Motorkleding of niet bij Louis ??

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.741
638
almelo
Ik kocht een jeans van Highway1 bij Louis. Was een uitverkoopje, !! Broek gekregen, naar de kleermaker om wat korter te maken, geen probleem zover.
Maar, bij zoeken naar het wasvoorschrift ( Jeans meestal de eerste keer voor dragen even door de wasmachine ) ontdekte ik vrij diep verborgen nog een label :
waarschuwing : DIT IS GEEN MOTORKLEDING .
Nu is het een jeans met allerlei aramide vezels op kritische plaatsen en veiligheidsnaden conform een ISO norm. Je denkt dus dat je een jeans koopt die geschikt is voor het motorrijden !!! Waarom zou je andere een jeans kopen met aramide ?? En bij een motorzaak ??
Er staat wel ergens Fashion Jeans , en dat lijkt dus dat het een modieuze broek zou zijn, en is het ook wel.
Reden voor mijn aankoop is dat als je een tochtje maakt en even een stadje in wilt, het niet altijd prettig is om met die knieprotectoren rond te sjouwen. Dus enige concessie aan veiligheid vond ik acceptabel. Maar nu : Dit is geen motorkleding , raar hoor.
 
Ik heb zelf ook zoiets maar dan van een ander merk, maar dan wel met knie en heup beschermers. Bevalt mij prima maar is denk ik geen volwaardige motorbroek alhoewel ik deze wel zo gebruik. Persoonlijk voel ik mij er prima bij en dus blijf ik de broek ook gewoon als motorbroek gebruiken.
 
Ik kocht een jeans van Highway1 bij Louis. Was een uitverkoopje, !! Broek gekregen, naar de kleermaker om wat korter te maken, geen probleem zover.
Maar, bij zoeken naar het wasvoorschrift ( Jeans meestal de eerste keer voor dragen even door de wasmachine ) ontdekte ik vrij diep verborgen nog een label :
waarschuwing : DIT IS GEEN MOTORKLEDING .
Nu is het een jeans met allerlei aramide vezels op kritische plaatsen en veiligheidsnaden conform een ISO norm. Je denkt dus dat je een jeans koopt die geschikt is voor het motorrijden !!! Waarom zou je andere een jeans kopen met aramide ?? En bij een motorzaak ??
Er staat wel ergens Fashion Jeans , en dat lijkt dus dat het een modieuze broek zou zijn, en is het ook wel.
Reden voor mijn aankoop is dat als je een tochtje maakt en even een stadje in wilt, het niet altijd prettig is om met die knieprotectoren rond te sjouwen. Dus enige concessie aan veiligheid vond ik acceptabel. Maar nu : Dit is geen motorkleding , raar hoor.
Motorkleding moet, net als werkkleding, aan CE eisen voldoen om als zodanig verkocht te worden. Het zijn in feite PBM's. Als ik me niet vergis, horen daar CE protectoren bij, dus kleding zonder protectoren valt dan per definitie buiten de boot. Ik heb er laatst een artikel over gelezen, ik dacht in Motoplus, maar kon het daar nu niet vinden. Dus ik denk dat het dan in het MAGazine was. Of anders op een site van een kledingaanbieder.

Het is in Nederland niet strafbaar om motor te rijden met ongeschikte kleding, je bent alleen verplicht om een helm te dragen. Het is wel verboden om ongeschikte kleding als motorkleding te verkopen. Vandaar de vermelding "dit is geen motorkleding", het voldoet niet aan de norm.
 
Als het je te doen is om niet met dikke knieën in de stad rond te sjokken
dan heeft Ome Louis deze super platte Level 2 knieprotectoren op voorraad.
 
Als het je te doen is om niet met dikke knieën in de stad rond te sjokken
dan heeft Ome Louis deze super platte Level 2 knieprotectoren op voorraad.
Klopt, maar waar het om gaat is dat het fijner zou zijn als Oom Louis op de site vermeld zou hebben dat het GEEN motorkleding is. Een paar stukjes plastic extra erin doen, maakt het dan opeens wel motorkleding ? Raar hoor. Nu koop je een jeans die geen motorkleding is maar wel voorzien van aramidevezels als bescherming. Is dat dan overbodig ? Het blijft onlogisch, zeker omdat deze jeans ook geen pockets heeft voor knieprotectoren. Even voor de goede verstaander : als ik geweten had dat er een label : Geen motorkleding, in de broek verborgen, dan had ik wel wat anders gekocht. Voor de prijs overigens in de uitverkoop geen grote buil gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Wat extra beveiliging in de kledij lijkt mij niet verkeerd. Bij ons zijn zelfs bottines of laarzen en handschoenen verplicht om met de motor te rijden.

Vroeger deed ik daar minder aan mee, maar na enkele serieuze ongevallen ben ik toch maar veiliger geworden op zo'n zaken.
 
Het blijft onlogisch, zeker omdat deze jeans ook geen pockets heeft voor knieprotectoren. Even voor de goede verstaander : als ik geweten had dat er een label : Geen motorkleding, in de broek verborgen, dan had ik wel wat anders gekocht. Voor de prijs overigens in de uitverkoop geen grote buil gevallen.
Niet eens pockets voor protectoren... 🤔
Das inderdaad wel tamelijk minimalistisch...
Gelukkig was ie niet duur en kun je ’m gebruiken op je speed pedelec.
_O-
 
Tegenwoordig heeft kleding CE keurmerken. Aan kun je de A status in kleding bekijken, dit geeft aan hoe beschermend het is.
Veelal is goedkoop duurkoop. Er zijn genoeg kwalitatieve merken op de markt. Denk aan Rev'it of John Doe. Je betaalt er wat meer voor, mara het is wel echte motorkleding, anders koop je schijnveiligheid.
 
Heb je een foto van je labels? Kan ik die van mij vergelijken. Ik heb ook een highway 1.
Dit is trouwens het label uur mijn broek.
4938BF53-7ADC-4E77-BD3F-0E0F2B3620F7.jpeg
 
Klopt, maar waar het om gaat is dat het fijner zou zijn als Oom Louis op de site vermeld zou hebben dat het GEEN motorkleding is. Een paar stukjes plastic extra erin doen, maakt het dan opeens wel motorkleding ? Raar hoor. Nu koop je een jeans die geen motorkleding is maar wel voorzien van aramidevezels als bescherming. Is dat dan overbodig ? Het blijft onlogisch, zeker omdat deze jeans ook geen pockets heeft voor knieprotectoren. Even voor de goede verstaander : als ik geweten had dat er een label : Geen motorkleding, in de broek verborgen, dan had ik wel wat anders gekocht. Voor de prijs overigens in de uitverkoop geen grote buil gevallen.
Tsja, je mag natuurlijk zelf beslissen of je een broek met de helft van de veiligheidsmaatregelen voldoende vindt. Zoals je ook mag kiezen of je level 1 protectoren voldoende vindt, of voor level 2 gaat. Keuzes, keuzes, keuzes. Als je het helemaal veilig wilt, koop je een auto, of blijf je thuis.

Toen ik mijn motorrijbewijs haalde (22,5 jaar geleden alweer...), was mijn motorbroek ook meer een skibroek met slijtvaste buitenkant. Nu wil ik toch graag knappe protectoren in mijn kleding. Maar ja, tijden veranderen, techniek schrijdt voort, en regelgeving ook. En meer protectie betekent vaak minder comfort tijdens gebruik buiten de motor...

Overigens wel eens met je eerste zin, Louis zou dit wel erbij moeten zetten.
 
Sinds ik 1x van mijn C50 plee ben afgereden (suffe trut stak zonder te kijken het fietspad over) en hard op mijn knie terecht kwam rijd ik zelfs op de brommer nooit meer zonder knie- en heupbescherming. Daar is een motorjeans ideaal voor, ook voor kleine ritjes op de motor. De snelweg op eigenlijk nooit zonder echte motorbroek.
Je kunt ook met korte broek, T-shirt en sandalen lekker doorwaaien, maar er hoeft maar iemand even niet op te letten en het behang hangt in vellen om je botten. Als het er nog hangt.

1614282223673.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan