Motormaatje gezocht voor 'rondje Zwarte Zee' zomer 2015

Jord9405

MF'er
4 jan 2009
55
0
Assen
Ik ben op zoek naar een motormaatje die samen met mij in de zomer van 2015 in zo'n 4 weken een reis rond de Zwarte Zee wil gaan rijden (zo'n 8.200 km vanuit Assen).
Misschien vind je het belachelijk vroeg om je hier al op te oriënteren maar het zoeken van een ‘geschikt’ maatje kost nu eenmaal tijd en voor een tocht als deze zullen het er niet veel zijn denk ik.
In mei 2007 haalde ik mijn rijbewijs en kocht direct een motor en heb ervaringen met lange reizen. In 2008 reed ik een ‘Rondje Ierland’ (alleen), in 2009 naar de Noordkaap (2 man), in 2011 naar St. Petersburg (groep 12 man) en afgelopen mei alleen een rondje Marokko gedaan (totaal 8.600 km in 3 weken).

Ik woon in Assen en zou het leuk vinden om iemand (en wellicht meerderen?) te vinden en de reis samen voor te gaan bereiden. Vanzelfsprekend maken we eerst eens kennis om de motor ervaringen en dergelijke te bespreken en te kijken of het klikt.
De echte voorbereidingen kunnen dan veel later plaats gaan vinden of als je wilt al eerder natuurlijk. Er zijn nu eenmaal een aantal landen (Turkije - Georgië - Rusland - Oekraïne) die enige voorbereiding behoeven. Dit zijn voornamelijk het aanvragen van visa en het feit dat de motor in enkele landen moet worden geïmporteerd (en weer geëxporteerd) waar veel papierwerk (en heel veel geduld bij de grenzen) bij komt kijken. Deze ervaring deed ik tenminste al op in mijn reis naar St. Petersburg in Rusland en onlangs naar Marokko.
Het is uiteraard ook van groot belang dat de politieke situatie in deze landen, als we er doorheen reizen, dan stabiel is.
Maar dat is allemaal voor later. Nu eerst graag 'de bikkel' die het ook aandurft en een weergaloze reis wil maken.
Als meerdere enthousiastelingen reageren sluit ik een reis in klein groepsverband niet uit.

Alvast bedankt voor de reactie(s) *O*
 
heb wel interesse maar in welke maand zou dat doorgaan met welke motor is dit met tent en wat zouden de kosten kunnen zijn voor de visa welke landen rij je door simpelweg over welk budget moet je minimum beschikken
 
:^
Wel handig om te weten wat voor reis t wordt ;)
Wel/niet off road, snelheidsduivel/rustig touren, camperen/b&b/hotel/couchsurfing/etc, budget?; Is het soort motor van belang? Liefst van rond je eigen leeftijd of maakt dat geen donder uit?

Maar goed, lijkt me in principe wel lache! Wil sowieso ooit nog een keer die kant op :) Maar voor mij wordt t geen off-road en laat dat racen maar achterwege (chopper/cruiser), zo goedkoop mogelijk en het liefst camperen; Als jij het andersom in gedachte had moet je denk ik een ander zient te vinden ;)
 
Laatst bewerkt:
Veel vragen, die ik wel begrijp, maar waar ik ook nog geen antwoord op weet. Dat is iets wat je in gesprekken samen gaat bepalen en onderzoeken. Er staat voor mij nog niets vast!
Ik rij zelf een Yamaha FZ1, een straatmachine dus waarbij af en toe een stukje offroad geen probleem moet zijn maar hoofdzakelijk dus asfalt rijden, als dat er ligt tenminste ;-).
Wil je bijvoorbeeld kamperen of zoek je (goedkope) hotels, of doe je een combinatie hiervan e.d.
Ik hanteer als vuistregel voor mijn reizen 'over ver' en overnachting in goedkopere hotels (B&B) een bedrag van 100 euro per dag. Dat is dan voor alles, dus inclusief benzine en eten onderweg.
Een 15-daagse georganiseerde motorreis (in klasse hotels met ontbijt en diner) naar St. Petersburg (die ik ook reed) kost nu bijvoorbeeld 1.400 euro (2 pers. kamer), en dat is dan exclusief benzine en visa (zie OK-motorreizen.nl). Deze rit was voor mij 5.200km is toch zo'n 450 euro aan benzine en dan nog de visa e.d. van 100 euro en eten overdag is ruim 2.000 euro voor 15 dagen. Dit was met begeleiding dus dan ook wat duurder.
Nader onderzoek zal moeten gaan uitwijzen wat de prijzen in die regio's zijn en dit is natuurlijk ook afhankelijk van de wensen van mijn motormaatje. Dus lastig te beantwoorden nu.
Hopelijk kun je er wat mee. We gaan pas in 2015 en hebben dus nog even de tijd om wat zaken uit te zoeken en te sparen :-)
 
Willem,
Bedankt voor de nuttige vragen.
Ik ben geen racer maar een gewone tour- en asfaltrijder gewoonweg omdat mijn motor niet geschikt is voor off-road rijden. Je ontkomt er soms niet aan dat de wegkwaliteit zo beroerd is dat het meer op off-road rijden lijkt, maar dat terzijde. Het is de bedoeling de doorgaande geasfalteerde (binnen)wegen te kiezen.
Leeftijd maakt voor mij niet uit. Het gaat om de klik die je met je maatje hebt. En wat slapen en zo betreft mag het van mij een mix zijn van kamperen en slapen onder een dak.
Bij mijn reis naar de Noordkaap heb ik met mijn, toen ook via internet gevonden, motormaatje twee keer samen wat motor gereden om te kijken of de rijstijlen een beetje bij elkaar passen.
Het gaat om het genieten en niet om het stressen om elkaars (motor)gedrag!
 
Ik heb wel interesse maar kan helaas geen toezeggingen doen. Ik ben nu bezig met een sollicitatie en als alles mee zit, begin ik daar maart 2014. De eerste 2 jaar bestaan dan vooral uit opleidingen volgen en krijg dan gewoon vakantie toegewezen en kan niet zelf vrij vragen. Als dit niks wordt dan staat alles open, ik ga het hier in ieder geval wel volgen.
Edit: Ik ben voor die periode ook al gevraagd voor een motorreis door Afrika bedenk ik me net.
 
Laatst bewerkt:
Als student is goedkoop voor mij wel echt belangrijk. (Althans, hoop dan net afgestudeerd te zijn ;) )
100eu per dag vind ik dus al wel aan de dure kant. 30-40 eu benzine per dag, camping max 15 euro moet te doen zijn. 15 euro voor eten moet ook lukken. zitten we aan 60 - 70 per dag. Daar wil ik toch wel onder proberen te blijven. Moet ook wel lukken in t oostblok denk ik zo ;)
Een dagje hotel moet kunnen, maar te vaak gaat me bijvoorbeeld te duur worden. Daarnaast is kamperen natuurlijk ook gewoon veel leuker :Y Couchsurfing heb ik nog geen ervaring mee, maar lijkt me eigenlijk ook wel een leuke oplossing. Maar daar kun je natuurlijk anders over denken ;)

Een paar keer samen rijden voor die tijd is natuurlijk altijd een beter idee :) Heb overigens nog niet echt ervaring met zulke lange reizen. Heb vorig jaar 2500 km gereden naar en door zwitserland en terug, dat is het verste wat ik tot nu toe op de motor gedaan heb.
Dat was alleen... en dat vond ik toch maar saai, dus met zijn 2en reizen is sowieso al beter!
 
Van mijn kant is er ook interesse, ik denk dat het enige probleemland Rusland is en dat is eigenlijk niet zo'n probleem meer. Visum regelen is vrij eenvoudig, verzekering kun je aan de grens kopen.
Ik weet alleen niet of dat ook kan aan de grens bij de Kaukasus, je kan het rondje ook andersom rijden, als je vanaf Oekraine komt is het in elk geval wel mogelijk om een verzekering te nemen.

Ik heb inmiddels genoeg ervaring met ex sovjet landen, inmiddels drie motorreizen gemaakt in deze landen.
 
wordt een boeiende reis,voel hier wel wat voor,reis ervaring genoeg oostblok,rusland oekraine,marokko etc,hoor het wel mag van mij all-road zijn maar daar krijg je so wie so mee te maken.
 
Willem. Een echte low budget reis, met alleen in de tent slapen, zit er voor mij niet in. Het is tevens de vraag of dit wel veilig is en couchsurfing is in de gebieden waar we doorheen trekken denk ik niet aan de orde omdat er sporadisch internet zal zijn. Wellicht lukt dit wel in de grote steden. Ook moet je nog rekening houden met extra kosten voor stalling en bewaking. Het overdekt overnachten zal zowiezo geen bakken met geld kosten maar de kwaliteit zal er dan ook naar zijn. Na één dag of meerdere dagen regen, is een droog dak boven je hoofd meer aan te bevelen dan een tent.
Bij heel mooi weer zou je natuurlijk wel eens kunnen kamperen maar dan moet je ook al je kook- en eetgerei meenemen.
 
Ratman. Zoals je kunt lezen ben ik in 2011 naar St. Petersburg in Rusland geweest. Het enige wat je nodig hebt is een visum en dat op je Groene kaart RUS (Rusland) staat aangegeven. Een aparte WA verzekering is dus niet nodig. Voor de landen waar wij verder nog doorheen willen gaan moeten we dit nog uitzoeken. Maar daar hebben we nog tijd genoeg voor.

do2500. We hebben al in wat gemeenschappelijke landen gereden zie ik. Leuk! Het zal eigenlijk alleen on-road moeten zijn daar ik een 'straat machine' heb met 'gewone' banden. In Marokko kwam ik daar ook mee rond en in Rusland was het soms ook bar slecht gesteld met de weg.
Dat je grote stukken tegen zult komen die meer op off-road zullen lijken is duidelijk. Dat vergt voor mij wat meer stuurmanskunst en het zal wat langzamer gaan op die stukken.
 
Willem. Een echte low budget reis, met alleen in de tent slapen, zit er voor mij niet in. Het is tevens de vraag of dit wel veilig is en couchsurfing is in de gebieden waar we doorheen trekken denk ik niet aan de orde omdat er sporadisch internet zal zijn. Wellicht lukt dit wel in de grote steden. Ook moet je nog rekening houden met extra kosten voor stalling en bewaking. Het overdekt overnachten zal zowiezo geen bakken met geld kosten maar de kwaliteit zal er dan ook naar zijn. Na één dag of meerdere dagen regen, is een droog dak boven je hoofd meer aan te bevelen dan een tent.
Bij heel mooi weer zou je natuurlijk wel eens kunnen kamperen maar dan moet je ook al je kook- en eetgerei meenemen.

Waarom zou kamperen niet veilig zijn? Daar maak ik me eigenlijk niet druk over ;) Maar goed, wat dat betreft zitten we dan mss toch niet helemaal op 1 lijn.. ik ben wel echt een kampeer mens namelijk. (niet alleen voor de kosten overigens...)
Zou liever standaard kamperen en af en toe hotel, i.p.v. andersom wat jij aangeeft ;)

En dat kook en eetgerij, tja dat is toch gewoon de charme van het camperen? Lekker improviseren joh *O*

EDIT: En dat kook eetgerij, tent, matje, slaapzak etc. Past echt wel op de motor hoor! Zo zat ik er bij vorig jaar in zwitserland. Toen zat 1 zadeltas ook nog eens vol met klim-materiaal, dus als dat niet mee gaat kan het met een kleine tanktas ook nog uit. ;)
540327_386372178096204_167741395_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste Willem voor mij staat alles nog open. Kamperen in deze oostelijke regio zou wel kunnen op bewaakte campings lijkt mij. Uit ervaring weet ik dat je in Rusland je motor ('s nachts) niet onbewaakt en zonder veel 'hang en sluitwerk' kunt laten staan.
Blijf deelnemen aan de blog zou ik zeggen, 2015 is nog ver weg.
Mooie foto en bike trouwens :) !
full
 
Thanx! Hij wordt nog vetter :Y Tegen 2015 zal die er wel wat anders uit zien :P Sissybar is er al af en stuur is vervangen door een lagere... hoop dat ie tegen die tijd geel/zwart is :P en nog wat aanpassingen... (tja daar gaat het geld ook heen :X )

Hm ja, met Rusland heb ik idd geen ervaring ;) Kan me er wel wat bij voorstellen.
Blijf t zeker volgen! Want een reis die kant uit wil ik zeker nog een keer doen :)

Is die foto in marokko? Dat is wel echt een andere wereld daar hè... moest ik ook maar op m'n lijstje zetten :Y
 
8200km niet wat krap? kom al snel aan 10k en als je nog wat dingen gaat bezoeken is 15k geen slecht streven.
 
Ja de foto is afgelopen juni in Zuid Oost Marokko genomen bij Merzouga, tegen de grens van Algerije, waar de eerste zandduinen de voorlopers zijn van de Sahara. Marokko is zeker een aanrader en goed te doen!
Het voelde daar, waar ik alleen reisde, in ieder geval saver aan dan in Rusland. Daarom is een Zwarte Zee reis alleen niet verantwoord.
Geel/zwart zijn dat geen taxi kleuren? ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is ook een benadering die ik met Google Earth heb ingeklopt. In de praktijk zal het wel meer worden.
Mijn reis van 8.600km in 3 wk. naar Marokko onlangs was pittig. 16 reisdagen en 5 rustdagen, dan heb je het dus gemiddeld over 535km per reisdag (langste rit was 817km op 1 dag door Spanje en ook nog binnendoor). Dat is best veel.
Vanwege de verwachte grensoponthouden in die regio (in Rusland deden we 5 uur over 1 passage) heb ik voor 4 weken gekozen. Dus dan ook gemiddeld minder kilometers per dag en gedwongen rustmomenten bij de grenzen.
De uiteindelijke route bepalen we met elkaar.
full
 
Ja de foto is afgelopen juni in Zuid Oost Marokko genomen bij Merzouga, tegen de grens van Algerije, waar de eerste zandduinen de voorlopers zijn van de Sahara. Marokko is zeker een aanrader en goed te doen!
Het voelde daar, waar ik alleen reisde, in ieder geval saver aan dan in Rusland. Daarom is een Zwarte Zee reis alleen niet verantwoord.
Geel/zwart zijn dat geen taxi kleuren? ;-)

wat maakt rusland voor je gevoel zo onveilig?? of heb je dingen beleefd :X ben wel benieuwd wil graag die kant op
 
Het is vaak de intimidatie van veel sterren die je in situaties tegenkomt en de halsstarrigheid/bureaucratie van het systeem. Ook in de hotels. Aan de andere kant is dat ook wel weer een ervaring die je opdoet en waar je de zotheid van in kunt zien.
We waren met een groep dus dat scheelde wel maar de motoren werden altijd bewaakt door de beveiliging of door ons zelf.
Wellicht heeft het meer met gevoel te maken. We rijden immers op voor hun 'peperdure' motoren rond en zijn absoluut een bezienswaardigheid die word bewonderd door de bevolking maar ook een kwetsbare kant heeft voor lui met minder goede bedoelingen. In Marokko had ik ook kort dat 'unheimische' gevoel, omdat ik net na aankomst onverwachts mijn reis alleen moest voortzetten.
Ik ervoer echter al gauw de vriendelijkheid van de bevolking en kon me er overheen zetten.
Wellicht kan Ratman in deze blog daar meer over vertellen of lees eens zijn verslagen naar Azië.
 
Laatst bewerkt:
Ja de foto is afgelopen juni in Zuid Oost Marokko genomen bij Merzouga, tegen de grens van Algerije, waar de eerste zandduinen de voorlopers zijn van de Sahara. Marokko is zeker een aanrader en goed te doen!
Het voelde daar, waar ik alleen reisde, in ieder geval saver aan dan in Rusland. Daarom is een Zwarte Zee reis alleen niet verantwoord.
Geel/zwart zijn dat geen taxi kleuren? ;-)
Haha... Ooit een taxi-motor gezien? _O- (tuktuk dan zeker... en die zijn niet standaard geel-zwart :P)
Maar t wordt zwart frame met mat-geel tank/spatters/kappen ;)
GeleTrudy.png


Marokko wordt ooit eens als ik een 2e motor kan veroorloven. Dat wordt dan een all-road, kan ik daar ook offroad gaan. *D
 
Het is vaak de intimidatie van veel sterren die je in situaties tegenkomt en de halsstarrigheid/bureaucratie van het systeem. Ook in de hotels. Aan de andere kant is dat ook wel weer een ervaring die je opdoet en waar je de zotheid van in kunt zien.
We waren met een groep dus dat scheelde wel maar de motoren werden altijd bewaakt door de beveiliging of door ons zelf.
Wellicht heeft het meer met gevoel te maken. We rijden immers op voor hun 'peperdure' motoren rond en zijn absoluut een bezienswaardigheid die word bewonderd door de bevolking maar ook een kwetsbare kant heeft voor lui met minder goede bedoelingen. In Marokko had ik ook kort dat 'unheimische' gevoel, omdat ik net na aankomst onverwachts mijn reis alleen moest voortzetten.
Ik ervoer echter al gauw de vriendelijkheid van de bevolking en kon me er overheen zetten.
Wellicht kan Ratman in deze blog daar meer over vertellen of lees eens zijn verslagen naar Azië.
iets wat heel veel helpt is zorgen dat hij er niet hagelnieuw en prachtig uitziet zo ook met je pak :Y bij mij ziet alles wat afgeragder uit en dus minder waard. waardoor ik met een gerust hart alles laat liggen.

en als je hem dan eens uit je klauwen laat vallen is er niks aan de hand.

krasloze fz1 uit 2009 valt daar niet onder :N ook geen gezeik gehad met een van alle politieagenten die ik gesproken heb.
 
Laatst bewerkt:
Ola,

Chocolaatje heeft ook interesse om mee te gaan. Uiteraard is het belangrijk om met elkaar rond te tafel te gaan om een plan te maken.
Zelf ben ik niet zo van het kameren want na een lange dag rijden gun ik mezelf graag een bed met een dak boven mijn hoofd maar een keertje kamperen tussendoor is altijd leuk.
Ik lees graag mee.

@ Jord, ik heb je een pb gestuurd
 
Terug
Bovenaan Onderaan