Motorlaarzen versus Veiligheidsschoenen

Grolschaholic

Die hard MF'er
2 okt 2010
388
0
Ik zit nog te twijfelen of ik motorlaarzen zal gaan kopen. Mijn grote vraag is: Wat is de meerwaarde?

Mijn superdeluxe veiligheidsschoenen zijn compleet met stalen neus, stalen zool, gore tex stoffering en lekker hoog, ver boven de enkels.
Het enige grote voordeel van motorlaarzen dat ik zo kan bedenken is dat ze geen veters hebben (al zijn veters uiteraard kort strikbaar)

Wat zie ik allemaal over het hoofd...
 
Ik denk dat je weinig tot niets over het hoofd ziet, enig nadeel heb je zelf al aangegeven kan (te) lange veters zijn. Ik heb ooit al eens met mijn veter aan mijn versnellingspook vast gezeten, gelukkig net niet omgevallen.
Je schrikt wel even.
 
Misschien dat de dikte van de schoen t.ov. motorlaarzen nog wat uitmaakt. Ik heb volgens mij meer gevoel tijdens het rijden (schakelen/remmen) met de motorlaarzen.
 
Ik denk dat je weinig tot niets over het hoofd ziet, enig nadeel heb je zelf al aangegeven kan (te) lange veters zijn. Ik heb ooit al eens met mijn veter aan mijn versnellingspook vast gezeten, gelukkig net niet omgevallen.
Je schrikt wel even.

veters in je schoenen duwen of lange kousen (ski kousen ofzo) over de rand van je schoen slaan en je veters daar onder duwen

rij met lessen in simpele legerkisten, nog geen problemen ermee gehad
 
Stalen neuzen (als dat echt stalen neuzen zijn in jouw schoenen, kans dat er een kunststof kap in zit, wordt vaak ook "staal" genoemd) zijn een nono voor motorlaarzen. De kans dat je tenen bekneld raken is veel te groot. Staal blijft dan "dichtgevouwen" zitten, dat wil je niet.

Daarnaast is er de kans dat je met die veters ergens in blijft haken.
 
Ik rij zelf ook met van die "Magnum boots" ... is prima en volgens mij ook veilig zat.

Nadelen:
Niet waterdicht
Veters altijd goed wegstoppen

Voordelen:
Je kan er de rest van de dag ook op lopen zonder dat het er raar uitziet. met een beetje lange broek er over lijken het bijna nette schoenen, alleen dat versleten plekje verraad het ;)
Oja, en het scheelt vaak een heleboel geld ^^
 
Laatst bewerkt:
Indd heb je tegenwoordig bijna geen staal meer, maar dat maakt nie echt wat uit eigenlijk ;)

Ik vind het zelf niet fijn rijden met m'n veiligheidsschoenen omdat ze relatief dik en breed zijn. Dit komt niet ten goede van het schakelen etc. Het kan wel, fijn is anders. Het hangt natuurlijk ook wel af van het model motor/veiligheidsschoen.

Zelf zo iets
Veiligheidsschoen%20Eagle.jpg
In real life niet echt lomp, maar zo rijd het wel.

Lijkt mij het beste om gewoon is te testen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het niet echt fijn rijden met mijn Blackstones maat 45. Zijn nogal lomp en vind mijn laarzen veel fijner om te rijden ook omdat je meer gevoel heb met je achterrem. Vind het wel prettiger om op te lopen als mijn laarzen maar als ik weet dat ik nog (lang) moet lopen neem ik mijn sporstchoenen mee in me rugzak.
 
Ik vind het niet echt fijn rijden met mijn Blackstones maat 45. Zijn nogal lomp en vind mijn laarzen veel fijner om te rijden ook omdat je meer gevoel heb met je achterrem. Vind het wel prettiger om op te lopen als mijn laarzen maar als ik weet dat ik nog (lang) moet lopen neem ik mijn sporstchoenen mee in me rugzak.

Kon het niet minder met je eens zijn ;)
 
Ik heb daar echt geen last van... Waarom moet je gevoel hebben om te schakelen of te remmen? Ik ben juist blij dat bij een motor (in tegelstelling tot een auto) de preciese handelingen van gas, remmen en koppeling met je hand worden gedaan... omhoog en naar beneden trappen kan ik ook op bloten voeten desnoods.
 
TS vroeg wat ie over het hoofd zag. Dat weet hij nu. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat ie aantrekt, al zijn het pantoffels.
Maar ik ga m'n Daytona's écht niet omruilen voor een paar groffe schuiten.....
 
Stalen neuzen (als dat echt stalen neuzen zijn in jouw schoenen, kans dat er een kunststof kap in zit, wordt vaak ook "staal" genoemd) zijn een nono voor motorlaarzen. De kans dat je tenen bekneld raken is veel te groot. Staal blijft dan "dichtgevouwen" zitten, dat wil je niet.
ja daaag :W

als er een heftruck overheen rijd ja, ik kan me geen situatie indenken waar een stalen neus op een motor gevaarlijk zou zijn.
 
ja daaag :W
als er een heftruck overheen rijd ja, ik kan me geen situatie indenken waar een stalen neus op een motor gevaarlijk zou zijn.

Bij mij is er in de file al een keer een SUV over m'n voet heen gereden.

Hallooooooo :W
 
ja daaag :W

als er een heftruck overheen rijd ja, ik kan me geen situatie indenken waar een stalen neus op een motor gevaarlijk zou zijn.

Sterker nog...

Ik heb een keer een aanrijding gehad (oude doos die ineens uit een parkeerhaven de weg op trok) waarbij ik naar mijn idee het puur aan mijn rigboots te danken had dat ik uberhaupt nog tenen heb aan mijn rechtervoet.

Voet sloeg onder de rand van haar spatbord en het leer is door de rand van dat spatbord tot op het staal opengesneden.

Overigens hebben de Mythbusters ooit een paar tests gedaan naar aanleiding van dat "dichtgevouwen staal" verhaal dat al jaren de ronde doet.
Het bleek overduidelijk dat de kracht die nodig is om dat staal te vouwen dermate enorm is dat je echt allang geen tenen meer zou hebben als dat staal er in diezelfde omstandigheden niet gezeten zou hebben.
 
Bij mij is er in de file al een keer een SUV over m'n voet heen gereden.

Hallooooooo :W

Zei ze
gullit_2.jpg

tenminste nog "sorry" JanB?
:+

OT; Let er wel even op dat de veiligheidsschoen WEL je enkel bedekt. En dan ook als je op de motor zit....

Veel veiligheidsschoenen zijn net te laag om glijschade aan je enkel te voorkomen.

Ik rij vaak op kistjes. Vind ik erg prettig.
Maar ik heb vrij kleine voeten. Bij een maat 45 kan ik me voorstellen dat het een beetje lomp wordt allemaal.
 
Met mijn maat 48 hoef ik niet te proberen met werkschoenen te rijden. Deze zijn te lomp. Lekker met motorlaarzen en op het werk de schoenen aan.
 
In schakelbrommerperiode en deels met rijlessen altijd met kisten gereden met stalen neuzen (nee, geen rubber). Reed prima hoor. Maar ideaal, nee. Eerste twee keer met m'n laarzen (Probiker Speedstar) was het wat onwennig maar toch vele malen beter. Geen veters, betere pasvorm voor het motorrijden. Zijn ook veel hoger dan mn kisten. Qua comfort ging ik er persoonlijk dus ook nog een stuk op vooruit naast dat het praktischer is.

Persoonlijk zou ik werkschoenen houden om te werken en motorlaarzen om motor te rijden. ;)
 
Ik rij ook met kistjes. Maar in mijn vrije tijd loop ik ook vaak op kistjes; ik vind ze gewoon lekker zitten. Ik heb er wel andere zooltjes in, met extra demping.
 
Terug
Bovenaan Onderaan