Motorhuur Bali verbod (bericht Telegraaf)

Er zijn weinig garanties, dat denkt men maar. Het is ook vaak lokaal verschillend. Motorverhuurbedrijven bestaan officieel soms niet eens, of ze hebben belastingen, verzekeringen en papierwerk tov bestaansrecht niet goed geregeld. Contractjes, bonnetjes wat je je in je handen krijgt kun je in thailand, myanmar of laos enz sowieso niet lezen. Half z-o azie zelf rijdt zonder een rijbewijs, of zonder verzekering, of zonder tax of een combi hiervan. Mijn eigen neefje die criminologie studeert rijdt zelf ook gewoon zonder rijbewijs.

Bij ongelukken wordt er verzekeringtechnisch lokaal vaak niets uitgekeerd en lopen zaken vaak door tot in de oneindigheid, zoals vele andere zaken, want de corruptie en/of disfunctionaliteit kan zo erg zijn dat lokale burgers gewoon een politiebureau omsingelen en in brand steken, zoals kathu police station in phuket voorheen. Moeilijke beslissingen worden meestal niet genomen omdat iedereen elkaar te vriend moet houden.
Verkeersborden zijn soms of vaak ook niet (goed) geplaatst, en dan weet de politie het zelf ook eigenlijk niet, ze verzinnen dan maar wat.

Het beste is om alleen motorbikes te huren, geen auto's, drukke gebieden te vermijden, goed te anticiperen en wat cash achter de hand te houden, mocht er iets gebeuren om te vergoeden, want een gelddeal is in het verkeer meestal de norm.
Het hoeft ook niet jouw schuld te zijn, ze kunnen getuigenverklaringen gewoon ombuigen in jouw nadeel, en kun je vastzitten tot je betaald. Provinciebussen in de filipijnen bijvoorbeeld, rijden daarom heel soms bij afwezigheid van getuigen expres nog een keer over het slachtoffer heen om verzonnen claims te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook overal wel rondgereden, Maleisië, Sri Lanka, Bali, Java, Thailand, Laos, Vietnam, Myanmar en ga maar door.
Het gaat hierbij denk ik om niet motorrijders die gewoon geen idee hebben, veel te veel drank op hebben en brokken maken.
En ja, da's een aanname.
 
Zelf ook overal wel rondgereden, Maleisië, Sri Lanka, Bali, Java, Thailand, Laos, Vietnam, Myanmar en ga maar door.
Het gaat hierbij denk ik om niet motorrijders die gewoon geen idee hebben, veel te veel drank op hebben en brokken maken.
En ja, da's een aanname.
Ja, daarom is dat complete verbod ook bizar.

Denk dat er daar straks veel ex-huur scooters goedkoop op de markt verschijnen en dat al deze mensen op zoek moeten naar nieuw werk
 
Zelf ook overal wel rondgereden, Maleisië, Sri Lanka, Bali, Java, Thailand, Laos, Vietnam, Myanmar en ga maar door.
Het gaat hierbij denk ik om niet motorrijders die gewoon geen idee hebben, veel te veel drank op hebben en brokken maken.
En ja, da's een aanname.

Het zijn vast de dronken australiers op kuta die hier aandeel in hebben.
 
Hier kan ik mij dan wel weer iets bij voorstellen.
De gemiddelde brave huisvader uit Huppelkutteveen schrikt zich immers ook een ongeluk als hij ergens in Zuid Europa een stad binnen rijdt.
Nou, ik had 't snel door in Zuid-Italië!
Maar ik kom dan ook niet uit Huppelkutteveen.
Ik heb vrijwel heel zuid-Europa bezocht, maar daar is ergste/ drukste.

Rondom Napels in de drukte aanvankelijk wel geschrokken.
Scooters/ motoren/ brommers halen ondanks tegenliggers toch ALTIJD in.
Maw je gaat gewoon op de middenstreep rijden. Auto's in beide richtingen schuiven 50cm op en de 2-wieler kan er tussendoor.
Ik had gauw in de gaten hoe dat 't werkt en deed er snel aan mee.

Een andere 'truc' om rustig te kunnen rijden is zorgen dat je altijd bij het stoplicht als eerste weg bent. 'Vrij baan' gegarandeerd.
Meeste wat in de Mezzogiorno (=Z.It) rijdt is scooter of lichte motor.
In Palermo als stoplicht op rood, dan in kortste keren staan er 50 (of meer?) knetterspul naast je.
Bij groen effe op 't gas en je hebt ruimte.
 
In sommige aziatische landen kun je een vrachtautorijbewijs aanvragen. Je kan dan praktisch zonder enige ervaring zo instappen, praktijkexamen hoef je helemaal niet te doen.
 
In sommige aziatische landen kun je een vrachtautorijbewijs aanvragen.
Je kan dan praktisch zonder enige ervaring zo instappen, praktijkexamen hoef je helemaal niet te doen.
Is er dan ervaring nodig om in een vrachtwagen te rijden...........................??
Toen ik jong was en in de garage werkte, reed ik ook wel een truck naar de andere locatie.
Soms ook proefrondje om te zien of alles oke was.

Totdat ik vreselijk op mijn kl**ten kreeg omdat ik geen RBW C heb.
Tsja, idd áls er dan toch eens iets gebeurt, dan ben je zelf, maar ook is het bedrijf 'de Sjaak'.
Maar 50jr geleden stond nog niet alles zo op scherp als vandaag de dag.

Wat ik eigenlijk wil zeggen dat 't voor mij weinig verschil maakt of je met een Fiat Panda, een 3500kg light truck of met een echte truck rijdt.
 
Is er dan ervaring nodig om in een vrachtwagen te rijden...........................??
Toen ik jong was en in de garage werkte, reed ik ook wel een truck naar de andere locatie.
Soms ook proefrondje om te zien of alles oke was.

Totdat ik vreselijk op mijn kl**ten kreeg omdat ik geen RBW C heb.
Tsja, idd áls er dan toch eens iets gebeurt, dan ben je zelf, maar ook is het bedrijf 'de Sjaak'.
Maar 50jr geleden stond nog niet alles zo op scherp als vandaag de dag.

Wat ik eigenlijk wil zeggen dat 't voor mij weinig verschil maakt of je met een Fiat Panda, een 3500kg light truck of met een echte truck rijdt.

Ervaring = praktijklessen
Is een leuk verhaal wat je neerpent, maar in het buitenland komt heb je soms een stap 1 rijbewijs voor scooters en een pro rijbewijs voor alle andere voertuigen. Voor geen van deze rijbewijzen is lessen, theorie- of praktijkexamen benodigd. Je kan dus in een vrachtwagen stappen zonder ooit in een voertuig te hebben gezeten of iets van verkeersregels te weten.
Men neemt na het oppikken van je rijbewijs aan dat iemand je meeneemt in een truck en je dan wat wegwijs maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan