Motorkleding en temperatuur

Regenoveralls zijn inderdaad fantastisch. In de winter ook als het niet regent. Gewoon als integrale windstopper inderdaad, en voor mij ook als middel om geen dikke stugge omslachtige goretex kleding meer te hoeven dragen.

Maar voor TS gaan looks boven functionaliteit dus ik vrees dat dat geen optie is :+
 
Onderweg zie je er niet uit met zo'n regenpak maar op je bestemming pak uit en de looks zijn weer terug
 
Ik begin überhaupt niet aan een leren pak en rijd 45+ weken per jaar met mijn wintervoering in het pak.
 
Regenoveralls zijn inderdaad fantastisch. In de winter ook als het niet regent. Gewoon als integrale windstopper inderdaad, en voor mij ook als middel om geen dikke stugge omslachtige goretex kleding meer te hoeven dragen.

Maar voor TS gaan looks boven functionaliteit dus ik vrees dat dat geen optie is :+
Die louis aanbied is gevoerd dus blijft jouw warmte ook bij jou en omdat hij niet duur is vervang je die ook makkelijker dan een textiel pak en hij past met gemak in een bijgeleverde zak en dat ga je niet kunnen met een goortext pak.

Maar als TS een keertje onderkoeld is geweest dan denk ik dat warmte voor coolheid gekozen gaat worden. Een beetje onderkoeling zorgt voor een grote afname van alertheid en dat werkt in niemands voordeel.
 
Een geperforeerd pak zal snel te koud zijn, maar mijn ervaring is dat de lengte van de rit bepaald of je het koud krijgt. Mijn woon-werk rit was 45 minuten en kon zowel binnendoor als over de snelweg (binnendoor duurde 15 minuten langer). Op de snelweg werd het bij aankomst net wat fris (ook bij lage temp. dan) en binnendoor was het dus na een uurtje wel op qua kou. Ik reed altijd textiel (Rukka laminaat) met een dons onderpak en soms bij vorst met een verwarmde onderjas. Maar zelfs met sneeuw was het altijd goed te doen als je er na 45 minuten af kan.
 
Heb ook een 2 delig lederen pak, vorig jaar begin mei(MEI!?) weekendje in de Eifel geweest..... Sneeuw, hagel & regen we hebben alles gehad. Temperaturen rond de 0 gr, thermokleding onder me pak aan + nog 1 shirt met lange mouwen + nog een vest, plastic handschoenen van de pomp onder me handschoenen, goede dikke sokken. Daarover nog een regenpak, en het enigste wat koud was waren mijn handen en voeten 8)7 bewegen ging wel wat minder soepel
 
Klopt! Het weer wordt echter enkel slechter en wil mijn textiele pak verkopen vanwege plaatsgebrek en mijn voorkeur veur de leren looks. Moet echter geen probleem worden dat ik bevriest op de motor haha
Dat is heel simpel onderweg op te lossen. Als je het te koud krijgt stop je bij een pompstation, en koop je een krant.
Paar vellen onder jouw doorwaaipak plaatsen, en het is geen doorwaaipak meer.....
 
Leer doe ik alleen boven 18C met zon en boven 20C zonder zon. Daarbuiten textiel gore-tex allseason pak.

Boven de 35 graden (tsja, het is afgelopen 2jr gebeurt) dan toch weer liever het textiel met alle ventilatie open.
 
Dat is heel simpel onderweg op te lossen. Als je het te koud krijgt stop je bij een pompstation, en koop je een krant.
Paar vellen onder jouw doorwaaipak plaatsen, en het is geen doorwaaipak meer.....
Ik heb eens mn handen staan opwarmen aan de uitlaat bij gebrek aan pompstation |(
 
Een driedelig pak biedt uitkomst. In de zomer een doorwaai pak, als het regent of in de lente/herfst rits je de waterdichte liner er in. En in de winter stop je de thermo voering er in.
 
Hoe je het ook went of keert, een motor is een erg leuk maar verre van ideaal vervoersmiddel. Als het koud genoeg is en de rit duurt lang genoeg, kun je nog zo sterk zijn maar je gaat de strijd verliezen. Als de rit lang genoeg is ga je vanzelf wensen dat je in een warme auto zat.

Maarja. Voordat dat punt is bereikt kun je met een motor een heel eind komen. Dat gezegd hebbende, een geperforeerd racepak van leer is geweldig op een circuitdag in juli. Een winddicht textielen pak met een laagje of 3 aan warme kleren is een veel betere keuze in de winter, met name als je veel op de snelweg zit. De gevoelstemperatuur is een stuk lager dan jouw dashboard zal aangeven wanneer je 130... nee wacht, 100 rijdt. Is het 3C buiten? Dan voelt het als -5C.

En wanneer je met bevroren klauwen klappertandend op weg naar je werk bent s'ochtends terwijl iedere auto op de weg wordt bestuurd door een bevroren pannekoek wiens zicht wordt beperkt door een muts en sjaal (en oortjes in) en jou dus niet ziet omdat ie niet over z'n schouder kijkt, en jij moet uitwijken met gevoelloze handen en griploze banden... Dan begint het voor mij een erg eenzijdige beslissing te worden om de motor te laten staan.

Na 12 jaar motorrijden in alle denkbare omstandigheden in Nederland heb ik een bijzonder grote hekel gekregen aan kou in het bijzonder. Haalt alle lol van het motorrijden van tafel.
 
Hoe je het ook went of keert, een motor is een erg leuk maar verre van ideaal vervoersmiddel. Als het koud genoeg is en de rit duurt lang genoeg, kun je nog zo sterk zijn maar je gaat de strijd verliezen. Als de rit lang genoeg is ga je vanzelf wensen dat je in een warme auto zat.

Maarja. Voordat dat punt is bereikt kun je met een motor een heel eind komen. Dat gezegd hebbende, een geperforeerd racepak van leer is geweldig op een circuitdag in juli. Een winddicht textielen pak met een laagje of 3 aan warme kleren is een veel betere keuze in de winter, met name als je veel op de snelweg zit. De gevoelstemperatuur is een stuk lager dan jouw dashboard zal aangeven wanneer je 130... nee wacht, 100 rijdt. Is het 3C buiten? Dan voelt het als -5C.

En wanneer je met bevroren klauwen klappertandend op weg naar je werk bent s'ochtends terwijl iedere auto op de weg wordt bestuurd door een bevroren pannekoek wiens zicht wordt beperkt door een muts en sjaal (en oortjes in) en jou dus niet ziet omdat ie niet over z'n schouder kijkt, en jij moet uitwijken met gevoelloze handen en griploze banden... Dan begint het voor mij een erg eenzijdige beslissing te worden om de motor te laten staan.

Na 12 jaar motorrijden in alle denkbare omstandigheden in Nederland heb ik een bijzonder grote hekel gekregen aan kou in het bijzonder. Haalt alle lol van het motorrijden van tafel.

De enige redenen dat ik de auto pak zijn vakantie, met de dames op stap, pijn in de armen, dikke slagregen waardoor ik mijn kletsnatte pak in de cabine moet drogen en gladheid. Maar eigenlijk zelden heb ik het idee: Had ik nu maar de auto gepakt.
 
Dat is heel simpel onderweg op te lossen. Als je het te koud krijgt stop je bij een pompstation, en koop je een krant.
Paar vellen onder jouw doorwaaipak plaatsen, en het is geen doorwaaipak meer.....
Dat was de oplossing in de jaren ‘70 toen we naar de motor RAI in Amsterdam gingen, tegenwoordig heb je voor weinig ‘windstoppers’ eronder.

En tegenwoordig pak ik de trein naar Utrecht, drama die A1....en ik ben een watje geworden, en een stuk ouder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan