Motorkleding: Is er de laatste jaren veel verbeterd?

MetaMarty

MF'er
6 jun 2008
161
0
Na mijn spectaculaire terugkeer in de wereld van het motorrijden door het zielig hoopje project vorig jaar heb ik inmiddels het één en ander geïnvesteerd in kleding. Nieuwe laarzen, omdat deze nu niet meer knellen en een nieuwe helm, omdat een 13 jaar oude helm misschien niet meer optimaal is qua veiligheid.

Heb destijds in 1996 ook een Rev'it textiel jas en broek aangeschaft. Deze draag ik nog steeds en daar lijkt mij op zich ook niet veel mis mee qua veiligheid. Ik vraag me toch af of er in de laatste 13 jaar echt iets verbeterd is qua comfort of veiligheid op het gebied van textiel motorkleding, waardoor het misschien een goed idee zou zijn om eens wat nieuws te kopen. Ik vind vooral de jas erg log en zwaar en heel erg warm, maar krijg je natuurlijk al snel met motorkleding.

Als ik naar een winkel ga, zullen ze ongetwijfeld allerlei prachtige voordelen noemen waarom ik echt een compleet nieuwe set nodig zou hebben, maar weet iemand hier misschien of er echt verschil is dat een dergelijke uitgave zou rechtvaardigen, of dat het vooral marketing is?

Oftwel: Doorrijden met 13 jaar oude jas en een paar honderd euro in de zak houden, of een nieuwe set kopen die mogelijk comfortabeler/veiliger is?
 
13 jaar oud zal ongetwijfeld inboeten aan veiligheid. Spullen slijten nou een maal, ook al hangen ze alleen maar in de kast. Dus of je kleding nog ze stevig is, dat weet ik niet. Zou je iemand naar kunnen laten kijken (al ben ik het met je eens dat de meeste medewerkers in motorkledingzaken natuurlijk een commercieel doel bij jouw bezoek hebben).
 
13 jaar oud zal ongetwijfeld inboeten aan veiligheid. Spullen slijten nou een maal, ook al hangen ze alleen maar in de kast. Dus of je kleding nog ze stevig is, dat weet ik niet. Zou je iemand naar kunnen laten kijken (al ben ik het met je eens dat de meeste medewerkers in motorkledingzaken natuurlijk een commercieel doel bij jouw bezoek hebben).

Dat is een goed idee. Het ziet er op zich "als nieuw" uit :$ :$
Geen rafels, of slijtage. :$

Tja, 4 jaar enthousiast rijden, 9 jaar stilliggen? :$

Maar nu weer erg enthousiast onder weg hoor! :]
 
Lekker hoor! Goed gevoel om weer op de weg te zijn?

Ik ben, na een periode van niet gereden te hebben, ook weer opgestapt en heb eerst 6 maanden met oude kleding van een maat van me rondgereden.

Daarna lekker naar de motorbeurs (Utrecht) in januari / februari en alles nieuw gekocht :) Me heerlijk voor laten lichten bij diverse stands.

Was voor compleet pak (zomer en winter pak) 200 euro kwijt!
 
Lekker hoor! Goed gevoel om weer op de weg te zijn?

Ik ben, na een periode van niet gereden te hebben, ook weer opgestapt en heb eerst 6 maanden met oude kleding van een maat van me rondgereden.

Daarna lekker naar de motorbeurs (Utrecht) in januari / februari en alles nieuw gekocht :) Me heerlijk voor laten lichten bij diverse stands.

Was voor compleet pak (zomer en winter pak) 200 euro kwijt!

Oh, dat valt toch weer mee. Ik weet inderdaad nu weer waarom ik destijds de motor had aangeschaft. Ik ga weer met plezier de weg op, in plaats van vroeger in slaap tussen 4 wielen. Ik blijf toch regelmatig zoeken naar dingen om het comfort wat te verhogen. Ben wel bang dat als ik naar een winkel ga, dat je nooit echt objectief van iemand te horen krijgt dat ik er "best mee door kan rijden". Uiteraard zullen ze een kans zien om wat te verdienen. Ik merkte wel verschil in comfort tussen mijn 1996 helm en de nieuwe 2008.
 
Jazeker dat er veel verbeterd is. Meeste kleding is nu beter bestand tegen machinewas. Dus je t-shirt en korte broek hoef je niet meer met de hand te wassen!
 
Ik denk dat je het verschil vooral in het comfort moet gaan zoeken om een nieuw pak te kopen. Ga ervan uit dat kleding niet in 15 jaar hun sterkte voor een groot deel kwijt zal zijn. (kijk wel ff goed de naden na je weet tenslotte maar nooit)

Maar ik heb ook maar leek dus ........
 
Ha die Marty, je hebt het echt weer te pakken he!?! *O*

Kledingtip 1:

Ga in ieder geval lekker passen, en op het gemak. Alles moet gewoon lekker zitten en goed aanvoelen. Zo maak je je tijdens het rijden in ieder geval niet druk over kleding.

Ga in nieuwe kleding op even op een (je eigen bijvoorbeeld) motor zitten. Dan vallen kledingstukken al anders dan rechtop staand.

Doe ook even je handschoenen aan en uit, om te kijken hoe de aansluiting mouw-handschone bevalt.

Kledingtip 2:

Koop spul met Gore Tex. Kost meer, maar gegarandeerd waterdicht, en toch ademend.

Kledingtip 3:

Ga voor een all season pak. Dus een binnenbroek die je er uit kunt ritsen en en dito voering bij de jas.
Check ook 'doorlucht'ritsjes in de jas.

Mijn eigen tip:

Hein Gericke. Ruime keuze in modellen en maten, heeft ook goede kwaliteit en een goede prijs.

Succes jongen!
 
@MetaMarty,

Ik heb mijn motorjasjes van 25 jaar terug tot en met de laaste van vorig jaar allemaal nog. Ja, qua veiligheid is er veel veranderd. Mijn oudste jas (een zg vetjas) had enkele extra dikke lagen stof op de ellebogen en schouders. De nieuwste jas heeft op heel veel plaatsen een versteviging.
Qua draagcomfort is er weinig veranderd. Mijn fijnste motorjas is er een van zo'n 20 jaar oud. Dat is een relatief lange MQP jas die opvallend goed waterdicht is. Inmiddels zit de slijtage er goed in, op sommige plaatsen is de nylon toplaag weggesleten en zie je de rubberachtige waterdichte laag onder het nylon.
Er zijn echter andere speciale modellen in de handel. Mijn laatstgekochte motorjas is een "doorwaaijas" (Bering). Dwz, een jas waarvan de stof heel erg open geweven is. Vanmorgen reed ik met die jas en eerlijk gezegd, om 06:00 uur voelde het zowaar koud aan.

Ik vind vooral de jas erg log en zwaar en heel erg warm, maar krijg je natuurlijk al snel met motorkleding.
Als er meer beschermplaten inzitten, zal de jas al snel logger aanvoelen. Het is bijna een te klein pashokje wat je op je rug slingert. Maar, ik denk dan: het is voor de veiligheid.
Zo heeft mijn oude MQP-jas zelfs geen rugbeschermer. Die dingen zijn pas van de laatste 10 (oid) jaar.
 
Ja, er is veel verbeterd. De kleding is dunner, slijtvaster en beter geventileerd geworden.
En op zich is een pak meestal een goede investering: mijn eerste Rev'it all weather pak heb ik 8 jaar gehad en kon er toen nog een student blij mee maken die de centen niet had voor een nieuw pak. En dat nieuwe pak was wel even een wereld van verschil.
Denk dat als je een nieuw pak eenmaal hebt geprobeerd je je oude pak niet meer hoeft.
En ik sluit me bij alle opmerkingen hierboven aan.

Dus om je vraag te beantwoorden: nieuw pak kopen? Ik zeg doen.
 
Ga binnenkort dan toch maar eens rondkijken wat er allemaal te halen is. Zal zeker letten op gore-tex. Bedankt allemaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan