Motorkeuring bij ombouwen van je motor

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
6
breda
Ik ben van plan om een motor om te bouwen.
Benzinemotor eruit en dieselmotor erin.
Voor motoren op diesel is er geen extra hoge belasting, gewoon wat je nu ook betaal. Ik maak 18000 km /jaar dus dat hakt er in.
Ben op papier al een heel eind.
Hiervoor moet wat gezaagd en gelast worden.
Wie kan mij vertellen wat de keuringseisen zijn wat betreft (zelfbouw). En is het wel zinvol om dat te laten keuren ivm onmogelijke eisen van RDW.

Groeten,
Henk
 
Das een lastige. De RDW doet "moeilijk" op twee punten. Ten eerste aangepaste frames. JIJ mag aantonen dat de constructie voldoet. En aangezien je de ontwerpbelastingen van het oorspronkelijke frame niet kent is dat bijna ondoenlijk.
Ten tweede, het keuren van samengestelde motoren. Da's ontstaan uit het feit dat het erg makkelijk was een niuwe HD te stelen, een aftermarket frame te kopen en alle onderdelen over te zetten. Dan naar de RDW, hoi dit is eigenbouw. en je hebt voor 2000 euros een gloedjenieuwe HD. Bij dit soort projecten eisen ze tegenwoordig een eigenbouw, of speciaal ontworpen frame, en bewijzen van hekomst van o.a. het blok.
Op zich geen slechte regeling om omkatten tegen te gaan, het pakt alleen slecht uit voor de eerlijke hobbiist.

Plaatsen van een totaal ander blok, zonder het frame te wijzigen, lijkt mij een beetje een grensgeval.
Als je de RDW belt, bel dan een keuringsstation en probeer een keurmeester te spreken te krijgen. De dames bij de normale informatienummers zijn vaak te slecht thuis in deze materie.

Tom
 
Een ander blok monteren.
Ik heb dat jaren geleden gedaan.
De RDW kijkt eigenlijk alleen naar de algemene staat van de motor. En een heel belangrijke, ze rijden in de 3de versnelling langs een geluidsmeter met een bepaalde snelheid. Dat is al heel gauw teveel decibels. Dat moet je oplossen met een berg pannensponsen, aan een ijzerdraad geregen, in je uitlaat proppen.
Bij mijn BMW toendertijd lukte dat ternauwernood.

Gr.Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan