Motorisch probleem maar weet niet wat het is, help

chopchop

MF'er
1 jul 2005
154
0
Den Haag
Heb het volgende probleem, ik ben niet technisch genoeg om vast te stellen wat er aan de hand is maar ook niet te bang om met jullie hulp mijn motor uit elkaar te halen.
Zal zo goed mogelijk proberen te omschrijven wat er gebeurd.

Als ik een rit maak over de snelweg van ongeveer 3 kwartier contstant in 6e versnelling, en ik ga de snelweg af om binnendoor te rijden dan geeft de uitlaat een ongelofelijke knal en valt de motor stil.

Ik kan hem dan gewoon weer starten maar naar een paar honderd en zit dan in 4e versnelling meter bokt de motor en 1 keer en bij de tweede keer valt ze weer stil
Dit gebeurd ook bij terug schakelen en dan meestal wanneer ik in de 3e uitkom.

Nou heb ik mij laten vertellen dat doordat ik een aanpassing heb gemaakt aan de bescherm kapjes (zie foto) van de lucht inlaat, deze waren origineel dicht, het zo kan zijn dat de Carb opnieuw moet worden gesteld.

Maar is het teveel lucht te weinig benzine, bobine niet goed meer (zeg ik dit goed?)

Heb ook van een motor zaak een soort vuil verbrander van Valvoline die je moet toe voegen bij je benzine dit zou de motor schoonmaken. Heb hier zo mijn bedenkingen bij maar wel gedaan.

Motor is een Kawasaki Ltd 454 bj 1985

Zou erg graag advies krijgen wat ik er aan kan doen


By the way:
Toen ik langs de kant stond te kijken naar mijn motortje stopte er een motorrijder om me te helpen deze is achter mij aangereden tot mijn bestemming om auto’s op afstand te houden aangezien hij het nogal link vond als de motor weer uit zou vallen dit is ook een paar keer nog gebeurd. Ik weet je naam niet maar weet dat je ook op het forum zit zoals je Dus bij deze nog hartstikke bedankt voor je support echt tof.

Bijlage: 011 afdekkap.JPG
 
Zo te zien heb je het deksel van je luchtfilter open gemaakt? Dan krijgt ie nu veel te veel lucht, laat snel je carburatie nakijken want dit kan ernstige motorschade opleveren (verbrandde kleppen en andere ellende) door een te arm mengsel. Waarschijnlijk kun je makkelijk bij je bougies komen, draai er eens eentje uit en kijk naar de kleur van de electrodes, als die heel licht grijs of witachtig is is het een veel te arm mengsel. Als je je bougies terugdraait, niet loeihard aandraaien, maar gewoon iets meer als handvast.
 
Draai nou eerst maar een bougie eruit en kijk dan naar de electrode (zit onder het beugeltje aan de onderkant van de bougie). De kleur moet "koffie met melk bruin" zijn. Wit of grijs is te arm!
 
tja echte brik, voor een prikkie gekocht en voor nog minder verbouwd veranderd, alleen niet motorisch of electrisch ben daar nie zo goed in he :+

ik heb niet een lek kunnen ontdekken. zal zoals eerder aangegeven door ander Mfers de bougie eruit halen en kijken naar kleur, vraag dan alleen blijft als hij nou dus niet de geode kleur heeft te rijk te arm, kan ik dit dan zelf bijstellen en zo ja waar en hoe ?
 
Dat dekseltje wat je open gemaakt hebt is alleen maar een sierdekseltje, het complete luchtfilterhuis zit daarachter en dat zit nog gewoon goed dicht. Ik heb een tijdje helemaal zonder dat sierdekseltje gereden (was 'weggewaaid') en heb toen ook geen problemen gehad. Daarbij, als je het luchtfilterhuis open maakt gaat ie armer lopen en krijg je mi. niet van die knallen in je uitlaat (het mengsel wil dan helemaal niet meer knallen).

Het klinkt als een probleem met je ontsteking die zo nu en dan een slag mist. Onverbrand mengsel komt dan in je uitlaat en explodeert alsnog. BANG! Kijk de bedrading van de ontsteking eens na, spuit de stekkers van de ontstekingselektronica (dat zwarte kastje dat oorspronkelijk onder je zadel zat) eens in met contactspray en volg de bedrading om te kijken of daar problemen mee zijn. Kom je onderweg nog stekkers tegen: contactspray.

En, zoals eerder geschreven, check je bougies. Maar het klinkt mij in de oren als een zo nu en dan weigerende ontsteking.

Succes!
 
hmmwoa mijn uitlaat knalt continue hoor als ik 13500 toeren maak en terug laat zakken in de toeren. Wil je nie achterrijden zo hard als dat gaat :D

snachts erg mooi die blauwe vlammen :Y

Ow, ik was niet duidelijk genoeg; ik bedoelde dat je ook wel eens die knallen kunt krijgen bij TE ARM mengsel doordat de oververhitte bougie af en toe een smeltpareltje vormt dat pas breekt/wegslaat na het missen van een of meer vonken.
 
Klinkt meer alsof hij niet constant benzine krijgt.

checklist:
tankdop - ontluchtingsgaatje
benzinekraan
vacuumsysteem op de kraan
vacuumslang

benzinekraan en het vacuumsysteem op de kraan wil nogal'ns
kapot gaan bij de kawa'tjes
 
Is toch altijd weer grappig om te lezen hoeveel verschillende meningen de “experts” hier hebben.

Mijn mening dan ook maar:

Knallen in uitlaat = te arm mengsel.


MAAR, bij een probleemstelling moet je wel het hele plaatje bekijken!

Knallen + stilvallen duid op een heel ander probleem!!!

Bij een te arm mengsel knalt je motor wel, maar rijd hij nog gewoon door.

Ik denk dat er inderdaad een probleem is met je ontsteking. De vraag is alleen of de knal voor of na het stilvallen komt, ik denk persoonlijk dat hij er na (of gelijktijdig) komt.

Sowieso bougies en bougiekabels vervangen, en dan hopen dat het opgelost is.
 
ik zou nog effe weten wat het was.
ik heb op advies van Vlix, na bezoekje , tankdop uitelkaar gehaald kon daar niks geks vinden.
boegies eruit gehaald , de linker zag er normaal uit (naar mijn mening) van de rechter was het ijzer/koper wit uit geslagen.
heb in beide nieuwe boegies terug gezet.
Heb de Carb's er af gehaald en open gemaakt, geen vuil of wat dan ook.
alleen bij de rechter Carb leek het of het rubber mebraam wat er in zit niet geheel afdichte, waarschijnlijk bij vorige eigenaar gebeurd?, heb het mebraam weer op goede manier erin gedaan (was wel wat vervormd).
verder de Carb (het schroefje wat onder zit meer naar rechts gedraaid (op advies van MCR)
verder rijd ik nu met benzine kraan op PRE, en na dit alles 2 keer test gaan rijden en tot nu toe het probleem niet meer gehad. (effe afkloppen)
mocht het probleem weer opkomen, zal ik uiteraard me hier weer melden.

Groeten aan allen en bedankt voor de adviezen, top dit forum.

:W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan