Motorkleding en temperatuur

tFlu

Rookie
18 nov 2019
10
0
Vraagje! Heb dit jaar mijn motorrijbewijs gehaald en enkel met een textiel pak gereden met binnenjas. Nu was dit altijd warm genoeg; zelfs met de huidige temperatuur. Recent heb ik een geperforeerde leren pak van Dainese gekocht. Nu vroeg ik mij af wat tot welke temperatuur zo'n pak comfortabel gedragen kan worden door gebruik te maken van thermos kleding of iets dergelijks. Hebben mensen hier ervaren mee? Looks gaan hier natuurlijk enigszins voor functionaliteit met dit pak. Ben benieuwd! Laat de ervaring maar spreken.
 
Klopt! Het weer wordt echter enkel slechter en wil mijn textiele pak verkopen vanwege plaatsgebrek en mijn voorkeur veur de leren looks. Moet echter geen probleem worden dat ik bevriest op de motor haha
 
Ik heb een geperforeerd leren pak. Onder de 23 graden is het te koud, tenzij je er een Gore windstopper onder draagt.
 
Dat hangt overal vanaf, bijvoorbeeld van het traject dat je rijdt. Als je snelweg rijdt, heb je het eerder koud dan wanneer je binnen de bebouwde kom rijdt, aangezien je dan weinig beweegt en veel afkoeling hebt door de rijwind.
 
In laagjes kleden , al gaat dat wat lastig met een lerenoveral ivm ruimte onder je pak.
Sowieso je nek niet in de wind. Maar eigenlijk is dat leer niet geschikt voor de winter.
Je komt er snel genoeg achter....
 
Dat hangt overal vanaf, bijvoorbeeld van het traject dat je rijdt. Als je snelweg rijdt, heb je het eerder koud dan wanneer je binnen de bebouwde kom rijdt, aangezien je dan weinig beweegt en veel afkoeling hebt door de rijwind.
Stel jezelf voor in dat geperforeerd lederen stoeipakje dat bedoeld is voor zomerse omstandigheden, voor mijn part in de bebouwde kom en windstil, maar buiten is het een graadje of tien. Dan ga je het volgens mij errug koud 🥶 krijgen. Dan helpen handvatverwarming en wollen sokken in je laarzen ook niet veel.

Hoe leuk de looks ook zijn, ik zou toch iets warmers aantrekken.
 
Stel jezelf voor in dat geperforeerd lederen stoeipakje dat bedoeld is voor zomerse omstandigheden, voor mijn part in de bebouwde kom en windstil, maar buiten is het een graadje of tien. Dan ga je het volgens mij errug koud 🥶 krijgen. Dan helpen handvatverwarming en wollen sokken in je laarzen ook niet veel.

Hoe leuk de looks ook zijn, ik zou toch iets warmers aantrekken.
Half uurtje binnen de bebouwde kom rondrijden met handvatverwarming aan en een laagje merino onder het pak, een goede warme col. Geen probleem.
 
Half uurtje binnen de bebouwde kom rondrijden met handvatverwarming aan en een laagje merino onder het pak, een goede warme col. Geen probleem.
:} Dan ben je meer mans dan ik. Ook niet met merinowollen ondergoed aan en handvatverwarming op 100% ga ik nu een half uur in de bebouwde kom rijden in m’n niet geperforeerde leren stoeioutfit.
 
Aangezien het geperforeerd is, maakt het niet zoveel uit wat je eronder draagt. De wind waait er toch wel doorheen. Tenzij je eerst inderdaad een windstopper eronder doet, zoals eerder genoemd.
Maar als de looks belangrijker zijn, maakt dat toch niet uit?!
(Klapper)Tanden op elkaar en rijden! :]
 
Vraagje! Heb dit jaar mijn motorrijbewijs gehaald en enkel met een textiel pak gereden met binnenjas. Nu was dit altijd warm genoeg; zelfs met de huidige temperatuur. Recent heb ik een geperforeerde leren pak van Dainese gekocht. Nu vroeg ik mij af wat tot welke temperatuur zo'n pak comfortabel gedragen kan worden door gebruik te maken van thermos kleding of iets dergelijks. Hebben mensen hier ervaren mee? Looks gaan hier natuurlijk enigszins voor functionaliteit met dit pak. Ben benieuwd! Laat de ervaring maar spreken.

Wat voor motor ?
Geheel achter een kuip of naked, vol in de wind ?
Waar rij je, 60km weggetjes of snelweg ?
Dit heeft erg veel invloed op hoe lang je zo zou kunnen blijven rijden.

Ikheb het graag wat frisser op de motor, maar als je pak goed past, dan kun je er geen twaalf truien onder dragen. Windstoppertje en truitje houd het dan wel mee op en dan houdt het bij 15/16/17 graden echt wel op.

Als je huidige pak goed is, dan zou ik die maar lekker bij houden, brengt toch niet veel meer op.
 
Klopt! Het weer wordt echter enkel slechter en wil mijn textiele pak verkopen vanwege plaatsgebrek en mijn voorkeur veur de leren looks. Moet echter geen probleem worden dat ik bevriest op de motor haha
Tenzij je echt heel hard om die tweedehands opbrengst verlegen zit... Waarom bewaar je je warme textielen pak niet gewoon nog even, met de winter voor de deur? Totdat je zeker weet dat je het niet meer nodig hebt. Het kan vast nog wel in een kledinghoes onder je bed of aan een haakje in de meterkast of zo... Echt zonde om weg te doen als je nog niet goed weet wat je qua kleding wilt en wel van plan bent om 's winters door te rijden.
 
Bedankt voor het advies tot nu toe! Wordt inderdaad een kwestie van proberen. Heb een nieuwe Yamaha MT 07 gekocht welke ik in 2020 op naam ga zetten ivm datum eerste tenaamstelling. Naast het feit dat het hebben van twee pakken in een klein stadsappartement veel plaats in beslag nemen zou ik het natuurlijk ergens weg kunnen proppen. Het andere punt is dat het pak al redelijk oud is en de kleurstelling niet bij mijn motor past. Textiel pak met goretex binnenvoering komt uiteraard nog eens van pas. Gebruik de motor trouwens voor plezier ritjes. Woon-werkverkeer gaat met de normale trapfiets ;)

Ik bewaar het pak voor de echte kou zolang ik niet weet tot welke temperatuur ik het leren pak comfortabel kan houden met de bovengenoemde laagjes.
 
Wat voor motor ?
Geheel achter een kuip of naked, vol in de wind ?
Een maat heeft 'n 1200RT. Dat is bijna een auto op 2 wielen.
Althans, het scherm is zo groot dat het nauwelijks motorrijden kan worden genoemd. Je hebt ahw een boekenkast voor je neus.
Met de auto kan je midden in de winter rustig in je zwembroek achter het stuur. NO PROBLEMO!!! Met een RT is dat ook zo.
 
Lijkt me niks ook niet op een rt met alleen een zwembroek in de winter en is de herfst ook niet.
 
Achter die winkeldeur zit je echt wel uit de wind!
Zadelverwarmimg en handvatverwarming brengen je naar het kookpunt!
Of dat je dit nog motorrijden kan noemen dat weet ik niet :?
 
Niemand van verschil in gestel? Ik heb het helemaal niet gauw koud, rij in de winter met mijn doorwaaijas met regenmembraam er in, sweatertje over het polotje en een kolletje... Zomers daarentegen...🥵🥵 Tegen kou kan je je kleden, tegen warmte wordt het een ander verhaal
 
Een maat heeft 'n 1200RT. Dat is bijna een auto op 2 wielen.
Althans, het scherm is zo groot dat het nauwelijks motorrijden kan worden genoemd. Je hebt ahw een boekenkast voor je neus.
Met de auto kan je midden in de winter rustig in je zwembroek achter het stuur. NO PROBLEMO!!! Met een RT is dat ook zo.

Was t maar zo'n feest :N. Ik rijd ook op een RT :Y woon/werk, maar de afgelopen weken vond ik t best fris in volledig tenue. Het is natuurlijk wel een stukje aangenamer dan op een naked ivm minder rijwind, maar zo veel als jij nu schetst vind ik het niet uitmaken. Wellicht is dat ook mijn lengte (1m93), als je onder de 1m80 blijft pas je waarschijnlijk helemaal achter het windscherm (vooral met het zadel in de lage stand) en zit je een heel stuk warmer.

Overigens, qua rijden is het gewoon een motor hoor, en je kan er behoorlijk hard mee, ook door de bocht :Y niet voor niets kiest de politie er steeds voor.
 
Stel jezelf voor in dat geperforeerd lederen stoeipakje dat bedoeld is voor zomerse omstandigheden, voor mijn part in de bebouwde kom en windstil, maar buiten is het een graadje of tien. Dan ga je het volgens mij errug koud 🥶 krijgen. Dan helpen handvatverwarming en wollen sokken in je laarzen ook niet veel.

Hoe leuk de looks ook zijn, ik zou toch iets warmers aantrekken.
Kan best meevallen hoor, ik heb in zo'n geperforeerd leren racepakje - met een laagje thermokleding eronder - bij min 7 gereden. Met handvat- en zadelverwarming, dat wel, en op een toerfiets. Maar zoals al werd gezegd: het hangt van heel veel dingen af. Hoe kouwelijk ben je zelf van nature, heb je goed gegeten, genoeg gedronken, wat voor windbescherming biedt de motor, is het droog of nat, hoe lang duurt de rit, etc. Feit is dat zo'n racepakje inderdaad niet voor winterse temperaturen is gemaakt, daar zijn betere oplossingen voor.
 
Was t maar zo'n feest :N. Ik rijd ook op een RT :Y woon/werk, maar de afgelopen weken vond ik t best fris in volledig tenue.
Afgelopen weken nog een paar keer weggeweest met de FZ, ook bij net iets boven NUL. HVV aan, maar verder viel 't wel mee.
Ik ben zelf 1.90m, en heb wel eens een enkel keertje de FZ gewisseld met de RT.
Mijn FZ heeft alleen nog het topkuipje. Op de RT voelde het als volledig windstil.
 
Met een leren pak heb je bijna geen plek voor laagjes.. en laagjes zijn eigenlijk lucht, en lucht isoleert en houdt je warm.
Kortom; je gaat het bij koudere temperaturen (denk aan 10 graden en minder) snel koud krijgen in zo'n pak.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar is het eventueel de mogelijkheid om een regenjas of maatje xxxl trui over een leren motorjas te dragen?, Misschien dat je dan wel een laagjeseffect hebt wat meer warmte geeft?.. als je core (dus buik/borst) maar warm is.. dan worden je armen en benen ook vanzelf warm.

Wat voor een pak heb je gekocht? een aparte broek en jas?, dan kan je eventueel een textiele jas dragen in combinatie met een leren broek.. als je een one-piece pak hebt dan zou ik gewoon je textiele pak in de kast laten hangen voor echt koude dagen..
 
Met een leren pak heb je bijna geen plek voor laagjes.. en laagjes zijn eigenlijk lucht, en lucht isoleert en houdt je warm.
Kortom; je gaat het bij koudere temperaturen (denk aan 10 graden en minder) snel koud krijgen in zo'n pak.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar is het eventueel de mogelijkheid om een regenjas of maatje xxxl trui over een leren motorjas te dragen?, Misschien dat je dan wel een laagjeseffect hebt wat meer warmte geeft?.. als je core (dus buik/borst) maar warm is.. dan worden je armen en benen ook vanzelf warm.

Wat voor een pak heb je gekocht? een aparte broek en jas?, dan kan je eventueel een textiele jas dragen in combinatie met een leren broek.. als je een one-piece pak hebt dan zou ik gewoon je textiele pak in de kast laten hangen voor echt koude dagen..
https://www.louis.nl/artikel/proof-...4c0dffac4d452f&filter_article_number=21450101
deze er over heen en je blijft droog en warm en omdat het een overall is geen wind die bij je rug omhoog kruipt als je op een racer rijd of een andere motor waarbij je voor over zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan