Motornavigatie 2E hands kopen?

edou

MF veteraan
6 jul 2008
1.061
82
Friesland
Hallo,

Ik zit een beetje op marktplaats te kijken voor een navigatiesysteem om af en toe een tourtocht te rijden. Ook gaan wij 1 of 2 keer per jaar naar het buitenland.

Op marktplaats kom ik een tomtom rider v2 second edision tegen of urban rider. Vaak met kaarten van 2017.

Maar werkt zo'n systeem anno 2017 nog goed? Of is het drama met GPS verbinden routes inladen en een nieuwe route laden als ik even een verkeerde afslag maak?


Heb via waypoint al eens een garmin zumo 340 gehuurd en dat vond ik niks. Miste de knop bochtige wegen, ja dan moest je omslachtig snelwegen aan klikken en tolwegen uit zoiets.

Ook een kwestie van gewenning uiteraard.

Ik vindt een nieuw navigatie systeem te duur voor die paar keer per jaar.

Dus zijn er mensen met ervaring, tomtom rider of urban anno 2017? Of toch garmin?
 
Ik gebruik nog steeds met veel plezier mijn Urban Rider v2 (2011 aangeschaft) werkt nog feilloos, zelfs de accu is nog in prima staat. Degelijk apparaat en kronkelroute optie is een mooie aanvulling :t

Lange trips maak ik in Tyre :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet een navi app op de smartphone?
Nee dat lijkt mij niks. Scherm is moeilijk zichtbaar. Maar ben er ook niet mee bekend ooit copilot op m'n telefoon gehad maar dat werkte niet echt voor mij.

Heb een Sony Xperia Z3 is ook alweer een oudje.

Welke app gebruik jij dan? Wie weet ben ik te overtuigen..
 
Hallo,

Ik zit een beetje op marktplaats te kijken voor een navigatiesysteem om af en toe een tourtocht te rijden. Ook gaan wij 1 of 2 keer per jaar naar het buitenland.

Op marktplaats kom ik een tomtom rider v2 second edision tegen of urban rider. Vaak met kaarten van 2017.

Maar werkt zo'n systeem anno 2017 nog goed? Of is het drama met GPS verbinden routes inladen en een nieuwe route laden als ik even een verkeerde afslag maak?


Heb via waypoint al eens een garmin zumo 340 gehuurd en dat vond ik niks. Miste de knop bochtige wegen, ja dan moest je omslachtig snelwegen aan klikken en tolwegen uit zoiets.

Ook een kwestie van gewenning uiteraard.

Ik vindt een nieuw navigatie systeem te duur voor die paar keer per jaar.

Dus zijn er mensen met ervaring, tomtom rider of urban anno 2017? Of toch garmin?
De lm 390 van zumo heeft dit wel.
Onderbereknmodus van de navigatie instellingen.

Kan ook zijn dat dit later met een update er in is gekomen, in iedergeval de mijne heeft het.


2de hands kan best mits hij technisch nog wel goed is, genoeg die hem vervangen omdat ze een ander model willen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Rider 1. Stokoud, maar doet het prima. Accu heb ik een keer zelf vervangen. Er staat alternatieve software op, zodat ie ook kronkelroutes kan rijden. Enige wat ie niet doet is rekening houden met verkeersinformatie.
 
TomTom app kan je gratis gebruiken tot 75 km per maand. Routes kan je laden via de TomTom website.
 
Ik gebruik Osmand met smartphone op de Kawa, Garmin Oregon op de KTM en Honda Boldor. Mapsfactor navigator schijnt een leuke app te zijn voor motorrijders op de weg. Ik maar mijn eigen tracks en routes. Opladen van de smartphone gaat via de USB aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
2 jaar geleden een Garmin zumo 350 2de hands gekocht en kan nog steeds prima mee 👍🏻
 
Ik heb een Zumo 550 2e hands gekocht. Dit bevalt mij prima. Zorg er wel voor dat er een houder bij zit die je op de motor kan monteren. Ik gebruik de navigatie ook in de auto, met een houder voor in de auto. Gelukkig zat die er ook bij. De kaarten kan ik ook nog updaten zodat ik altijd de goede kaarten tot mijn beschikking heb. Al met al, een top deal!
 
Ik gebruik nog steeds met veel plezier mijn Urban Rider v2 (2011 aangeschaft) werkt nog feilloos, zelfs de accu is nog in prima staat. Degelijk apparaat en kronkelroute optie is een mooie aanvulling :t

Lange trips maak ik in Tyre :)

Heb je dan niet anti-gedateerde kaarten met zo'n v2 ? Of hebben die ook lifetime kaartupdates ?
 
Heb je dan niet anti-gedateerde kaarten met zo'n v2 ? Of hebben die ook lifetime kaartupdates ?

Alleen de recente modellen van Tomtom hebben lifetime update. Updaten doe ik met updates die ik soms toevallig op het internet tegenkom O-)

Ik draai nu met mijn TomTom Urban op Navcore 9500 (gelijk aan de Rider 5) en met kaarten uit Aug/Sept 2016 (971) :]

Navcore 9500 schijnt ook op de Rider 1 en 2 te draaien, je hebt dan dus gewoon de kronkelroutes en 100 ipv 50 routepunten
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik toch maar eens een app ga downloaden. Kan het altijd proberen. Het is wat een oerwoud van info als je motornavigatie app invult op Google. Welke app zoekt een mooie route met bijvoorbeeld bochtige wegen die je kunt aanklikken? Tomtom of sygic. Ook hoor ik goede verhalen over scenic. Mapsfactor navigator schijnt ook leuk te zijn.
 
Ik kan je alleen maar aanraden om iets GOEDS te kopen. Als het dan wat duurder zou zijn dan je in eerste instantie uit wilde geven is snel vergeten als je er blij mee bent. Koop je iets GOEDKOOPS dat het toch nèt niet is zul je altijd het gevoel hebben dat je geld weggegooid hebt.

Als je geen zin of tijd hebt om zelf routes te maken of downloaden is de kronkelroute functie wel een mooie. Die van TomTom schijnt beter te zijn dan die van Garmin. Als ik me goed herinner heeft hansvaessen laatst genoemd dat de Garmin functie verbeterd is maar nog steeds niet zo goed als TT. Ook zou een TT wat makkelijker te bedienen zijn zonder dat je je er flink in moet verdiepen.

ouder artikel routeringskwaliteit TomTom Rider400 versus Garmin Zumo590 — MrGPS
 
Ik denk dat ik toch maar eens een app ga downloaden. Kan het altijd proberen. Het is wat een oerwoud van info als je motornavigatie app invult op Google. Welke app zoekt een mooie route met bijvoorbeeld bochtige wegen die je kunt aanklikken? Tomtom of sygic. Ook hoor ik goede verhalen over scenic. Mapsfactor navigator schijnt ook leuk te zijn.

Ik gebruik de TomTom Go app voor A naar B en kronkelroutes. Voor het rijden van routes de MyRoute app en bijbehorende navigatie app. Moet toegeven dat ik die nog niet veel heb gebruikt.
 
Ik gebruik nog steeds met veel plezier mijn Urban Rider v2 (2011 aangeschaft) werkt nog feilloos, zelfs de accu is nog in prima staat. Degelijk apparaat en kronkelroute optie is een mooie aanvulling :t

Lange trips maak ik in Tyre :)
100% mee eens. nadat ik 2 jaar geleden m'n urban rider verloren was heb ik zelfs er weer een (2e hands) aangeschaft via Ebay, zo fijn vind ik het apparaat. kortgeleden wel de accu voor 2 tientjes vervangen, deze begon te zwak te worden naar m'n zin.
 
Ik heb een Tomtom rider 400 nieuw gekocht vorig jaar en een maand geleden (onder garantie) laten vervangen ivm een water lekkage.
Ik zou er niet terug dat geld aan uit geven, voor op het verhard is het een goed ding, werkt snel en het "uploaden" van routes naar het ding via de tomtom mydrive werkt feilloos.
Toch vind ik voor wat je krijgt het echt te veel geld, maar dat gaat wat mij betreft ook wel voor een Garmin op.

Echter wil ik wat meer offroad mogelijkheden dus had ik achter af beter voor een Garmin kunnen kiezen.
 
Ik heb ca 3jr geleden een 2e hands tomtom pro gekocht uit 2011.
2 jaar geleden is het gelukt daar een gratis tt update op te zetten maar... omdat het geheugen (vh apparaat dan) beperkt is, heb ik zoveel als mogelijk niet ge-upload. Dus geen stemmen, telefoonzooi, kaart Italie (spijt van gehad) en nog wat landen.
Heb er veel plezier van. Maak nooit routes thuis.
Maar....in onze nieuwe 2e hands auto zit geen navi, dus nu sparen voor een tt 400 serie.
 
De vorige TomToms werken met itn bestanden.
Dat is vervelend want als er n viapunt naast de weg staat of de weg is afgesloten, dan moet je die er handmatig uithalen.
Deze TomToms willen echt dat je langs iedere punt rijdt.

De nieuwe TomToms 400 410 etc werken met gpx viapunten, maar als je er eentje mist, snapt hij dat je naar de volgende wil.
Deze hebben ook kronkelwegen en spannende route.

Die nieuwe pakken de routes ook via de cloud, niks kabeltje :)
 
5 jaar geleden een zumo 550 gekocht met alles er op en er aan vwb accessoires en houders. Gok genomen en lifetime updates gekocht. Gebruik hem op de motor en in de auto en camper. Nog geen seconde spijt van gehad.
 
De vorige TomToms werken met itn bestanden.
Dat is vervelend want als er n viapunt naast de weg staat of de weg is afgesloten, dan moet je die er handmatig uithalen.
Deze TomToms willen echt dat je langs iedere punt rijdt.

Valt wel mee, je kan skip waypoint / ga naar volgende tussenstop onder je snelmenu plaatsen en met twee tikken op je scherm wordt het routepunt als bezocht aangemerkt.
 
Laatst bewerkt:
Tomtom go app gedownload de eerste 75 kilometer is gratis. Ziet er erg goed uit! Alleen zit het geheugen van de telefoon nu vol dus even een nieuw geheugenkaartje kopen. Nog even proberen hoe dat gaat met Bluetooth en de scala rider
 
Even een stukje geprobeerd maar de aanwijzingen worden niet via Bluetooth naar m'n scala overgebracht. Bluetooth verbinding is er wel kan namelijk wel bellen. Iemand een idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan