Motorkleding specificaties

BadEend

MF veteraan
28 feb 2004
1.491
2
Weet iemand een site(s) waar er verklaringen staan uitgelegd wat al die kleding specificaties betekenen? (bijv. airguard 500d, 1000d enz.?)
 
Is geen specificatie, is gewoon de "dichtheid" van het nylon. Die dichtheid wordt met Denier (=D) aangegeven. Hoe hoger dat getal hoe groter de dichtheid (fijnheid van weefsel)is.
 
Hoe hoger hoe beter neem ik aan?
Zit er veel verschil tussen?
 
In principe wel. De dichtheid zegt alleen weinig over de kwaliteit van het weefsel of de manier waarop het verwerkt is.

Da's ook het voordeel van Goretex. Hoewel er ongetwijfeld materialen zijn die dezelfde kwaliteit hebben (vaak met namen als Aerotex, Drytex etc.), stelt Dupont bepaalde eisen aan de fabrikanten die hun Goretex kopen ivm. de verwerking. Zo ben je in ieder geval zeker dat er bepaalde stiksels zijn gebruikt, dat er bv. een "Z-liner" in zit (houdt vocht en kou beter buiten) en dat als afdekking van het Goretex voldoende slijtvast materiaal is gebruikt.
Er zijn natuurlijk jassen die géén Goretex maar een "kloon" gebruiken die net zo goed of misschien beter zijn. Maar bij gebruik van de "echte" Goretex ben je tenminste zeker van minimale kwaliteit.

En uiteraard is alle waar naar zijn geld. Als een jas met redelijke kwaliteit 300 Euro moet kosten, kun je op je klompen aanvoelen dat op die jas van 100 Euro ergens bezuinigd moet zijn door de fabrikant...

En verder zijn al die namen als "airguard" etc. gewoon verzinsels van de fabrikant en hebben op zich niets met de kwaliteit te maken. Behalve wat Europese keurmerken als "CE approved" oid (wat ook niet erg veel zegt) is er nog steeds geen universeel keurmerk dat het mogelijk maakt slijt/scheurvastheid, waterdichtheid etc. te vergelijken.

Overigens: ik heb dus zelf geen "echte" Goretex kleding.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het opgezocht en bijv. 500d is 2 keer zo sterk als 250d enz. dus het scheelt nogal wat! Dit heb ik van louis.de!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het opgezocht en bijv. 500d is 2 keer zo sterk als 250d enz. dus het scheelt nogal wat! Dit heb ik van louis.de!

O-) Tien keer nul is nog steeds noppes O-)

Goed laten voorlichten bij de betere motorkledingspeciaalzaak oid kan iha geen kwaad, al was het alleen maar om de verkooppraatjes van feiten te kunnen scheiden.
 
Verkooppraatjes krijg je JUIST in een motorzaak, je kunt je beter zelf eerst orienteren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan