[Motorkleding] Betaalbaarheid vs. veiligheid

Jooch

MF'er
11 jun 2003
30
0
Haren (GN)
Beste mensen,

Ik ben op het moment bezig met lessen nemen, als het straks zover is moet ik ook mijn eigen kleding kopen natuurlijk.

Ik heb zoal eens wat rond gevraagd aan vrienden die ook motor rijden, maar dan krijg je vaak als antwoord: Koop gewoon het duurste, dan zit je wel goed.
Dat zou ik ook vast wel doen als ik bergjes geld had, maar dat gaat dus niet op in mijn situatie.
Ook worden er weinig argumenten gegeven waarom bijv een helm van 1300 euro zoveel beter is als die van 200.

Hier dus wat vragen over:

Waar zit het verschil nou in goedkopere tegen duurdere motorkleding?
Begrijpelijk dat er mischien andere materialen worden gebruikt, maar wat voor materialen dan?

En waar moet je je eigenlijk tegen beschermen? schuren? botbreuken?

Wat heb jij zoal aan ongelukken meegemaakt en wat heeft je kleding hierin betekend?


Alvast bedankt!
 
Dure dingen kunnen ook rotzooi zijn...
*Als je gaat kijken voor kledij neem dan je moeder mee, die zien een stuk sneller of een pak/broek/vest degelijk gemaakt is. Let erop dat de protectoren CE goedgekeurd zijn. Kledij moet vooral bestand zijn tegen schuren, botbreuken ga je niet tegenhouden met een stuk leer/textiel. Dus dubbele lagen stof/leer op strategische plekken als schouders, ellebogen.

*Helm: een helm moet goed passen. Klaar. Een helm van 1000 € die niet zo goed past als eentje van 250 € zal je minder beschermen bij een val en zal een stuk minder comfortabel rijden. Als er een E keur opstaat is ie getest en voldoet hij aan de veiligheidsvoorschriften.

Als je geld wilt sparen kijk dan voor 1 of 2 kleurige materialen(zowel helm als kledij). die race-replica's zijn mooi maar beschermen evenveel als de 2kleurige variant.
 
Om te beginnen: Een helm van 1300 euro is wel erg veel. Ik denk dat je vanaf 250-300 euro een goeie helm moet kunnen hebben.

Waarin zit het verschil? Ten eerste in het soort helm: een race-replica is meestal een stuk duurder dan dezelfde helm in effen uitvoering. Verder kan er verschil zitten in het materiaal van de schaal. Bijv. glasfiber of polycarbonaat. Ook heeft een duurdere helm vaak meer mogelijkheden zoals een verwisselbaar en/of verstelbaar vizier, ventilatie openingen, uitwasbare binnenvoering of de mogelijkheid tot navullen van de pads in de helm.

Motorkleding moet je in principe beschermen tegen 2 dingen: schaafwonden door over het asfalt schuiven (hiervoor zorgt de buitenste laag) en botbreuken e.d. door het raken van dingen of de smak op het asfalt (hiervoor zit er protectie in het pak).
De verschillen zitten, om te beginnen, in het soort pak: textiel of leer, waarbij leer meestal duurder is als textiel. Leer beschermt over het algemeen beter tegen asfalt eczeem, maar is 's zomers vaak warmer en 's winters kouder.

Dan kan er nog verschil zitten in de kwaliteit en dikte van het leer (bijv. 1,4 of 1,6 mm leer) of het soort textiel. Ook kan er verschil zitten in de kwaliteit van de stiksels (heel belangrijk). Het soort en de dikte van het gebruikte garen en of ze dubbel uitgevoerd zijn of niet. Duurdere pakken hebben over het algemeen meer en betere protectie als goedkopere. Ook kan er verschil zitten in draagcomfort, bijv. door stukken ventilerende stof.

Ik ben zelf één keer op mijn plaat gegaan en gezien de schaafplekken op mijn pak, had mijn velletje er ws. niet lekker uitgezien als ik mijn pak niet aangehad had. Ook heeft de knie protector ervoor gezorgd dat ik ipv een (waarschijnlijk) kapotte knie door de klap op het asfalt alleen een beurse knie had. Overigens heb ik na mijn valpartij mijn pak naar een gespecialeerde zaak gebracht om de beschadigde naden opnieuw te laten stikken.
 
Laatst bewerkt:
Een helm van 1000 € die niet zo goed past als eentje van 250 € zal je minder beschermen bij een val en zal een stuk minder comfortabel rijden.

Ja precies dat bedoel ik dus, ze zijn doorgaans allemaal, welke prijsklasse dan ook gekeurd door een instantie of niet?
 
Volgens mij mogen alleen CE goedgekeurde helmen verkocht worden in NL, dus dat zegt niet zoveel imho. Je moet dat meer zien als een soort 'minimum' eisen waaraan de helm moet voldoen.

Idd is het wel heel belangrijk dat alles goed past, aansluit/strak zit. Anders is de beschermende werking een stuk minder.
 
Ik zou niet zomaar het duurste kopen.
Als ik bij mezelf kijk:
Een leren broek voor ongeveer 180 euro. Wel gewoon zwart zonder knee-sliders e.d. maar met protectie
Een leren jas voor 200 euro. Ook gewoon zwart en met protectie.
en een helm van 180 euro. Valt dus wel mee, en die dingen worden gekeurd dus duren en goedkoperen helmen voldoen gewoon aan dezelfde eisen.
en laarsjes. Waren niet duur, weet de prijs ff niet meer. Ook gewoon zwart zonder allerlei sliders op de tenen e.d.
Oja, kleren zijn van Difi en de helm is van HJC.
 
Ja precies dat bedoel ik dus, ze zijn doorgaans allemaal, welke prijsklasse dan ook gekeurd door een instantie of niet?

De keuring bestaat uit een aantal minimum eisen. Het is dus niet uit te sluiten dat een duurdere helm effectief uit een beter materiaal gemaakt is. Maar fundamenteel onveilige helmen worden niet verkocht. Het is geen kwestie van veilig versus onveilig maar veiliger tegenover iets minder veilig.
 
Helemaal mee eens met Orpheus :) :) Kijk ook eens effe over de grens.
Bij POLO in Kleve (DDR) en Louie hebben ze mooie en goedgekeurde pakken voor
weinig geld...
Ik was voor mijn vriendin ongeveer 400 euro kwijt voor een kompleet leerpak,
incl systeem helm, laarzen en handschoenen...En het kon nog goedkoper. (vriendin thuis laten en voor het geld een paar SIDI laarzen halen :} : })

Succes ermee :] :]
 
Ok al heel wat info, maar hoe zit het bijv met 2ehands spul. Dat is vaak aardig goedkoop en dan heb je de kans om een nieuwe of bijna nieuwe helm te kopen. Is dat een goed alternatief?
 
Helm zou ik (persoonlijk) liever niet tweede hands kopen, aangezien je niet goed kunt nagaan of ie al eens gestuiterd is. Als een helm een keer hard gevallen is, is ie in principe niet meer te gebruiken. Bij een pak is beter te zien hoe het er aan toe is (schaafplekken, kapotte naden, etc.). Nadeel bij een leren pak is dat het zich vormt naar het lichaam van degene die het draagt. Dit is essentieel voor een goede pasvorm. Een tweedehands pak zal zich meestal al gevormd hebben naar het lichaam van de eerste eigenaar en dus minder snel goed passen. Ook voor een helm geldt dit.

Overigens zijn goeie handschoenen imho ook heel belangrijk. Als je valt, zijn het toch vaak je handen die de eerste klap opvangen en dus het eerste over het asfalt schaven. Vooral een verstevigde handpalm is erg nuttig omdat de meeste mensen de neiging hebben om zich met hun handen op te vangen. Bij mij was iig de buitenste leerlaag van de handschoen op de palm helemaal door. Gelukkig zat daar nog een laagje schuim en nog een binnenlaag onder, zodat mijn hand niet geschaafd was.
 
Laatst bewerkt:
een tweede hands helm? Zou ik niet doen. Je zit dan met de pasvorm. Een helm moet zich helemaal naar jou eigen hoofd gaan zitten.

Ja ok, maar soms heb je dus ook nieuw spul te koop op 2ehands sites, als het verder goed past dan kun je die toch ook gewoon kopen. Want dan heb je ook de anders duurdere merken voor minder.
 
Je hebt motorkleding en je hebt motorkleding. Ga je voor leer of ga je voor textiel.. Alles heeft zijn voor en nadelen (zie diverse andere threats). Ligt er natuurlijk ook aan wat voor een type motorrijder je bent.
( zie je het al voor je.. jij in je mooie leren outfitje van Alpinestars, mooie Suomey helmpje erbij.. laarsjes en dan rijden op een chopper 8-) ) snappi.. :?

Kijk eens op www.motorgoedkoop.nl en vergelijk prijzen. Bezoek site's van de diverse merken en kijk waar jou smaak ligt :9

Let op!! Duur is niet altijd het beste.. Tuurlijk.. een Arai (helm) heeft een status.. Maar wat is er mis met een Lazer.. :+ (mmm... fout voorbeeld)
 
Nog een tip!!!

Koop NOOIT een tweede hands Helm.. Zie het als je tweede schedel. Het gaat naar je hoofdvormen zitten en is iets persoonlijks!!
 
Helmen:
Ze moeten allemaal aan bepaalde CE normen voldoen anders mogen ze niet verkocht worden. Veiligheid is dus van elke helm in orde.
Waar de prijsverschillen in zitten zijn: pasvorm, kwaliteit scharnierpunten van het vizier, mate van beluchting, design en merk.

Pakken en handschoenen:
Prijs wordt in hoge mate bepaald door "de looks" van het pak en de (optische) kwaliteit van het leer en stiknaden.
Voor de bescherming is alleen de dikte van het leer van belang en de protectoren die erin zitten.

Koop eerst je outfit en dan pas een motor zou ik zeggen. Als je het andersom doet is de verleiding groot om net een wat duurdere motor te kopen en ga je toch bezuinigen op je pak. (zie je weer iemand rondrijden op een mooie fiets in spijkerbroek......)
 
Idd voldoen alle goedgekeurde helmen aan een bepaalde veiligheidsnorm. De veiligheid valt of staat echter met de pasvorm en het al dan niet goed vastmaken van de helm.
De goedkopere helmen zullen iets moeten inleveren op het gebied van draagcomfort,geluidsniveau en verkrijgbare accesoires. Voor wat betreft de kleding elk motorkledingmerk heeft een naam hoog te houden en zal er dus alles aan doen om ook hun goedkope modellen veilig te maken. Echter letten ook hun hier op hun beurs en hoe duurder het pak, hoe nieuwer en beter de gebruikte materialen.
 
Veel nuttig tips hierboven gelezen, maar je weet nog steeds niet waar je aan toe bent lijkt me. Want wat kost het nu een beetje motorrijders outfit:

Even een rekenvoorbeeldje aan de hand van wat spulletjes die ik om mij heen heb liggen:

Schuberth concept systeem helm met ingebouw zonnevizier: € 270,-
Maatwerk Topskin leren 4-season pak (broek + jas;inclusief extra protectie): € 1240,-
Maatwerk All weather pak (stof)MJK (broek en jack): € 430,-
Handschoenen IXS zomer: € 20,-
Handschoenen MQP winter: € 40,-
Motorrijschoenen: gratis van de baas (kisten)
Regenoverall Sioen Flexothane: € 134,--

Op grond van bovenstaande zie je dat je je als aankomend motorijder al heel goed kunt kleden vanaf een kleine € 1000,-. Als veelrijder heb ik bijvoorbeeld de keuze voor een leren pak veel te lang uitgesteld, maar ik kan me goed voorstellen dat je als beginnend motorrijder daar redelijk tegenaan kunt hikken. Toch denk ik dat je de aanschaf van een leren pak zeker in je overwegingen moet meenemen. Let wel bovenstaande kledingprijzen zijn op basis van maatwerk. Als je het geluk hebt in confectie te passen, kan je voordeliger uit zijn (gemiddeld toch 10-25% minder). Ben je daarentegen te lang te kort te dik of te dun om in confectie te passen: koop maatwerk. Al bij de eerste regenbui heb je al veel meer plezier van je spullen.

Veel rijplezier :]
 
Bij Polo in Aken hangen al complete leren combi's incl protectie voor 300 euro. Het hoeft absoluut niet duur te zijn. Het is absoluut wel noodzaak.

Als je dicht in de buurt van Aken woont (vlak over de grens bij Heerlen) is het een echte aanrader om eens daar te gaan kijken voor kleding. Daar vind je drie zaken waar je altijd wel slaagt:
* Polo - http://www.polo-motorrad.de (www.polo-motorrad.de)
* Louis - www.louis.de
* Hein Gericke - www.hein-gericke.de

Bij Louis heeft m'n vriendin gisteren nog een degelijke textielen motorjas incl. harde protectors en ademend textiel gekocht voor 99 euro.

Mijn leren combi-motorbroek heeft daar 120 euro gekost (ook protectie aan knieen en heupen).
 
bezuinigen op je veiligheid is het domste wat je kunt doen.

net zoals bezuinigen op je banden en dergelijke. Maar doe dat vooral, en ga flinke breek en schaafwonden oplopen.. je krijgt van M-F vanzelf een kaartje hoor..
 
Bezoek site's van de diverse merken en kijk waar jou smaak ligt :9

Hmm... in dat geval zou ik het liefst terug gaan naar de 70's (je kent ze wel van die pakken met adidas strepen aan de zijkant of geborduurde tijgers op de achterkant :) )of een pak op maat laat maken wat overeenkomt met die stijl, gezien ik een klassieker heb :)

Maar geen van beiden is voor mij een optie dus ik wil graag een zwart leren pak.
 
bezuinigen op je veiligheid is het domste wat je kunt doen.

net zoals bezuinigen op je banden en dergelijke. Maar doe dat vooral, en ga flinke breek en schaafwonden oplopen.. je krijgt van M-F vanzelf een kaartje hoor..

Tuurlijk moet je niet op veiligheid bezuinigen, maar dat is mijn vraag ook niet. Mijn vraag is wat je kwijt voor betaalbaar veiligheid, anders hoef ik het niet te vragen natuurlijk want dan ben ik met m'n spijkerbroek en T shirt klaar ;) .

Gezien je reactie klinkt het alsof je ervaering hebt met mensen die dat wel gedaan hebben of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk moet je niet op veiligheid bezuinigen, maar dat is mijn vraag ook niet. Mijn vraag is wat je kwijt voor betaalbaar veiligheid, anders hoef ik het niet te vragen natuurlijk want dan ben ik met m'n spijkerbroek en T shirt klaar ;) .

Gezien je reactie klinkt het alsof je ervaering hebt met mensen die dat wel gedaan hebben of zie ik dat verkeerd?

Hmmz..tja ach :)

Wat ik zou doen als ik jouw was is eens naar een uitverkoop gaan (hein gericke in duitsland heeft diverse leren broeken voor 80 euro (afgeprijsd van 250 euro) zo van dat soort dingen... heb je erg erg veel aan.

Textiel is niet gek natuurlijk, makkelijk over je kleding heen etc.

Goed veilig.. tja.. een zweert bij textiel, ander bij leer.

Succes met alles!

(bedoel het niet lullig ofzo hoor :) )
 
Tweede handse leren combi kopen? is dat geen optie? die zijn bijna altijd betaalbaar toch?
 
Wat ook verstandig is om op te letten zijn de protectoren (beschermers) in je jas. In de ene jas zitten hardere protectoren bij je armen en schouders terwijl in de andere jas zachte/buigzame protectoren zitten. Persoonlijk heb ik hardere protectoren in mijn jas omdat dat mij een veiliger gevoel geeft, maar ik heb daarentegen weer gehoord dat de kans dat je je botten breekt bij een schuiver weer groter is.

In ieder geval een aandachtspuntje bij het maken van je keuze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan