Motorinstructeur verplicht tot extra lessen na aanvraag avd

Ik snap de vraag van FritC wel hoor, een instructeur heeft nog andere belangen dan alleen maar de leerlingen bijbrengen hoe ze op een motor rond moeten rijden. Namelijk het vullen van de eigen portemonnaie. Met name als hij ZZp´er is (uurtje factuurtje). Indien hij gewoon in loondienst is, zou er nog sprake kunnen zijn van tantième/winstuitkering, waardoor hij ook geprikkeld wordt om zoveel mogelijk uurtjes te verkopen. En een klagerige instructeur naast een examinator kan nooit bevorderlijk zijn voor het resultaat. Daarbij het is nogal wat om als onervaren leerling tegen het advies van zo´n doorgewinterde instructeur in te gaan...
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het ziet er naar uit dat ik toch maar die extra lessen die mijn instructeur eist neem, of misschien nog 1 les eraf proberen te krijgen. Dan moet ik mijn principes maar even aan de kant zetten om problemen uit de weg te gaan.
Ik vind het wel jammer dat het zo moet gaan. Sowieso heeft mijn instructeur al niet zo'n goede indruk achtergelaten in de tijd dat ik er heb gelest en ik ben niet de enige lesser die dat zo ziet overigens :(
Maar hopen dat het snel de 27e is en ik daarna mijn eigen motor kan kopen en rijden.

daar doe je het voor ;)

succes nog met lessen en even doorbijten *D
 
gewoon blijven lessen, al is het maar om beetje meer gevoel te krijgen in je motor, t kan nooit geen kwaad...

en technische vragen zou ik gewoon ff je "BRAVVOK" doornemen... dat moet je instructeur wel kunnen leveren.. boekie met vragen en antwoorden voor degene die echt niet technisch zijn..
 
Ik vind het heeeel raar dat zo'n man dat EIST.
Wie zegt dat dat zijn letterlijke woorden waren. De TS is natuurlijk niet geheel objectief :P
Omdat ik mijn AVB bijna verneukt had, van de zenuwen, "moest" ik ook extra lessen nemen, om me wat rustiger te krijgen (ik was vaak nogal gehaast, en dat met zenuwen is geen goede combinatie). Nouja, best, van dat geld wat het kost lig ik niet wakker. Het is altijd goedkoper als een 2e AVD :)
Nu kan het ook natuurlijk aan de rijschool liggen (wat voor een indruk die al achter laat dan), maar bij mijn rijschool kan ik me niet voorstellen dat ze me probeerden te naaien met extra lessen. Ik heb zelfs een uur voor m'n examen gratis les gekregen (het was anders zo'n gedoe om die uren in te boeken :P)
 
Hij eist dat je de extra lessen opneemt?
Dan kom je gewoon aan met de smoes dat je voor deze maand geen extra geld hebt voor die dubbele lessen.
En dat je nog net aan geld hebt voor een dubbele les per week.

Hij kan niet in jouw portomonee kijken en als je het serieus over laat komen volgt er ook geen discussie.

Kom op zeg, jij bent klant en klant is koning. En als het echt zo ver komt dat je een gevoel krijgt dat je instructeur je examen negatief kan beinvloeden dan vraag je of je de examinator even onder 4 ogen kan spreken. Leg je het kort en bondig uit hoe de steel in de vork zit en vertel je dat je liever hebt dat de instructeur niet mee rijdt.

Mag niet gebeuren dat jij zakt met de gedachte dat het door die flapdrol van een instructeur komt.
Kan je dat beter zeker weten en em uitsluiten van het meerijden met het examen.

Officieel heeft hij toch geen invulling bij het examen, me rijschoolhouder heeft dat ook wel eens meegemaakt; een leerling reed volgens me rijschoolhouder perfect maar was volgens de examinator gezakt, nou me rijschoolhouder kon op ze kop gaan staan maar de leerling was definitief gezakt...
 
Laatst bewerkt:
Ja, da's ook onze ervaring met automobilisten... _O- _O- _O-


Dank je, nu moest ik uitleggen op kantoor waarom ik zo hard aan het lachen was. _O- _O- _O- _O-

En de koekblikken hier snappen het niet |(



ontopic:
Mijn instructeur eiste ook 2 extra lessen voor mijn AVB, gewoon gedaan. Ga liever met een super goed gevoel naar een examen. Maar als je budget het niet toelaat is je antwoord toch eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:
@ Tom: hij eist het wel degelijk. Vandaag zou ik ook moeten lessen maar door omstandigheden kan ik niet, dus ik had hem gesmst. Dit is wat ik terug kreeg: dan moet je volgende week wel 3x rijden (niet in de avond) of deze zaterdag om 9 uur als je examen de 27e door moet.
Ik ga hem sowieso nog bellen om te zeggen dat het voor mij absoluut niet te doen is zo vaak te lessen. Iedere x vrij vagen kost ook nog eens geld ( hij kan opeens niet savonds lesgeven ).

@Bikkel tje: ja ik heb daar aangedacht. Maar omdat mijn rijschool het examen al heeft aangevraagd denk ik niet dat ik tussendoor nog kan switchen.

Bah, die man haalt heel het plezier uit het lessen :(
 
@ Tom: hij eist het wel degelijk. Vandaag zou ik ook moeten lessen maar door omstandigheden kan ik niet, dus ik had hem gesmst. Dit is wat ik terug kreeg: dan moet je volgende week wel 3x rijden (niet in de avond) of deze zaterdag om 9 uur als je examen de 27e door moet.
Ik ga hem sowieso nog bellen om te zeggen dat het voor mij absoluut niet te doen is zo vaak te lessen. Iedere x vrij vagen kost ook nog eens geld ( hij kan opeens niet savonds lesgeven ).

@Bikkel tje: ja ik heb daar aangedacht. Maar omdat mijn rijschool het examen al heeft aangevraagd denk ik niet dat ik tussendoor nog kan switchen.

Bah, die man haalt heel het plezier uit het lessen :(

Laat hem maar gewoon het plezier in je lessen bederven. Als je straks je papiertje gewoon op zak hebt kun je pas echt genieten van het rijden :)

Niemand meer die in je oor toetert waar je heen moet...lekker zelf je weg zoeken...

Denk daar gewoon aan tijdens je extra lessen. Denk aan waar je het voor doet.......
 
Dat een instructeur het beter in kan schatten dan jijzelf, geloof ik meteen.

Wat verkeersinzicht betreft; vergelijk het niet met een auto. Motorrijden is toch heel anders, denk alleen maar eens aan je plaats op de weg en het voorsorteren. Bovendien zullen er na 6 jaar autorijden beslist foutjes ingeslopen zijn.

Vergeet ook niet dat een instructeur ook een belang heeft; zijn slagingspercentages komen op internet en dat is voor veel mensen een belangrijk argument voor het kiezen van een rijschool.

Op zich moet je kunnen vertrouwen op het oordeel van je instructeur. Die van mij stelde zelfs voor om lessen in te korten, omdat hij het voldoende vond!
Maar de toon waarop dit bij jou plaatsvindt, vind ik, zacht gezegd, bijzonder. Bovendien, als jouw examen op jouw naam gereserveerd is, kan hij dat toch niet zomaar cancellen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen maar goede ervaringen met rijscholen voor auto en motor. Van mijn autoinstructeur heb ik ongeveer dezelfde verhalen gehoord, maar met de verkeerde afloop. Een lesser dacht dat hij er klaar voor was, zijn ouders ook. Met bijna ruzie is besloten dat hij op examen ging en gezakt als een baksteen.

Ikzelf was wel redelijk gespannen in de aanloop naar mijn motorrijexamen en vroeg of ik nog de laatste week 2 lesjes (1 uurs) kon krijgen, omdat ik de laatste 8 weken, telkens 1 les in de 2 weken had. Mijn instructeur vond het onzin, gewoon 1x in de 2 weken en uur voor het examen een les. En ja gewoon geslaagd.

Ik ga altijd uit van het positieve, als hij het aanraadt, zou ik het gewoon doen. Zoals zo vaak gezegd, je bent echt niet blij als je "hierop" zakt.
 
Laatst bewerkt:
De instructeur (en de rijschool in het bijzonder) heeft er ook belang bij dat je slaagt. Het zijn ook zijn statistieken die naar de knoppen gaan als je 2 (of meer) keer op moet voor examen.
 
De instructeur (en de rijschool in het bijzonder) heeft er ook belang bij dat je slaagt. Het zijn ook zijn statistieken die naar de knoppen gaan als je 2 (of meer) keer op moet voor examen.

En dat is dan ook de paradox, de instructeur/rijschool heeft er dus baat bij om iemand veel te laten lessen want dan heeft hij namelijk meer inkomsten en tegelijkertijd een hogere kans dat iemand slaagt en dus zijn slaginspercentage omhoog gaat. Aan de andere kant zou de instructeur eerlijk en realistisch moeten zijn m.b.t. het aantal lessen en niet de klant extra laten betalen als dit niet nodig is. Tenslotte, de klant is degene die voor zijn inkomsten zorgt.

Het lijkt erop dat het bij het 1e deel wel goed zit met de instructeur.. lekker veel lessen, "opeens fouten ontdekken" om maar te zorgen dat de klant blijft lessen en daarbovenop ook nog dreigen dat de klant meer lessen moet omdat anders het examen niet gedaan mag worden.

Zodra ik mijn avd heb gedaan, met goed of slecht gevolg zal ik een kleine review plaatsen over mijn instructeur zodat mensen die er aan denken daar ook te lessen dit iig in hun achterhoofd kunnen houden als zij een beslissing nemen.
 
Heeft je instructeur al gezegd dat je er helemaal klaar voor bent verder? Mijn examen werd ook al aangevraagd voor ik er helemaal klaar voor was. Simpelweg omdat we toch nog een paar weken de tijd hadden mijn kunsten bij te schaven. En was het niet binnen die tijd gelukt, was gewoon een andere leerling gegaan die er dan misschien wel klaar voor was.

Maar misschien dat je instructeur dus vooruit heeft gekeken en gedacht dat je er na zoveel lessen klaar voor zou zijn en het zo vast ingepland. Dan is het niet zo raar dat hij aan het pushen is dat je die lessen nog neemt als jij nadat je je datum hebt gekregen zegt "Nou, dat is mooi, tot die tijd hoef ik dus geen lessen meer of in ieder geval nog maar minimaal."

;)
 
Maar als je als enige feedback krijgt: Je moet iets rustiger kijken dan lijkt me het niet zo dat er dan nog in totaal nog 10x50 minuten nodig zijn, helemaal niet gezien het feit dat ik voor de aanvraag van het examen ook al een aantal bloklessen heb gehad.

Zojuist een sms gekregen van mijn rijinstructeur dat als ik vandaag niet bij hem inplan dat ik volgende week 6x 50 min dus 3 bloklessen neem hij mijn examen "er vanaf haalt".
Ik heb hem netjes terug gestuurd dat het voor mij niet mogelijk is om volgende week zo vaak te lessen en dat als hij dit een probleem vindt hij het examen bedrag maar moet terug storten en ik op zoek ga naar een andere rijschool die iets flexibeler is.

Pff wat een gedoe allemaal :(
 
Maar als je als enige feedback krijgt: Je moet iets rustiger kijken dan lijkt me het niet zo dat er dan nog in totaal nog 10x50 minuten nodig zijn, helemaal niet gezien het feit dat ik voor de aanvraag van het examen ook al een aantal bloklessen heb gehad.

Zojuist een sms gekregen van mijn rijinstructeur dat als ik vandaag niet bij hem inplan dat ik volgende week 6x 50 min dus 3 bloklessen neem hij mijn examen "er vanaf haalt".
Ik heb hem netjes terug gestuurd dat het voor mij niet mogelijk is om volgende week zo vaak te lessen en dat als hij dit een probleem vindt hij het examen bedrag maar moet terug storten en ik op zoek ga naar een andere rijschool die iets flexibeler is.

Pff wat een gedoe allemaal :(

Dat lijkt mij echt een goede beslissing. Laat hem het examen maar cancelen en het geld terug storten.

Lekker op zoek gaan naar een andere rijschool, want dit gaat volgens mij ook echt te ver wat hij daar probeerd. Dat grenst al aan chantage zou ik zeggen als leek in de rechtspraak.
 
aanpakken die hap. Om iemand zo onder druk te zetten vind ik te ver gaan..

Ik zou niet eens afwachten of ie ergens mee akkoord gaat en gelijk naar een andere rijschool gaan. De hele relatie is nu toch al verziekt en er zijn zat anderen die jou examen willen laten nemen.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je als enige feedback krijgt: Je moet iets rustiger kijken dan lijkt me het niet zo dat er dan nog in totaal nog 10x50 minuten nodig zijn, helemaal niet gezien het feit dat ik voor de aanvraag van het examen ook al een aantal bloklessen heb gehad.

Zojuist een sms gekregen van mijn rijinstructeur dat als ik vandaag niet bij hem inplan dat ik volgende week 6x 50 min dus 3 bloklessen neem hij mijn examen "er vanaf haalt".
Ik heb hem netjes terug gestuurd dat het voor mij niet mogelijk is om volgende week zo vaak te lessen en dat als hij dit een probleem vindt hij het examen bedrag maar moet terug storten en ik op zoek ga naar een andere rijschool die iets flexibeler is.

Pff wat een gedoe allemaal :(

haha ... per sms, wat voor rijschool is dat hee!
gewoon laten terugstorten en contact opnemen met een andere rijschool en het verhaal uitleggen.
 
Is zo'n examen eigenlijk aan een rijschool verbonden? Of kan je hetzelfde examen gewoon laten staan, maar dan met een andere rijschool er naartoe gaan?
 
Is zo'n examen eigenlijk aan een rijschool verbonden? Of kan je hetzelfde examen gewoon laten staan, maar dan met een andere rijschool er naartoe gaan?

Volgens mij is het een combinatie van rijschool en naam van de kandidaat. Je kunt namelijk geen examen aanvragen bij rijschool A als je al ingeschreven staat voor een examen bij rijschool B.

Dus het examen moet eerst geanuleerd worden of op een andere kandidaat gezet worden door de rijschool, zodat de nieuwe rijschool een examen op jouw naam kan laten reserveren.
 
@ Tom: hij eist het wel degelijk. Vandaag zou ik ook moeten lessen maar door omstandigheden kan ik niet, dus ik had hem gesmst. Dit is wat ik terug kreeg: dan moet je volgende week wel 3x rijden (niet in de avond) of deze zaterdag om 9 uur als je examen de 27e door moet.
Ik ga hem sowieso nog bellen om te zeggen dat het voor mij absoluut niet te doen is zo vaak te lessen. Iedere x vrij vagen kost ook nog eens geld ( hij kan opeens niet savonds lesgeven ).

@Bikkel tje: ja ik heb daar aangedacht. Maar omdat mijn rijschool het examen al heeft aangevraagd denk ik niet dat ik tussendoor nog kan switchen.

Bah, die man haalt heel het plezier uit het lessen :(


Dit is dan wel weer raar -O-
 
Maar als je als enige feedback krijgt: Je moet iets rustiger kijken dan lijkt me het niet zo dat er dan nog in totaal nog 10x50 minuten nodig zijn, helemaal niet gezien het feit dat ik voor de aanvraag van het examen ook al een aantal bloklessen heb gehad.

Hoe lang ben je al bezig en aan hoeveel lesuren, alles bij elkaar op geteld, zit je nu?
Hoeveel daarvan zijn besteed aan avb?
 
Wat ik niet snap is het volgende: de instructeur wil dat je per week 2 lessen van 2x50 oftewel 100 minuten neemt. Dat is dus 200 minuten les per week. Met 2,5 week tussen datum van je post en je examen (8 juli tot en met 27 juli) zou dit dus gaan om circa 500 minuten les. Als jij nog 500 minuten (meer dan 8 uur) les nodig hebt volgens je instructeur: waarom vraagt hij dan je examen aan?? Heeft hij aangegeven dat je er bijna klaar voor was of heb jij je examen 'doorgedrukt'.

jij bepaalt waar je je geld aan uitgeeft, ik kan hier niet bepalen met wat voor instructeur we te maken hebben. Er zijn twee opties:

1. Goede instructeur die het beste met je voor heeft en als deskundige in kan schatten dat jij toch nog minder goed rijdt dan je misschien zelf denkt.
2. Slechte instructeur die weet dat je het kan, maar graag extra wil verdienen aan je.

Zeg het maar....
 
Terug
Bovenaan Onderaan