Motorhuur Bali verbod (bericht Telegraaf)

AdventureGirl

MF veteraan
7 jan 2005
21.703
1.080
Landelijk!
Uit de telegraaf van vandaag:
DENPASAR - Het Indonesische Bali is klaar met de ongevallen die buitenlandse toeristen op motors veroorzaken. Daarom mogen zij op het eiland, populair onder bijvoorbeeld Nederlanders, niet langer motorrijden. Dat hebben de lokale autoriteiten besloten.

Het huren van een motor is populair onder toeristen die Bali willen verkennen. Maar vanwege „wanorde en misdragingen” mogen buitenlanders voortaan alleen gebruikmaken van transportmiddelen die aan bepaalde normen voldoen, zegt gouverneur Wayan Koster. Deze maatregel moet volgens hem „kwaliteit en waardig toerisme waarborgen.”
Hoe het verbod wordt gehandhaafd, is momenteel niet bekend. Koster heeft het ministerie van Justitie gevraagd om steun bij het laten intrekken van visa van toeristen die betrapt worden op motorrijden of op andere overtredingen, zoals illegale arbeid of misbruik maken van verblijfsvergunningen.
Op Bali, de populairste toeristenbestemming in Indonesië, zijn recent meerdere motorongelukken met toeristen geweest. Een beschonken toerist reed vorige maand een lokale motorrijder aan. Het slachtoffer moest worden opgenomen in het ziekenhuis. In januari stierven twee buitenlanders nadat ze met motors op elkaar waren gebotst.
 
Ik had het artikel ook gelezen en vroeg mij direct af of het hier gaat om buitenlandse motorrijders met een (fatsoenlijk / gelijk aan een Nederlands) motorrijbewijs.
 
Heb er zelf motor gereden, want scooters hebben ze er helemaal niet (Nu.nl heeft het over een scooter verbod). Moet zeggen dat het gros van de toeristen, zonder bescherming, zonder ervaring en in een deel van de gevallen ook nog beschonken rond rijd daar. En het verkeer is natuurlijk totaal niet te vergelijken met Europa of Australië, waar de meeste toeristen vandaan komen. Al met al ronduit gevaarlijke situaties meegemaakt.

Het is jammer maar zeker niet onbegrijpelijk dat deze keuze gemaakt wordt.
 
Het gaat inderdaad vaak om toeristen die een scooter (125cc) huren maar niet beschikken over een motorrijbewijs.
Mocht je brokken krijgen, de verzekering dekt niets, want... geen geldig rijbewijs.
 
Het gaat inderdaad vaak om toeristen die een scooter (125cc) huren maar niet beschikken over een motorrijbewijs.
Mocht je brokken krijgen, de verzekering dekt niets, want... geen geldig rijbewijs.
Tja, eigen schuld, dikke bult (in dat geval wellicht ook letterlijk :Y ).
 
Heb er zelf motor gereden, want scooters hebben ze er helemaal niet (Nu.nl heeft het over een scooter verbod). Moet zeggen dat het gros van de toeristen, zonder bescherming, zonder ervaring en in een deel van de gevallen ook nog beschonken rond rijd daar. En het verkeer is natuurlijk totaal niet te vergelijken met Europa of Australië, waar de meeste toeristen vandaan komen. Al met al ronduit gevaarlijke situaties meegemaakt.

Het is jammer maar zeker niet onbegrijpelijk dat deze keuze gemaakt wordt.
De verhuurder zou natuurlijk ook kunnen vragen naar een geldig rijbewijs. Dat had het probleem ook opgelost. Toch?
In de praktijk gebeurt dat niet. Althans, er wordt genoegen genomen met een autorijbewijs (alles voor de omzet).
 
De verhuurder zou natuurlijk ook kunnen vragen naar een geldig rijbewijs. Dat had het probleem ook opgelost. Toch?
In de praktijk gebeurt dat niet. Althans, er wordt genoegen genomen met een autorijbewijs (alles voor de omzet).
Klopt. Blijkbaar neemt zowel de verhuurder als huurder geen verantwoordelijkheid. Dan is een algeheel verbod de laatste mogelijkheid denk ik
 
Toen ik in Thailand was in 2017, kreeg ik daar voordat ik mijn motorrijbewijs had ook een 125cc scooter mee. Dat was daar ook wel echt nodig want de heuvels kunnen zo steil zijn dat zelfs een 125 moeite heeft met naar boven klimmen. Met een 50cc red je het daar niet, maar misschien kunnen ze de maximum snelheid begrenzen bij scooters voor de verhuur. Zodat je wel het koppel behoud maar geen 80+ kan rijden in je korte broek en slippers.
 
Fout ligt dan toch bij de verhuurders? In Nederland krijg je geen motor mee zonder rijbewijs, goede ontwikkeling dus.

Denk wel dat je gewoon een motor mee krijgt bij het kunnen tonen van een geldig rijbewijs.
 
Ik had familie op Bali, toeristen werden door haar rondgereden op Bali omdat het voor een westerling niet verstandig is om zich daar in het verkeer te begeven.
 
omdat het voor een westerling niet verstandig is om zich daar in het verkeer te begeven.

Hier kan ik mij dan wel weer iets bij voorstellen. De gemiddelde brave huisvader uit Huppelkutteveen schrikt zich immers ook een ongeluk als hij ergens in Zuid Europa een stad binnen rijdt.

Verkeersregels? Welke verkeersregels? Mijn tüter is groter. Recht van de sterkste.
 
Ik vind motor rijden in Aziatische landen juist fantastisch.
In Thailand ben je ook verplicht een motorrijbewijs te hebben, sterker nog, een internationaal rijbewijs (niks anders dan een vertaling te verkrijgen bij ANWB enz). Echter worden daar veel motor scooters toch met eigen risico verhuurd aan mensen zonder motorrijbewijs. Die krijgen dan soms een boete en klagen steen en been over corrupte agenten. Nee, je hebt je gewoon niet goed laten inlichten/voorbereid _O-

Wij zijn wel eens naar identificatie en papieren enz gevraagd toen. Gewoon alles kunnen tonen en heel goed contact gehad met agenten daar.
 
moeten die verhuurders dan alle talen van de wereld kennen om te proberen aan al die verschillende rijbewijzen uit te geraken ?
Internationaal rijbewijs is verplicht in die landen. Heel uniform en heel duidelijk. Staat alles op in alle juiste talen en aanduidingen. Kan een verhuurder niet missen. Of hij er wat mee doet is een ander verhaal...

In Nepal had ik die ook niet. Werd ook niet moeilijk over gedaan. Zelfs niet na staande houding door de politie. Wel een boete gehad, maar dat kwam omdat ik te hard reed. Dat hebben ze zonder meting vast gesteld. Klopte ook wel. Op die "snelweg" mocht ik 60 en de teller had t over 118 😅
1000 roepies (ca 8 euro) boete gehad die naar mijn hotel zou... Geen hotel of reisorganisatie... Lastig... Had wel 300 roepies zo op zak. Ook geen probleem, contact afrekenen, fijne dag nog en niet weer doen!
Later hoorde ik dat ze een progressief boete systeem hebben. 1000-3000-10000, verder had m'n gids nooit durven gokken. Ook 10000 roepies zou ik prima lappen voor 58 te hard hier_O-
 
Niemand die ziet dat ze structureel “motors” ipv motoren gebruiken in het artikel?
De schrijver moet zich diep schamen 8)7

Inhoudelijk wel een te begrijpen maatregel.
 
Ik vind motor rijden in Aziatische landen juist fantastisch.
In Thailand ben je ook verplicht een motorrijbewijs te hebben, sterker nog, een internationaal rijbewijs (niks anders dan een vertaling te verkrijgen bij ANWB enz). Echter worden daar veel motor scooters toch met eigen risico verhuurd aan mensen zonder motorrijbewijs. Die krijgen dan soms een boete en klagen steen en been over corrupte agenten. Nee, je hebt je gewoon niet goed laten inlichten/voorbereid _O-

Wij zijn wel eens naar identificatie en papieren enz gevraagd toen. Gewoon alles kunnen tonen en heel goed contact gehad met agenten daar.
Vind het zelf ook schitterend. Thailand liever dan Vietnam en Bali persoonlijk. Vooral de weg tussen Chiang Mai en Pai was mega :] .

Toch kwamen we met regelmaat mensen in het verband tegen op motoren. Of mensen die de gekste dingen uithalen. Voor die groep begrijp ik het verbod goed. Zeker op Bali, waar je over 5 kilometer sowieso al een uur kan doen door extreme drukte en file. En dat is nog terwijl je tussen alles door zigzagd en de stoep mee moet pakken zoals de locals doen.
 
Gaat volgens mij helemaal niet om het punt rijbewijs.
Het is gewoon het asociale gedrag dat toeristen de beest kunnen uithangen in het buitenland.
Stuk in je kraag en dan motor rijden.
 
Bizarre kut regelgeving.

Zorg er gewoon voor dat huurders een echt motor rijbewijs hebben.

Ik ben in Maleisië, Thailand, Indonesië en de Filipijnen geweest. Overal uitgebreid met de motor gereden. En, ja, het verkeer zeker in de steden is niet te vergelijken, maar leg gewoon een hogere drempel voor de verhuur ipv direct alles te verbieden...
 
ik heb ook familie op Bali wonen en zodra ik daar een motor/ scooter heb flikker ik die spiegels eraf! die dienen voor niets daar, je kijkt niet wat er achter je gebeurd en ze zitten in de weg als je tss twee auto's wilt (file) rijden. benzine koop je langs de weg, koop je bij locals in vodka flessen zo steun je de locals ook en hoef je niet constant naar een tankstation te zoeken. DIT is OOK hoe de LOCALS daar RIJDEN.

rijden op Bali is chaos maar dat vind ik juist zo leuk eraan!

klopt wel dat veel toeristen het niet kunnen of durven.
algemeen verbod voor toeristen vind ik wel jammer.
met de taxi doe je vooral in het zuiden ( kuta/ seminyak/ canngu/ denpasar ) 50 min voor amper 5 km te verplaatsen.
 
Het gaat inderdaad vaak om toeristen die een scooter (125cc) huren maar niet beschikken over een motorrijbewijs.
Mocht je brokken krijgen, de verzekering dekt niets, want... geen geldig rijbewijs.
Wordt die soep zo heet gegeten? In de VS kan je als Nederlandse toerist ook prima een camper (RV daar) huren die ver boven de 3'5 ton uitkomt. De Nederlandse reisorganisaties boeken die met plezier voor je.
 
Wordt die soep zo heet gegeten? In de VS kan je als Nederlandse toerist ook prima een camper (RV daar) huren die ver boven de 3'5 ton uitkomt. De Nederlandse reisorganisaties boeken die met plezier voor je.
Ik gok dat er weinig mensen met een camper proberen het centrum van New York in te gaan😆
 
Terug
Bovenaan Onderaan