Motormuis in wording

RemiD

Rookie
8 sep 2020
2
3
Goedenavond!

Ik heb al een tijdje rijles en ik heb in oktober de AVB en theorie. Duimen dat het niet belachelijk lang duurt voordat ik ook echt mag afrijden, het CBR heeft het nogal druk helaas.

Ik heb op dit moment les op een gloednieuwe Yamaha mt 07 en in mijn schuur staat een Kawasaki ER 5 te wachten tot ik op haar mag rijden.
De overgang zal ff wennen zijn van gloednieuw naar een koopje uit 1998 haha.

Hebben jullie nog tips om ervoor te zorgen dat ik ook daadwerkelijk op mijn motor kan rijden nadat hij een tijd in de schuur heeft gestaan? De accu zit sowieso aan een druppellader. De oude eigenaar zei dat ik de motor ook af en toe even moest laten draaien zodat het rubber in de motor niet uitdroogt - goede tip of onzin?

Nu maar even goed rondsnuffelen wat er allemaal te vinden is op dit forum :D

Groeten,
Rémi
 
(imo) Motor laten draaien zal ik niet doen, rubbers drogen pas na een aantal jaren uit en als de motor niet goed warm wordt dan blijft er vocht in de uitlaten en die krengen kunnen roesten.
Zelf doe ik in de winter om de 2 weken de accu op een druppel lader voor een dagje, ben bang dat de lader te veel laad, verder kun je de accu ook los gooien.

Succes met je roze pasje
 
Welkom hier! Even je motor laten draaien is geen goed advies, dan word ie niet warm. Tenminste niet warm genoeg om al het vocht eruit te krijgen.
Het enige wat je ervan krijgt is juist extra vocht zoals @superg2 al zegt. Ik laat, als ik een tijd niet rij, en dat gebeurd vaak, vanwege werk, en ik niet thuis ben, hem gewoon zo staan.
En dan start ie gewoon weer op, na een week of 6 stistand. En inderdaad, soms even op de druppellader, maar niet te lang zo laten erop. Sommige accu's kunnen daar niet tegen. E5 benzine is aan te raden, zeker met een motor met carburateurs, zoals je ER5. De rubbers in de carbs verdragen vaak geen E10, en vergaan erdoor.

Succes met je rijbewijs!
 
Als er geen E5 (euro 98) in zit, dan zou ik er een benzineverbeteraar er bij te gooien, beetje klotsen en daarna even warm te draaien (de nieuwe mix door het systeem trekken). Mbt de druppellader zijn de meningen verdeeld, maar ik ben van het kamp dat je een goeie druppellader er 'oneindig' aan kan laten zitten. Daarnaast even de ketting goed smeren.

Verder niets aan doen, goed controleren voor je 1e rit en genieten!

Edit: zoiets bedoel ik E10 Fuel Fighter brandstofaditief 325ml
 
:W Rémi
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Bedankt voor de reacties iedereen! Er zit E5 in, dat had de vorige eigenaar gelukkig dan wel goed ingeschat :)

Voordat ik er echt op ga rijden ga ik ook nog langs de garage voor een onderhoudsbeurt, ik wil goed voor mijn motor zorgen en het was volgens de eigenaar zo'n 2000km geleden.

Ik wil een paar jaar mooi wat ervaring opdoen op mijn ER 5 en ondertussen telkens wat geld opzij zetten voor een 'serieuzere' tour motor.
 
Ik weet zo even niet wat de onderhoudsinterval van een ER5 is, maar het zal minstens 6000km zijn. Als de laatste dit jaar nog is geweest, zou ik dat niet doen. Hooguit om hem na te laten kijken op kritische dingen als je dat zelf niet kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan