Motorhulp wanted!

Als je 20 bent, waarom dan A1-lessen nemen? Ga direct voor A2! Scheelt je nog geld ook, omdat je dan niet opnieuw voor A2 hoeft te gaan. Vergeet al die 125cc'ers en koop iets met meer pit, in Nederland is 125cc te weinig met al die stresskippen in leasebakken die denken meer te zijn dan een ander en daarom gevaarlijke situaties creëren om je in te halen.
 
Ze heeft eerst haar A1 gehaald en is recent 20 geworden. Ik had die paar maanden gewacht, maar ik kan het ongeduld ook wel voorstellen.
In A'dam kan ik me een 125 nog wel voorstellen, maar de A10 wordt al eng. Laat staan als je even naar de Ikea wil brrrr.
 
Yup, en laat die chinazooi alsjeblieft zitten.. je naïviteit siert je en dat vinden we hier hartstikke schattig, maar naast dat het blok van dit soort dingen niet erg 'stabiel' is, kunnen andere onderdelen zoals remmerij, frame etc ook 'marginaal'zijn..Dus tik liever wat meer af voor een 2 de hands 'echt' merk dan nr 78 op de kaart..
 
Yup, en laat die chinazooi alsjeblieft zitten.. je naïviteit siert je en dat vinden we hier hartstikke schattig, maar naast dat het blok van dit soort dingen niet erg 'stabiel' is, kunnen andere onderdelen zoals remmerij, frame etc ook 'marginaal'zijn..Dus tik liever wat meer af voor een 2 de hands 'echt' merk dan nr 78 op de kaart..Zeker als het je eerste fiets is..
 
Toch ook even mijn duit in het zakje doen........
Heb een aantal maanden met een Honda CB125F rondgereden.
Met 11pk aan vermogen en een top van max rond de 110km per uur was het een aardige motor maar het hield niet echt over.
Vond de motor erg springerig op rechtuit rijden (behoorlijk irritant) en werd mij verteld dat dat toch echt kwam door een combinatie van bandjes en goedkope vering.
De snelweg was geen groot drama zolang ik achter het vrachtverkeer aanreed.
Inhalen was toch echt geen optie, want een dikke Audi die met 130 a 140 aan kwam kakken zou dan behoorlijk in de ankers moeten gaan.
Wordt niemand vrolijk van.

Vrolijk werd ik wel van het zuinige verbruik.
1 op 50 haalde deze CB125F met gemak.
Maar ook dat zuinige verbruik was allesbehalve zaligmakend.
De motor voelde in rijdgedrag echt aan als een soort van opgevoerde bromfiets.
Heb er 2000km mee gereden en was het toen goed zat.
Tijd voor iets anders waarmee wel goed op de snelweg te rijden valt en het predikaat opgevoerde brommer niet aan de orde zou zijn.
Is dus een Kawasaki Z300 geworden.
Nog geen snelheidmonster zouden de rijders zeggen die op dikke 1000cc motoren rijden, maar.....het verschil tussen de 11pk van de CB125F en de 39pk van de Z300 is meer dan merkbaar.
Sterker nog: de Z300 is werkelijk een alleskunner.
Geen topvermogen en snelheden mogelijk van dik over de 200, maar wel ene waarmee flink geveegt kan worden op 80km per uur wegen.
Dan zijn die 39 paardekrachten ruim voldoende.
Kortom, mijn advies: indien mogelijk vergeet die 125cc gebakjes.
Leuk voor in de stad en af en toe op de buitenwegen.
Snelwegritten: niet aan te raden en langere afstanden: zou niet mijn ding zijn op een 125cc.
Begint pas echt leuk te worden vanaf 250cc of meer.
Succes.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
:Y :Y :Y . De 2017 versie heeft ook een update gekregen en nu ziet die er nog gaver uit vind ik! Daarnaast zijn er enorm veel aftermarket onderdelen voor te krijgen om het naar je eigen smaak aan te passen. Ik zie af en toe er wel eens eentje rijden, ook op de snelweg.

[afbeelding]

Oei... voor de 'oude' MSX had ik wel een zwak, maar deze evolutie had van mij niet gehoeven.
 
Ze heeft eerst haar A1 gehaald en is recent 20 geworden. Ik had die paar maanden gewacht, maar ik kan het ongeduld ook wel voorstellen.
In A'dam kan ik me een 125 nog wel voorstellen, maar de A10 wordt al eng. Laat staan als je even naar de Ikea wil brrrr.

Naar de Ikea willen is altíjd brrrr.
 
Blijf toch benieuwd hoelang TS hier mee wil gaan rijden en wat haar budget is ???????????

???
???
???

Snelweg met 11 kw kan wel hoor maar het is erg aanpassen.

Ben zelf ook op een 150 cc begonnen met wat kleine aanpassingen.

Heb daar twee jaar met erg veel plezier mee gereden, ook naar België Duitsland en Frankrijk hoor ;)
 
gespierde spijker schreef:

Heb daar twee jaar met erg veel plezier mee gereden, ook naar België Duitsland en Frankrijk hoor ;)

Dat geloof ik graag.
Heb in het verleden ook een vakantietoertocht gemaakt door Engeland heen.
Ik met een Honda Dylan 150cc 1 clinder en een maat met zijn Honda Pan Europan 1300cc.

Maar was laatst bij een motorzaak en kwam daar toen aan met mijn Honda CB125F.
Wilde wat info om het springerige rijgedrag eruit te halen.
Kwamen we op het onderwerp lichte motorfiets en snelwegritten gebruik.
De monteur melde mij dat indien ik van plan was om met het 125cc luchtgekoelde 1 cilinder veel constante snelweg zou rijden dat niet gezond was voor het blokje.
Kortom: de slijtageslag en het kapot kunnen draaien van het blokje waren dan acceptabel aanwezig.
Draaide een 9000 toeren constant bij een 100 km per uur.
Ik kan me voorstellen dat als men dan lange stukken op de snelweg rijdt dat niet fijn is voor het blokje met klein zuigertje dat als een malle op en neer gaat.
Vr Gr E
 
Je moet je eerder afvragen of je wel goed bij je hoofd bent als je de snelweg op gaat met een brommertje dat met moeite de honderd haalt.

Voor jezelf gevaarlijk, voor het overige verkeer ontiegelijk irritant. Blijf dan lekker bij de binnenweggetjes of koop iets deftigs.
 
Je moet je eerder afvragen of je wel goed bij je hoofd bent als je de snelweg op gaat met een brommertje dat met moeite de honderd haalt.

Voor jezelf gevaarlijk, voor het overige verkeer ontiegelijk irritant. Blijf dan lekker bij de binnenweggetjes of koop iets deftigs.
Ik denk dat TS van het CBR niks deftigers mag rijden. Dat hebben we te danken aan Europa :r
 
Als je echt over de snelweg moet, dan zou ik de snelste nemen. Ik denk dat de Aprilia RS125 dan een goede kandidaat is.
In de stad zou ik liever een hoge motor willen. Bestaat er een Honda CRF125F of NX125 of Varadero of Suzuki DRZ125 of Kawasaki KLX125 of Yamaha DR125.
 
Ik denk dat TS van het CBR niks deftigers mag rijden. Dat hebben we te danken aan Europa :r
Wat heeft het CBR te maken met gezond verstand?

Ik mag ook geen vrachtwagen rijden, betekent niet dat ik iets ga rijden dat er een klein beetje op lijkt op een weg die er niet voor bedoeld is...

(Hoop dat ze de wetgeving gauw doorzetten en die A1 troep weren van alle wegen waar je harder dan 80 mag....)
 
Je moet je eerder afvragen of je wel goed bij je hoofd bent als je de snelweg op gaat met een brommertje dat met moeite de honderd haalt.

Voor jezelf gevaarlijk, voor het overige verkeer ontiegelijk irritant. Blijf dan lekker bij de binnenweggetjes of koop iets deftigs.


Wat een onzin. Als je rechts blijft is dat toch geen enkel probleem?
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf de nodige kilometers gereden met een Honda CB125F 1 cilinder 11pk motorfiets.
Machine liep op top krap 110km per uur en was op de snelweg op de rechterbaan en hangend achter het vrachtverkeer goed mee te komen.
Meer dan dat moest je er niet van verwachten.
Eigenlijk geen enkel probleem dus.
Op de 80km wegen en in het stadsverkeer goed mee te rijden en zat dan niemand in de weg.

Voor mij was het grootste nadeel van die 125cc machine dat tijdens snelweggebruik het machientje zoveel toeren draaide, dat het niet gezond kon zijn voor het motorblokje.
Ik reis nog wel eens af naar Zeeland en Friesland.
Om nou dat end alleen maar via de snelweg te doen met de 125cc is gewoon slecht voor het blokje.
Dat kleine zuigertje slaat zich een slag in de rondte.
Ook is dat blokje er feitelijk niet voor gemaakt om ellelange stukken constant snelweg te rijden.
Maar buiten dat enige manko om: totaal geen enkel probleem.
Vr Gr E
 
Goedenavond allemaal!

Nog steeds veel leuke reacties! Ik heb helaas nog niet alles bijgehouden :X , maar ik heb nog wat vraagjes opgepikt. Wat betreft budget, ik kijk nu voor max 1500.

En dan over de vraag waarom is A2 niet heb gehaald maar wel A1... is omdat ik in April ben begonnen met les en half mei verhuisde naar het buitenland voor 3 maanden. Ik wilde dus niet het risico dat ik straks zou zakken voor A2, doordat ik maar zo weinig tijd heb en totaal onervaren ben. Ik kan nu eerst een tijdje wat ervaring opdoen en dan altijd nog over naar A2 :] *O*

Gelukkig schijnt mijn naïviteit mij kennelijk schattig te maken. Beter dan onwetend! :Y
 
Varadero 125 iets voor je? Staan er diverse op marktplaats die bijna in je budget passen.
Loopt dankzij z'n 2cilinder blokje mooier dan een 1cilinder en het is een wat "grotere" motor, lijkt me met jouw lengte ook wel prettig.
 
Yup, en laat die chinazooi alsjeblieft zitten.. je naïviteit siert je en dat vinden we hier hartstikke schattig, maar naast dat het blok van dit soort dingen niet erg 'stabiel' is, kunnen andere onderdelen zoals remmerij, frame etc ook 'marginaal'zijn..Dus tik liever wat meer af voor een 2 de hands 'echt' merk dan nr 78 op de kaart..


Heb jij dat Chinese blok al eens uit je Enfield gehaald en er wat fatsoenlijks in gezet? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan