Motorhok vochtig en roest motor behandelen + lakken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.708
978
Almere
Voor het eerst in een lange tijd heb ik een motor waar ik lekker op rij, en nu roest dat ding weg waar je bij staat '( Het gaat hier om een V-Strom DL1000 uit 2002.

Ik rij meestal door in de winter, waar het droog is en niet vriest of glad is, da's niet heel veel eigenlijk :o)
De motor word na de rit afgespoeld met koud water, zoals ik altijd gedaan heb.

Sinds ik de motor heb, ben ik aan een motorhok begonnen, want waar ik altijd een schuur of garage had, heb ik dit niet meer. De motor stond dus buiten onder een zeil en dat kon beter (dacht ik). Toen viel het nog mee met de roest overigens..

Dus na wat getimmer, heb ik een best solide hokje gemaakt waar de motor precies in past.
Helaas bleef de motor vochtig onder het hok, ondanks de 10cm grondspeling die deze heeft (er zitten wieltjes onder zodat ik het hok weg kan rijden).
Daarna heb ik de open kant, dicht gemaakt met een plastic zeil, deze zit dus tussen hok en schutting in, want als het hard regende, liep het zo het hok in en werd de motor nog nat. De motor word hiermee niet meer rechtstreeks nat. Toch bleef deze vaak erg vochtig.

Nu heb ik 2 ventilatieroosters in het hok gemaakt, aan beide zijdes op dezelfde hoogte. Deze staan nog niet op de foto maar ze zijn groter dan die van mijn schuur en op de verpakking staat dat het goed is voor 37 vierkante meter.

Wat kan ik nog meer doen om de motor wat droger te krijgen in het hok anders dan stoken?


Dan vraag 2 (eigenlijk meerdere vragen :o) ):
Waar kan ik de motor het beste roest vrij mee krijgen?
Ik heb een zandstraal pistool en grid, maar geen bak :frusty:
En eenmaal ontdaan van roest, geldt dan hetzelfde als met de auto?
Ik ben de naam van het goedje even kwijt.. maar met roestomvormer insmeren en daarna aflakken?
Met welke lak kan ik dit het beste doen? De meeste delen zijn zwart, maar krijgen soms wel wat te verduren (steenslag etc.).

Dan voor mij de lastigste:
De uitlaten...

De bochten zijn van RVS maar vertonen wel wat roest, roest vast staal is dan ook geen roest vrij staal :roll:
Het gaat voornamelijk om de binnenkant (niet in de demper maar wielzijde) van de 2 einddempers.
Eerdere pogingen om uitlaten te verven met hittebestendige verf (motip) eindigde in drama (bladderen etc.) en is dus geen succes.

De uitlaten van roest ontdoen lukt me denk ik wel met een staalborstel op een boormachine, een staalwollen brillo doekje en wat geduld. Daarna moet je het roest vrij houden.

Wie heeft voor mij de gouden tips zonder dat ik honderden euro's kwijt ben?
Hard werken en boenen is geen probleem en ik haal de motor grotendeels uit elkaar (kan ik meteen van alles afstellen, smeren, nalopen etc.)
Maar ik heb geen geld om bepaalde delen te laten poedercoaten, dat zou ideaal zijn maar is gewoon niet mogelijk..

Oh ja, motorhok, de buitenkant is inmiddels gebeitst, het dak extra waterdicht gemaakt (kwam wat vocht doorheen zetten dus nu volledig afgekit en de bitumenlaag opnieuw aangebracht met kit en er zitten 2 handvatten op zodat je hem makkelijker naar voren trekt.


In aanbouw:
20141110_134657.jpg


En "bekleed" met dik steigerhout:
20141123_145611.jpg
 
Laatst bewerkt:
Roest op de ketting ziet er toch uit als het gevolg van strooizout. Kleine zoutkristalletjes, trekken vocht aan, en je krijgt kleine druppeltjes zout water. Dan krijg je allemaal van die roestpuntjes.
Daar helpt geen ventilatie aan.
 
inderdaad, ik ben er ook wel van overtuigd dat dit door het strooizout komt, wat ik niet snap is waarom het nu zo erg is terwijl ik dit nog nooit eerder heb gehad.

Maar witvet + ptfe is wel ok? of kan ik beter wat anders nemen zoals motorolie of een andere bus van griffon? We hebben wejnig (betaalbare) motorzaken hier. Ik haal dus liever iets bij de gamma/praxis.
 
Speciaal kettingvet voor de motor is vaak dunner. Dat trekt beter tussen de rollers van de ketting. En het blijft waarschijnlijk ook beter zitten omdat het kleveriger is.

Motorkettingsmeermiddelen zijn zeker niet dunner, heeft ook geen zin. Je smeert alleen het oppervlak. Tussen de rollers zit af fabriek vet, en blijft daar door de O/X/W-ringen. Als daar van buiten iets in komt zijn de ringen versleten en de ketting snel aan zijn einde.
 
- Het hout wat je hebt gebruikt moet je zoals web uitlegt, anders monteren. Of rabat-delen gebruiken.
- Een dakoverstek van minimaal 10cm zorgt ervoor dat de wanden wat droger blijven.
- Met een dakoverstek kun je een kier tussen de wanden en het dak maken van 2-3cm ter ventilatie aan de bovenkant. Het vocht blijft nu hangen. Die kleine roostertjes doen maar bar weinig.
 
Motorkettingsmeermiddelen zijn zeker niet dunner, heeft ook geen zin. Je smeert alleen het oppervlak. Tussen de rollers zit af fabriek vet, en blijft daar door de O/X/W-ringen. Als daar van buiten iets in komt zijn de ringen versleten en de ketting snel aan zijn einde.


Het is dun als het uit de spuitbus komt, daarna vervliegen de oplosmiddelen en wordt het dik. Daarom moet je ook niet direct gaan rijden na aanbrengen, dan vliegt het er af. Volgens mij is het wel degelijk van belang dat het vet onder de rollers komt. Het vet onder de O/X/Z-ringen smeert alleen de schakels, niet de rollers. Daarom kan je ook het best smeren net nadat je gereden hebt. De ketting is dan wat warm waardoor het vet er beter tussen trekt. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
dat laatste bericht is ook wat ii er van weet en zo heb ik het ook altijd gedaan.

heb je wel eens witvet uit een spuitbus gebruikt? Kleveriger dan dat vind je haast niet volgens mij.

Daarom ook mijn redernering dat witvet (plakkerig) plus ptfe (ook plakkerig en goede smering onder druk) een ultieme combo is..

Mja ik weet er te weinig van om in de specs te duiken om vloeibaarheid, plakkerigheid enzovoort onder diverse temperaturen en omstandigheden te begrijpen of te vergelijken.

Ik ga het hok aanpassen, eens zien of dat werkt.
Verder de kieren onderaan dicht maken of een soort waterstop maken, of een zeil o.i.d. er onder.

makkelijkste zou dan zijn om 1 smalle kant schanierend te maken, maar ik heb geen idee hoe!

dan kan ik een zeil aan het hok bevestigen en heb je de bodem al waterdicht.
 
Snap niet waarom je wil ventileren
Je hok is aan de onderkant open zo'n 5 á t10 centimeter en staat met een open achterkant tegen een open schutting een betere ventilatie kan je niet hebben .
Vocht op je motor is al uitgelegd dat is condens en dat raak je pas kwijt als je motor en buiten temperateur gelijk is of als je een vochtontrekker ga gebruiken al zou dat met jou stallingsoplossing niet gaan werken te open alles .
 
Het is dun als het uit de spuitbus komt, daarna vervliegen de oplosmiddelen en wordt het dik. Daarom moet je ook niet direct gaan rijden na aanbrengen, dan vliegt het er af. Volgens mij is het wel degelijk van belang dat het vet onder de rollers komt. Het vet onder de O/X/Z-ringen smeert alleen de schakels, niet de rollers. Daarom kan je ook het best smeren net nadat je gereden hebt. De ketting is dan wat warm waardoor het vet er beter tussen trekt. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
:^
Het vet moet in de rollen komen.
Vet aan de buitenkant van de rol heeft weinig nut
 
Zo'n hok op wieltjes heb ik ook. Heb echter een halve cm tussen de horizontale planken gelaten. Verder ook 10cm van de grond (door de wielen) en hij staat tegen de schutting aan. Als dak heb ik golfplaten, waar ook wat lucht doorheen kan. Ventilatieroosters heb ik niet, was overbodig.

Heb weinig last van roest, ondanks dat de motor (Suzuki GSR) daar wel aanleg voor heeft.
 
Daarom ook mijn redernering dat witvet (plakkerig) plus ptfe (ook plakkerig en goede smering onder druk) een ultieme combo is..

Mja ik weet er te weinig van om in de specs te duiken om vloeibaarheid, plakkerigheid enzovoort onder diverse temperaturen en omstandigheden te begrijpen of te vergelijken.
Toch ga ik niet overstappen van écht kettingsmeer op jouw cocktail, als ik zo naar die roestende ketting kijk...
 
ik zou dan niet overstappen op een scottoiler want daar heb ik op vertrouwd. ja deze stond goed (zelfs ruim) afgesteld.

Heb het nu opnieuw gekocht want ik kon er geen dual injector van maken, anders had ik de scottoiler nog een kand gegeven.
 
Ventilatie is je grootste probleem. In plaats van dicht zetten kun je beter plank om plank, als een schutting zeg maar. 1 plank buiten, volgende binnen, dan weer buiten. Met overlap.

Zet de tuinslang maar op de schutting, spuit je ook niet doorheen.

Zo waait hij zeker droog. En dak goed laten oversteken.
 
om en om zal wat lastig worden omdat de planken zo dik zijn. het hok past nu precies om de motor en precies in de hoek zodat hij niet voor de tuindeur staat. dit is helaas de enige plek waar ik hem kwijt kan, en er kan geen cm bij.

Dus dat zal ik goed moeten bekijken.
Wellicht kan ik er 1 plank tussenuit halen wat meer onderlinge ruimte maken. Aan de binnenkant dan een andere plank om het "om en om" effect te krijgen.

Moet even vogelen maar heb genoeg input om er iets aan te gaan doen!
 
Ventilatie is je grootste probleem. In plaats van dicht zetten kun je beter plank om plank, als een schutting zeg maar. 1 plank buiten, volgende binnen, dan weer buiten. Met overlap.

Zet de tuinslang maar op de schutting, spuit je ook niet doorheen.

Zo waait hij zeker droog. En dak goed laten oversteken.
Regen komt wel door een schutting, misschien niet met bakken tegelijk, maar mijn motor kan wel degelijk nat worden vanaf die kant.

2we9mph.jpg
 
ja dat zeker, maar niet vanaf de kant waar het hok tegen staat ;) Ook zorg ik er bij aanpassen wel voor dat de hoek juist is zodat er geen regen binnennkan komen vanaf de zijkant
 
Wat betreft de ketting, helemaal insmeren met kwast en duckhams.

Mijn houten schuurtje is ook vochtig als het buiten erg vochtig wordt.
Goed ventileren is echt de oplossing.
Ik heb jaren terug een wandventilator geplaatst die in de vochtige perioden voor voldoende ventilatie zorgt om de boel droog te houden.
 
Duckhams?

Bedankt allemaal ;) Ik ga zo eerst de motor behandelen, even gedeeltelijk uit elkaar trekken.

Dan wat dingen op het schuurtje proberen en iig het zeil er af halen zodat 1 wand open is.

Ik laat het (van de week) weten hoe het werkt en wat ik gedaan heb.

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe ;)
 
Inmiddels staat de fiets in de tuin (waar je je reet niet meer kan keren) voor wat onderhoud.

Blijft droog vandaag en morgen, za klepspeling controleren en evt. maandag shims wisselen.

Hok word ook vandaag of morgen nkg aangepakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan