Motorlaarzen versus Veiligheidsschoenen

Je enkels zijn bij veiligheidsschoenen minder goed beschermt tegen doorslaan / omklappen als een paar goeie motorlaarzen.

Inderdaad, bij goede motorlaarzen, er zijn zat van die el cheapo laarzen die slechter zijn dan een paar stevige leren kisten.

Verschil is natuurlijk wel dat een motorlaars is ontworpen om comfortabel te zijn op de motor, soms waterdicht, en om je te beschermen tegen de gevolgen van een valpartij op de motor en een werkschoen om mee te lopen, tegen dingen die op je voet vallen en tegen spijkers waar je in kunt trappen.

Nadelen die ik zo kan bedenken
- Veters
> Kunnen blijven hangen. (leuk bij een stoplicht _O- )
> Als je veter doorslijt zou je schoen wel eens van je voet af kunnen schieten waardoor alle bescherming weg is. (maar goed, motorlaarzen die een beetje te los zitten hebben dat probleem ook)
- Wat lomper dan veel motorlaarzen (hoewel ik met mijn MX laarzen ook niet echt veel gevoel aan de schakelpook heb.. :))
- Geen enkel bescherming tegen omklappen (maar ook daar schieten veel laarzen flink tekort)
- Geen scheenbescherming.
- Geen bescherming voor slijtage door schakelpook (maar bij mijn Puma's begint dat beschermkussentje nu ook flink te slijten)
- Potentieel minder slijtvast dan goede leren laarzen (maar ik denk dat echte leren kisten nog wel eens beter kunnen zijn dan goedkope motorlaarzen)
- Vaak lager dan laarzen, dus iets minder bescherming tegen uitschieten bij een ongeval.

Potentieel voordeel:
- lopen beter dan sommige motorlaarzen
- misschien goedkoper (zeker als je al kisten oid hebt)
- je zou het mooier kunnen vinden (zeker als je een kraker op een ouwe CB bent met een arafat sjaal _O- )
 
Laatst bewerkt:
in een ver verleden heb ik met mijn dienst-kisten een ongeluk gehad.
motor, jas en helm afgeschreven en beide kisten waren ontdaan van de schoensmeer.
Alleen mijn rechter enkel was wel zwaar gekneusd :(

De kisten hebben geen fixatie (beperkte beweging) van de enkel zoals in de moderne (race) laarzen.

edit handschoenen waren ook gatenkaas :+
 
Laatst bewerkt:
- je zou het mooier kunnen vinden (zeker als je een kraker op een ouwe CB bent met een arafat sjaal _O- )
Nou, dat kraker klopt niet, en die ouwe Honda ook niet meer ... misschien zijn die kistjes een laatste stuiptrekking? :P
(ik heb nog niet anders dan met kistjes of bergschoenen gereden trouwens)

Arafat sjaaltje heb ik nog :Y
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, fixatie enkel en bescheming van de kuit is bij een serieuze motorlaars beter.

Als je eens kijkt bij de crashes waarbij de auto de motor van de zijkant raakt, is vaak het onderbeen zwaar beschadigd.
Een beenbreuk is dan wel het minste.
Reken ook op weke delen letsel (spier en huid) en vaak ook zenuw en bloedvaten beschadigd.
De gradatie van deze letsels bepaalt of het been behouden kan blijven, en hoeveel tijd (lees hoeveel operaties) er nodig is om de boel weer in redelijke vorm te krijgen.
Voor mij dus altijd een motorlaars met verstevigde schacht.
[plaatje] te gruwelijk voor een nuchtere maag[/plaatje]
 
Met deze heb ik ook nog bij 42'C op de motor gereden.
Geen stalen neuzen, geen veters.....
Teva-Cross-Terra.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan