Motorkleding. Wat moet ik kopen?

Het verschil tussen Gore-Tex en andere membranen is overigens nihil, men zegt dat het beter is, omdat het een bekendere naam heeft?

Ik heb laatst ook gelezen dat het patent van Gore-Tex verlopen is. Hierdoor zijn andere bedrijven ook in staat om het membraan na te maken. Gevolg hiervan is dat die membranen technisch gezien even goed zouden zijn. Het grootste verschil tussen die membranen is de wijze waarop het in de kleding verwerkt wordt.

Gore-Tex heeft strenge regels. Juist dit heeft Gore-Tex een stabiele naam gegeven. Ondanks dat de andere membranen even goed zijn moeten deze zich eigenlijk nog bewijzen.
 
Nee. Het probleem speelt al veel langer maar het is nu de eerste keer dat we er wat serieuzer naar kijken.
probeer het eens een keer het zou zonde zijn om onnodig veel geld uit te geven terwijl je al spullen in huis hebt die goed kunnen werken.
bij een motorpak probeer je een aantal eigenschappen in meer of mindere mate te combineren. prio is is natuurlijk bescherming tegen valschade en daar heb je al een goede oplossing voor in het doorwaaipak.
de volgend prio's kunnen varieren. maar er is al dan niet winddicht, al dan niet waterdicht, al dan niet warm genoeg.
voor wind en waterdicht kan je het regenpak gebruiken voor de warmte de gerbing. uit een combinatie van die verschillende lagen moet het mogelijk zijn om het juiste samen te stellen voor de situatie van de dag.
 
[Athome schreef 30/1: Als regenpak heeft ze de Held Rainblock (Top en Base)]

.......en heb je die al eens geprobeerd over het doorwaaipak heen als dat doorwaaipak net te koud is. grote kans dat het dan wel goed te doen is en dat het niet vochtig wordt in het pak. voor veel te koud zoals nu zal het niet werken maar rond een graat of 15 zou dat best moeten kunnen.
In het verleden al eens over de Gotthardtpass gekomen met een doorwaai-jack (op terugweg van de hitte in Italië) en daarover toen het fris werd een regenpak aangetrokken. De temp. was "net boven nul". Als de wind er maar niet doorheen kan komen is het prima te doen. Maar idd zoals eerdere gemeld niet veel last van kou.
 
Kijk eens naar een Rukka Pajjane jas. Zal de naam wel verkeerd spellen. Die heeft een uitneembare Gore-Tex laag. Niet te warm in de zomer en goed geventileerd. Ook Stadler maakt mooi spul, wel Gote-Tex en toch goed geventileerd. Ik rij in de winter wel met een laminaat jas want dan wordt het minder nat, maar voor een buitje in de zomer vind ik dat niet zo'n probleem. Mocht het continu gaan regenen dan doe ik in de vakantie een regenbak aan. Vooral als je kampeert is het fijn als je pak niet doorweekt in de voortent hoeft te liggen. En vorig jaar in juni in Noorwegen gebruikte m'n vrouw het ook voor wat extra warmte, maar toen was het ook onder nul en reden we in een sneeuwstorm...
 
Hallo, even voorstellen: vrouw met inmiddels 35 jaar motorrij ervaring. Begonnen met vetjas, jethelm en spijkerbroek met booties eronder :)
Het liefst aan het rijden vanaf een graad of 12, komt ongeveer overeen met wat jouw vrouw ook graag doet.
In het bezit van een Yamaha XJR1200 :9 en een Honda XL600V Transalp. :]
Die transalp is in 2010 aangeschft voor een noordkaaptrip, plan was om ze weg te doen als we weer terug zouden zijn (manlief heeft dezelfde transalp) Dus niet...fijne handige en vooral betrouwbare fietsen!
Even over kleding: op de transalp draag ik het liefst een Rukka gore tex jas. Lekker warm en toch ventileert de jas goed zonder dat je het merkt. Soms als je het toch een beetje warm hebt als je stil staat en denkt: oeh beetje zweterig, baah... Ga je rijden en binnen 5 a10 min zit je weer comfortabel op de motor. En goed waterdicht ook, in noorwegen zijn dienst bewezen! Een gewone textiele broek van louis voldoet in combinatie met die Rukka jas prima. Wordt het warm dan kun je de iso jas uit de Rukka doen en dan draag ik een leren broek onder de textiele jas. Bij heel warm weer, ademd dit goed. Geef je vrouw wel even de tip om een dunne bv 15 denier(wel zwart natuurlijk) onder de leren broek te dragen , anders plakt die broek
onwijs aan je benen en krijg je het been zelfs niet over het
zadel heen... Bij heel warm weer draag ik een stevige stoffen off the roadjas met protectie, een
doorwaai jas lijkt me ook wel fijn maar geen ervaring mee. Op de yamaha alleen leren kleding. Bij www.Louis.de koop ik alles, scheelt veel en niet goed= geld terug, een ritje naar Wesel bv loont de moeite! Succes!
 
Het idee van het doorwaaipak met een windblocker eronder is zeker iets om te proberen. Maar of dit een serieus alternatief voor een ander pak, heb ik persoonlijk mijn twijfels over. De regenjas erover is leuk als er geen andere keuze is maar ik zie mezelf (en mijn vrouw) nou niet een grote gedeelte van het seizoen met een regenjas aan rijden. Onder 20 graden is alleen doorwaaipak echt te koud.
 
Hallo, even voorstellen ............

Bij www.Louis.de koop ik alles, scheelt veel en niet goed= geld terug, een ritje naar Wesel bv loont de moeite! Succes!
Als je er dan toch bijna voorbij komt kan je in Kleve ook naar Polo (ook niet duur) rijden. Pal naast een rotonde in het centrum/ kan niet missen. Vaak doe ik Polo en Louis in dezelfde rit. Bij Polo zie je vaak net zo veel NL-kentekenplaten als Duitse voor de deur.
Op de terugweg kan je dan evt.ook nog naar Termaat-Nijmegen als je niet hebt kunnen vinden wat je zoekt!

Als het even kan combineer ik deze adressen ook nog met Montferland-Elterberg en Rijk van Nijmegen.(Groesbeek eo) Dan heb je ook nog een leuke rit!
 
Als je er dan toch bijna voorbij komt kan je in Kleve ook naar Polo (ook niet duur) rijden. Pal naast een rotonde in het centrum/ kan niet missen. Vaak doe ik Polo en Louis in dezelfde rit. Bij Polo zie je vaak net zo veel NL-kentekenplaten als Duitse voor de deur.
Op de terugweg kan je dan evt.ook nog naar Termaat-Nijmegen als je niet hebt kunnen vinden wat je zoekt!

Als het even kan combineer ik deze adressen ook nog met Montferland-Elterberg en Rijk van Nijmegen.(Groesbeek eo) Dan heb je ook nog een leuke rit!
Klopt! Polo is ook heel goed, maarrr....Louis heeft naar mij mening net iets meer keus. Zeker de moeite waard om ook even aan te doen :)Bij ter Maat hangt alles vast op elkaar zo vreselijk voldaar en toch vrij duur!
 
Nooit in Duitsland wezen shoppen maar voor een Nederlandse winkel vind ik Termaat niet te duur maar wel aardige collectie. Hoe groot een kledingcollectie ook is, ik vind de keuze altijd tegenvallen. Ze hebben zelden wat ik zoek, terwijl de collectie van de merken dit vaak wel biedt. Ook de beschikbare maten in een winkel vind ik vaak tegenvallen.

Motozoom Apeldoorn is een zogenaamd HeldCenter. Als ik die term hoor, verwacht ik dat de 100% van de Held de collectie daar te koop is. Net als bij een Platina/Gold/Exclusive dealer van bepaalde merken. Maar bij allemaal kom je bedrogen uit.

Motorkleding via internet vind ik zelf helemaal niets. Het is allemaal zo tricky. Je blijft dan heen en weer sturen en betalen. Een pak moet gewoon goed zitten. Niet te strak maar ook zeker niet te ruim.
 
Klopt! Polo is ook heel goed, maarrr....Louis heeft naar mij mening net iets meer keus. Zeker de moeite waard om ook even aan te doen :)Bij ter Maat hangt alles vast op elkaar zo vreselijk vol daar en toch vrij duur!

Toch is de Louis die je noemt in Wesel een kleine vestiging. Bijv. die in Aken is een stuk groter.
Op de site van Louis kan je precies zien welke winkels groot en welke klein zijn.

Als ik onderweg ben in Dld en ik kom langs Essen ga ik daar nog wel eens de stad in. Zitten de vestigingen (ook de grote) bij elkaar. Vanuit Z.Limburg wip ik nog wel eens de grens over naar Aken.

Ja, idd, het is bij Termaat vol en niet altijd goedkoop.
Bijv. afgelopen week voor een regenbroek. Termaat €55 en internet €34 dat is 60% duurder!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag bij Termaat geweest. Eindelijk het gevoel dat men je begreep. We hebben daar een Revit Ignition pak gekocht en een paar Gore-Tex laarzen (de huidige niet waterdicht meer). De vrouw heeft er helemaal een goed gevoel over. Nu alleen de praktijk nog.
 
Ziet er in ieder geval goed uit en past alleen al qua beschrijving bij wat je zocht. Laat je nog weten of het werkt?
 
Het mogelijke pijnpunt zit in het doorwaai gedeelte. Mijn buurman is ook een koukleum (voor zo ver wij weten), net als mijn vrouw. Aangezien hij ook het Ignition pak heeft, hebben we hem nog even gevraagd hoe hij het oplost in het voor- en najaar. Voor hem is het meegeleverde thermolaag en regenlaag voldoende om warm genoeg te blijven. De thermolaag blijft er bij mijn vrouw er gewoon uit en wordt vervangen door een beter ademende thermojas, wanneer nodig. Dit op advies van Termaat omdat de standaard thermolagen zweetbroeinesten zijn vanwege het goedkope materiaal wat er in verwerkt zit.

De Gerbing elektrische jas past ook nog onder Ignition jas. Uiteraard lever je dan wat bewegingsruimte in maar na proefzitten op de motor blijft er nog genoeg ruimte over om op een normale manier te kunnen rijden en de bewegingen te doen die nodig zijn (helm op doen, handschoenen aan doen, etc)
 
Die thermolagen zijn overwegend gemaakt van kunstvezels. Als vrouwlief een dun thermoshirt aan trekt met een wollen pullover erover heeft ze het behaaglijk warm hoor. Het klinkt wat ouderwets maar echte wol is heel effectief tegen koude.
Maar nou nog wat: waarom een gerbing electrisch vest als ze alleen maar boven de 15 graden rijdt, lijkt me wel errug warm....
 
Maar nou nog wat: waarom een gerbing electrisch vest als ze alleen maar boven de 15 graden rijdt, lijkt me wel errug warm....

We gaan 2 weken naar Noorwegen begin Juni. En daar is het niet vreemd als het onder 10 graden is. Dat is voornaamste reden van de aanschaf. Uiteraard zal deze jas later ook zijn nut wel kunnen bewijzen.
 
We gaan 2 weken naar Noorwegen begin Juni. En daar is het niet vreemd als het onder 10 graden is. Dat is voornaamste reden van de aanschaf. Uiteraard zal deze jas later ook zijn nut wel kunnen bewijzen.
Mss heb je 't al ergens gemeld, maar hoe ver ga je Noorwegen in?
Ik ben me aan voorbereiden voor reis naar Noordkaap. Daarbij heb ik meerdere filmpjes bekeken, en dan wil het wel meermaals gebeuren dat het half juni overdag nog maar 2-3 'C is.

In zuiden van N zal de temp. natuurlijk wel iets hoger zijn. Ook in juli is de temp. vaak wel iets beter. Toch ga ik zelf uit van temps tot het vriespunt. Ik kan aardig goed tegen kou, maar of je dat ook nog zegt na 300km rijden rond het vriespunt, denk ik toch niet.
 
We gaan de eerste 2 weken van juni en dan in Zuid-West Noorwegen. Vanaf Kristiansand via de fjorden naar Trondheim (noordelijkste punt van de route) en daarna midden door Noorwegen weer naar het zuiden naar Kristiansand.
 
Mss heb je 't al ergens gemeld, maar hoe ver ga je Noorwegen in?
Ik ben me aan voorbereiden voor reis naar Noordkaap. Daarbij heb ik meerdere filmpjes bekeken, en dan wil het wel meermaals gebeuren dat het half juni overdag nog maar 2-3 'C is.

In zuiden van N zal de temp. natuurlijk wel iets hoger zijn. Ook in juli is de temp. vaak wel iets beter. Toch ga ik zelf uit van temps tot het vriespunt. Ik kan aardig goed tegen kou, maar of je dat ook nog zegt na 300km rijden rond het vriespunt, denk ik toch niet.
Wij zijn in 2010 in juni naar de noordkaap geweest. In nederland toen 33 graden en op de noordkaap 3 ! Ook met een goretex jas is regenkleding aan te raden. Het kan dagen achter elkaar gieten... voor 's nachts huurden wij houten hutten. Die zijn voorzien van een klein kacheltje/radiator. Anders krijg je de boel echt niet droog. Kamperen raadt ik af, misschien vinden mannen dit leuk maar ik wilde met droge kleding weer op de motor. Je zou er nog ziek van worden als je gaat k(r)amperen om met klammige/ natte kleren weer op pad te gaan brrr...
Bovendien hebben die hutten allemaal redelijke bedden, wel zo fijn na een hele dag rijden. In 3 weken 6000km gereden. In 1 week omhoog. In Honnigsvag in 1 dag met de boot (rustdag) naar Tromso gevaren, heerlijk....'s morgens om 6 uur aanmelden dat je mee wilt, transalpen konden nog in een ruimte naast viskoelcellen) Wel wennen trouwens:
in juni is het dag en nacht licht...zaklamp niet nodig!
 
Wij zijn in 2010 in juni naar de noordkaap geweest. In nederland toen 33 graden en op de noordkaap 3 ! Ook met een goretex jas is regenkleding aan te raden. Het kan dagen achter elkaar gieten... voor 's nachts huurden wij houten hutten. Die zijn voorzien van een klein kacheltje/radiator. Anders krijg je de boel echt niet droog. Kamperen raadt ik af, misschien vinden mannen dit leuk maar ik wilde met droge kleding weer op de motor. Je zou er nog ziek van worden als je gaat k(r)amperen om met klammige/ natte kleren weer op pad te gaan brrr...
Bovendien hebben die hutten allemaal redelijke bedden, wel zo fijn na een hele dag rijden. In 3 weken 6000km gereden. In 1 week omhoog. In Honnigsvag in 1 dag met de boot (rustdag) naar Tromso gevaren, heerlijk....'s morgens om 6 uur aanmelden dat je mee wilt, transalpen konden nog in een ruimte naast viskoelcellen) Wel wennen trouwens:
in juni is het dag en nacht licht...zaklamp niet nodig!
Ook weer niet te snel huilen.......!
Mijn bedoeling is toch kamperen. De mariniers-training die ze mij ooit heb laten ondergaan, krijgt dan uiteindelijk toch nog (privé-)nut. Maar als het weer al te bar wordt, dan is een hutje idd zo gek nog niet.
Precies zoals je zegt, krijg je zonder kachel je spullen niet meer droog. Het is wel heel prettig dat ik tegenwoordig gewoon kan kiezen om goed onderdak te nemen. Dat zie ik onderweg dan wel weer!
Een lekker matrasje heb ik gewoon bij me. Maakt trouwens niet uit: Slaap overal wel!! :z

O ja, van kou wordt je niet ziek. Eerder van bacillen die anderen rond proesten. :r
 
Ook weer niet te snel huilen.......!
Mijn bedoeling is toch kamperen. De mariniers-training die ze mij ooit heb laten ondergaan, krijgt dan uiteindelijk toch nog (privé-)nut. Maar als het weer al te bar wordt, dan is een hutje idd zo gek nog niet.
Precies zoals je zegt, krijg je zonder kachel je spullen niet meer droog. Het is wel heel prettig dat ik tegenwoordig gewoon kan kiezen om goed onderdak te nemen. Dat zie ik onderweg dan wel weer!
Een lekker matrasje heb ik gewoon bij me. Maakt trouwens niet uit: Slaap overal wel!! :z

O ja, van kou wordt je niet ziek. Eerder van bacillen die anderen rond
proesten. :r

Zoals ik al zei: mannen vinden kamperen vaak helemaal te gek en als jij ook nog eens een marinierstraining hebt gehad, tja...dan moet je haast wel kamperen...
Dit topic begon met het verhaal over een dame die het nogal snel koud heeft dus voor haar zou het niet slim zijn te gaan kamperen bij regen :N
 
Wij houden sowieso niet van kamperen. Een lekker warm hotel past beter bij ons.
 
Als je niet goed tegen kou kan, zal je wrs ook niet lekker slapen.

Ik was in Z.Afrika met een tent in de bergen met een paar graden vorst. (ja, dat kan daar. Wist ik ook niet.) Toen was ook nog de rits van mijn slaapzak stuk. Zomerslaapzak! :( Dat was wel frisjes en daarom ook enkele keren per nacht wakker. Tot hier nog niet zo erg. Het ergste was wel dat de kou ook op je blaas werkt. Moet je 2x (of soms zelfs 3x) naar buiten. Da's echt niet fijn!! :X
(bij eerste aandrang wel gelijk naar buiten, anders slaap je helemaal niet meer)

Je zal begrijpen toen ik een nieuwe mummy-slaapzak heb aangeschaft, dat ik heb geslapen als een roos!
Angst voor noord-Scandinavië heb ik dan ook niet meer...................
 
Laatst bewerkt:
Weten jullie zeker dat je qua onderkleding geen winst meer kan behalen? Bij een goede sportkledingzaak hebben ze wellicht meer (verstand van) vochtregulerende kleding dan bij motorkledingzaken.
 
Ik ga zelf nog even zoeken naar een Thermo midlayer.

Ik heb nu Thermo Baselayer. Windstopper midlayers en verwarmde jas (is niet zo dik) en een los regenpak.
Voor de vrouw moeten we nog even wat geschikte baselayers scoren. Het overige heeft ze al.

We willen vooral begin April (misschien vanaf half maart al wel) hier nog een paar keer gaan rijden om te kijken hoe de kleding het doet. Nu zijn de temperaturen ook geschikt om te testen maar ik ga de motoren nu met al dat zout niet uit de stalling halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan