Motornavigatie op de Smartphone

nielskeijzer

MF'er
23 nov 2007
108
0
Veldhoven
Na wat speurwerk op het forum ben ik nog niet helemaal achter het antwoord wat ik zoek.
Zelf heb ik een samsung omnia i900 waar mcguider opstaat.
Ben al een tijdje aan het proberen om verschillende routes met waypoints op mijn telefoon te laden, zonder succes.

De vraag is nu:
Wat is de beste navigatie software om op je smartphone te zetten, zodat je deze gemakkelijk om kan toveren tot een motornavigatie.

Garmin xt 500
TomTom7
Mcguider
IGo
...etc

En wat zijn de juiste programma's om de gedownloade routes erin te laden.
Alvast bedankt

( excuus als een soort gelijk topic al ergens rondzwerft maar ik kon mijn antwoorden er niet uithalen)
 
Dit draadje ga ik volgen.. Ben zelf ook aan het zoeken naar de juiste navigatiesoftware. Heb nu tomtom7 en Garmin XT mobile op mijn telefoon. Bij Garmin moet je die routen kunnen uploaden via MapSource. Bij TomTom kun je volgens mij gewoon een "reisplan" laden via de tomtom software zelf.
 
Deze link is ook wel duidelijk voor de tomtom: RouteYou, het platform

TomTom gaat op deze manier stuk makkelijk dan de Garmin, in mijn situatie. (HTC/Windows Mobile)

Met dit weer is een extra testrondje hiervoor niet zo erg :]
 
Oke dat lijkt me inderdaad een hele handige site.
Dan zou ik nu even moeten kijken of ik TomTom7 ( of maakt niet uit welke versie? ) op mijn samsung krijg.

Niet toevallig iemand die al met McGuider sygic werkt? dat maakt alles een stukkie makkelijker in mijn geval.
 
Als extra toevoeging voor de duidelijkheid.

Ik ben echt opzoek naar de oplossing om gewoon een route te downloaden en die op de smartphone te gebruiken (Samsung omnia in mijn geval).
vanaf bijvoorbeeld www.gpstracks.nl. (Dit zijn ITN/MPS/GDB/etc bestandjes)
Dus niet zelf een route samenstellen via google of dergelijk.

Hopelijk zijn er mensen met een oplossing
 
Ik gebruik zelf tomtom op men smartphone en dan kun je ook gewoon de route bestanden in de map "itn" zetten. Dat zal voor mc guider ook vast wel op die manier kunnen denk ik zo...
 
Heb je al eens gekeken naar Tyre ? Gebruiken bekenden van me om routes uit te zetten en in te ladenin TomTom en Garmin. tyre.tk
 
Als extra toevoeging voor de duidelijkheid.

Ik ben echt opzoek naar de oplossing om gewoon een route te downloaden en die op de smartphone te gebruiken (Samsung omnia in mijn geval).
vanaf bijvoorbeeld www.gpstracks.nl. (Dit zijn ITN/MPS/GDB/etc bestandjes)
Dus niet zelf een route samenstellen via google of dergelijk.

Hopelijk zijn er mensen met een oplossing

Ik rij dus ook gewoon met tomtom op een smartphone.

Ik heb dit ook vaak gedaan, en het einde van het liedje is dat je beter een route kan overnemen en "opnieuw" maken, dit gaat overigens best wel snel met Tyre of ITNconverter.

Ik vertrouw ook geen routes meer gedownload van sites, of gekregen van anderen, en wel hierom:
De routes zijn vaak gemaakt met een ander pakket, ander kaart materiaal, zijn geconverteerd, of er zitten gewoon fouten in de route.

Bedenk dat tomtom niet meer dan 48 routepunten aankan. Vaak moet je in de buurt van provinciale/snelwegen je route met extra punten vastpinnen om tomtom in jouw route te dwingen. controleer dat alle routepunten precies op de weg liggen (inzoomen), zodat je geen routepunten mist.

als de routepunten niet goed op de weg liggen (bv. door kaartverschillen) krijg je gemiste routepunten ("probeer om te draaien. keer om."). tomtom kan hier slecht tegen, en als tie het niet meer snapt, stuurt miep je rechtstreeks naar het eindpunt.

kom je deze situatie tegen, stop dan en markeer het gemiste punt als "bezocht" en laat de route weer herbereken. hiervoor is het handig dat de routepunten een zinnige omschrijving hebben, zodat je onderweg kan weten welke punten je kan overslaan, en welke niet.
 
Ik gebruik soms mijn oude vario met tomtom. Ik heb nu een tanktas met een soort uitsparing voor GPS. Zichtbaarheid van het scherm is niet jevanhet, verder wel een leuke backup. Onvoldoende voor route rijden. Ik heb tegenwoordig ook een Losse tomtom, die moet ik nog proberen. Ik vermoed dat ik die eerder pak door de zichtbaarheid van het scherm.

Wat trouwens ook leuk werkt voor routes:

Met de papieren kaart erbij op je tomtom (of telefoon) de route samenstellen van stadscentrum tot stadscentrum. In veel buitenlandse dorpjes kom je toch al vrijwel door het stadcentrum met de doorgaande wegen. In het ergste geval moet je een keer een routepunt wegklikken.

Ik heb dit een paar jaar terug gedaan in Frankrijk (auto) en bevalt beter dan gedownloade, geconverteerde routes en/of uren lang pielen met Onroute op Google maps.
 
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik was vastbesloten om TomTom op mijn omnia te draaien, na alle positieve reacties,
Echter bleek dat die niet werkend kon krijgen op de Omnia.
Ben overgestapt naar Garmin en werkt als een zonnetje.

Ik rij dus ook gewoon met tomtom op een smartphone.

Ik heb dit ook vaak gedaan, en het einde van het liedje is dat je beter een route kan overnemen en "opnieuw" maken, dit gaat overigens best wel snel met Tyre of ITNconverter.

Ik vertrouw ook geen routes meer gedownload van sites, of gekregen van anderen, en wel hierom:
De routes zijn vaak gemaakt met een ander pakket, ander kaart materiaal, zijn geconverteerd, of er zitten gewoon fouten in de route.

Bedenk dat tomtom niet meer dan 48 routepunten aankan. Vaak moet je in de buurt van provinciale/snelwegen je route met extra punten vastpinnen om tomtom in jouw route te dwingen. controleer dat alle routepunten precies op de weg liggen (inzoomen), zodat je geen routepunten mist.

als de routepunten niet goed op de weg liggen (bv. door kaartverschillen) krijg je gemiste routepunten ("probeer om te draaien. keer om."). tomtom kan hier slecht tegen, en als tie het niet meer snapt, stuurt miep je rechtstreeks naar het eindpunt.

kom je deze situatie tegen, stop dan en markeer het gemiste punt als "bezocht" en laat de route weer herbereken. hiervoor is het handig dat de routepunten een zinnige omschrijving hebben, zodat je onderweg kan weten welke punten je kan overslaan, en welke niet.

Nu ga ik voor mezelf kijken hoe de kwaliteit van de routes is. Maar zo te lezen niet helemaal de ideale manier. Misschien kom ik dan later toch nog wel terug op het zelf maken van een route via Tyre of dergelijk.
 
Ik gebruik zelf tomtom op men smartphone en dan kun je ook gewoon de route bestanden in de map "itn" zetten. Dat zal voor mc guider ook vast wel op die manier kunnen denk ik zo...

Nee helaas lukte dat niet
McGuider ondersteunde erg veel bestanden niet. en de meeste converters waren niet voor mcguider gemaakt.
Daarom overgestapt naar Garmin en werkt ideaal
 
Waarom al dat moeilijke gedoe,investeer een keer in een goede motor navigatie en je kan de hele wereld aan.Ik kocht 4 jaar gelede een van de eerste tomtom rider en hebt er noch bijna dagelijks plezier van.Hebt er al 45.000 geregistreerde kilometer mee gereden zonder een probleem.
 
Waarom al dat moeilijke gedoe,investeer een keer in een goede motor navigatie en je kan de hele wereld aan.Ik kocht 4 jaar gelede een van de eerste tomtom rider en hebt er noch bijna dagelijks plezier van.Hebt er al 45.000 geregistreerde kilometer mee gereden zonder een probleem.

Ik zou juist voor een PDA / smartphone met navigatie gaan. Ten eerste omdat het nog iets meer kan als alleen navigeren en ten tweede omdat je er (als je weet hoe) gratis de nieuwste software en kaarten op kunt zetten en blijven updaten.

En over routes maken in het algemeen. Zoals al gezegd moet je de route idd zelf goed controleren en dan nog gaat het bij mij niet altijd goed. Het is soms niet te zien of een weg verhard is of onverhard (kun je wel zien als je mapsource gebruikt met een topografische kaart). Plus dat de navigatie software en route maak software geen rekening houd met gesloten verklaringen (alleen bestemmingsverkeer). In ieder geval niet als jij een route punt in dat gebied plant, en anders volgens mij ook niet.

Als je er dan niet door heen wilt rijden moet je dus weer stoppen om je routepunt als bezocht aan te geven en dan om het gebied heen te rijden. Ik rijd er daarom dan maar gewoon door heen O-)
 
Kijk dat bedoel ik nou,en een telefoon met bluetooth schakeld door naar je headset van je tomtom of garmin.Boven dien kunnen deze ook tegen regen.
 
Ben het wel met pimpin eens.
De weg naar het resultaat is misschien wat moeilijker dan simpelweg navigatie kopen in de winkel maar je bespaart er wel een hoop geld mee. Als je toch al een smartphone of PDA hebt is het ook een beetje zonde om de functies daarop niet te gebruiken. Met een beetje goeie handleiding heb je de software zo aan de praat en werkt het net zo goed als een gekochte navigatie.
 
sterker nog, naar mijn mening werkt het beter als vaste navigatie...

Je kan je smartphone met allerlei leuke dingen uitbreiden, maar eerst antwoord voor TS.

Ik heb precies hetzelfde als jij, geen zin om uren een route te plannen en te maken, ik wil binnen 5 min kunnen rijden :]

Daarom heb ik Promotor Onroute uhhm... verkregen :+
Hiermee kan je op verschillende manieren bepalen hoe je de route laat berekenen door het programma en dit herleiden naar de verschillende file soorten en dus nav systemen.
Je kan bijvoorbeeld een bepaald punt nemen en dan een route laten maken van xxx km's en op dat punt weer eindigen. Onroute geeft een aantal suggesties met allerlei belangrijke info erbij; hoogte verschillen, natuur aanwezigheid etc. Deze gebruik ik meestal op vakantie.

Hierbij laat ik dan direct ff benzine stops inbereken. Nooit meer zoeken en nooit meer vooraf tanken. 9 van de 10 keer gaat dit goed, paar keer heb ik nu wel meegemaakt dat de pomp niet meer bestond en in verweggistan is dat nie handig...

Ook kan je op je smartphone een progje downloaden, jawel gratis freeware, waarmee je een wifi netwerk op kan zetten met een andere telefoon binnen 500 mtr die hetzelfde progje heeft. Dit lijkt mij zeer interessant want als je dan een bluetooth set hebt erbij kan je dus lekker ouwehoeren met een andere motorrijder. Scheelt veel centjes.

Het grote voordeel van mijn PDA vind ik dat je altijd nieuwe software kan uploaden en daarmee dus mee kan met de tijd, zonder een heel nieuw apparaatje te moeten kopen.

Zelf heb ik een Otterbox aangeschaft om mijn PDA in te doen op de motor. Zit enorm goed vast en waterdicht. Zelfs toen ik een ongeluk kreeg met mijn motor was mijn telefoon nog onbeschadigd... :)
 
sterker nog, naar mijn mening werkt het beter als vaste navigatie...

Je kan je smartphone met allerlei leuke dingen uitbreiden, maar eerst antwoord voor TS.

Ik heb precies hetzelfde als jij, geen zin om uren een route te plannen en te maken, ik wil binnen 5 min kunnen rijden :]

Daarom heb ik Promotor Onroute uhhm... verkregen :+
Hiermee kan je op verschillende manieren bepalen hoe je de route laat berekenen door het programma en dit herleiden naar de verschillende file soorten en dus nav systemen.
Je kan bijvoorbeeld een bepaald punt nemen en dan een route laten maken van xxx km's en op dat punt weer eindigen. Onroute geeft een aantal suggesties met allerlei belangrijke info erbij; hoogte verschillen, natuur aanwezigheid etc. Deze gebruik ik meestal op vakantie.

Hierbij laat ik dan direct ff benzine stops inbereken. Nooit meer zoeken en nooit meer vooraf tanken. 9 van de 10 keer gaat dit goed, paar keer heb ik nu wel meegemaakt dat de pomp niet meer bestond en in verweggistan is dat nie handig...

Ook kan je op je smartphone een progje downloaden, jawel gratis freeware, waarmee je een wifi netwerk op kan zetten met een andere telefoon binnen 500 mtr die hetzelfde progje heeft. Dit lijkt mij zeer interessant want als je dan een bluetooth set hebt erbij kan je dus lekker ouwehoeren met een andere motorrijder. Scheelt veel centjes.

Het grote voordeel van mijn PDA vind ik dat je altijd nieuwe software kan uploaden en daarmee dus mee kan met de tijd, zonder een heel nieuw apparaatje te moeten kopen.

Zelf heb ik een Otterbox aangeschaft om mijn PDA in te doen op de motor. Zit enorm goed vast en waterdicht. Zelfs toen ik een ongeluk kreeg met mijn motor was mijn telefoon nog onbeschadigd... :)

Bedankt ik zal het zo snel mogelijk is gaan testen
 
sterker nog, naar mijn mening werkt het beter als vaste navigatie...

Je kan je smartphone met allerlei leuke dingen uitbreiden, maar eerst antwoord voor TS.

Ik heb precies hetzelfde als jij, geen zin om uren een route te plannen en te maken, ik wil binnen 5 min kunnen rijden :]

Daarom heb ik Promotor Onroute uhhm... verkregen :+
Hiermee kan je op verschillende manieren bepalen hoe je de route laat berekenen door het programma en dit herleiden naar de verschillende file soorten en dus nav systemen.
Je kan bijvoorbeeld een bepaald punt nemen en dan een route laten maken van xxx km's en op dat punt weer eindigen. Onroute geeft een aantal suggesties met allerlei belangrijke info erbij; hoogte verschillen, natuur aanwezigheid etc. Deze gebruik ik meestal op vakantie.

Hierbij laat ik dan direct ff benzine stops inbereken. Nooit meer zoeken en nooit meer vooraf tanken. 9 van de 10 keer gaat dit goed, paar keer heb ik nu wel meegemaakt dat de pomp niet meer bestond en in verweggistan is dat nie handig...

Ook kan je op je smartphone een progje downloaden, jawel gratis freeware, waarmee je een wifi netwerk op kan zetten met een andere telefoon binnen 500 mtr die hetzelfde progje heeft. Dit lijkt mij zeer interessant want als je dan een bluetooth set hebt erbij kan je dus lekker ouwehoeren met een andere motorrijder. Scheelt veel centjes.

Het grote voordeel van mijn PDA vind ik dat je altijd nieuwe software kan uploaden en daarmee dus mee kan met de tijd, zonder een heel nieuw apparaatje te moeten kopen.

Zelf heb ik een Otterbox aangeschaft om mijn PDA in te doen op de motor. Zit enorm goed vast en waterdicht. Zelfs toen ik een ongeluk kreeg met mijn motor was mijn telefoon nog onbeschadigd... :)


Heb je meer info over dat progje ?? mag via mailadres in mijn profiel
 
Oke dat lijkt me inderdaad een hele handige site.
Dan zou ik nu even moeten kijken of ik TomTom7 ( of maakt niet uit welke versie? ) op mijn samsung krijg.

Niet toevallig iemand die al met McGuider sygic werkt? dat maakt alles een stukkie makkelijker in mijn geval.

heb sinds vorige week Mc Guider op mijn Nokia N96.
ik helaas zeggen dat ik nog geen gebruik van heb gemaakt.
zodra ik wat meer weet schrijf ik dit wel op deze topic.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik was vastbesloten om TomTom op mijn omnia te draaien, na alle positieve reacties,
Echter bleek dat die niet werkend kon krijgen op de Omnia.
Ben overgestapt naar Garmin en werkt als een zonnetje.

Nu ga ik voor mezelf kijken hoe de kwaliteit van de routes is. Maar zo te lezen niet helemaal de ideale manier. Misschien kom ik dan later toch nog wel terug op het zelf maken van een route via Tyre of dergelijk.


Als je nu met Garmin draait, kan je het beste routes maken met hun software en kaartmateriaal.
Gebruik Tyre alleen als je met Tomtom gaat navigeren.
Waarom? Er zitten kleine verschillen in het kaartmateriaal dat Garmin en Tomtom gebruiken, hierdoor kan je routepunten "naast de weg" krijgen.

Overigens is het maken van een route echt simpel, ga er gewoon eens voor zitten.
Bestaande routes nemen is op zich OK, zolang je ze maar goed controleert en naloopt.
Als je zelf eens wat routes gemaakt en gereden hebt, dan weet je waar je op moet letten.
 
Ik heb ook een Omnia met McGuider. Gebruik gewoon de routerplanner, omdat ik geen toertochtjes rijd. Jammer dat de bluetooth van de Omnia niet goed samenwerkt met een headset. Telefoneren gaat wel, maar de navigatie-instructies geeft die niet door. :N

TomTom is overigens wel aan te krijgen om de Omnia. Je hebt alleen een extra progje nodig voor de gps.
 
Ik gebruik zelf tomtom 7 op mijn htc thouch diamond met flitsnav, dit download elke 2 min de laatste flitsers en tomtom geeft een melding als ik in de buurt ben.
In mijn helm heb ik een bluetooth headsetje gebouwt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan