motorkeuze

Rene

Die hard MF'er
7 feb 2002
462
0
steenwijk
Beste motorvrienden,

Ten eerste complimenten met dit zeer interessante en informatieve forum.

Gaarne zou ik van jullie een reactie/advies willen vernemen i.v.m. het volgende.
Heb sedert 1/2 jaar mijn rijbewijs (thank you God!)en heb al verscheidene malen op een gsx-1100r gereden.
Beviel mij bijzonder goed. Maar....mijn liefde gaat uit naar een Honda 900 Fireblade. Aangezien ik dit een bijzonder mooie motor vind, is de bedoeling dat ik deze eerdaags ga aanschaffen (bj. 92 rd/w/bl).
Achten jullie dit verstandig of adviseren jullie mij om eerst met een lichtere motor te beginnen i.v.m. ervaring.
Mijn inziens denk ik dat ik snel uitgekeken zal zijn op een lichtere motor (bijv. cbr 600).
Graag advies.
Alvast bedankt. Rene.
 
Volgens mij is dit een oneindige discussie tussen mensen die roepen dat je \"licht\" moet beginnen en mensen die zeggen dat je gerust op een R1 kunt beginnen zolang je je rechterpols maar onder controle houdt.

Ik denk dat je voorlopig echt wel genoeg hebt aan een CBR 600. Het is ook zo lullig om op een GSX-R 1100 te rijden en dan in de bocht worden ingehaald door iemand op bijvoorbeeld een Honda CB-1 (400 cc) of een Bandit 600 })
 
Volgens mij is dit een oneindige discussie tussen mensen die roepen dat je \"licht\" moet beginnen en mensen die zeggen dat je gerust op een R1 kunt beginnen zolang je je rechterpols maar onder controle houdt.

Ik denk dat je voorlopig echt wel genoeg hebt aan een CBR 600. Het is ook zo lullig om op een GSX-R 1100 te rijden en dan in de bocht worden ingehaald door iemand op bijvoorbeeld een Honda CB-1 (400 cc) of een Bandit 600 })

:^
 
Je eerste fout heb je al gemaakt: Je hebt je motor al een half jaar te laat gekocht. ;)

Verder denk ik dat een fireblade wel kan aangezien je al vaker op een snelle machine hebt gereden.
 
Je eerste fout heb je al gemaakt: Je hebt je motor al een half jaar te laat gekocht. ;)

Verder denk ik dat een fireblade wel kan aangezien je al vaker op een snelle machine hebt gereden.

No flame intended maar dit vind ik net zo\'n opmerking als ik een keer in de Kixstart las bij de respons, daar stond een brief van een meisje waarvan haar vriend zich had doodgereden op een GSX-R 1100 (eerste motor).\"
Hij kon heel goed rijden want hij had altijd aan brommers gesleuteld
Daar kwam het op neer tenminste.
Als je een paar keer op een zware motor hebt gereden wil dat nog niet zeggen dat je hem onder de duim kunt houden... maaaaaaaaaaaaruuuh, ik ben hier niet om iemand te veroordelen / iets af te raden.. Koop wat je wil, zolang je je rechter pols onder controle kunt houden zul je jezelf waarschijnlijk geen pijn doen maar of je veel plezier van een zware (eerste) motor hebt is een tweede.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je moet ecHt het gevoel hebben dat je het maximale uit een fiets gehaald hebt, maw. dat jij niet op de grens van je eigen kunnen rijdt maar op de eind van de motor zit.

DAN PAS BEN JE TOE AAN EEN MOTOR DIE BOVEN JOUW GRENZEN LIGT.

al bereik je dit punt deze zomer al, dan nog adviseer ik je om zo te beginnen..... ik denk dat je daar een betere motorrijder van wordt...
 
Goed argument door eerst een rationale beslissing te nemen en het maximale uit een lichtere motor te halen, dan om te beginnen op een zwaardere.
Ik heb namelijk nog niet het maximale gehaald tijdens mijn ritten op een zwaardere. Rico bedankt!!!!!!! Rene.

Mijn tijd voor komt wel voor een zwaardere, en dan zal ik het jullie laten weten.
 
Mooie fiets, maar die dingen zijn zo tering duur in de verzekering en veel verzekeraars willen je helemaal niet hebben, zeker niet als je nog geen ervaring hebt. Dus zou ik eerst maar iets zoeken onder de 100pk (da\'s meestal de scheidslijn tussen \"nog te doen\" en \"onbetaalbaar\")
 
sorry, maar moet ff..,

ik ben wel begonnen op zwaar (bmw k1200rs 130 pk 285 kilo ik ben 60 kilo en 173cm... is dan zeker voor mijn postuur aan alle kanten zwaar te noemen denk ik.)

ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

een motor is namelijk net zo gevaarlijk als de gene die er op zit!!

er zijn er jaarlijks een behoorlijk aantal die zich op een \"zware\" 50cc aan gort rijden....
 
Laatst bewerkt:
...een die 50cc veroorzaakt al veel ongelukken

laat staan een motor die 290km/u kan met bijbehorende happerige remmen en extreme stuureigenschappen...

t\'s maar hoe je het bekijkt...
 
Laatst bewerkt:
er zijn er jaarlijks een behoorlijk aantal die zich op een \"zware\" 50cc aan gort rijden....

Maar dat zijn een (voor het grootste deel)stelletje maloten!
Ik heb na m\'n 5e rijles nog ongeveer 0,4 km op m\'n brommer gereden; remt niet, heel zenuwachtig enz enz, niet fijn en ook niet echt super veilig.

En de brommeraars die zich echt aan gort rijden zijn volgens mij vaak van die lui die de helm half of niet op kop hebben hangen (net zoals de gemiddelde pizzacourier (gebruik er vaak een ander woord voor maar dat laat ik maar even achterwege))

Praktijkles zou voor de 50cc catogorie ook niet slecht zijn al zou ik het een jaartje geleden beslist nog anders hebben gezien.
Wel grappig dat ik er nu al zo tegenaankijk, kom net van de brommer af en stap zeer binnenkort over op een zwaardere brommer (25kW).


Wat betreft de fireblade (om toch nog even on topic te blijven); als je je kan beheersen en goed weet waar je grenzen liggen moet het toch niet zo\'n probleem zijn.
Gewoon verstandig zijn en bewust zijn van het gevaar dat je loopt (jaja, ik praat nu wel erg volwassen nu ik net m\'n rijbewijs heb)
 
Op vrijdag 08 februari 2002 15:46 schreef bogarde het volgende:Maar dat zijn een (voor het grootste deel)stelletje maloten!....
en die maloten heb je niet op 600cc-ers..

oh. ok.
 
En de brommeraars die zich echt aan gort rijden zijn volgens mij vaak van die lui die de helm half of niet op kop hebben hangen (net zoals de gemiddelde pizzacourier (gebruik er vaak een ander woord voor maar dat laat ik maar even achterwege))

In de trend van: \"Onze koerriers zullen eerder koud zijn dan uw pizza\" :?

Wat betreft de keuze voor je fiets ligt het helemaal aan je zelf. Als je zeker weet dat je je zelf onder controle hebt kan je het best doen. Ik heb een tijdje geleden op een fireblade uit \'94 gereden en het was best leuk maar had wel het idee dat als het ook echt mijn motor was ik binnen een half jaar zekers in het ziekenhuis zou liggen, dat idee stond mij niet echt aan ;) Ik weet dat ik zelf dus nog wel eens wil spelen en fouten maak en helaas zullen die harder worden gestraft op vermogensbak dan een braaf fietsje.

Wat je ook gaat doen, veel plezier er mee en waar blijven de foto\'s ;)
 
inderdaad oneindige discussie...

koop een motor waar je je lekker op voelt...
begin rustig....en ja dat kan ook op een 100pk+ fiets....

bouw het op....ga een rijvaardigsheidstraining doen....en rij veel kilometers....

en dan komt de rest vanzelf... :)
wat mij betreft kan je die blade kopen...hou het alleen ff rustig in het begin....tis een volbloed lichte sportfiets....dus een lichte voorpartij en die wil snel omhoog....

beheerst rijden is mijn tip....op welke fiets maakt geen zak uit...
 
Ook leuk om te weten bij je keuze : zit er iemand
achterop (partner m/v) die ook een stem heeft bij de aanschaf?
Zelf 4 jaar op een ZZR1100 gereden omdat mn vrouw die zo lekker vond zitten....... ;(
 
Ook leuk om te weten bij je keuze : zit er iemand
achterop (partner m/v) die ook een stem heeft bij de aanschaf?
Zelf 4 jaar op een ZZR1100 gereden omdat mn vrouw die zo lekker vond zitten....... ;(

Bij mij is stemrecht alleen te koop! })
 
welkom renee,je hebt allereerst een goede keuze gemaakt om een fireblade te kopen,krijg je echt niet stuk dat monster.maar als je model 92 of 93 wil kopen dan moet je je realiceren dat je dan een motor koopt die heel erg piekt,hetzelfde als de R1,waar yamaha een paar jaar later pas mee kwam.als je je kop er maar bijhoud is er niks aan de hand,maar voorzichtigheid is geboden!! veel plezier en misschien tot ziens.
 
Op vrijdag 08 februari 2002 15:57 schreef AcXeller het volgende:In de trend van: \"Onze koerriers zullen eerder koud zijn dan uw pizza\" :?
8-)
Wat betreft de keuze voor je fiets ligt het helemaal aan je zelf. Als je zeker weet dat je je zelf onder controle hebt kan je het best doen. Ik heb een tijdje geleden op een fireblade uit \'94 gereden en het was best leuk maar had wel het idee dat als het ook echt mijn motor was ik binnen een half jaar zekers in het ziekenhuis zou liggen, dat idee stond mij niet echt aan ;) Ik weet dat ik zelf dus nog wel eens wil spelen en fouten maak en helaas zullen die harder worden gestraft op vermogensbak dan een braaf fietsje.
Ik heb zelf na het behalen van mijn rijbewijs 2 jaar niet gereden (wilde/kon geen aparte 25kW-fiets kopen terwijl er 135pk in de garage stond), om vervolgens op de RF900R van mijn pa te stappen. Ik kan me wel inhouden, zeker omdat het een viercilinder is die onder de 6000-7000tpm aardig tam is, maar het is wel 200kg. Kortom: ik ga niet (meer, maar dat was met hoogstens 50 km/u) op mijn bek, maar ik heb ook nooit goed leren motorrijden. En dan wil ik nu een RSV Mille kopen...

Dus doe jezelf een lol, laat dat gezwets over veiligheid e.d. maar zitten en ga eerst goed leren rijden. Een kleine machine is veel handelbaarder, je kunt veel meer smijten en corrigeren e.d. En als je een keer over een hobbeltje rijdt waardoor je rechterhand iets beweegt, schrik je er niet zo van.

Daarom zou het goed zijn als die 25kW-wetgeving werd opgerekt naar 30kW of nog hoger, en als iedere beginnende motorrijder ermee te maken zou krijgen in plaats van allen degenen onder de 21. Maar misschien maak ik me nu iets te impopulair...
 
Zie mijn underline

Gestart op een gsx 400 e en na 1,5 jaar op de xj 600. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. je leert het eea beheersen en controleren en vooral jezelf kennen als het gaat om rijvaardigheid en grenzen.

ook een kennis van me heeft na het behalen van het roze papiertje direct zichzelf bijna dood gereden omdat hij in een bocht te hard op eht gas ging met als gevolg dat zijn achterwiel zijn voor heeft ingehaald |( en dat hij net zoals prinses Irene een innig gesprek heeft gehad met een hele dikke eik van een jaartje of 40 oud. :? :?

Maar goed, iedereen heeft zijn of haar keuze vrijheid :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan