Motorisch probleem Zx6R uit 1996

GuidoVW

MF veteraan
4 nov 2009
3.868
1
Culemborg
Hallo allen,

alvast excuus voor het lange verhaal, maar ik hoop toch dat u het even doorleest :')

ik heb ongeveer een maand geleden een Kawa Zx6r uit 1996 gekocht en sindsdien niets meer als gezeik ermee gehad.

Ik ben de motor op wezen halen in Roosendaal, een rit van 100km naar Culemborg. Ging perfect, lekker over de snelweg heen terug gereden. In de avond ging ik nog even een rondje op de dijk rijden, waarbij mijn bougie uit elkaar klapte. Het schoefdraad van de bougie zat nog in de cilinderkop, en de rest was hier dus van los geknalt.

Motor naar een monteur gebracht, en deze heeft de draad er met een tegendraadse tap uit kunnen halen. Nieuwe bougie's erin gedaan en ik kon hem weer ophalen. Er is toen ook meteen een schroefje op het gas gezet waardoor de motor 25kw was.

2 Dagje's kunnen rijden, en toen begon de motor slecht te lopen. Motor weggebracht maar de dealer kwam er niet uit. (man met 20 jaar ervaring) De motor ging slecht lopen als hij warm werd. Eerst kon ik een uur lekker rijden voordat dit begon, maar dit werd met de keer rijden minder en na een dagje was dit al na 1 minuut rijden. B|

Motor opgehaald met het advies de bobines te vervangen, aangezien het vermoeden was dat de motor op 3 cilinders ging lopen als deze warm werd.

Zo gezegd, zo gedaan. Na 2 weken gezeik met een marktplaats verkoper eindelijk de bobines binnen gehad, maar ook dit had niet het gewenste resultaat. Na een tip in het zx6r topic alle electronica nagelopen en schoongemaakt, maar wederom zonder resultaat.

Daarna de caburateurs eraf gehaald, welke niet goed vastzaten. Ik hoefde maar een klein beeje druk te geven en de caburateurs kwamen gezellig met zijn 4en uit de inlaatrubbers.....

Caburateurs schoongemaakt, niet dat het echt nodig was, alles gecontroleerd maar niks op aan te merken. Goed vastgezet in de rubbers, maar helaas opnieuw zonder resultaat.

Ik probeer dit verhaal zo kort mogelijk te houden, maar stelt u zich even voor dat ik zo' n 2 dagen aan het sleutelen geweest ben om alle electronica etc. na te lopen....

Ik heb de tank vanochtend vol gegooid aangezien deze bijna leeg was, en een stukje gereden, evenveel als het volgende filmpje maar het euvel kwam weer teug.
Daarop heb ik vanmiddag dit filmpje gemaakt om aan een maatje duidelijk te maken wat er nou aan de hand is....


De motor start hierbij erg slecht omdat deze een paar uur ervoor ook al had gelopen, maar normaal gesproken start de motor koud in 1 tel direct aan.

Vanaf het moment dat ik het pad afrijd loopt de motor goed, ook stationair, maar vanaf het punt dat ik de bocht naar links maak vlak voor de politie auto begint de motor slecht te lopen, en moet ik gas bij geven om de motor aan te houden. Als je zo doorrijd valt de motor echter al snel helemaal uit, want het word steeds erger. Vandaar dat ik enkel dit kleine rondje heb gemaakt.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want ik ben radeloos op dit moment. Ik ben vast nog wat dingen vergeten die ik ook nog geprobeerd heb, maar deze zal ik hier neerzetten als het mij te binnen schiet;

1: Bougies zijn mooi bruin
2: bougie's vonken met koude en warme motor even goed



Alvast bedankt!! :}

Gr. Guido :W
 
Laatst bewerkt:
:W, allemaal bedankt voor het meedenken!

Even lui copy/paste uit het zx6r forum:


Vele uren/dagen gesleuteld, en op verschillinde kleine dingetjes gestuit waardoor de motor zo liep te kloten. Het grootste gedeelten kwam door de Carb's.

De vorige eigenaar, die beweerde dat hij automonteur was, was echt een KOEKKEBAKKER..... Meer kan ik er ook niet van maken

Eerst natuurlijk de bougie die kapot was gegaan omdat hij hem te strak had aangedraait. en ik was er dus ook o.a. achter gekomen dat hij de Carb's niet vast had gezet in de spruitstukken.....

Hierdoor trok de motor valse lucht, en daar heeft hij de motor dan ook op afgestelt voor de verkoop Dus ik heb de carb's vastgezet, en de luchtschroef telkens 0.5 slag opengedraait. Op 3.5 slag open loopt hij het best, want bij 4.0 loopt de motor erg slecht.

Echter loopt de motor nog steeds niet perfect, stationair loopt de motor onregelmatig, ene keer 2k, andere keer 3k, en de motor stottert nogal tussen de 3 en 5k, en tussen de 8 en 10k. Half gas is ook nog beter als volgas, dus er moet nog wat aan de afstelling gebeuren, maar hij loopt in ieder geval weer

Weet iemand toevallig de standaart sproeiermaat van een 96', en op welke stand de luchtschroef dan moet staan

Groeten :W

Niet om het een of ander, maar ik hoor een flinke irritante ratel in het filmpje welke varieert met het toerental.

Hey, hoe is het met me oude liefde :? :9

Me nieuwe motor is niet zo'n succes gebleken tot nu toe zoals je hebt kunnen lezen, de honda reed tenminste altijd, en toch liever 32 pk altijd als de ene dag 105pk, en de andere dag niks :')
 
Ik heb het idee uit je verhaal dat de vorige eigenaar behoorlijk heeft lopen rotzooien met de carbs.

Laat de carburateurs netjes afstellen en synchroniseren door een monteur .
tevens kleppen nachecken of deze binnen de toleranties vallen.

Je kunt beter wat meer uitgeven en dat de motor lekker rijd als dit gezeik .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het idee uit je verhaal dat de vorige eigenaar behoorlijk heeft lopen rotzooien met de carbs.

Laat de carburateurs netjes afstellen en synchroniseren door een monteur .
tevens kleppen nachecken of deze binnen de toleranties vallen.

Je kunt beter wat meer uitgeven en dat de motor lekker rijd als dit gezeik .

Helemaal mee eens, en dat gaat dan ook zeker gebeuren :Y

Ik ga zo wel eerst zelf sproeiertjes erin zetten, rond de 140, en hem gedeeltelijk zelf afstellen. dan gaat hij waarschijnlijk als ik van een welverdiende vakantie geniet naar een professional toe voor de klepjes enz. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan