Ramonovietsj
Die hard MF'er
Beste mensen,
Voor 10 dagen ga ik samen met mijn broer motorrijden in Thailand. We willen alles ter plekke regelen. Even wat vragen.
- Ten eerste heeft iemand goede ervaring met een verhuurder uit Thailand. We vliegen op Bangkok, dus het liefst daar of een paar uur reizen van Bangkok.
- Wat zijn mooie stukken om te rijden? Het liefs huren we een 400cc crossmotor en willen we zeker ook niet geasfalteerde wegen pakken. Is dat te doen? Zijn er goede wegwijzers?
- We zitten er aan te denken om ook Cambodja aan te doen. Zo ja, dan dacht ik aan deze dagindeling:
dag 1 aankomst Siem Reap
dag 2 tempels Angkor bezoeken
dag 3 naar Phnom Penh rijden
dag 4 in de morgen Royal Palace
in de middag S21 en Killing Fields
dag 5 via Battambang weer de grens oversteken naar Thailand
Goed plan? Te doen op de motor?
- Is het moeilijk met een in Thailand gehuurde motor de grens over te gaan? Hoe zit het met de verzekering?
Onwijs bedankt voor de antwoorden.
ps. Een search op dit forum leverde vooral deze goed informatie op:
Ik! Sinds 1992 bijna jaarlijks in die regio op de motor.
HUREN
In de grote toeristenplaatsen kan je gemakkelijk een motor huren. Offroad is nog geen eens nodig. Een rijbewijs is niet nodig. En verzekerd ben je ook niet. Kosten zijn ongeveer tussen de 7 en de 10 euro per dag.(Onderhandelen!) De motoren zijn meestal in uitstekende staat. Ze willen je paspoort als onderpand. Tip: Ik weet dat het niet mag. Maar in deze regio zijn dit soort middelen vaak nodig. Geef vooraf in Nederland je paspoort als gestolen op en haal een nieuwe. Neem beide paspoorten mee. Je kan dan veilig je oude paspoort afgeven. Vaak worden toeristen afgeperst met de dreiging dat je je paspoort niet terug krijgt. Geef ook een ander hotel op dan waar je verblijft. Ze willen nog al eens een motor bij je hotel weghalen met het reservesleuteltje om je een bedrag afhandig te maken. Een digitaal fotootje nemen van de motor in het bijzijn van de verhuurder vooraf kan natuurlijk geen kwaad.
RIJDEN
Over het algemeen rijden ze links in Thailand. Extra attentie voor de mensen die toch rechtsrijden, en dat zijn er best een hoop. De snelwegen zijn over het algemeen redelijk, maar in vergelijking met Nederland hopeloos gevaarlijk. Het onderhoud is niet overal even goed en met af en toe een kuil. Uitkijken dus! Wel meestal 2 baans met een middegeleider maar zelfs fietsen kan je daar tegen komen. De Thais zijn boeddhisten en geloven dat de dood niet het ergste is wat je kan overkomen, je komt na de dood toch weer terug. Dit is o.a. goed te zien aan de rijstijl! Je kan van alles verwachten. Vrachtverkeer is het ergste. Veel vrachtwagenchauffeurs slikken pillen om wakker te blijven of rijden snachts zonder verlichting rond. (Benzine uitsparen) Alcohol controles zijn er niet, en dat is duidelijk merkbaar.
POLITIE
Thailand heeft het beste politiekorps dat er voor geld te koop is. De locals zullen ieder contact met de politie tot het uiterste proberen te vermijden. DOE DAT OOK! (Dus niet effe de weg vragen aan een agent!) Mocht je aangehouden worden probeer dan (als het nog kan) ruim om de agent heen te rijden. (Thais doen dat ook) Meestal zijn ze te lui om achter je aan te gaan. Versterking oproepen zal ook niet gebeuren, want het zijn allemaal privé ondernemers en ze willen een concurent natuurlijk geen klanten aanleveren. Mocht dat allemaal niet lukken: Blijf dan altijd zichtbaar vriendelijk en spreek alleen Nederlands. Glimlachen en neem de tijd. Nooit zeggen dat je je paspoort bij je hebt en al zeker niet afgeven! Haal ook altijd direct het sleuteltje uit het contact en steek deze effe in je zak. Ongeacht of je de betreffende overtreding nu wel of niet hebt begaan, dat is in Thailand niet interresaant, moet je altijd afdingen op de boete. (Kon dat in NL maar!) Een buitenlander betaald sowieso meer. Tussen de 100B (EUR 2,-) en de 300B (EUR 6,-) is redelijk. Een gemiddelde agent verdient slechts 3 euro per dag, je kan het ze dus eigenlijk niet kwalijk nemen..... Een agent is niet net zo als in Nederland voor het grootste gedeelte een hulpverlener.
PECH
Voor reparaties hoef je niet bang te zijn. De gewone man rijdt op een motor, en de middeklasse beschikt meestal over een pickup. Er zijn dus heel veel brommers en motoren op de weg. Bij een lekke band Hoef je meestal nooit verder dan 500 meter te lopen voordat je 'em kan laten repareren. Ook andere kleine reparaties zijn goedkoop en snel verholpen. Je zal dan ook zien dat buiten de toeristen plaatsen de mensen echt heel behulpzaam zijn
ONGELUKKEN
Zo veel mogelijk proberen te voorkomen! Bij een aanrijding is in de praktijk altijd de buitenlander schuldig! Regelen voordat de politie er is, anders wordt het veel duurder! Een hele flink deuk in een auto kost maar 60 euro. Rij desnoods effe naar een garage voor een prijsopgave. Probeer toch een verzekering af te sluiten voor de zekerheid. Zal echter niet bij iedere verhuurder mogelijk zijn. (Het concept verzekeren is in Thailand heel anders! als men geld over heeft wordt er goud in de vorm van kettingen e.d. gekocht. Zo is het niet vreemd als je bij een aanrijding een gouden ketting ziet wisselen van eigenaar) De privé ziekenhuizen zijn uitstekend, de overige niet.
BORDEN
Steeds meer wegwijzer borden hebben een engels onderschrift. Het Thaise schrif maakt geen gebruik van romeinse letters en is voor ons dus niet te lezen. Dit is vooral in de toeristische gebieden zo. Maar lang niet overal! Bij een afslag staat er meestal maar 1 bord. Dus als je die gemist hebt rijdt je er zo voorbij. Ook is het komisch om te zien dat de engelse spelling van de thaise plaatsnamen steeds veranderd. Zoals Had Yai, Hat Yaai, en andere combinaties. En dat binnen een straal van 500m!
HELMPLICHT
Alleen een bestuurder heeft een helmplicht. Passagiers niet. (Vraag me niet waarom!) Het aantal passagiers op een motor of brommer dat is toegestaan is niet bepaald denk ik. Ik ben ze met 6 personen ook tegen gekomen!
VERLICHTING
Overdag rijden met verlichting aan is veiliger weten wij hier. Daar weten ze dat echter niet. Mensen zullen je dan ook vaak er op attenderen! In Cambodja is het zelfs verboden (!) Gewoon aan laten in Thailand! De scherming is is extreem kort. Vooral in oktober kan het binnen 10 minuten volledig donker zijn. Probeer rijden in het donker te vermijden. Meestal is er geen verlichting op de snelwegen, als het er is bestaat het uit af en toe een TL balk. Ook rijden veel auto's gewoon zonder licht.
BENZINE
Heel goedkoop! Je komt langs de hoofdwegen heel veel benzinestations tegen. Maar in de wat afgelegen gebieden is het oppassen. Vaak tanken is het advies! In de wat kleinere dorpen is geen benzinestation maar staat er een vat met benzine voor de deur. Hier kan je ook tanken. Ook zie je vaak mensen met flessen zitten langs de weg. Die verkopen de benzine in flessen. Altijd makkelijk.
INSECTEN EN ANDERE BEESTEN
Probeer tijdens de schemering al niet meer te rijden. De insecten komen dan op je licht af. Je krijgt dan al die beestjes in je gezicht. Zodra het geheel donker is heb je hier geen last meer van. Niet remmen voor kippen en kuikentjes! Ze hebben er zat en niemand zal het je kwalijk nemen. Biedt eventueel een klein bedrag aan als vergoeding maar eigenlijk is dat nog geen eens nodig. Voor een slang geldt het zelfde behalve de vergoeding! Een slang kan je overigens niet zien aankomen als je een beetje snelheid hebt, dus voor een beet hoef je dan niet bang te zijn.
CULTUUR
Aangezien het onbeleeft is om nee te zeggen in de thaise cultuur, is de weg vragen niet altijd even makkelijk.(Dit nog buiten het taalprobleem) Als iemand het niet weet zal hij dat meestal niet willen toegeven. Het is aan jou om dat te zien!
BANGKOK
In Bangkok is het verkeer zo'n chaos dat ik in deze stad rijden niet kan aanbevelen. Buiten dat kan je er ook nergens je motor parkeren. Er is simpelweg geen ruimte voor. De ochtendspits loopt meestal over in de avondspits, dus echt rijden zit er sowieso niet in. Beperk het rijden tot buiten Bangkok.
Laat je door al deze waarschuwingen niet op het verkeerde been zetten. Het is fantastisch om door deze regio te rijden! En het is best goed te doen. Maar de bovenstaande tips zou ik wel in gedachten houden. Als je specifieke vragen hebt laat het me dan even weten!
Persoonlijk vindt ik motorrijden in Cambodja leuker. (Minder verkeer, avontuurlijker en de mensen zijn wat vriendelijker)
Voor 10 dagen ga ik samen met mijn broer motorrijden in Thailand. We willen alles ter plekke regelen. Even wat vragen.
- Ten eerste heeft iemand goede ervaring met een verhuurder uit Thailand. We vliegen op Bangkok, dus het liefst daar of een paar uur reizen van Bangkok.
- Wat zijn mooie stukken om te rijden? Het liefs huren we een 400cc crossmotor en willen we zeker ook niet geasfalteerde wegen pakken. Is dat te doen? Zijn er goede wegwijzers?
- We zitten er aan te denken om ook Cambodja aan te doen. Zo ja, dan dacht ik aan deze dagindeling:
dag 1 aankomst Siem Reap
dag 2 tempels Angkor bezoeken
dag 3 naar Phnom Penh rijden
dag 4 in de morgen Royal Palace
in de middag S21 en Killing Fields
dag 5 via Battambang weer de grens oversteken naar Thailand
Goed plan? Te doen op de motor?
- Is het moeilijk met een in Thailand gehuurde motor de grens over te gaan? Hoe zit het met de verzekering?
Onwijs bedankt voor de antwoorden.
ps. Een search op dit forum leverde vooral deze goed informatie op:
Ik! Sinds 1992 bijna jaarlijks in die regio op de motor.
HUREN
In de grote toeristenplaatsen kan je gemakkelijk een motor huren. Offroad is nog geen eens nodig. Een rijbewijs is niet nodig. En verzekerd ben je ook niet. Kosten zijn ongeveer tussen de 7 en de 10 euro per dag.(Onderhandelen!) De motoren zijn meestal in uitstekende staat. Ze willen je paspoort als onderpand. Tip: Ik weet dat het niet mag. Maar in deze regio zijn dit soort middelen vaak nodig. Geef vooraf in Nederland je paspoort als gestolen op en haal een nieuwe. Neem beide paspoorten mee. Je kan dan veilig je oude paspoort afgeven. Vaak worden toeristen afgeperst met de dreiging dat je je paspoort niet terug krijgt. Geef ook een ander hotel op dan waar je verblijft. Ze willen nog al eens een motor bij je hotel weghalen met het reservesleuteltje om je een bedrag afhandig te maken. Een digitaal fotootje nemen van de motor in het bijzijn van de verhuurder vooraf kan natuurlijk geen kwaad.
RIJDEN
Over het algemeen rijden ze links in Thailand. Extra attentie voor de mensen die toch rechtsrijden, en dat zijn er best een hoop. De snelwegen zijn over het algemeen redelijk, maar in vergelijking met Nederland hopeloos gevaarlijk. Het onderhoud is niet overal even goed en met af en toe een kuil. Uitkijken dus! Wel meestal 2 baans met een middegeleider maar zelfs fietsen kan je daar tegen komen. De Thais zijn boeddhisten en geloven dat de dood niet het ergste is wat je kan overkomen, je komt na de dood toch weer terug. Dit is o.a. goed te zien aan de rijstijl! Je kan van alles verwachten. Vrachtverkeer is het ergste. Veel vrachtwagenchauffeurs slikken pillen om wakker te blijven of rijden snachts zonder verlichting rond. (Benzine uitsparen) Alcohol controles zijn er niet, en dat is duidelijk merkbaar.
POLITIE
Thailand heeft het beste politiekorps dat er voor geld te koop is. De locals zullen ieder contact met de politie tot het uiterste proberen te vermijden. DOE DAT OOK! (Dus niet effe de weg vragen aan een agent!) Mocht je aangehouden worden probeer dan (als het nog kan) ruim om de agent heen te rijden. (Thais doen dat ook) Meestal zijn ze te lui om achter je aan te gaan. Versterking oproepen zal ook niet gebeuren, want het zijn allemaal privé ondernemers en ze willen een concurent natuurlijk geen klanten aanleveren. Mocht dat allemaal niet lukken: Blijf dan altijd zichtbaar vriendelijk en spreek alleen Nederlands. Glimlachen en neem de tijd. Nooit zeggen dat je je paspoort bij je hebt en al zeker niet afgeven! Haal ook altijd direct het sleuteltje uit het contact en steek deze effe in je zak. Ongeacht of je de betreffende overtreding nu wel of niet hebt begaan, dat is in Thailand niet interresaant, moet je altijd afdingen op de boete. (Kon dat in NL maar!) Een buitenlander betaald sowieso meer. Tussen de 100B (EUR 2,-) en de 300B (EUR 6,-) is redelijk. Een gemiddelde agent verdient slechts 3 euro per dag, je kan het ze dus eigenlijk niet kwalijk nemen..... Een agent is niet net zo als in Nederland voor het grootste gedeelte een hulpverlener.
PECH
Voor reparaties hoef je niet bang te zijn. De gewone man rijdt op een motor, en de middeklasse beschikt meestal over een pickup. Er zijn dus heel veel brommers en motoren op de weg. Bij een lekke band Hoef je meestal nooit verder dan 500 meter te lopen voordat je 'em kan laten repareren. Ook andere kleine reparaties zijn goedkoop en snel verholpen. Je zal dan ook zien dat buiten de toeristen plaatsen de mensen echt heel behulpzaam zijn
ONGELUKKEN
Zo veel mogelijk proberen te voorkomen! Bij een aanrijding is in de praktijk altijd de buitenlander schuldig! Regelen voordat de politie er is, anders wordt het veel duurder! Een hele flink deuk in een auto kost maar 60 euro. Rij desnoods effe naar een garage voor een prijsopgave. Probeer toch een verzekering af te sluiten voor de zekerheid. Zal echter niet bij iedere verhuurder mogelijk zijn. (Het concept verzekeren is in Thailand heel anders! als men geld over heeft wordt er goud in de vorm van kettingen e.d. gekocht. Zo is het niet vreemd als je bij een aanrijding een gouden ketting ziet wisselen van eigenaar) De privé ziekenhuizen zijn uitstekend, de overige niet.
BORDEN
Steeds meer wegwijzer borden hebben een engels onderschrift. Het Thaise schrif maakt geen gebruik van romeinse letters en is voor ons dus niet te lezen. Dit is vooral in de toeristische gebieden zo. Maar lang niet overal! Bij een afslag staat er meestal maar 1 bord. Dus als je die gemist hebt rijdt je er zo voorbij. Ook is het komisch om te zien dat de engelse spelling van de thaise plaatsnamen steeds veranderd. Zoals Had Yai, Hat Yaai, en andere combinaties. En dat binnen een straal van 500m!
HELMPLICHT
Alleen een bestuurder heeft een helmplicht. Passagiers niet. (Vraag me niet waarom!) Het aantal passagiers op een motor of brommer dat is toegestaan is niet bepaald denk ik. Ik ben ze met 6 personen ook tegen gekomen!
VERLICHTING
Overdag rijden met verlichting aan is veiliger weten wij hier. Daar weten ze dat echter niet. Mensen zullen je dan ook vaak er op attenderen! In Cambodja is het zelfs verboden (!) Gewoon aan laten in Thailand! De scherming is is extreem kort. Vooral in oktober kan het binnen 10 minuten volledig donker zijn. Probeer rijden in het donker te vermijden. Meestal is er geen verlichting op de snelwegen, als het er is bestaat het uit af en toe een TL balk. Ook rijden veel auto's gewoon zonder licht.
BENZINE
Heel goedkoop! Je komt langs de hoofdwegen heel veel benzinestations tegen. Maar in de wat afgelegen gebieden is het oppassen. Vaak tanken is het advies! In de wat kleinere dorpen is geen benzinestation maar staat er een vat met benzine voor de deur. Hier kan je ook tanken. Ook zie je vaak mensen met flessen zitten langs de weg. Die verkopen de benzine in flessen. Altijd makkelijk.
INSECTEN EN ANDERE BEESTEN
Probeer tijdens de schemering al niet meer te rijden. De insecten komen dan op je licht af. Je krijgt dan al die beestjes in je gezicht. Zodra het geheel donker is heb je hier geen last meer van. Niet remmen voor kippen en kuikentjes! Ze hebben er zat en niemand zal het je kwalijk nemen. Biedt eventueel een klein bedrag aan als vergoeding maar eigenlijk is dat nog geen eens nodig. Voor een slang geldt het zelfde behalve de vergoeding! Een slang kan je overigens niet zien aankomen als je een beetje snelheid hebt, dus voor een beet hoef je dan niet bang te zijn.
CULTUUR
Aangezien het onbeleeft is om nee te zeggen in de thaise cultuur, is de weg vragen niet altijd even makkelijk.(Dit nog buiten het taalprobleem) Als iemand het niet weet zal hij dat meestal niet willen toegeven. Het is aan jou om dat te zien!
BANGKOK
In Bangkok is het verkeer zo'n chaos dat ik in deze stad rijden niet kan aanbevelen. Buiten dat kan je er ook nergens je motor parkeren. Er is simpelweg geen ruimte voor. De ochtendspits loopt meestal over in de avondspits, dus echt rijden zit er sowieso niet in. Beperk het rijden tot buiten Bangkok.
Laat je door al deze waarschuwingen niet op het verkeerde been zetten. Het is fantastisch om door deze regio te rijden! En het is best goed te doen. Maar de bovenstaande tips zou ik wel in gedachten houden. Als je specifieke vragen hebt laat het me dan even weten!
Persoonlijk vindt ik motorrijden in Cambodja leuker. (Minder verkeer, avontuurlijker en de mensen zijn wat vriendelijker)