Motorkleding (gore-tex) wassen

Marty2081

MF'er
1 nov 2003
30
0
Heeft er iemand ervaring met het wassen van gore-tex motorkleding? De reflectiebanden op mijn motorpak wordt langzamerhand steeds zwarter en de zichtbaarheid wordt in deze tijd van het jaar natuurlijk steeds belangrijker.

Kan ik gewoon de wasmachine gebruiken? Is het pak dan nog wel waterdicht?

Groeten,
Martijn
 
Met speciaal wasmiddel voor goretex in de badkuip werk iig goed :)
Op handwas in de wasmachine kan ook wel lijkt me.
 
Gebruik een fijnwasmiddel, bij voorkeur vloeibaar (evt speciaal Goretex wasmiddel, maar da's duurder). GEEN wasverzachters. Protectoren voor het wassen eerst verwijderen; maximaal 1 kledingstuk per wasbeurt. Goed naspoelen en vervolgens nog een keer naspoelen met een impregneermiddel (bv Nikwax) voor Goretex kleding.

Regelmatig wassen van de kleding komt ook de waterdichtheid ten goede, daar zweet-zoutkristallen de Goretexlaag kapot maken.
 
beetje rot alleen dat die bende na een wasbeurt meteen zo lek als een mandje is.
Moet je ook eerst de protectoren verwijderen en slechts op lage snelheid centrifugeren. Drogen kan boven de badkuip of in de douche.... het duurt alleen wat langer als je de kleding niet of nauwelijks centrifugeert.
 
Gebruik een fijnwasmiddel, bij voorkeur vloeibaar (evt speciaal Goretex wasmiddel, maar da's duurder). GEEN wasverzachters. Protectoren voor het wassen eerst verwijderen; maximaal 1 kledingstuk per wasbeurt. Goed naspoelen en vervolgens nog een keer naspoelen met een impregneermiddel (bv Nikwax) voor Goretex kleding.

Regelmatig wassen van de kleding komt ook de waterdichtheid ten goede, daar zweet-zoutkristallen de Goretexlaag kapot maken.

Dus als ik het goed begrijp is het zelfs goed om het pak eenmaal per jaar te wassen? :) Waar kan ik dat impregneermiddel / gore-tex wasmiddel krijgen?
 
Dus als ik het goed begrijp is het zelfs goed om het pak eenmaal per jaar te wassen? :) Waar kan ik dat impregneermiddel / gore-tex wasmiddel krijgen?

bij buitensportzaken zoals demmenie of bever.
kijk van te voren ff op het label van je jas. veel van de inpregneermiddelen gaan er van uit dat je je jas in de droger mag doen of mag strijken. dit mag echter niet met alle motorjassen.
om te wassen kun je sportwash kopen bij een buitensportzaak, maar woolite werkt net zo goed. handwas of wolwas programma.
vervolgens meteen insprayen met b.v. XT spray en dan (als het mag van de fabrikant) of in de droger of strijken voor maximaal duurzaam effect. niet doen als het niet mag, dan gewoon laten droger. gaat je waterafparelend effect iets minder lang mee, maar je jas blijft heel.
succes met wassen!
en het is idd goed om goretex regelmatig te wassen bij regelmatig gebruik. mag zelfs meerdere keren per jaar.
 
Toen ik mijn YOKO pak kocht , werd mij verteld dat ik het gewoon kan wassen.
Ook werd mij verteld dat het beste is om het daarna in de droger te doen.
Dit om de eventuele zeepresten uit het gortex te verwijderen.
Ik heb het nog niet geprobeerd.
Het schijnt dat je bij gortex geen spul moet gebruiken om het waterdicht te maken moet gebruiken.
Ik mag mijn jas op 40 graden wassen.
 
Bull, Gore-tex kan prima tegen (lage temperatuur) wassen. Mijn motor-winterpak en ski-pak hebben zo al meerdere malen de wasbeurt 'overleeft'

In de droger is voor het skipak ook geen probleem. Daar wordt namelijk de vulling flink mee opgeschud.

Voor een motorpak is dit niet nodig. Gewoon nat weghangen en na een dag is dat ding weer als nieuw.
 
Ik heb laatst mijn motorjas en -broek gewassen met Loft-tech wasmiddel voor Goretex en consorten. Gewoon in de wasmachine op 30 graden. Werkte prima; de kleding is weer een stuk waterdichter en soepeler dan daarvoor. En de waterdichtheid op peil brengen was de reden dat ik het deed.

Natuurlijk moet je wel alle protectoren eruit halen. Het eruit halen en terug erin zetten is niet altijd even makkelijk, dus kijk goed hoe het erin zit.

De (uitneembare) binnenvoering van jas en broek kun je los wassen met gewoon wasmiddel.
 
Voor een motorpak is dit niet nodig. Gewoon nat weghangen en na een dag is dat ding weer als nieuw.

als je geen gore-tex spray wil gebruiken is de droger idd overbodig.

lexy: spul om waterdicht te maken smeert als het waren alle porieën dicht. agz gore-tex een membraam is, is dat verre van ideaal. je plakt alles dicht en je ademend effect is verdwenen.

DaBit: loft-tech is prima spul maar wel erg duur.
 
DaBit: loft-tech is prima spul maar wel erg duur.

Inderdaad ja, een euro of 8 voor een flesje waar genoeg inzit voor 2 wasbeurten, misschien 3. :X

Maargoed, die loft-tech was wat me aangeraden werd bij de motorzaak. Dat geloofde ik maar, want van wasmiddelen heb ik geen verstand. En ik betaalde liever 4 euro voor een wasbeurt dan dat ik het risico loop de membranen stuk te maken. Bovendien was ik mijn pak zodanig vaak dat het flesje Loft-tech toch wel ruim een jaar meegaat :P

Die woolite of sportwash is goedkoper, net zo veilig voor de membranen en werkt net zo goed?

Overigens nog een vraagje nu we het toch over waterdicht krijgen enzo hebben: bij mijn jas (MQP) merk ik dat er langzaam water door het klitteband van de 'flap' heenkomt, wat vervolgens via de rits een mooie natte streep op mijn T-shirt achterlaat. Iemand nog tips om dat op te lossen?
 
Goede vraag, en ik heb wel ontdekt in de loop van de jaren dat er een hoop onzin wordt uitgekraamt over Gore-Tex, niet in het minst door "verkopers".

Neus hier maar eens verder

Overigens, Gore-Tex is sterker dan meesten denken, en wassen bevordert de breathability van het materiaal. Van zweet en stof gaat het membraan niet stuk, maar dan laten de poriën vocht ook naar binnen door.....
Opnieuw behandelen van de buitenstof (Nikwax) wordt aanbevolen omdat hoe droger die buitenstof is, hoe beter de ademende werking van het materiaal is.

/off topic verhaaltje... ooit eens de buren van William Gore ontmoet... de arme man die steenrijk is geworden door zijn ontdekking, heeft het succes niet aangekund (drank, pillen) en is uiteindelijk opgesloten door zijn familie in een inrichting... zo gaat dat.
 
DaBit: sportwash is ook duur, net als loft-tech. woolite is goedkoop en te krijgen in de supermarkt. het is een wasmiddel voor wol en kwetsbare stoffen. als een verkoper in een goeie bui is verteld ie ook gewoon dat dit net zo goed is. alleen wil goretex zijn naam hieraan niet verbinden.

het lekken van de rits is vrees ik een probleem met het ontwerp. de voorflap is misschien niet groot genoeg of er zit geen flap achter. het is een open stuk in de jas en daarom altijd wat kweetsbaarder voor lekkage.
 
Voor wie gisteren het programma HOE?ZO! met Bart Peeters gezien heeft.. heeft kunnen zien dat zeep erg nadeling werkt voor waterafstotend textiel. Een test met een paraplu deed dat ook letterlijk voor. Een met zeep ingesmeerde paraplu werkte gewoon als een zeef..

Het schijnt dat de waterdruppeltjes zelf voor de dichtheid van het textiel zorgen?!?

Aldus, ik was mijn eigen textiel-pak gewoon op bonte-was programma op 40 graden, goed laten spoelen en daarna met HARMISOL Vloeibaar Textiel een behandeling geven. Dit maakt het textiel extra water- en vuilafstotend.. ik moet ook zeggen, dat hoe heftig de regenbui ook mag zijn, ik nimmer een natte onderbroek gehad heb *D
 
Voor wie gisteren het programma HOE?ZO! met Bart Peeters gezien heeft.. heeft kunnen zien dat zeep erg nadeling werkt voor waterafstotend textiel. Een test met een paraplu deed dat ook letterlijk voor. Een met zeep ingesmeerde paraplu werkte gewoon als een zeef..

Het schijnt dat de waterdruppeltjes zelf voor de dichtheid van het textiel zorgen?!?

Aldus, ik was mijn eigen textiel-pak gewoon op bonte-was programma op 40 graden, goed laten spoelen en daarna met HARMISOL Vloeibaar Textiel een behandeling geven. Dit maakt het textiel extra water- en vuilafstotend.. ik moet ook zeggen, dat hoe heftig de regenbui ook mag zijn, ik nimmer een natte onderbroek gehad heb *D


de genoemde producten bevatten dan dus ook geen zeep.
Harmisol: waar is dat te koop?
 
Voor wie gisteren het programma HOE?ZO! met Bart Peeters gezien heeft.. heeft kunnen zien dat zeep erg nadeling werkt voor waterafstotend textiel. Een test met een paraplu deed dat ook letterlijk voor. Een met zeep ingesmeerde paraplu werkte gewoon als een zeef..

Het schijnt dat de waterdruppeltjes zelf voor de dichtheid van het textiel zorgen?!?

Aldus, ik was mijn eigen textiel-pak gewoon op bonte-was programma op 40 graden, goed laten spoelen en daarna met HARMISOL Vloeibaar Textiel een behandeling geven. Dit maakt het textiel extra water- en vuilafstotend.. ik moet ook zeggen, dat hoe heftig de regenbui ook mag zijn, ik nimmer een natte onderbroek gehad heb *D

maar hierbij gaat t niet om gore-tex of vergelijkbare materialen. een goedkoper kunstof regenpak of iets dergelijks, die dingen kun je behandelen met Harmisol. maar voor een ademend membraam is het funest. niet doen dus met je gore-tex jack of jassen met een membraam dat ademd en waterwerend is.
 
lekker spammen

edah, da, etos, appie h, de boer, super, c1000, volumemarkt, d v d b, coop, trekpleister, kruidvat enzovoort.

bijna elke redelijke winkel.
 
we kunnen ook een centraal: hoe was ik m'n motorkleding topic maken ;)
met volledige lijst van welk middel voor wat en waar te koop is.
motorforum: voor al uw wasvragen en andere huishoudelijke tips......
 
Ik laat mijn gore-tex pak 2 keer per jaar stomen voor 20 eurie. Voor die prijs doen ze nog een waterafstotende behandeling erbij. Werkt perfect.

Daarbij werkt er ook een erg leuk meisje bij de stomerij dus vind het ook niet erg om daar eens vaker te komen. O-)
 
Thanks voor de reacties guys (and maybe girls)

Even recapitulerend; wassen van motorkleding:

-Kan in de wasmachine op max 30 graden
-Crashprotectoren e.d. verwijderen
-Enkel één broek of één jas per keer
-Klein beetje vloeibaar wasmiddel, geen wasverzachter
(er is dus ook duur speciaal wasmiddel voor gore-tex te krijgen)
-Langzaam centrifugeren
-Daarna hangend laten drogen
-Mogelijk daarna bewerken met speciaal gore-tex spullie voor waterdichtheid

Ben ik iets vergeten?
 
Thanks voor de reacties guys (and maybe girls)

Even recapitulerend; wassen van motorkleding:

-Kan in de wasmachine op max 30 graden
-Crashprotectoren e.d. verwijderen
-Enkel één broek of één jas per keer
-Klein beetje vloeibaar wasmiddel, geen wasverzachter
(er is dus ook duur speciaal wasmiddel voor gore-tex te krijgen)
-Langzaam centrifugeren
-Daarna hangend laten drogen
-Mogelijk daarna bewerken met speciaal gore-tex spullie voor waterdichtheid

Ben ik iets vergeten?

meeste gore-tex spullie voor waterdichtheid moest er opgespoten worden als ie nat uit de wasmachine komt. daarna eventueel in de droger of ergens ophangen waar t goed kan uitlekken.
je mag meerdere kledingstukken tegelijk wassen, maar niet te veel. ik hou het meestal op 2 of 3 stuks. de eerste keer wassen doe ik apart ivm kleurechtheid.
succes met wassen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan