (dacht ik). Toen viel het nog mee met de roest overigens..

Dus na wat getimmer, heb ik een best solide hokje gemaakt waar de motor precies in past.
Helaas bleef de motor vochtig onder het hok, ondanks de 10cm grondspeling die deze heeft (er zitten wieltjes onder zodat ik het hok weg kan rijden).
Daarna heb ik de open kant, dicht gemaakt met een plastic zeil, deze zit dus tussen hok en schutting in, want als het hard regende, liep het zo het hok in en werd de motor nog nat. De motor word hiermee niet meer rechtstreeks nat. Toch bleef deze vaak erg vochtig.

Nu heb ik 2 ventilatieroosters in het hok gemaakt, aan beide zijdes op dezelfde hoogte. Deze staan nog niet op de foto maar ze zijn groter dan die van mijn schuur en op de verpakking staat dat het goed is voor 37 vierkante meter.

Wat kan ik nog meer doen om de motor wat droger te krijgen in het hok anders dan stoken?


Dan vraag 2 (eigenlijk meerdere vragen :o) ):
Waar kan ik de motor het beste roest vrij mee krijgen?
Ik heb een zandstraal pistool en grid, maar geen bak :frusty:
En eenmaal ontdaan van roest, geldt dan hetzelfde als met de auto?
Ik ben de naam van het goedje even kwijt.. maar met roestomvormer insmeren en daarna aflakken?
Met welke lak kan ik dit het beste doen? De meeste delen zijn zwart, maar krijgen soms wel wat te verduren (steenslag etc.).

Dan voor mij de lastigste:
De uitlaten...

De bochten zijn van RVS maar vertonen wel wat roest, roest vast staal is dan ook geen roest vrij staal :roll:
Het gaat voornamelijk om de binnenkant (niet in de demper maar wielzijde) van de 2 einddempers.
Eerdere pogingen om uitlaten te verven met hittebestendige verf (motip) eindigde in drama (bladderen etc.) en is dus geen succes.

De uitlaten van roest ontdoen lukt me denk ik wel met een staalborstel op een boormachine, een staalwollen brillo doekje en wat geduld. Daarna moet je het roest vrij houden.

Wie heeft voor mij de gouden tips zonder dat ik honderden euro's kwijt ben?
Hard werken en boenen is geen probleem en ik haal de motor grotendeels uit elkaar (kan ik meteen van alles afstellen, smeren, nalopen etc.)
Maar ik heb geen geld om bepaalde delen te laten poedercoaten, dat zou ideaal zijn maar is gewoon niet mogelijk..

Oh ja, motorhok, de buitenkant is inmiddels gebeitst, het dak extra waterdicht gemaakt (kwam wat vocht doorheen zetten dus nu volledig afgekit en de bitumenlaag opnieuw aangebracht met kit en er zitten 2 handvatten op zodat je hem makkelijker naar voren trekt.


In aanbouw:
20141110_134657.jpg


En "bekleed" met dik steigerhout:
20141123_145611.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zorg ervoor dat er geen vocht uit de vloer omhoog kan trekken en nog belangrijker, ventileer!

Ik heb een houten vinexschuurtje met golfplaten dak maar wel met een betonnen fundering. De FZ1 staat al 5 jaar in bet schuurtje en ziet er nog als nieuw uit.

Uitlaat ontroeren heb ik laatst nog gedaan met brasso en een schuursponsje, werkt top!
 
Laatst bewerkt:
het is geen oppervlakkige roest en er zijn goede putten ontstaan.

het schuurtje staat buiten mijn tuin, ik kan daarom helaas geen vloer storten, hooguit kan ik een zeil neerleggen.
De grond (stoeptegels van 60x60) word natuurlijk wel nat als het regent.

Het hok moet verrijdbaar blijven, want als de gemeente of de buren gaan klagen zal deze verplaatst moeten worden. daarnaast moet ik het hok weg rijden om de motor er uit te krijgen ;)

Brasso ga ik eens naar kijken. daarna moet ik roestvorming stoppen, lak lijkt mij logisch, maar hoe zorg ik er voor dat dit blijft zitten?

Op het v-strom forum kreeg ik ook de tip om geforceerd te luchten (ventilator + hygrostaat). Samen met de vloer vochtdicht maken heb ik binnen 2 minuten al zeer bruikbare antwoorden.

Bedankt!
 
Kun je geen los vloertje maken van een plaat hout op klosjes die dus iets los ligt van de tegels waar de motor op komt te staan?

Verder steekt je dakje zo te zien geen millimeter over en lijkt me de ventilatie (niet zichtbaar op de foto) ook erg minimaal.
 
bedoel je met de motor is vochtig, dat ie echt nat is of voelt het hok gewoon vochtig als je erin staat?
zou er misschien een verschil zitten in een warme motor in dat hok parkeren of laat je hem eerst buiten afkoelen?
waar zitten de ventilatieroosters precies?
verder eens met bovenstaande, je dakje lijkt niet over de wanden te steken.
 
Ik zou inderdaad zorgen dat je dakje een stuk over je muren uitsteekt

verder misschien één of twee wanden laten 'doorwaaien' zoals ze dat in kassen doen, met shuttersysteem. Beetje zoals op deze foto, maar dan in het groot :)

vent-shutter-front.jpg


dan is het voor de motor net alsof hij gewoon buiten staat, maar dan onder een afdak. Lekker doorwaaien dus snel droog en geen last van condens, optrekkend vocht oid.
 
Laatst bewerkt:
ik moet nog steeds de nieuwe foto maken :p
Het dak steekt over de rand waar de afschot naartoe loopt.
de zijkanten zijn gekit, bedekt met een latje en wederom gekit.
het hout is gebeitst (en zou dus water van buitenaf tegen moeten houden)

ik dacht en hoopte dat de vloer en de roosters voldoende zouden zijn.

wat ik kan doen is de bovenste plank weghalen aan 2 kanten en daar van dat winddoek tegenaan maken. geen water naar inmen (denk ik?!) en wel volledige wind er doorheen.

De motor is overigens vochtig, het hout zelf aan de binnenkant niet. Wellicht dat ik het zeil weg haal zodat de wind ook door de schutting naar binnen kan.
 
Laatst bewerkt:
Voor het eerst in een lange tijd heb ik een motor waar ik lekker op rij, en nu roest dat ding weg waar je bij staat '( Het gaat hier om een V-Strom DL1000 uit 2002.

Ik rij meestal door in de winter, waar het droog is en niet vriest of glad is, da's niet heel veel eigenlijk :o)
De motor word na de rit afgespoeld met koud water, zoals ik altijd gedaan heb.

Sinds ik de motor heb, ben ik aan een motorhok begonnen, want waar ik altijd een schuur of garage had, heb ik dit niet meer. De motor stond dus buiten onder een zeil en dat kon beter (dacht ik). Toen viel het nog mee met de roest overigens..

Dus na wat getimmer, heb ik een best solide hokje gemaakt waar de motor precies in past.
Helaas bleef de motor vochtig onder het hok, ondanks de 10cm grondspeling die deze heeft (er zitten wieltjes onder zodat ik het hok weg kan rijden).
Daarna heb ik de open kant, dicht gemaakt met een plastic zeil, deze zit dus tussen hok en schutting in, want als het hard regende, liep het zo het hok in en werd de motor nog nat. De motor word hiermee niet meer rechtstreeks nat. Toch bleef deze vaak erg vochtig.

Nu heb ik 2 ventilatieroosters in het hok gemaakt, aan beide zijdes op dezelfde hoogte. Deze staan nog niet op de foto maar ze zijn groter dan die van mijn schuur en op de verpakking staat dat het goed is voor 37 vierkante meter.

Wat kan ik nog meer doen om de motor wat droger te krijgen in het hok anders dan stoken?


Dan vraag 2 (eigenlijk meerdere vragen :o) ):
Waar kan ik de motor het beste roest vrij mee krijgen?
Ik heb een zandstraal pistool en grid, maar geen bak :frusty:
En eenmaal ontdaan van roest, geldt dan hetzelfde als met de auto?
Ik ben de naam van het goedje even kwijt.. maar met roestomvormer insmeren en daarna aflakken?
Met welke lak kan ik dit het beste doen? De meeste delen zijn zwart, maar krijgen soms wel wat te verduren (steenslag etc.).

Dan voor mij de lastigste:
De uitlaten...

De bochten zijn van RVS maar vertonen wel wat roest, roest vast staal is dan ook geen roest vrij staal :roll:
Het gaat voornamelijk om de binnenkant (niet in de demper maar wielzijde) van de 2 einddempers.
Eerdere pogingen om uitlaten te verven met hittebestendige verf (motip) eindigde in drama (bladderen etc.) en is dus geen succes.

De uitlaten van roest ontdoen lukt me denk ik wel met een staalborstel op een boormachine, een staalwollen brillo doekje en wat geduld. Daarna moet je het roest vrij houden.

Wie heeft voor mij de gouden tips zonder dat ik honderden euro's kwijt ben?
Hard werken en boenen is geen probleem en ik haal de motor grotendeels uit elkaar (kan ik meteen van alles afstellen, smeren, nalopen etc.)
Maar ik heb geen geld om bepaalde delen te laten poedercoaten, dat zou ideaal zijn maar is gewoon niet mogelijk..

Oh ja, motorhok, de buitenkant is inmiddels gebeitst, het dak extra waterdicht gemaakt (kwam wat vocht doorheen zetten dus nu volledig afgekit en de bitumenlaag opnieuw aangebracht met kit en er zitten 2 handvatten op zodat je hem makkelijker naar voren trekt.


In aanbouw:
[afbeelding]

En "bekleed" met dik steigerhout:
[afbeelding]

Kijk voor het ontroesten eens op Rustbuster.nl, die verkopen producten zoals Fertan en Rustyco. Het laatste heb ik succesvol gebruikt om plaatwerk van een auto te ontroesten. Lakken zou ik doen met VHT Flame Proof lak, als die ergens te krijgen is.
 
Warme vochtige lucht stijgt op dus de ventilatie roosters moeten zo hoog mogelijk zitten. Daarnaast lijkt me een dak van hout niet handig. Ik zou kiezen voor golfplaat en die rondom ca. 10 cm laten uitsteken en iets laten aflopen.

Ik spoel mijn motor nooit af in de winter. Ik maar was hem vlak voor de winter goed schoon en spuit dan de motor in met vaseline spray van de Hema.

Pas na de winter was ik mijn motor weer.
 
De basis is van hout, maar deze is dus gebeitst, gekit en voorzien van bitumen.
Maar ik kan het dak vervangen, dan laat ik de dragende delen zitten en vervang ik het door golfplaat. Ik heb hiervoor gekozen omdat het er mooier uit ziet (vind ik).

@vroembert: ik wist inderdaad van het bestaan van de site af en ga vandaag eens kijken. Rustyco schijnt er goed te zijn. De lak zal ik eens zoeken :)

Hier nog wat foto's van het hok zoals het er nu bij staat, en de roest..
25-07-2014 is de ketting samen met de tandwielen vervangen, ik heb er nu precies 2250 km mee gereden. :(
Da's ook niet veel eigenlijk maar dat word wel meer nu het wat beter met de gezondheid gaat.
In 2008 reed ik nog 20.000 km per jaar op de motor.

zeil ligt nu boven op het hok omdat ik het vannacht er tussenuit gelaten heb:
20150320_094808.jpg


Iets overlap van het bitumen op het laagste punt:
20150320_094822.jpg


Ventilatierooster met 5c er bij voor grootteindicatie:
20150320_094935.jpg


Binnenkant (nee ik ben geen timmerman haha):
20150320_095108.jpg


Ketting in huidige staat (veel is vliegroest en kan er zo afgehaald worden):
20150320_095223.jpg


En de uitlaat in de huidige staat (was niet roestvrij maar nu wel heel erg):
20150320_095238.jpg
 
Die ventilatieopeningen lijken mij zacht gezegd enigszins mager. Ik zou proberen het hok zoveel mogelijk regendicht, maar zoveel mogelijk windopen te houden, denk aan een carport. Als je hem nat wegzet moet 'ie wel droog kunnen waaien.
 
Laatst bewerkt:
ik kijk het nog eens aan na een regenbui, zal hem niet meer warm weg zetten, mja als het regent en je komt toch dan kan hij dus niet in het hok gezet worden.

Zal, als het onvoldoende blijkt, 1 plank weghalen en daar winddoek plaatsen tegen inregenen.
 
ventileren gaat prima helpen. Geparkeerde auto's worden nat doordat de door straling sneller afkoelen dan steenachtige materialen en dergelijke. Doordat het beestje binnen staat straalt ie geen warmte uit en is de motor dus op omgevingstemperatuur. Beetje condens ontkom je niet aan, door ventilatie toe te passen raak je het wel zsm kwijt. Door het dakje wat door te trekken heb je minder vocht in het hout, scheelt ook weer wat.

Verder gewoon een bus S100 corrosion schutz op de onbehandelde delen blaffen (hete delen liever niet:P)
 
Dat hok is echt veel te potdicht, in mijn ogen. Je houdt de motor alleen maar nat in dat ding.

Sowieso had ik het dak er schuin opgemaakt zodat ie mooi afwatert, ipv dat er plassen bovenop kunnen blijven staan die misschien langzaam door trekken.
Verder een soort lamellen idee in de zijkanten a la tuinhek en/of de onderste planken eraf, zodat het flink kan doorwaaien.
Dit als wanden in feite:

/
/
/
/

Zoals de louvres in dat roostertje, maar dan in vierkante meters ipv vierkante centimeters... want om droog te waaien heb je flink wat luchtstroom nodig. Anders ben je vocht alleen maar aan het opsluiten. Planken scheef zetten dus, met flinke kieren (centimeters ipv millimeters) en wat klosjes ertussen ofzo. Het mooist is een klein stukje overlap zodat er niet makkelijk regen door waait, zelfs niet bij harde wind. En je kijkt dan ook niet zo naar binnen. Enige nadeel is dat je ook een beetje condens binnenhaalt, maar wel veel minder dan met gewoon buiten staan.

Regendicht (ook bij een beetje wind) moet-ie natuurlijk zijn, maar verder zo veel mogelijk doorwaaien. Die inimini roostertjes doen haast niets, en ook geforceerde ventilatie zal wel heel heftig moeten zijn om de motor vlot te drogen. Alhoewel je dat wel 's avonds laat uit kan zetten, tegen condens.

De roest op de behoorlijk droog uitziende ketting verbaast me wel. Smeer je 'm wel vaak genoeg? De mijne blijft altijd goed vettig, weer of geen weer, maar oke, die slaapt wel in de garage ipv in een soort tuinhuisje.

Roestomzetters werken wel, maar alleen op niet-hete delen die na de roestomzetter ook goed geprimerd (liefst epoxy) en gelakt worden. Alleen gebruiken bij diep ingepitte roest die je anders niet helemaal weg krijgt. Oppervlakteroest kun je beter gewoon helemaal verwijderen. Maar aflakken met 'gewone' lak werkt alleen als je de roest echt helemaal weg en/of omgezet krijgt. Anders komt het er snel weer doorheen.

Zoek je een snellere oplossing die minder kritisch is op achtergebleven roest, kijk dan naar Caprotech RX5/RX10. Ooit een hoop krokante plekken in de papierdunne bodemplaat van een Alfa mee behandeld (alleen de echte gaten gelast), en dat zat jaren later tot mijn stomme verbazing nog prima. Het wás een quick en dirty oplossing voor één seizoentje, maar het ging vele jaren mee... RX5 'bindt' de roest, verzadigt en stopt het. Als dat eenmaal uitgehard is (duurt ff), aflakken met RX10 en dan gebeurt er niks meer mee. Nee, ik heb geen aandelen... alleen een wonderlijke ervaring met een Flintstone-Alfa... Je kunt RX5 ook 'los' gebruiken om roest tot stilstand te brengen, als het niet mooi hoeft. Heel af en toe bijwerken als de roest weer 'actief' wordt (dat zie je aan het kleurverschil, dan ziet het er niet meer 'verzadigd' uit)

Roestige uitlaat weet ik geen oplossing voor. Zou ik accepteren als 'fact of life', met een "all season" motor.
 
Laatst bewerkt:
De ketting was absoluut niet droog, werd regelmatig met witvet uit een spuitbus gesmeerd en er zat een scottoiler op.

Net een uur bezig geweest met poetsen van de ketting, de scottoiler ligt er af en ik ga handmatig smeren, dat ging altijd goed en dit is niet mijn eerste motor..

Nu nkg even de vraag waarmee ik ga smeren, ik had onlangs Griffon witvet + ptfe gehaald (best of both worlds dacht ik) maar weet niet of dit echt goed is.

Het dak loopt schuin af ;) heb even opgezocht wat het afschot moest zijn en dat toegepast. 15% geloof ik uit mijn hoofd. Of iets van 15cm, weet het ff niet meer.

Denk dat ik 1 plank rondon weg haal voor max. ventilatie.

De uitlaat ga ik ontdoen van roest en invetten met olie. dan maar even roken.

De overige zaken ga ik stralen en lakken, heb ook een adres voor powdercoating, handig voor de middenbok en jiffy.
De dingen op het frame zijn plekjes, die reinig ik, stip ik aan met omvormer en lak ik af met een lakstiftje.

Zo eerst eens met warm water en hogedrukreiniger eens helemaal afspoelen en schoonmaken, daarna ga ik delen demonteren.
 
20150320_114955.jpg


nog wel wat puntjes en putjes te zien maar de roest is er wel van af.
Nu overmatig ingevet met het oliebusje van de scottoiler.
De binnenkant (rollen en tussen de schakels in) was niet geroest, er zitten ook geen vaste schakels in en de ketting maakt geen raar geluid.

Denk dat het wel goed gaat nu, zolang ik hem maar in blijf vetten.

Is witvet + PTFE van Griffon geschikt of kan ik beter smeren met motorolie?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan