Motorische probleem met ZZR 600 (D-type)

mototinus

MF'er
13 apr 2004
78
0
Noord-Holland
Mijn ZZR 600 uit 1990 heeft weer een vreemd probleem. Gisteravond op de snelweg begon de motor ineens sterk in te houden, af en toe een plof, en was alleen met choke vol open aan de praat te houden.

Daarna sloeg de motor af, en was alleen te starten na een tijdje wachten. Vervolgens was de motor alleen te starten met choce vol open, en het leek alsof er 1 of meerdere cylinders niet mee kwamen??

Als ik een korte periode wachte kon ik maar 500 meter rijden voordat ik het id kreeg dat het blok 'smoorde', ik heb ook langer gewacht en dan kon ik wel een langer stuk rijden, maar uiteindelijk stopte de motor weer.

Ik heb dit een maand geleden ook een keer gehad, toen dacht men aan vervuilde carburateurs. Dit dacht ik zelf ook, toen reiniger tegevoegd aan de brandstof en geen last meer gehad tot gisteren.

Kan het door bevroren carburateurs komen?? Het was gisteravond vrij fris buiten. Vanmorgen starte de motor weer als normaal en leek ook verder wel normaal te lopen.

Ik ben voor alle zekerheid maar ff met de auto naar m'n werk gegaan, en weet nog niet of het probleem zich nu nog voordoet? CDI zat ik ook nog aan te denken? wat zijn de verschijnselen als je CDI kapot is?? Komt dit overeen met mijn klachten??
 
Klinkt mij als een benzinegebrek, ik zou alles controleren wat daarmee te maken kan hebben.
Filters, brandstofpomp, tankbeluchting, vlotterbakbeluchting, benzineslangen.
 
Heb gisterenmiddag nog even een stukje gereden, en na een paar kilometer begon het hele probleem weer. Het heeft dus volgens mij niets met bevroren carburateurs te maken want het was redelijk warm buiten. Het lijkt wel of dat zodra de motor warm wordt het probleem begint en erger wordt. Zodra de motor op temperatuur komt houdt hij in, en even later lijkt het wel of er cylinders uitvallen, op 2 of 3 poten gaat lopen. De motor is dan alleen nog aan de praat te houden door de choko vol open te doen, maar uiteindelijk stopt de motor en is bijna niet meer te starten. Na even wachten start de motor wel met de choke vol open maar loopt zeer slecht (op 2 of 3 poten). Zou het de opnemer kunnen zijn??? en hoe kan ik die testen?? Ik zal in iedergeval ook even de tip met open tankdop rijden even proberen. Vreemd vind ik het wel dat het probleem zich dan ineens voor zou doen?/ Als het een vacuum probleem zou zijn mag je verwachten dat het langzaam gaat optreden??

tips blijven welkom en ik hou jullie op de hoogte
 
Bevroren carbs treden pas op bij temperaturen onder de 5 graden en bij vochtig weer. Dat zal het niet zijn.

Benzinefilter al bekeken? ZZR heeft een vacuum benzinepomp, misschien werkt dat niet naar behoren?
 
Nee ik heb het filter nog niet nagekeken, zal ff het handboek ZZR erop naslaan waar dat ding zit. En als de tank vacuum trekt dan kan ik me voorstellen dat de pomp ook nix meer doet. Ik heb gisteravond en vanmorgen een flink stuk gereden en de problemen zijn weer over???. Ik heb dus ook de proef om de tankdop te openen niet uit kunnen voeren, maar dat zal ik zeker doen zodra ik het probleem weer een keer krijg (hoop van niet). Dan kan ik wat gerichter zoeken.

Thanx 4 de tips
 
Terug
Bovenaan Onderaan