Motorlift pneumatisch

Johan567

Rookie
8 mei 2019
2
0
Beste leden,

Wegens wat tijd te veel en een liefde voor motoren en pneumatiek heb ik het volgende projectje in gedachten:
Ik wil een schaarlift maken die wordt aangedreven door een pneumatische cylinder die ik wil aansluiten op mijn pneumatisch garage net.
Heeft iemand toevallig ooit al eens een soortgelijk project onder handen genomen of heeft iemand tips? Alvast bedankt!
 
Pneumatisch is niet de veiligste manier om te heffen, daar moet je goedover nadenken hoe je dat wilt doen, de enige die ik ken en goedgekeurd zijn, zijn de zgn poetsbruggen, daar kun/mag je officieel niet onder werken...
maak in ieder geval een goed vang systeem dat wanneer er iets fout gaat , de heftafel in een vergrendeling staat of schiet...
 
Met lucht de brug omhoog kan wel, maar het veert nogal. Van nauwkeurig een klein stukje omhoog is geen sprake. Ook het eerste stukje omhoog gaat erg plotseling zodra er voldoende druk is.
 
Het kan wrl maar dan moet je hem hydro-pneumatisch maken, de cilinder is dan hydraulisch en bewegen doe je door luchtdruk op de hydraulische olie te zetten.
De pneumatiek cilinder en ventiel die je dan gebruikt zal wel hydraulisch dicht moeten zijn.
 
natuurlijk kan het pneumatisch maar om voldoende kracht te kunnen zetten heb je wel een hele grote cilinder nodig en dat is meestal nogal onpraktisch (of je moet beschikken over een 300 bar garage net maar dat lijkt me sterk en erg onveilig). natuurlijk kan je er omheen werken door het pneumatisch hydraulisch te maken of een pneumatisch aangedreven wormwiel te gebruiken met een sterke reductie kast als je jezelf echt wilt vastbijten in pneumatiek maar normaal is dat niet de meest handige oplossing.
 
Voorbeeld gevonden op het net
hefoplucht.jpg
 
De enige pneumatisch heftafel die aan NEN-EN eisen voldoet is er een met een staande pneumatische cilinder (geen balg) en dubbele geleiderails met een 10-standen kliksysteem voor de veiligheid. Een balg zal stuiteren en heft niet constant. Om enorm zware dingen te heffen zijn die dingen zeer handig, maar in een relatief lichte toepassing (een motorfietsje) worden ze aanzienlijk minder stabiel / hakkelig.

Wat een goede optie is, is (al genoemd) hydro-pneumatisch. Alleen al de aanwezigheid van de hydrauliek olie zorgt ervoor dat hij zelfs als je een slang door knipt nooit echt in 1x naar beneden kan klappen. Al kan je die veiligheid er dus ook extern in bouwen (ratelsysteem, kliksysteem i.c.m balg).
 
elke vrachtwagen met laadklep heeft een hydraulisch pompje in een voorraadtank, zijn relatief kleine units, die je of om kunt bouwen naar 230 of 400v.of gewoon met een persluchtmotor kunt besturen als je dat al zou willen. ik heb de 24v motor vervangen voor een 380v , zo kon ik de zelfde unit gebruiken voor mijn lagerpers
 
Pneumatisch moet kunnen volgens mij. zijn gewoon te koop en zien er in het filmpje heel fijn constant en rustig uit. Staat wel een heel licht fietsje op. Maar het lijkt prima te werken. Al heb ik er totaal geen eigen ervaring mee.

Heftafel motor pneumatisch zwart

wel altijd benieuwd naar de beter zelfbouw projectjes :t:Y
 
Ik heb zelf een pneumatische lift gemaakt in een put. Werkt erg naar tevredenheid. Hij gaat vertraagt omhoog en ik kan een pen door een gat steken en hem weer aten zakken op die hoogte waardoor hij stabiel is zonder veren. De put heeft als bijkomend voordeel dat ik dar mijn petroleum voor mijn kacheltje kan bewaren
 

Bijlagen

  • DSC_0843.JPG
    DSC_0843.JPG
    79,1 KB · Weergaven: 15
  • DSC_0844.JPG
    DSC_0844.JPG
    68,5 KB · Weergaven: 20
  • DSC_0845.JPG
    DSC_0845.JPG
    55,3 KB · Weergaven: 18
En geheel gesloten
Hij kan ruim 250Kg tillen bij 8 bar.
Ik bedien hem met een schakelaar op de muur.
 

Bijlagen

  • DSC_0840.JPG
    DSC_0840.JPG
    56,3 KB · Weergaven: 11
En geheel gesloten
Hij kan ruim 250Kg tillen bij 8 bar.
Ik bedien hem met een schakelaar op de muur.

Ziet er netjes uit! Dit is eigenlijk precies een beetje het project wat ik van plan was, alleen nog met met de petroleum opslag dan ;)
Ik zit zelf nu een beetje naar wat materiaal te kijken en kom bij deze uit:
Tameson
Is dit een beetje voldoende kracht voor deze installatie?
 
Ziet er netjes uit! Dit is eigenlijk precies een beetje het project wat ik van plan was, alleen nog met met de petroleum opslag dan ;)
Ik zit zelf nu een beetje naar wat materiaal te kijken en kom bij deze uit:
Tameson
Is dit een beetje voldoende kracht voor deze installatie?

Ik denk niet eens in de buurt van voldoende kracht helaas..... De cyclinder drukt max. 310Kg ofzo bij 10 bar. Je motor weegt al snel 200Kg en het staal van je tafel ook nog wel wat. En er komt nog een hefboomwerking bij van heb ik jouw daar. Al hangt dat heel erg af van je ontwerp. Als je het zo maakt dat deze cylinder precies recht omhoog kan duwen midden onder de last (je motor) gaat het net, maar houdt het nog steeds niet over. En dan heb je dus ook maar de max slag van 400mm. Wordt hem dus niet ben ik bang. Dubbelwerkend is ook niet nodig, zwaartekracht doet wonderen bij het laten zakken.

In het fraaie voorbeeldje van v.d.v. zitten ook 2 cylinders zie ik net. Misschien kan hij de specs van zijn cylinders even checken....

Succes ermee!
 
Een kennis van mij heeft zijn heftafel met twee veerbalgen van een vrachtwagen op lucht gezet en die werk verbazend soepel zowel op als neer
staat een fighter op basis van een kawa 900 en met twee man erbij is er geen verschil te merken in werking .
Als ik er weer eens ben zal ik kijken of ik een foto ervan kan maken
 
Pneumatisch moet kunnen volgens mij. zijn gewoon te koop en zien er in het filmpje heel fijn constant en rustig uit. Staat wel een heel licht fietsje op. Maar het lijkt prima te werken. Al heb ik er totaal geen eigen ervaring mee.

Heftafel motor pneumatisch zwart

wel altijd benieuwd naar de beter zelfbouw projectjes :t:Y
Die is dan ook hydraulisch pneumatisch. Ik heb vrijwel dezelfde, van de concurrent. Bevalt prima. Voor dat geld kun je m.i. bijna niet zelf knutselen.
 
Die is dan ook hydraulisch pneumatisch. Ik heb vrijwel dezelfde, van de concurrent. Bevalt prima. Voor dat geld kun je m.i. bijna niet zelf knutselen.

Deze is echt volledig pneumatisch.... kijk maar even in de specs. Ding werkt met een trekkende cylinder die 2 rollen tussen een soort schaar trekt. Is best een uitgekiend ontwerp. Profielen van die "schaar" hebben ongetwijveld te maken met de aanvangskracht waar de cylinder overheen moet komen.

Oplossing met die veerbalgen van een vrachtwagen lijkt me ook wel fraai inderdaad. Die zouden toch wel ergens tevoorschijn getoverd moeten kunnen worden voor een schappelijk bedrag lijkt me.

Later,

Loek
 
Ik heb een cilinder van naar schatting 100mm doorsnee met een slag van 50cm en een van 70mm met een slag van 40cm.
De laatste heeft een kortere slag maar doet het laatste stukje niet mee en kan met 2 kokers in elkaar een stukje uitschuiven. Zo doet het laatste stukje de achterste cilinder niet meer mee en vertraagt de beweging daardoor. het gewicht staat dan ook bijna geheel op de armen. De grote cilinder heeft ook ingebouwde dempers waardoor de eerste en laatste cm's vertraagt gaan. Ik heb deze gebruikt gekocht, ik dacht bij een vrachtwagensloperij.
je moet er rekening mee houden dat door het plaatsen van de arm de kracht minder wordt en de slag groter. Stel dat je de cilinder op de helft van de arm bevestigd dan halveert de kracht maar de lifthoogte verdubbeld. Mijn brug gaat zo'n 70cm omhoog.
 
Deze is echt volledig pneumatisch.... kijk maar even in de specs. Ding werkt met een trekkende cylinder die 2 rollen tussen een soort schaar trekt. Is best een uitgekiend ontwerp. Profielen van die "schaar" hebben ongetwijveld te maken met de aanvangskracht waar de cylinder overheen moet komen.

Oplossing met die veerbalgen van een vrachtwagen lijkt me ook wel fraai inderdaad. Die zouden toch wel ergens tevoorschijn getoverd moeten kunnen worden voor een schappelijk bedrag lijkt me.
Ah okee! Zo goed had ik niet gekeken. :$
Voordeel van hydr.pneum. is wel dat je alsnog met de voet kunt pompen als de compressor niet op druk staat of zo.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
28
Weergaven
2K
Anoniempje313
A
Reacties
1
Weergaven
876
Anoniempje313
A
Terug
Bovenaan Onderaan