Motorkleding

bkoppejan

MF'er
16 apr 2010
132
0
Klaaswaal
Goedemiddag allemaal,

Ik wil binnenkort wat nieuwe motorkleding aanschaffen en zit een beetje te twijfelen over een compleet leren motorpak of wat tegenwoordig ook is een spijkerbroek met kevlar of iets dergelijks in verweven.

Hebben jullie daar ervaring mee met dat soort spijkerbroeken? is dat net zo veilig als een leren motorpak?

Ik vind het wel lekker zitten en is wel makkelijk, hoef je er ook geen pak meer omheen te doen O-)

Bedankt alvast.
 
Tijd om naar de beurs te gaan en daar eens wat dingen te passen. Ik heb zelf een leren overal, mijn mening is dat, dat alsnog het beste beschermd. De nieuwe kevlar broeken beschermen ook aardig goed.

Test filmpje Kevlar:

Het is net waarvoor je het wil gebruiken. Zakelijk bijvoorbeeld veel op de weg, dan is een kevlar broek een stuk netter, dan in je volledige leren pak.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag allemaal,

Ik wil binnenkort wat nieuwe motorkleding aanschaffen en zit een beetje te twijfelen over een compleet leren motorpak of wat tegenwoordig ook is een spijkerbroek met kevlar of iets dergelijks in verweven.

Hebben jullie daar ervaring mee met dat soort spijkerbroeken? is dat net zo veilig als een leren motorpak?

Ik vind het wel lekker zitten en is wel makkelijk, hoef je er ook geen pak meer omheen te doen O-)

Bedankt alvast.

Ik ben met ongeveer 80 km/uur met een tankslapper van mijn motor gegaan op de openbare weg. Zakken waren wel gescheurd op de naden, maar de broek zelf was niet gescheurd, wel beschadigd. Ik heb er nog de hele zomer mee gereden. Ik rij wel met de extra protectie (heup en knie) en ik moet zeggen dat de broek voor gewoon dagelijks gebruik naast het motorrijden niet geschikt is - daar was die broek te dik voor en dus te heet, en door de protectie ook te stijf.

Maar het zit wel heel lekker op de motor, bij warm weer.
 
De waarheid is, dat er weinig onderzoek gedaan is naar de veiligheid van motorkleding. Het lijkt me ook vrij onmogelijk. Want wat wordt er met veiligheid bedoeld? Er is best een grote groep die "goed zichtbaar" veilig vindt, bijvoorbeeld. Gaat het om slijtvastheid? wil je botbreuken voorkomen?

Als kleding comfortabel is, dan leidt het minder af, dat is ook veiliger.

En dan is er een groep die veiligheid afmeet aan de prijs (goedkope rommel).

Het is dan wel weer fijn, wel idee je over veiligheid ook hebt, hier op het forum vindt je altijd medestanders. :)
 
Ga je het risico nemen om het hele jaar met een kevlar-jeans te rijden, terwijl er betere opties te verkrijgen zijn?
Een hele leren combi is niet persé nodig, maar kies wel een goede broek (bij voorbaat met CE keurmerk) en protectie (jas, schouders/rug/ellebogen en voor de broek heup en knieën).
Heb een jeans voor erbij, de hele warme dagen of als ik ergens heen ga en ff iets simpels aan wil kunnen trekken. Maar ga ik echt een lange rit maken doe ik steevast mijn motorjas en broek aan.
 
Ik heb geen ervaring met leren broeken.
momenteel rij ik met een kevlar jeans, motorschoenen en leren jack.

Ben nog niet onderuit gegaan, dus daar kan ik niet over mee praten.
Wel dat het lekker zit, lekker casual en ziet er gewoon stoer uit.
Inderdaad motorbeurs, of een daggie winkelen, en kijken wat je zelf wilt.
Misschien voelt lederen pak veel beter en veiliger voor je dan een kevlar jeans.

Ik zag laatst ook nog kevlar hoodies, met o.a. kevlar en schouder protectoren :) ook gaaf
 
Helemaal afhankelijk waar je motor voor gaat gebruiken :P gewoon plezier ritjes zou ik gewoon een degelijk pak kopen, zij het leer of textiel. Let wel op ik kan je uit ervaring aanraden een set te kopen waarbij je de jas aan de broek kan ritsen :P Wil nog welles gebeuren dat de jas omhoog gaat bij een schuiver.

Ik heb zelf voor woon werk verkeer me textielen combi ideaal voor over me gewone kleding heen. En voor warme dagen trek ik een kevlat broek aan met textielen jas.
 
Voor een rondje om de kerk ofzo zou ik het wel aandurven met kevlar jeans (wel goede, want er is een hoop rotzooi te koop). Ga je wat serieuzer toeren of woon-werk rijden, dan zou ik gewoon voor volledig leer gaan, of textiel (net wat je makkelijker vindt)
 
Je kunt een paar dingen doen

1. een motorjeans kopen zonder knieprotectoren, met kevlar (let op waar precies kevlar zit, dit verschilt). Zit lekker, niet waterdicht, vaak niet super warm. Ideaal voor ritjes in de zomer als het droog is. Biedt glijbescherming, geen impactbescherming. Hoef je niet uit te doen als je op je bestemming arriveert (hangt van de bestemming af natuurlijk :+ )

2. Een motorjeans kopen mét knie- en eventueel heupprotectoren. Zit wat minder lekker, maar je hebt in ieder geval iets van impactbescherming bij. Hoef je niet uit te doen als je op je bestemming arriveert, maar je wil het misschien wel. Vaak lelijker, en loopt niet zo lekker.

3. Een leren broek kopen. Zit het lekkerst, biedt de beste glijbescherming. Al dan niet met protectie op knie en heup, zoals hierboven. Ziet er wel raar uit als je van de motor afstapt, en je kunt er meestal geen gewone broek onder aan. Niet waterdicht, beetje koud in de winter maar wel lekker voor de zomer.

4 Een textiel broek kopen. Vaak waterdicht verkrijgbaar (bij goedkope broeken vaak 'waterafstotend' of soortgelijke leugens over waterdichtheid; gore-tex is goed). Warm, soms té warm in de zomer. Je kunt er meestal een gewone broek onder aan. Kun je niet echt mee rondlopen als je van de motor af bent. Vaak wel makkelijker uit te doen dan een leren broek, en je hoeft je niet om te kleden (je hebt er al een broek onder).

Qua veiligheid gewoon je boerenverstand gebruiken. Kevlar jeans geven prima glijbescherming zoals je op de video ook ziet, maar leer en textiel is beter. Vaak wordt bij motorjeans in bepaalde delen kevlar gezet, waardoor andere stukken van de broek dus relatief zwak zijn. Ook ontbreekt het dus vaak aan protectoren omdat de broek daar niet stijlvoller van wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een leren overall gehad.
Dat is redelijk beperkt in je doen. Misschien dat het iets handiger is met een losse jas en broek.

Maar toch ben ik overgestapt naar zo'n kevlar broek. Geinig ding, wel wat dik en voelt niet echt aan als een spijkerbroek.
Dus na een uur op een terras in de zon, is de lol er wel vanaf.
Maar het is op zich wel prettig spul.

Voor het dagelijkse woon werk verkeer heb ik toch echt een textiel pak.
Kan gewoon lekker over je gewone kleren aan zodat je op je werk toch in je normale outfit kunt lopen.

Dus ja, waar ga je het voor gebruiken? Stem het vooral daar op af.
 
Als het goed is heb ik de Kevlar Booster jeans. Die heeft een knieprotector mogelijkheid, deze is via de binnenkant erin te schuiven, of eruit te halen. Ziet er een beetje vreemd uit als je erop let, maar over het algemeen valt het niet echt op.
 
Als ik 1 pak zou kunnen kopen voor het hele seizoen
zou ik zonder meer voor een goed textiel pak kiezen.
De voering moet wel uitritsbaar zijn, ander is het 's zomers veel te warm.
Stel je van het velletje schuimplastic in de rug niet teveel voor,
die zou ik vervangen door een protector met een CE keurmerk.
Leer is wel slijtvast, draagt comfortabel, maar is niet waterdicht,
overigens evenmin als een kevlar broek.
Hans
 
Ik heb Promo jeans, model Vegas. Kevlar spijkerbroek met TWARON (geen idee of dat goed is of niet). Heeft knieprotectoren, en optionele heup protectoren die ik er wel in heb zitten. In de winter prima met een thermobroek eronder, en ideaal in de zomer.

PMJ - Il jeans per motociclisti più sicuro della terra

Door een flink litteken op mijn buik kan ik slecht tegen een stugge leren broek tegen mijn buik, en textiel kwam telkens te hoog uit, leer trouwens ook. Dus voor mij was het een ideale optie. Misschien tegenover leer niet de allerbeste bescherming, maar ik rij in ieder geval ook niet zonder bescherming.
 
Ik zie een jeans wel een beetje als broek 'erbij'. Ik moet wel zeggen dat ik redelijk verwend ben; ik heb een leren pak dat ik heel graag draag, textiel voor als het te nat en koud is voor leer (lang leve Marktplaats), en onlangs een jeansbroek met kevlar gekocht, vooral voor de zomervakantie, omdat die lekker doorwaait als het heet is .
Tuurlijk is een jeans wat minder veilig dan een leren broek met protectie, maar ooit ben ik tijdens een rit nogal oververhit geraakt en achteraf gezien heb ik heel veel mazzel gehad dat er niets gebeurd is. Wat dat betreft, is protectie relatief; er bestaan omstandigheden waarin het veiliger is om te kiezen voor een t-shirtje ipv leer.
Voordeel van deze jeans is dat ik hem ook met goed fatsoen op mijn werk kan dragen, zodat ik ook eens op de motor naar mijn werk kan zonder verkleedpartijen.
Maar standaard rijd ik toch het liefst in het leer!
 
Laatst bewerkt:
De glijbescherming van een goede motorjeans ligt in de buurt van een leren pak. En als je er de bescherming in doet helemaal.
img_jeans3.jpg


Daarbij, als het wel misgaat, is het makkelijker voor de ambulancemedewerkers om je uit motorjeans te knippen, dan uit een zwaar leren pak
 
Wat me gister op de beurs is verteld, zou zomaar waar kunnen zijn, of niet:
Je hebt broeken met jeansstof (katoen) en Kevlar versterking
Je hebt broeken met jeansstof versterkt met cordura, plus Kevlar versterking
Je hebt broeken met jeansstof versterkt met Revvit's eigen fabricage (power shield), plus Kevlar verstevigingen

En dan kan je daar nog protectoren in doen.

Je hebt broeken die compleet met Kevlar verstevigd zijn en broeken die het alleen bij de heupen, zijkant been en knie hebben. Hoe meer snufjes, hoe meer Kevlar, hoe duurder de broek, hoe meer vel je over houdt.
 
Laatst bewerkt:
Daarbij, als het wel misgaat, is het makkelijker voor de ambulancemedewerkers om je uit motorjeans te knippen, dan uit een zwaar leren pak
:?

Leren pak, en als het te heet is dan gebruik maken van coolpads onder je jack.
Sowieso rijdt leer veel lekkerder op de motor vanwege het contact met je motor.
Persoonlijke voorkeur maar dat is het altijd.
Gewoon een kwalitatief goed zittende leren broek en jas kopen, bezuinigen op kleding bij motorrijden is het domste wat men kan doen ;)
En regen :? Koop gewoon de goedkoopste regenkleding bij de ACTION, maatje XXXXL zodat het lekker makkelijk over je pak heengaat, blijf je ook droog.
 
Je hebt broeken die compleet met Kevlar verstevigd zijn en broeken die het alleen bij de heupen, zijkant been en knie hebben. Hoe meer snufjes, hoe meer Kevlar, hoe duurder de broek, hoe meer vel je over houdt.

klopt, mijn jeans heeft op de meeste kevlar. Dus niet helemaal!

Vooral bij de billen, heupen, knieeen en bovenbenen.
 
:?

Leren pak, en als het te heet is dan gebruik maken van coolpads onder je jack.
Sowieso rijdt leer veel lekkerder op de motor vanwege het contact met je motor.
Persoonlijke voorkeur maar dat is het altijd.
Gewoon een kwalitatief goed zittende leren broek en jas kopen, bezuinigen op kleding bij motorrijden is het domste wat men kan doen ;)
En regen :? Koop gewoon de goedkoopste regenkleding bij de ACTION, maatje XXXXL zodat het lekker makkelijk over je pak heengaat, blijf je ook droog.
Ook dat ja :Y Heul soms rij ik een rondje in m'n normale spijkerbroek (ff tanken, of bandjes oppompen, of een ijsje halen), maar dat rijdt op 1 of andere manier een stuk minder prettig (en 'naakt' o.i.d.) als met m'n leren broek aan
 
Wat is je vraag? Wat ik probeer te zeggen is dat als je wel op je bakkes gaat, en je breekt een been op 3 plekken, dan hoeven ze niet door het hele stugge leer te knippen, waardoor je been minder gaat schudden (met je op drie plekken gebroken been) :)
 
Wat is je vraag? Wat ik probeer te zeggen is dat als je wel op je bakkes gaat, en je breekt een been op 3 plekken, dan hoeven ze niet door het hele stugge leer te knippen, waardoor je been minder gaat schudden (met je op drie plekken gebroken been) :)

Als je op je bakkes gaat waarbij je op 3 plekken je been breekt heb ik toch liever leer.
Één keer onderuit gegaan op een rotonde door olie.. gleed met de motor op mijn onderbeen door tegen de stoep aan. De step was dwars door mijn Dainese leren pak, scheenbeschermer en laars gekomen maar stak maar 0.5 cm diep in mijn scheenbeen ipv de volledige 8 cm indien ik een Kevlarspijkerbroek aan zou gehad hebben :Y
Dit omdat een leren "race" broek veel beter gevormd is om je (scheen) benen heen inclusief de voorgevormde bescherming..
Ze knipten het leer trouwens vlot open kan ik je vertellen.. met mijn huis-tuin-keukenschaar lukt het denk ik niet zo vlot ;)
Mijn theorie is simpel, als een motorcoureur er mee gaat rijden vanwege de veiligheid dan doe ik dat ook. :)
Hetzelfde qua helm trouwens.. ben ook geen fan van pothelms.. je zou de beelden moeten zien van iemand die het asfalt onvrijwillige gekust heeft :X :X
 
Of een leren motorjeans, best of both worlds.

Heb zelf deze:
http://www.evolutionmotorsport.com/nl/collectie/leer/broeken/lp1-65-black
p4oXQbRC.jpg


Veiliger dan een Levis 501 en minder lomp dan een goede kevlar Jeans.

Blijft echter wel een motorbroek, dus niet geschikt om de hele dag in rond te lopen vanwege pasvorm en gewicht. Zier er dan wel casual uit maar is dit niet en al helemaal niet met de optionele protectoren er in. Is gemaakt op motor zithouding dus tijdens wandelen zakken de knie-protectoren onder de knie wat vooral tijdens trap op lopen irritant aanvoelt.

Voor de rest een prima motorbroek, gebruik deze het hele jaar door.
 
Ik heb Promo jeans, model Vegas. Kevlar spijkerbroek met TWARON (geen idee of dat goed is of niet). Heeft knieprotectoren, en optionele heup protectoren die ik er wel in heb zitten. In de winter prima met een thermobroek eronder, en ideaal in de zomer.

PMJ - Il jeans per motociclisti più sicuro della terra

Door een flink litteken op mijn buik kan ik slecht tegen een stugge leren broek tegen mijn buik, en textiel kwam telkens te hoog uit, leer trouwens ook. Dus voor mij was het een ideale optie. Misschien tegenover leer niet de allerbeste bescherming, maar ik rij in ieder geval ook niet zonder bescherming.

Ben je daar 100% zeker van dat in gans die broek ook Kevlar verweven zit???
Ik kan hiervan geen duidelijk antwoord vinden op hun site of via google. Zelfs in de winkel durven ze het niet garanderen...
Op site staat enkel dat deze bestaat uit:
Main fabric high weight 12.5 oz, stretch cotton denim
100% TWARON® ballistic fabric inner reinforced and lined
... en protectiestukken enz.

Voor de rest lees ik enkel dat deze versterkt is met Twaron (wat idd het meest sterke materiaal is, komt rond de 7sec schuurtest uit, veel boven revit en ander).
Soit, vooraleer ik 250,00 uitgeef had ik dit toch graag bevestigd gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan