Motorkleding voor trip door Europa op een klassieke motor

28 mei 2006
241
87
Delft
Ik rijd al 25 jaar op klassieke motoren relaxt door de provincie, liefst met spijkerbroek, leren jas en een pothelm. Maar nu ga ik deze zomer een trip maken door Europa met vrienden met moderne motoren, Goretex pakken, communicatie, alles er op en er aan. En dus ook wel snelweg kilometers. Hierdoor realiseer ik mij dat ik toch ook moet gaan investeren. In veiligheid, regenbescherming etc. Maar wat moet ik kopen? Die moderne textiel pakken vind ik geen match met mijn BMW R75/5. Een leren jack is prima. Maar zo'n leren broek, wordt dat niet bloedheet in de zomer? En hoe houdt leer zich bij een middagje rijden in de regen? En ten slotte, gewoon een klassiek ogende integraal helm of zo'n systeemhelm? Die systeemhelmen zijn zo vreselijk groot als je jezelf in de spiegel ziet bij zo'n motorzaak. Kortom, ervaringen en tips zijn zeer welkom!
 
In 2019 ging ik op mijn Suzuki GS550 (1977) naar Monaco. Ruim 3200 km in een week, tentje achterop en vrijwel alles op mooie kleine weggetjes. Ik droeg zo een spijkerbroek met kevlar voering, laarzen en een leren jack van Canyon. Integraalhelm van Arai. Is mij prima bevallen. Daarnaast een regenoverall die ik gelukkig niet nodig heb gehad.
 
Ik zou inderdaad ook voor de kevlar broek gaan.
Helm is heel persoonlijk, ik draag graag een systeemhelm die ik buiten de snelweg altijd open rij.
 
Je kunt ook een regenbroek meenemen deze rol je klein op en als het dan eens regent trek je die over de spijkerbroek.
Een leren jas heb je. De keren dat ik naar Zwitserland ging met de motor altijd voor vertrek de leren kleding met bijenwas goed insmeren maar denk dat je dit wel weet.
En als het regende bleef ik doorrijden tot ik weer droog was.
Extra paar handschoenen is niet verkeert om mee te nemen
 
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een leren broek tijdens een vakantie. Je moet er dan wel een vochtregulerende lange onderbroek onder doen, die zorgt dat je het niet te warm krijgt en dat de broek ook makkelijk is uit te trekken. Ook is niet elke druppel regen meteen een reden om een regenbroek aan te trekken want leer kan best wat water hebben.
Ook wel eens met motorjeans op vakantie gegaan maar dat is in Zuid-Europa uiteindelijk warmer dan een leren broek, vooral omdat de broek je zweet absorbeert. Wellicht op te lossen door er ook een lange onderbroek onder te dragen. En tot slot, ook niet onbelangrijk, de jeans houdt vuil vast, wat je bij leer er gewoon afveegt.
 
Waarom zou je onpraktisch moeten kleden als je op een ouwe motor rijdt? Doe je het soms voor een ander?
Ik rij het hele jaar met een potje, op welke motor dan ook. Als het even kan leren broek, anders Cordura. Wel altijd een Cordura jas, gewoon omdat het praktisch is.
En ja, ik besef me dat een potje op de Street Triple van mijn dochter niet stijlconform is. Maar dat is niet meer als een proefritje. Bovendien, als ik gevoelig was voor een ander had ik wel een baard, knotje, BBQ en Firestone banden.
 
Gaat mij er om dat ik mij er zelf lekker bij voel. Normaal is dat met een spijkerbroek en een gewone leren jas. Maar nu ik veel snelweg kilometers ga maken mag het iets verantwoorder en veiliger. Ik heb weinig ervaring met "echte" motorkleding, vandaar dat ik inspiratie zoek.
 
Ik rijd al 25 jaar op klassieke motoren relaxt door de provincie, liefst met spijkerbroek, leren jas en een pothelm. Maar nu ga ik deze zomer een trip maken door Europa met vrienden met moderne motoren, Goretex pakken, communicatie, alles er op en er aan. En dus ook wel snelweg kilometers. Hierdoor realiseer ik mij dat ik toch ook moet gaan investeren. In veiligheid, regenbescherming etc. Maar wat moet ik kopen? Die moderne textiel pakken vind ik geen match met mijn BMW R75/5. Een leren jack is prima. Maar zo'n leren broek, wordt dat niet bloedheet in de zomer? En hoe houdt leer zich bij een middagje rijden in de regen? En ten slotte, gewoon een klassiek ogende integraal helm of zo'n systeemhelm? Die systeemhelmen zijn zo vreselijk groot als je jezelf in de spiegel ziet bij zo'n motorzaak. Kortom, ervaringen en tips zijn zeer welkom!
Zelfde verhaal hier. Moderne gear is 't niet voor mij. Net als helm communicatie... Ik zit op de motor om juist niemand aan mijn hoofd te hebben.

Dus kom steeds terug bij mijn onverslijtbare Helston's jack met een verse laag vet, stretchy superhelden onderpakje, lederen motorbroek (omdat daar geen beestjespaté in blijft zitten) en een regenpak. Het enige dat ik op de lange afstand wél draag is een integraal helm i.p.v jet. Maar ook daarvoor geldt dat die retro integraaltjes meestal onpraktisch poser spul zijn voor mensen die 15km per dag rijden...
 
Vergeet vooral niet waterdichte bepakking, niks zo erg als na een stortbui ook nog eens natte kleren in je bagage, dan heb je niks droog om aan te trekken. Ik heb zadeltassen met een regenhoes. Ooit eens een gewone rugzak gebruikt, maar met 100km/h en een stortbui wordt een gewone rugzak toch nat van binnen.

Verders, zou ik zeggen, vooral genieten, zeker als je de mooie B wegen kan pakken.
 
Vergeet vooral niet waterdichte bepakking, niks zo erg als na een stortbui ook nog eens natte kleren in je bagage, dan heb je niks droog om aan te trekken. Ik heb zadeltassen met een regenhoes. Ooit eens een gewone rugzak gebruikt, maar met 100km/h en een stortbui wordt een gewone rugzak toch nat van binnen.

Verders, zou ik zeggen, vooral genieten, zeker als je de mooie B wegen kan pakken.
Een grote stevige vuilniszak in de tassen helpt ook.

En soms moet gewoon ff stoppen
1624548121642.png




En als je geen keus hebt (veerboot Zweden-Finland halen) is een regenpak van MACNA een aanrader
1624548221789.png


(neem gewoon 5 paar motorhandschoenen mee; 2 regen, 1 zomer, 1 winter en 1 doorwaaipaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan