Motorkleding

RichardH

MF'er
7 jan 2010
47
0
Apeldoorn
Hallo,

allereerst even melden, dat ik ben begonnen met het motorrijbewijs, en dat me het zeer goed bevalt.

Alleen nu zit ik met een vraag, en ben ik eigenlijk opzoek naar iemand die mij hierin goed advies zou kunnen geven.

Ik ben zo langzaam aan opzoek naar goede motorkleding. Ik ben 1.99 lang en weeg 101 kg. Nu heb ik een textielen jas geprobeerd van een kennis, en daar even mee achterop gezeten, alleen het irritante vond ik dat die jas helemaal ging waaien, en dat het ging klapperen.

Nu weet ik niet wat ik moet doen, want ik ben langs 3 motorzaken geweest, en die zeiden allemaal wat anders met betrekking tot de kleding. De ene zei ja textiel is goed voor je, ivm jou maat, en het feit textiel ventileerd beter en is waterdicht.

Ik vind een leren pak harstikke mooi, maar ik hoef niet persee een pak, maar ook een losse jas of broek. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik vind een los leren broek en jas er mooi uitzien, maar het word mij afgeraden door die motorzaak, want het zou slecht ventileren, en in de winter te koud zijn, en in de zomer te warm, en vooral niet waterdicht.

Wat te doen? Textiel of leer? En 1 geheel of losse jas en broek?

Mijn doel is om later een naked, of sport motor te gaan rijden.
 
Hier zijn al heel veel topics over geweest, als je de zoek functie gebruikt dan valt er genoeg over te lezen.
Deze bijvoorbeeld:
Beginner met vragen

Succes met je rijlessen! :]
 
Laatst bewerkt:
Tsja, een geheel zou ik niet doen, best wel lekker om een afzonderlijke broek en jas te hebben. Verder wat wil je, textiel is wat makkelijker in het gebruik, en indien goed ook waterdicht. Leer is nooit waterdicht, tenzij de originele bewoner er nog in zit.
Het is maar wat je wilt, iig VEEEEEL succes!!
 
Ik zou beginnen met een goed textiel basispak. Bijvoorbeeld een drie in een systeem. Dat is met een losse binnenvoering en los waterdicht membraam. Zo kun je wat wisselen met warmte of koude.
Tegenwoordig hebben goede merken op hun textiel jassen bandjes zitten zodat je de jas "strakker" kan zetten. Dus minder klapperen. Je moet een jas/broek ook niet te ruim kopen want dat veroorzaakt ook klapperen. Zolang je nog net kunt ademen en je armen bewegen is het al goed....

Later kun je altijd nog voor een leren pak gaan kijken, maar gemiddeld genomen is de inzetbare periode van leer wat beperkter.
 
Laatst bewerkt:
Maar de vraag is wat is het plan? Woon werk rijden, zomer en winter (tekstiel) Af en toe ff ragguh (leer). Vakantie tochten? (ik rij dan meestal met leren broek en textiel jas).
Tourtochtjes met passagier (tekstiel).
IHAis tekstiel wat breder inzetbaar, maar ga je op een SS rijden, dan lijkt het natuurlijk nergens naar om met een textiel toerpak daarop te zitten. Even zo goed zie je er mal uit als power ranger op een chopper/Harley.
 
ik wil zoveel mogelijk op de motor gaan rijden. maar het zal toch meer met het mooiere weer zijn.

maar ik begin dan denk ik maar met een mooi textiel pak en als ik wat meer ervaring heb koop ik wel een mooi leren setje.
 
ik wil zoveel mogelijk op de motor gaan rijden. maar het zal toch meer met het mooiere weer zijn.

maar ik begin dan denk ik maar met een mooi textiel pak en als ik wat meer ervaring heb koop ik wel een mooi leren setje.

Ik denk dat dit de beste keuze is als je begint met rijden.
Textiel kun je bijna altijd en overal dragen. Leer zit lekkerder, maar is lang niet zo "allweather".
Koop je een kwalitatief goed en goed passend textielpak, dan heb je ook vrijwel geen last van loshangende of flapperende delen. Koop je dan ook nog een Goretex pak, dan heb je prima spul.
 
Laatst bewerkt:
heb een tweedelig leren pak. Broek heb ik altijd aan en textiel in de winter...
 
ik maak ook gebruik van een twee delig leder pak. dit bevalt mij echt heel goed. de looks zijn er.. en in de zomer is het ook nog wel uit te houden. mits tenzij je natuurlijk 10 min moet stilstaan. :9
als je het pak goed onderhoud is het nog redelijk weersbestendig. vorig jaar flinke regenbui gehad. en kwam er zo goed als droog uit.. op een paar kleine plekjes na.
 
Laatst bewerkt:
ik maak ook gebruik van een twee delig leder pak. dit bevalt mij echt heel goed. de looks zijn er.. en in de zomer is het ook nog wel uit te houden. mits je natuurlijk 10 min moet stilstaan. :9
als je het pak goed onderhoud is het nog redelijk weersbestendig. vorig jaar flinke regenbui gehad. en kwam er zo goed als droog uit.. op een paar kleine plekjes na.

:? :? Ik hoop toch dat je tenzij bedoeld want ik vind het echt niet relaxed om stil te moeten staan. (mits is een voorwaarde ;) )

Afhankelijk van wanneer je wilt gaan rijden kun je kiezen voor textiel of leer. Wil je alleen in de zomer rijden als er echt geen kans is op regen kun je leer kopen, wil je ook met regen kunnen rijden en op de wat koudere dagen kun je beter textiel kopen. Als je het geld hebt kun je een leren pak en een textiel pak kopen. Ik draag nu al een tijdje weer mijn leren combi, maar als ik naar school ga draag ik mijn textiel pak, omdat dit toch wat relaxter zit als je er de hele dag in rond moet lopen. In de winter en met regen kun je sowieso niet overleven met een leren pak.
 
Ik heb leer, afzonderlijk jack en broek. Voordeel is dat ik op dagen als vandaag de broek thuis laat en mijn motorjeans + jack draag. Prima combi en niet te heet.

Als het regent draag ik mijn regenpakkie over mijn leer heen en dat gaat prima, komt toch maar incidenteel voor.
 
Ik zou eerst maar eens een goed textiel pak kopen. De zomer is in dat pak nog wel te doen, zeker als je een uitritsbare voering hebt. De herfst/winter in leer is niet echt een pretje, vooral als het regent.
Ik heb het allebei, textiel zogezegd voor de koudere/nattere perioden of als ik er gewone kleren onder aan moet, leer voor de zomermaanden en voor de looks natuurlijk (het textielen pak wat zich qua looks kan meten met een leren pak heb ik nog niet gezien)
 
Als je een mooi-weer-rijder wordt (zoals ik) dan zou ik toch denken aan een leren pak (combi). Ik vind het veel mooier staan, maar heb er ook een veel veiliger gevoel in. Ik heb zowel leer als textiel en in principe gewoon de goede maten, maar als ik mijn textiel pak aan heb, dan heb ik toch erg het idee dat de protectoren een stuk losser zitten en ik me afvraag of die zouden schuiven als ik zou schuiven ;)

Ik heb terzijde ook een losse rugprotector en heb mij aangeleerd die eigenlijk altijd te gebruiken. Erg veilig en nu net als met autogordels, ik voel me 'kaal' als ik hem niet gebruik. Veiligheid boven alles!
 
Hallo,

allereerst even melden, dat ik ben begonnen met het motorrijbewijs, en dat me het zeer goed bevalt.

Alleen nu zit ik met een vraag, en ben ik eigenlijk opzoek naar iemand die mij hierin goed advies zou kunnen geven.

Ik ben zo langzaam aan opzoek naar goede motorkleding. Ik ben 1.99 lang en weeg 101 kg. Nu heb ik een textielen jas geprobeerd van een kennis, en daar even mee achterop gezeten, alleen het irritante vond ik dat die jas helemaal ging waaien, en dat het ging klapperen.

Nu weet ik niet wat ik moet doen, want ik ben langs 3 motorzaken geweest, en die zeiden allemaal wat anders met betrekking tot de kleding. De ene zei ja textiel is goed voor je, ivm jou maat, en het feit textiel ventileerd beter en is waterdicht.

Ik vind een leren pak harstikke mooi, maar ik hoef niet persee een pak, maar ook een losse jas of broek. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik vind een los leren broek en jas er mooi uitzien, maar het word mij afgeraden door die motorzaak, want het zou slecht ventileren, en in de winter te koud zijn, en in de zomer te warm, en vooral niet waterdicht.

Wat te doen? Textiel of leer? En 1 geheel of losse jas en broek?

Mijn doel is om later een naked, of sport motor te gaan rijden.

Allereerst ben je te groot; je moet kleiner worden.

En dan moet je gewicht ook relatrief mee zakken, zodat je in een standaard maat L past.

Dan maakt het niet meer uit wat je koopt :) Makkelijk toch?

:+

Zonder gekheid: passen en iets kopen dat gewoon lekker zit (altijd uitproberen zittend op een motor als je gaat passen).

En voor elke maat is er wat te vinden.
 
Ik heb de afgelopen 5 jaar alleen maar met textiel gereden. Protectoren zaten me wel wat los om de armen en na een lange rit vonden mn knietjes de protectie aldaar wat irritant. Maar och, zat verder wel relaxed.
Afgelopen donderdag heb ik mijn eerste leren combi gekocht en inmiddels zo'n 400km mee gereden. Jeetje, veel betere en meer protectoren en het zit heeeerlijk. Heb het zelfs een stuk minder warm op mn naked. Had ik veeeel eerder moeten doen! Maarja, het is wel 2x zo duur als mijn textielen pak... (ok, nu heb ik wel 1 van de duurdere combi's aangeschaft)

Reclame? Achnee, gewoon een tip: Ga eens kijken bij termaat in nijmegen. Ik ben daar erg goed geholpen, veel keus (ook textiel), niet duur, lekkere koffie en leuk wat korting gekregen...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met een lederen broek, een jas gecombineerd van textiel en leder. In de jas zat dan nog weer een uitneembare voering.

Bovenstaande combi is ideaal voor 's zomers... toen ik in de winter door bleef rijden heb ik een textiel combinatie erbij genomen. Een broek met uitneembare voering en een jas met uitneembare voering.

De bovenste combi zit redelijk strak en heb je dus weinig geklapper. Bij de 2de combi is het even goed aansnoeren van alle gespen e.d. De middel goed aansnoeren, en op de mouwen zitten bij mij mogelijkheiden om deze op een tweetal plekken strakker te zetten. Dat scheelt al heel erg veel.

Voordeel van 2 combi's vind ik persoonlijk dat je ook de jassen en broeken met elkaar kunt wisselen.

Maar qua plezierig rijden, blijf ik bij een lederen broek...

suc6 met lessen en hopenlijk behaal je snel het zo gewilde pasje...
 
Ik heb een leren jas (met lucht-ritsen voor als het echt heel heet is), met een textiel broek. Heb ook een textiel jas die ik had gekocht voor mijn motorrijlessen, die ik nu alleen gebruik als het heel erg plenst.

Nu zit ik eraan te denken om motor-jeans te kopen, die ik kan aandoen als ik een terrasje pak in Amsterdam, of vrienden bezoek.
 
Afgelopen weekend ff gereden. 't was ± 30° c buiten en aangezien ik een textiel pak draag kon ik wel het een en ander losritsen waardoor het lekker luchtig bleef ( tijdens het rijden ), maar die broek ... daar word ik echt gek van. De complete wintervoering is eruit tezamen met het regenmembraam en dan nog is het niet vol te houden.

Daar moet ik nog wat op verzinnen, oplossingen gevraagd ?
 
Maar de vraag is wat is het plan? Woon werk rijden, zomer en winter (tekstiel) Af en toe ff ragguh (leer). Vakantie tochten? (ik rij dan meestal met leren broek en textiel jas).
Tourtochtjes met passagier (tekstiel).
IHAis tekstiel wat breder inzetbaar, maar ga je op een SS rijden, dan lijkt het natuurlijk nergens naar om met een textiel toerpak daarop te zitten. Even zo goed zie je er mal uit als power ranger op een chopper/Harley.
 
Sphyrnidus schreef op 25 april 2011 @ 22:07:
Maar de vraag is wat is het plan? Woon werk rijden, zomer en winter (tekstiel) Af en toe ff ragguh (leer). Vakantie tochten? (ik rij dan meestal met leren broek en textiel jas).
Tourtochtjes met passagier (tekstiel).
IHAis tekstiel wat breder inzetbaar, maar ga je op een SS rijden, dan lijkt het natuurlijk nergens naar om met een textiel toerpak daarop te zitten. Even zo goed zie je er mal uit als power ranger op een chopper/Harley.

Textielpakken kunnen prima icm een SS. De tijd dat een textiel niet sportief was ligt achter ons...die dingen gaan meer met de tijd en techniek mee dan leren pakken ?
Je hebt zoals je wellicht weet ook combi's tussen leer en textiel zeg maar "the best of both worlds".

Iets te kort door de bocht als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
:? :? Ik hoop toch dat je tenzij bedoeld want ik vind het echt niet relaxed om stil te moeten staan. (mits is een voorwaarde ;) )

Afhankelijk van wanneer je wilt gaan rijden kun je kiezen voor textiel of leer. Wil je alleen in de zomer rijden als er echt geen kans is op regen kun je leer kopen, wil je ook met regen kunnen rijden en op de wat koudere dagen kun je beter textiel kopen. Als je het geld hebt kun je een leren pak en een textiel pak kopen. Ik draag nu al een tijdje weer mijn leren combi, maar als ik naar school ga draag ik mijn textiel pak, omdat dit toch wat relaxter zit als je er de hele dag in rond moet lopen. In de winter en met regen kun je sowieso niet overleven met een leren pak.


haha klopt ja!

al verbeterd :P
 
Textielpakken kunnen prima icm een SS. De tijd dat een textiel niet sportief was ligt achter ons...die dingen gaan meer met de tijd en techniek mee dan leren pakken ?
Je hebt zoals je wellicht weet ook combi's tussen leer en textiel zeg maar "the best of both worlds".

Iets te kort door de bocht als je het mij vraagt.

natuurlijk heb je mix &nd match, tegenwoordig mag je bikini ook diverse kleuren en materialen hebben, dus je motorpak ook.

Maargoed het is ook een stuk persoonlijke smaak en de vorm van het textiel, Ik ben met je eens dat de textiel jassen steeds mooier worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan