motorhuur Thailand Cambodja

Ramonovietsj

Die hard MF'er
10 sep 2002
307
0
Veenendaal
Beste mensen,

Voor 10 dagen ga ik samen met mijn broer motorrijden in Thailand. We willen alles ter plekke regelen. Even wat vragen.

- Ten eerste heeft iemand goede ervaring met een verhuurder uit Thailand. We vliegen op Bangkok, dus het liefst daar of een paar uur reizen van Bangkok.
- Wat zijn mooie stukken om te rijden? Het liefs huren we een 400cc crossmotor en willen we zeker ook niet geasfalteerde wegen pakken. Is dat te doen? Zijn er goede wegwijzers?
- We zitten er aan te denken om ook Cambodja aan te doen. Zo ja, dan dacht ik aan deze dagindeling:
dag 1 aankomst Siem Reap
dag 2 tempels Angkor bezoeken
dag 3 naar Phnom Penh rijden
dag 4 in de morgen Royal Palace
in de middag S21 en Killing Fields
dag 5 via Battambang weer de grens oversteken naar Thailand
Goed plan? Te doen op de motor?
- Is het moeilijk met een in Thailand gehuurde motor de grens over te gaan? Hoe zit het met de verzekering?

Onwijs bedankt voor de antwoorden.


ps. Een search op dit forum leverde vooral deze goed informatie op:

Ik! Sinds 1992 bijna jaarlijks in die regio op de motor.

HUREN
In de grote toeristenplaatsen kan je gemakkelijk een motor huren. Offroad is nog geen eens nodig. Een rijbewijs is niet nodig. En verzekerd ben je ook niet. Kosten zijn ongeveer tussen de 7 en de 10 euro per dag.(Onderhandelen!) De motoren zijn meestal in uitstekende staat. Ze willen je paspoort als onderpand. Tip: Ik weet dat het niet mag. Maar in deze regio zijn dit soort middelen vaak nodig. Geef vooraf in Nederland je paspoort als gestolen op en haal een nieuwe. Neem beide paspoorten mee. Je kan dan veilig je oude paspoort afgeven. Vaak worden toeristen afgeperst met de dreiging dat je je paspoort niet terug krijgt. Geef ook een ander hotel op dan waar je verblijft. Ze willen nog al eens een motor bij je hotel weghalen met het reservesleuteltje om je een bedrag afhandig te maken. Een digitaal fotootje nemen van de motor in het bijzijn van de verhuurder vooraf kan natuurlijk geen kwaad.

RIJDEN
Over het algemeen rijden ze links in Thailand. Extra attentie voor de mensen die toch rechtsrijden, en dat zijn er best een hoop. De snelwegen zijn over het algemeen redelijk, maar in vergelijking met Nederland hopeloos gevaarlijk. Het onderhoud is niet overal even goed en met af en toe een kuil. Uitkijken dus! Wel meestal 2 baans met een middegeleider maar zelfs fietsen kan je daar tegen komen. De Thais zijn boeddhisten en geloven dat de dood niet het ergste is wat je kan overkomen, je komt na de dood toch weer terug. Dit is o.a. goed te zien aan de rijstijl! Je kan van alles verwachten. Vrachtverkeer is het ergste. Veel vrachtwagenchauffeurs slikken pillen om wakker te blijven of rijden snachts zonder verlichting rond. (Benzine uitsparen) Alcohol controles zijn er niet, en dat is duidelijk merkbaar.

POLITIE
Thailand heeft het beste politiekorps dat er voor geld te koop is. De locals zullen ieder contact met de politie tot het uiterste proberen te vermijden. DOE DAT OOK! (Dus niet effe de weg vragen aan een agent!) Mocht je aangehouden worden probeer dan (als het nog kan) ruim om de agent heen te rijden. (Thais doen dat ook) Meestal zijn ze te lui om achter je aan te gaan. Versterking oproepen zal ook niet gebeuren, want het zijn allemaal privé ondernemers en ze willen een concurent natuurlijk geen klanten aanleveren. Mocht dat allemaal niet lukken: Blijf dan altijd zichtbaar vriendelijk en spreek alleen Nederlands. Glimlachen en neem de tijd. Nooit zeggen dat je je paspoort bij je hebt en al zeker niet afgeven! Haal ook altijd direct het sleuteltje uit het contact en steek deze effe in je zak. Ongeacht of je de betreffende overtreding nu wel of niet hebt begaan, dat is in Thailand niet interresaant, moet je altijd afdingen op de boete. (Kon dat in NL maar!) Een buitenlander betaald sowieso meer. Tussen de 100B (EUR 2,-) en de 300B (EUR 6,-) is redelijk. Een gemiddelde agent verdient slechts 3 euro per dag, je kan het ze dus eigenlijk niet kwalijk nemen..... Een agent is niet net zo als in Nederland voor het grootste gedeelte een hulpverlener.

PECH
Voor reparaties hoef je niet bang te zijn. De gewone man rijdt op een motor, en de middeklasse beschikt meestal over een pickup. Er zijn dus heel veel brommers en motoren op de weg. Bij een lekke band Hoef je meestal nooit verder dan 500 meter te lopen voordat je 'em kan laten repareren. Ook andere kleine reparaties zijn goedkoop en snel verholpen. Je zal dan ook zien dat buiten de toeristen plaatsen de mensen echt heel behulpzaam zijn

ONGELUKKEN
Zo veel mogelijk proberen te voorkomen! Bij een aanrijding is in de praktijk altijd de buitenlander schuldig! Regelen voordat de politie er is, anders wordt het veel duurder! Een hele flink deuk in een auto kost maar 60 euro. Rij desnoods effe naar een garage voor een prijsopgave. Probeer toch een verzekering af te sluiten voor de zekerheid. Zal echter niet bij iedere verhuurder mogelijk zijn. (Het concept verzekeren is in Thailand heel anders! als men geld over heeft wordt er goud in de vorm van kettingen e.d. gekocht. Zo is het niet vreemd als je bij een aanrijding een gouden ketting ziet wisselen van eigenaar) De privé ziekenhuizen zijn uitstekend, de overige niet.

BORDEN
Steeds meer wegwijzer borden hebben een engels onderschrift. Het Thaise schrif maakt geen gebruik van romeinse letters en is voor ons dus niet te lezen. Dit is vooral in de toeristische gebieden zo. Maar lang niet overal! Bij een afslag staat er meestal maar 1 bord. Dus als je die gemist hebt rijdt je er zo voorbij. Ook is het komisch om te zien dat de engelse spelling van de thaise plaatsnamen steeds veranderd. Zoals Had Yai, Hat Yaai, en andere combinaties. En dat binnen een straal van 500m!

HELMPLICHT
Alleen een bestuurder heeft een helmplicht. Passagiers niet. (Vraag me niet waarom!) Het aantal passagiers op een motor of brommer dat is toegestaan is niet bepaald denk ik. Ik ben ze met 6 personen ook tegen gekomen!

VERLICHTING
Overdag rijden met verlichting aan is veiliger weten wij hier. Daar weten ze dat echter niet. Mensen zullen je dan ook vaak er op attenderen! In Cambodja is het zelfs verboden (!) Gewoon aan laten in Thailand! De scherming is is extreem kort. Vooral in oktober kan het binnen 10 minuten volledig donker zijn. Probeer rijden in het donker te vermijden. Meestal is er geen verlichting op de snelwegen, als het er is bestaat het uit af en toe een TL balk. Ook rijden veel auto's gewoon zonder licht.

BENZINE
Heel goedkoop! Je komt langs de hoofdwegen heel veel benzinestations tegen. Maar in de wat afgelegen gebieden is het oppassen. Vaak tanken is het advies! In de wat kleinere dorpen is geen benzinestation maar staat er een vat met benzine voor de deur. Hier kan je ook tanken. Ook zie je vaak mensen met flessen zitten langs de weg. Die verkopen de benzine in flessen. Altijd makkelijk.

INSECTEN EN ANDERE BEESTEN
Probeer tijdens de schemering al niet meer te rijden. De insecten komen dan op je licht af. Je krijgt dan al die beestjes in je gezicht. Zodra het geheel donker is heb je hier geen last meer van. Niet remmen voor kippen en kuikentjes! Ze hebben er zat en niemand zal het je kwalijk nemen. Biedt eventueel een klein bedrag aan als vergoeding maar eigenlijk is dat nog geen eens nodig. Voor een slang geldt het zelfde behalve de vergoeding! Een slang kan je overigens niet zien aankomen als je een beetje snelheid hebt, dus voor een beet hoef je dan niet bang te zijn.

CULTUUR
Aangezien het onbeleeft is om nee te zeggen in de thaise cultuur, is de weg vragen niet altijd even makkelijk.(Dit nog buiten het taalprobleem) Als iemand het niet weet zal hij dat meestal niet willen toegeven. Het is aan jou om dat te zien!

BANGKOK
In Bangkok is het verkeer zo'n chaos dat ik in deze stad rijden niet kan aanbevelen. Buiten dat kan je er ook nergens je motor parkeren. Er is simpelweg geen ruimte voor. De ochtendspits loopt meestal over in de avondspits, dus echt rijden zit er sowieso niet in. Beperk het rijden tot buiten Bangkok.

Laat je door al deze waarschuwingen niet op het verkeerde been zetten. Het is fantastisch om door deze regio te rijden! En het is best goed te doen. Maar de bovenstaande tips zou ik wel in gedachten houden. Als je specifieke vragen hebt laat het me dan even weten!

Persoonlijk vindt ik motorrijden in Cambodja leuker. (Minder verkeer, avontuurlijker en de mensen zijn wat vriendelijker)
 
Dat stuk heb ik geschreven een hele tijd geleden.

- Ten eerste heeft iemand goede ervaring met een verhuurder uit Thailand. We vliegen op Bangkok, dus het liefst daar of een paar uur reizen van Bangkok.
Motoren huren kan je het beste doen in toeristische plaatsen. Pattaya of Jomtien liggen op ongeveer 1,5 uur rijden van Bangkok en daar kan je terecht voor het huren van een motor. In de zijstraten van de boulevard staan de motoren geparkeerd. Kan niet missen.

- Wat zijn mooie stukken om te rijden? Het liefs huren we een 400cc crossmotor en willen we zeker ook niet geasfalteerde wegen pakken. Is dat te doen? Zijn er goede wegwijzers?
Zodra je buiten de steden komt is het mooi. In Thailand zijn de wegen geasfalteert. In Cambodja de meerderheid niet.

- We zitten er aan te denken om ook Cambodja aan te doen.
Een motor huren in Thailand en deze meenemen voor een tocht door Cambodja kan je vergeten. Je zal bij aankomst in Cambodja opnieuw wat moeten huren. Je krijgt als bleekscheet deze motor niet de grens over, en als het toch lukt krijg je 'em zonder kosten niet meer het land terug in.

Zo ja, dan dacht ik aan deze dagindeling:
dag 1 aankomst Siem Reap
Van Bangkok in één dag door naar Siem Reap is denk ik niet te doen. De weg van Poi Pet (Thais/Cambodjaanse grens) naar Siem Reap is grotendeel onverhard en erg slecht. Voor een motor in de regentijd bijna niet te doen. In Poi Pet kan je in één van de casino hotels overnachten.

dag 2 tempels Angkor bezoeken
Het gebied is heel erg groot. (En mooi!) 100km2! Geloof me dat een paar dagen extra echt leuk is.
In 2004 heeft de gouveneur de verhuur van brommers & motoren verboden. Offciële reden: Teveel ongelukken. De echte reden: Zijn neef heeft een taxi bedrijf en zijn broer verhuurd fietsen. Of je er inmiddels weer kan huren is mij niet bekend. Vraag dat eens na bij: www.cambodia.nl. Kan gewoon in het Nederlands.

dag 3 naar Phnom Penh rijden
De weg van Siem Reap naar Phnom Penh is pas nieuw en goed te doen in een dag. Je kan ook de motor op de boot laden en je naar Phnom Penh laten varen.

dag 4 in de morgen Royal Palace, in de middag S21 en Killing Fields.
Royal Palace ligt bij de rivier en daar ben je binnen 2 uurtjes doorheen. (Gids is gratis. Het zijn studenten die voor een tip van 1US$ werken. (Een erbeider verdient er maar maar 3 a 4 per dag dus dat is goed betaald) S21 (Is voormalige gevangenis van de Rode Khmer) ligt aan de andere kant van de stad. Moeilijk zelf te vinden. (Borden kom je in Cambodja nauwelijks tegen) Laat een mototaxi voor rijden. Kost haast niks. Killing Fields museum ligt buiten de stad, afgelegen en eveneens vrijwel onmogelijk om zelf te vinden. (Een paar honderduizend mensen afslachten doe je bij voorkeur buiten het zicht van de stad.) De weg vragen onderweg is er niet bij! Niemand begrijpt je.

dag 5 via Battambang weer de grens oversteken naar Thailand
Met deze route heb ik geen ervaring. Wel heb ik ervaring met de route Phnom Penh, Sihanoukville, Koh Kong, en dan via Trat verder langs de Thaise oostkust.

Goed plan? Te doen op de motor?
Denk het niet. Met de motor de grens over zou ik niet aanraden tenzij je Thaise begeleiding hebt.

Ik heb begrepen dat je bij sommige verhuurders ook je motor extra kan verzekeren. WA verzekering hebben ze allemaal. Maar reken niet op uitbetaling als er shit is. De rechtspositie van buitenlanders is erg erg erg slecht. Schades kan je meestal voor heel weinig geld zelf laten repareren.

Er zitten heel veel haken en ogen aan dit plan. Wellicht is het beter om een motor te huren in Thailand en er een mooi rondje mee te rijden. Vervolgens kan je het beste vanaf Bangkok naar Phnom Penh vliegen. (www.airasia.com) Tickets al beschikbaar voor 40 a 50 euro inclusief alles. (AirAsia is een soort van EaseyJet)

In Phnom Penh zal je goed moeten zoeken naar motorverhuur. Maar ze zijn er zeker! Daarmee kan je dan naar Siem Reap en terug rijden.

Info over de belangrijkste plaatsen in Cambodja:
Het startpunt van je Thailand vakantie - Thailand reizen | Holiday International
Foto's: (De meeste heb ik zelf genomen terwijl ik er met de motor of brommer op uit was)
Het startpunt van je Thailand vakantie - Thailand reizen | Holiday International

Local Adventures Cambodia. (Nederlandse reisagent met vestigingen in Phnom Penh en Siem Reap) Die kunnen je voor wat betreft verhuur wel naar het juiste adres sturen)
Cambodia Travel | Tailor-made Tours | Local Adventures

Veel suc6 en als je nog vragen hebt laat ze hier maar achter!
 
Onwijs bedankt voor de nuttige informatie. Ik denk omdat we maar 10 dagen hebben, we Cambodja maar niet aandoen en ons concentreren op Thailand. Welke gebieden in Thailand zijn het mooiste om te rijden? Hoe zijn de wegen? Asfalt of veel zand ed? Is een offroad motor aan te bevelen?

Heb je zelf ervaring bij een specifiek verhuurbedrijf in de twee genoemde plaatsen? (waar je niet je paspoort hoeft af te geven)
 
@ KeesDenHaag

Kijk, DAT is nou es nuttige info.
Ik ga wel niet naar ginder op reis, maar tis toch interessant om lezen.
Naais work :}
 
Laatst bewerkt:
In Thailand zijn de meeste (doorgaande) wegen verhard. Zoek je een uitdaging qua onverharde wegen dan zal het in Thailand tegen vallen omdat de snelwegen best redelijk zijn.

Wat misschien een idee is, is om in Pattaya of Jomtien te starten, daar kan je tenslotte gemakkelijk huren. Dan kan je doorrijden naar Koh Samet en Koh Chang. Vooral het laatste eiland biedt qua bergen best een uitdaging. Je zal alleen wel dezelfde route terug moeten rijden.

De omgeving van Krabi & Phuket zijn ook verschrikkelijk mooi. Wellicht dat je daar een flink rondje kan rijden en het laatste stuk met de veerboot terug moet gaan. (Dan rijd je niet dezelfde route terug.) Ook daar zijn de wegen prima, maar je komt zeker stukken tegen die minder zullen zijn. Op Phuket kan je heel gemakkelijk een motor huren. Zorg daar wel voor een extra paspoort!

full
 
De omgeving van Phuket is ontzettend toeristisch, leuk voor heel even maar daarna lekker weg daar.
Het noorden is een stuk minder toeristisch en daar liggen de prijzen ook een stuk lager.
Daar kan je voor 5 euro uitgebreid eten met z'n tweeen, incl drank.
In Phuket heb je daar een ijsje voor na het eten. :+

Ik verwacht dan ook dat de prijzen in het noorden een stuk lager liggen.
Je kan heel makkelijk met de trein daar komen, in het hoogseizoen zal je moeten reserveren voor een plekje, aangezien dit best in trek is.
Gewoon met de nachttrein pakken 1e klas. Voor 30 euro zit je 600km verderop.

Het is maar net wat je plannen zijn natuurlijk.
 
Kees, wat een toffe vent ben je toch. Weer bedankt voor de info. (Kanarie ook!) Ik heb even met mijn broer gesproken en hij heeft het plan om de nachttrein naar Chiang Mai te nemen (in het Noorden, wat kanarie zegt). Daar zijn bergen en schijnt het prachtig motorrijden te zijn.

Is er toevallig al iemand geweest die dit kan bevestigen? Wat zijn plaatsen die we dan zeker moeten aandoen?

We houden als extra mogelijkheid om na een krappe week een nachttrein terug te pakken en door te gaan naar Krabi. De foto's die ik van die omgeving heb gezien zijn werkelijk prachtig. Ook moeten het weer afwachten (aangezien het nu regentijd is).
 
Laatst bewerkt:
Ach. Eigenlijk heeft ieder gebied wel zijn charme. In het noorden is het veel bergachtiger dan in het zuiden. Maar daar mis je weer de prachtige stranden en eilanden.

De treinreis is leuk. Je kan in de trein overnachten en dat scheelt weer in hotelkosten. Vliegen naar Chiang Mai is tegenwoordig ook zeer voordelig.

Suc6!
 
Ik had ook idd de trein naar Chang Mai gehad.
Dit was afgelopen jaar.

In het noorden kan je wel weer meer regen verwachten dan in het zuiden, maar het is ook een kwestie van geluk hebben. Als je van plan bent om Bangkok te bezoeken, dan zou ik daar niet langer blijven dan 2 dagen. Het is er erg benauwd en vervuild. Ook naar niemand luisteren die je wilt helpen, want ze willen allemaal geld aan je verdienen. Ze sturen je allemaal de verkeerde kant op om vervolgens je vervoer aan te bieden. Als je ergens heen wilt, liever op een stil stukje de kaart erbij pakken, anders kom je niet aan kaartlezen toe. Ze willen je ineens allemaal 'helpen'.
Het is ook beter om een taxi-meter te kiezen als vervoer als je nog geen motor hebt. De tuk-tuk's zijn zelfs duurder dan de airco taxi's of je moet heel goed kunnen afdingen. Vaak haken ze dan zelf al af, aangezien andere klanten dan interessanter zijn die er wel in trappen. Ook is het een stuk veiliger en betrouwbaarder.
De taxi's kan je herkennen aan de roze of donkergroene kleur. Deze gasten zijn ook allemaal betrouwbaar, aangezien ze gewoon een uurloon krijgen en het niet interessant is om je op te lichten. Er zit ook gewoon een tariefmeter in. Soms doen ze zonder meter, maar dat is altijd duurder dan als je de meter aan laat zetten. Niet iedere taxirijder wil dit doen, dus spreek dit van tevoren af.
Pak je dan toch nog een tuk-tuk, oppassen dat je niet een route krijgt via een andere plek. Dan staan er ineens 2 gasten naast je en móet je een winkel naar binnen. Vaak van die winkels met (trouw)pakken. Deze gasten domineren op één of andere manier gedeeltes van de stad.
Ook als je een treinkaartje gaat kopen, deze kopen op het station zelf. Niet in een tourist information zaakje, want die zijn ook niet betrouwbaar. Die willen je vanalles aansmeren en de kaartjes zijn vaak ook duurder. Ook heb je meer gedoe.

Als je Bangkok uit gaat, zal je merken dat de mentaliteit helemaal anders wordt. Veel gemoedelijker en hele eerlijke mensen wat heel raar lijkt de eerste dagen na Bangkok.

Zelf ben ik ook met mijn vriendin zonder verder iets te boeken door het land gereist. Gewoon met een rugzak en gebruik maken van de taxi's. Dus wat dat betreft is Thailand goed te doen. De buurlanden ben ik niet geweest, maar daar schijnt het volgens alle verhalen die ik daar hoorde een stukje minder makkelijk te gaan allemaal.

Mocht je nog meer praktische tips willen, gooi het hier maar neer. :)
 
Kees, wat een toffe vent ben je toch. Weer bedankt voor de info. (Kanarie ook!) Ik heb even met mijn broer gesproken en hij heeft het plan om de nachttrein naar Chiang Mai te nemen (in het Noorden, wat kanarie zegt). Daar zijn bergen en schijnt het prachtig motorrijden te zijn.

Is er toevallig al iemand geweest die dit kan bevestigen? Wat zijn plaatsen die we dan zeker moeten aandoen?

We houden als extra mogelijkheid om na een krappe week een nachttrein terug te pakken en door te gaan naar Krabi. De foto's die ik van die omgeving heb gezien zijn werkelijk prachtig. Ook moeten het weer afwachten (aangezien het nu regentijd is).


De omgeving van Chiang Mai is prachtig...je zou een rondje Chiang Rai kunnen doen.
In Chiang Mai zelf kan je ook wel een motor huren. Kleine motorfietsjes bij de vleet en er is ook een tent die grotere motoren verhuurd. Iets van Big Bikes oid.

Ik zou daarna niet naar Krabi gaan.. je hebt te weinig tijd en ik denk dat je beter lekker alle dagen kan slijten in het bergachtige noorden. Anders heb je er nóg weer een reisdag tussen. En Krabi ben ik niet geweest, maar je zit nu inderdaad in het regenseizoen en dan kan je het zomaar treffen dat het een aantal dagen somber maar warm weer is. En volgens mij is Krabi juist prachtig als het zonnig is. (Snorkelen, duiken etc etc). Althans... dat is onze ervaring. We zijn eind juni teruggekomen uit Thailand en waren deze keer onder andere in Bangkok, Kanchanaburi en Koh Phi Phi.

En hier.... staat nog wel een verhaaltje van die reis.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan