Motorkeuze stress

Ik woon in zuid Limburg en heb mijn auto in Delft gekocht, mijn motor in Leusden en mijn motorscooter in Rotterdam. Allemaal een eind uit de buurt maar voor mijn gevoel bij betrouwbare dealers. Mijn advies is, koop bij een erkend bedrijf. Daarbij wil ik niet zeggen dat particulier kopen niks is maar je hebt toch meer zekerheid. Vooral je eerste motor moet aan alle kanten kloppen. Een motor die "past" is het allemaal waard. En een gouden regel is: Neem iemand mee die verstand van zaken heeft en vooral, bij twijfel niet doen. Er staan er genoeg te koop en glimmen doen ze bijna allemaal.
 
Staat een BMW G 310 GS - 2018 voor 3700 op motoroccassion. Die machines zijn sowieso niet duur en laten zich lekker sturen. Moet wel je smaak zijn maar je rijd dan wel op een vrij recente bmw voor niet al te veel

leeftijd heeft niets te maken met motorkeuzes ................meer met wijsheid ...............je maakt betere keuzes naarmate je ouder wordt .

maar als je een meid van 26 bent wil je gewoon een stoer scheurijzer....................dus gewoon iets kiezen waar je warm van wordt

later als je groter bent kun je een wijze keuze maken nu is het fun !!

kijk eens naar een leuke donderpoes :]

Haha herkenbaar - ik gestart op een zx12r haha - toffe fiets maar ik kwam er na een paar maanden achter - hoe mooi en lekker die fiets ook reed - dat het geen fiets was voor mij.. Na een jaar ingeruild voor de gs (beetje cliche, ik weet het). Inmiddels is de gs na 11 jaar weer ingeruild voor tourfiets

Thundercatje - leuk ! - was mijn favoriete huurfiets toen ik nog moet huren

Maar inderdaad - gewoon kopen waar je warm van word. Kopen, rijden, laten bezinken en later wel verder zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in zuid Limburg en heb mijn auto in Delft gekocht, mijn motor in Leusden en mijn motorscooter in Rotterdam. Allemaal een eind uit de buurt maar voor mijn gevoel bij betrouwbare dealers.

Ja, en nee.

Ik ben vrij handig, koop het liefst particulier, en rij daarvoor gerust het hele land door.
Er mankeert altijd wel iets aan een aankoop, maar dat los ik zelf op.

Ik ben ook wel eens lui, en koop een auto met garantie bij een garage. Was een uur rijden, maar prima deal.
Er bleek vervolgens van alles mis met die auto. Na drie keer de auto gebracht en gehaald te hebben (Mind you, twee auto's heen, en met 1 auto weer terug, en vervolgens nog een keer andersom om 'm weer op te halen, en dat dan drie keer...) waren we het wel zat. De garage had natuurlijk ook geen haast, en liet de auto vaak zomaar 3 weken onaangeroerd staan.

Knap waardeloos.

Een motorzaak ruilt motoren in. De geschiedenis van een motor is niet altijd even duidelijk. De motorzaak poetst 'm op, en zet 'm in de showroom. Pas na verkoop wordt er een beurtje gegeven, en misschien zelfs een paar kilometer test gereden. Maar er mankeert altijd iets aan. Je koopt altijd andermans ellende. Meestal vallen de kleine dingetjes je het eerste op, zoals een niet lekker afgesteld schakelpedaaltje. Maar gaandeweg gaan dingen je irriteren, waar je zelf de oorzaak niet van kent.

Dan is het handig als je motorzaak dicht bij zit.
 
Stel je koopt je motor bij een keten (Motoport o.i.d.) dan kan je als je nog garantie hebt ook bij een vestiging in de buurt langs. Zij regelen dit dan onderling. Had bij aankoop een kapotte accu. Kosteloos vervangen door een andere vestiging meer in de buurt.
 
Maar er mankeert altijd iets aan. Je koopt altijd andermans ellende.

Daar heb ik toch een hele andere mening over. Mijn laatste motor heb ik nieuw gekocht maar daarvoor altijd occasions gereden waarvan enkele al wat ouder en de nodige kilometers op de klok. Buiten het reguliere onderhoud dat op tijd gebeurt nooit andere onkosten gehad. Je moet natuurlijk wat geluk hebben maar dat het altijd andermans ellende is en er altijd wat aan is heb ik door ervaring een andere mening.
 
Het ligt ook grotendeels aan jezelf,iedergeval nooit een verkoper geloven,die hebben vaak zelf geen enkele kennis of weinig kennis
over het verleden van een motor,zo,n ingeruilde motor word even vluchtig bekeken als hij ingeruild word,gepoetst en in de showroom
gezet wachtend op een slachtoffer,koopt men die motor dan gaat hij de werkplaats in om aflevering klaar gemaakt te worden,
en om eventueel met de koper afgesproken werkzaamheden te doen aan de motor,en dan ligt het aan de verkoper wat voor opdrachten hij
geeft aan de werkplaats of dat ook daadwerkelijk gedaan word,en dan moet je maar hopen als koper dat het ook gebeurd is,ik heb wat dat
betreft meer dan eens meegemaakt dat er niet werd gedaan wat was afgesproken,daarom het advies om een motor te laten keuren door
een onafhankelijk iemand,kosten daarvan staan vaak niet in verhouding wat voor ellende je anders kan krijgen,of je moet zelf over de technische kennis beschikken of iemand meenemen die het wel heeft, sowieso zou ik altijd met z,n tweeën gaan kijken 2 zien meer dan 1.
 
Ik woon in zuid Limburg en heb mijn auto in Delft gekocht, mijn motor in Leusden en mijn motorscooter in Rotterdam. Allemaal een eind uit de buurt maar voor mijn gevoel bij betrouwbare dealers. Mijn advies is, koop bij een erkend bedrijf. Daarbij wil ik niet zeggen dat particulier kopen niks is maar je hebt toch meer zekerheid. Vooral je eerste motor moet aan alle kanten kloppen. Een motor die "past" is het allemaal waard. En een gouden regel is: Neem iemand mee die verstand van zaken heeft en vooral, bij twijfel niet doen. Er staan er genoeg te koop en glimmen doen ze bijna allemaal.
Ik was inderdaad sowieso van plan om bij een bedrijf te kopen, het liefst nog met een afleverbeurtje als dat kan. Komt goed !
 
Ja, en nee.

Ik ben vrij handig, koop het liefst particulier, en rij daarvoor gerust het hele land door.
Er mankeert altijd wel iets aan een aankoop, maar dat los ik zelf op.

Ik ben ook wel eens lui, en koop een auto met garantie bij een garage. Was een uur rijden, maar prima deal.
Er bleek vervolgens van alles mis met die auto. Na drie keer de auto gebracht en gehaald te hebben (Mind you, twee auto's heen, en met 1 auto weer terug, en vervolgens nog een keer andersom om 'm weer op te halen, en dat dan drie keer...) waren we het wel zat. De garage had natuurlijk ook geen haast, en liet de auto vaak zomaar 3 weken onaangeroerd staan.

Knap waardeloos.

Een motorzaak ruilt motoren in. De geschiedenis van een motor is niet altijd even duidelijk. De motorzaak poetst 'm op, en zet 'm in de showroom. Pas na verkoop wordt er een beurtje gegeven, en misschien zelfs een paar kilometer test gereden. Maar er mankeert altijd iets aan. Je koopt altijd andermans ellende. Meestal vallen de kleine dingetjes je het eerste op, zoals een niet lekker afgesteld schakelpedaaltje. Maar gaandeweg gaan dingen je irriteren, waar je zelf de oorzaak niet van kent.

Dan is het handig als je motorzaak dicht bij zit.
Daar ben ik het wel mee eens. Hoe dichterbij, des te sneller je het daar ook weer kan oplossen. Verder weg blijft toch altijd weer een kostenpost en vooral ook tijd. Een motor bekijken die 2 uur van je afrijden zit, kan een leuk ding zijn. Tot er wat mee is binnen de eerste 3 ritjes. Ga je het risico lopen om 2 uur daar heen te rijden met de motor en 1 auto en hopen dat ze het kunnen oplossen gelijk of laat je het dichterbij repareren en dat kost ook geld. Nja, t komt uitendelijk waarschijnlijk op 't zelfde neer. Maar het liefst zo dicht bij mogelijk is wel fijn zeker.
 
Ik was inderdaad sowieso van plan om bij een bedrijf te kopen, het liefst nog met een afleverbeurtje als dat kan. Komt goed !

Mijn tip: Koop de motor als het je wat lijkt en er geen ernstige gebreken aan lijken te zijn, laat ze de prijs van je afleverbeurt in mindering brengen op je aankoopbedrag en laat hem zelf bij een monteur/bedrijf een beurt geven. Kost je normaal gesproken een keer €150-€200, maar dan weet je wel zeker wat eraan gebeurt is. Er zijn genoeg bedrijven die €250 rekenen voor een afleverbeurt, er nieuwe olie in gooien, de ketting stellen en invetten, poetsen en klaar. Remvloeistof wil je eigenlijk gewoon nieuw, remmerij nagelopen op evt versleten blokken, danwel uit elkaar halen en schoonmaken zodat alles weer vrij loopt, etc. Ik heb mijn motor bij een klein zaakje in de buurt in onderhoud, die rommelt daar niet mee omdat hij anders zo uitgesleuteld is.
 
Nog een tip: Zorg altijd dat je een motor kunt horen lopen als hij koud is. Mochten er motorische gebreken zijn is dat het beste te horen bij koude motor. Dat een blok kou wat rauwer loopt is vrij normaal maar als er wat aan mankeert hoor je dat met koude motor het beste. Het verschil in geluid als je de koppeling intrekt bij stationair toerental is normaal ook bij warme motor. Dan loopt het blok wat rustiger. Heb je een afspraak voor een proefrit en is de motor al warm als je aankomt ben dan op je hoede. Dat is meestal met een reden.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in zuid Limburg en heb mijn auto in Delft gekocht, mijn motor in Leusden en mijn motorscooter in Rotterdam. Allemaal een eind uit de buurt maar voor mijn gevoel bij betrouwbare dealers. Mijn advies is, koop bij een erkend bedrijf. Daarbij wil ik niet zeggen dat particulier kopen niks is maar je hebt toch meer zekerheid. Vooral je eerste motor moet aan alle kanten kloppen. Een motor die "past" is het allemaal waard. En een gouden regel is: Neem iemand mee die verstand van zaken heeft en vooral, bij twijfel niet doen. Er staan er genoeg te koop en glimmen doen ze bijna allemaal.
Toch niet bij M port Rotterdam mag ik hopen😨
 
Ik was inderdaad sowieso van plan om bij een bedrijf te kopen, het liefst nog met een afleverbeurtje als dat kan. Komt goed !
Pas op met dat afleverbeurtje! De meeste motorzaken verstaan daar heel iets anders onder dan jij waarschijnlijk. Maak dus duidelijke afspraken over wat je verwacht van een afleverbeurt en wees dan niet verbaasd als de beurt ineens een stuk duurder wordt...
 
Nog een tip:
als je het geld ervoor (over) hebt: koop dan een motor van de eerste eigenaar waarbij de volledige onderhoudshistorie bekend is en dan bij een bedrijf met garantie. Dat geeft de meeste zekerheid (maar is, logischerwijze, ook het duurste).

Enne: als je goed de Bovag voorwaarden doorleest dan zie je dat voor een dure motor Bovag garantie geen ruk voorstelt...
 
Mijn tip: Koop de motor als het je wat lijkt en er geen ernstige gebreken aan lijken te zijn, laat ze de prijs van je afleverbeurt in mindering brengen op je aankoopbedrag en laat hem zelf bij een monteur/bedrijf een beurt geven. Kost je normaal gesproken een keer €150-€200, maar dan weet je wel zeker wat eraan gebeurt is. Er zijn genoeg bedrijven die €250 rekenen voor een afleverbeurt, er nieuwe olie in gooien, de ketting stellen en invetten, poetsen en klaar. Remvloeistof wil je eigenlijk gewoon nieuw, remmerij nagelopen op evt versleten blokken, danwel uit elkaar halen en schoonmaken zodat alles weer vrij loopt, etc. Ik heb mijn motor bij een klein zaakje in de buurt in onderhoud, die rommelt daar niet mee omdat hij anders zo uitgesleuteld is.
Bedankt voor deze tip :)
 
Nog een tip: Zorg altijd dat je een motor kunt horen lopen als hij koud is. Mochten er motorische gebreken zijn is dat het beste te horen bij koude motor. Dat een blok kou wat rauwer loopt is vrij normaal maar als er wat aan mankeert hoor je dat met koude motor het beste. Het verschil in geluid als je de koppeling intrekt bij stationair toerental is normaal ook bij warme motor. Dan loopt het blok wat rustiger. Heb je een afspraak voor een proefrit en is de motor al warm als je aankomt ben dan op je hoede. Dat is meestal met een reden.
Bedankt voor deze tip !
 
nog even en ze durft niks meer te kopen .....................je moet ook een beetje geluk hebben hoor met gebruikte fietsen
Dat geldt voor auto's ook trouwens. Net mijn trouwe beestje bij de sloop afgeleverd na er 8 jaar ingereden te hebben. En net een tweedehandsje bij een bedrijf weer gekocht met nieuwe apk en toch kraakt het aan de voorkant. Ja het blijven motorische apparaten xD
 
Wat mij wel opvalt dat geen vrouwen reageren op jou vraag ? er rijden er genoeg POWER girls in Nederland met ervaring die jou kunnen helpen ?
 
Het moet helemaal niks uitmaken wie er wat vraagt of wie er antwoordt.

Dat vind ik nou het mooiste van motorijden; vrouwen mannen en al hun geaardheden door elkaar en allemaal zijn we gelijk omdat we deze geweldige hobby en passie hebben ..............
 
Terug
Bovenaan Onderaan