Motornavigatie: TomTom of Garmin? Of geen van beiden?

Invisje

Rookie
2 nov 2004
25
0
Roermond
Ik zit een beetje op internet rond te neuzen naar navigatiesystemen voor op de motor.

We willen graag wat rondtoeren, eigenlijk vooral van die routes die je op internet kunt vinden. Het is alleen erg lastig om die routes te rijden als je alleen een geprint kaartje hebt... Iedere poging loopt nu uit op een poging tot volgen, 20x stoppen en uiteindelijk halverwege maar afhaken. -O- Daarbij gaat vriendlief zo nu en dan met de motor naar het werk of naar klanten en vooral in het laatste geval kan een navigatiesysteem handig zijn. Oftwel: er moeten routes geïmporteerd kunnen worden en je moet naar een zelf opgegeven adres kunnen gaan (of bv het begin van de route).

Ik ben er nu 3 tegen gekomen die op zich wel interessant zijn: Garmin Zumo 400 Benelux, Garmin Zumo 500 Benelux en TomTom Rider V2.

Garmin Zumo 400 Benelux:
- Benelux kaart, plus een stukje Noord-Frankrijk/West-Duitsland;
- Bestaande routes importeren;
- Scherm 3,5 inch;
- Kleur 'fullcolor' (levensecht)
- Batterij 3 uur;
- Geheugen uit te breiden (standaard 115 MB);
- MP3-speler;
- Motorfietssteun voorzien van slot en de diefstalbeveiliging met PIN code;
- Covers verwisselbaar;
- Waterdicht;
- Bedienbaar met (dikke) handschoenen.

TomTom Rider V2:
- Kaartdekking Benelux en West-Europa
- Bestaande routes importeren;
- Scherm 3,5 inch;
- Kleur 'basiskleur' (navigatiekaarten);
- Batterij 5 uur;
- Geheugen niet uit te breiden (32 MB);
- Draadloze headset;
- Bluetooth;
- Waterdicht;
- Bedienbaar met (dikke) handschoenen.

Ze hebben allebei wel wat. De Garmin heeft imo mee dat het geheugen uit te breiden is en dat er een beveiliging op zit. Het volgende model van de Garmin is vrijwel gelijk aan de 400, maar die kan ook in de auto gebruikt worden. Dat is op zich vooral voor mij handig, aangezien vriendlief een navigatiesysteem heeft. Anderzijds verwacht ik niet dat we iedere keer dat ding op de motor monteren en er weer vanaf halen... De TomTom heeft een uitgebreidere kaart en vooral: de batterij gaat 2 uur langer mee. Wat de TomTom wat mij betreft ook mee heeft is de naam/reputatie. :o

Heeft één van jullie heel toevallig ervaring met deze systemen, of wellicht met een ander systeem dat geschikt is voor de motor?

En nog een ander vraagje: ik zag dat er losse radarverklikkers die legaal schijnen te zijn te krijgen zijn voor op de motor (Inforad Moto Radarverklikker?). Is dat wat? Of is het handiger/beter om hiervoor software voor het navigatiesysteem aan te schaffen?

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen! :)
 
Voor uitgeschreven routes kan je ook een routerol monteren (twee tientjes bij Halfords).

routerol1.jpg


werkt ook prima.

Voor routes uitzetten en rijden via een navigatiesysteem is de Garmin het meest geschikt. Ook worden de meeste routes op internet voor Garmin (Mapsourxce) aangeboden.
 
Haye Invisje,

Ik gebruik de TomTom Rider 2 voor op de motor en in de auto (losse houder) en het werkt perfect op/in de motor /auto. :Y met het geheugen van de TT is het ook voldoende (kheb er nu 20 routes instaan) :] en zodra je de car moet gebruiken en je de TT in de autohouder plaatst dan krijg je via een ingebouwde geluidsboxje de route instructie te horen :P
Ik ben zeer tevreden over de TT :W
Succes :W
 
Zijn al een aantal topics over geweest...Garmin of TomTom.... dus ff zoeken.

Ik heb zelf eentje uit de stenentijdperk... Garmin Streetpilot.....routes van internet gebruiken gaat perfect. Tenminste zoals ik hem voor motorroutes gebruik, en aan het aantal meerijders te zien heeft hij zijn werk goed gedaan..... ;)

full

 
Heb zelf de Garmin Zumo en heb de Rider II getest (binnenkort op motormeuk.nl). Voor de wat uitgebreidere routes is de Zumo zeker te prefereren, hoewel de Rider er ook wel mee om kan gaan. Qua navigatie is de Rider superieur: veel sneller en nauwkeuriger. Je zult van beide veel plezier hebben. Het probleem van de slechte monatge van de Rider I is inmiddels verholpen.

Oja, de Zumo heeft een MP3-speler, de Rider niet. Maakte de keuze voor mij iig supermakkelijk. En die beveiliging stelt geen drol voor, dus daar moet je je keuze niet op baseren.
 
Laatst bewerkt:
Zijn al een aantal topics over geweest...Garmin of TomTom.... dus ff zoeken.

Ik heb zelf eentje uit de stenentijdperk... Garmin Streetpilot.....routes van internet gebruiken gaat perfect. Tenminste zoals ik hem voor motorroutes gebruik, en aan het aantal meerijders te zien heeft hij zijn werk goed gedaan..... ;)

[afbeelding]
Kijk ze allemaal eens wanhopig om zich heen kijken.
- Weet jij nog waar we zijn.
- Nope.
- Ik ook niet.
- Ik zei toch dat we verkeerd reden.
- StomStom of Garbage, geef mij maar Michelin.
- Of gewoon een routerol.




:+
 
Laatst bewerkt:
_O-

Swetty, ik heb de zoekfunctie gebruikt. Wellicht niet goed... Ik ben in elk geval vooral oudere topics tegengekomen en niet direct het antwoord op mijn vraag; wel bv dat TomTom niet geschikt is voor het importeren van routes. Maar ook dat was een oud topic en ik neem aan dat dat inmiddels veranderd is. Dus vandaar mijn topicje. :) Ik zie trouwens dat er wat onzinnige info in staat, maar het is afkomstig van een paardenforum 8-)

Routerol is geen optie, de motor in kwestie is een Ducati M600. Ik denk dat vriendlief me afschiet als ik die er op monteer -O-

Wachten op de Rider II wsn ook niet, ik wil 't eigenlijk 30 november allemaal in huis hebben als zijnde kadootje :)

En ik ben vrouw, remember? Ik moet gewoon horen dat ik die-en-die-navigatie moet kopen O-)

En mijn 2e vraag, de losse radarverklikkers die legaal schijnen te zijn te krijgen zijn voor op de motor (Inforad Moto Radarverklikker?). Is dat wat? Of is het handiger/beter om hiervoor software voor het navigatiesysteem aan te schaffen? :)
 
Kijk ze allemaal eens wanhopig om zich heen kijken.
- Weet jij nog waar we zijn.
- Nope.
- Ik ook niet.
- Ik zei toch dat we verkeerd reden.
- StomStom of Garbage, geef mij maar Michelin.
- Of gewoon een routerol.




:+


_O- _O- _O-
Of het alom bekend stil staan met pech...allemaal ducs....zitten allemaal flink te vloeken binnen in die helmpjes :+ :+
 
De discussie welke je moet kiezen (TTR2 of Garmin Zumo) is al oud. Kies diegene die voor jou de meeste voordelen biedt....
Overigens, als je de Garmin ook in de auto wilt gebruiken, dan moet je de 550 kiezen, daar zit alles al bij, bovendien zit Europa er al compleet op.

Over de legale radarverklikker: die werkt op GPS en software met lokaties van flitspalen, net zoals je navigatie-apparaat. Als je dan toch al een satnav wil kopen.....
Voor de Garmin kun je die software gratis downloaden, voor de TTR moet je, geloof ik, betalen.
 
Ik zou alleen om de service al geen tomtom nemen.. ik heb nu meerdere malen met tomtom moeten bellen (voor klanten) maar er vallen dingen gewoon niet onder garantie waarvan je wel kan verwachten dat ze eronder horen te vallen..
 
Ik rijdt met de TomTom 2 europa versie. Werkt erg goed.

Routes in de TomTom zijn int. bestanden en bestaan alleen uit locaties op de kaart. Deze verbindt de TomTom dan tot een route. Deze bestanden zijn maar heel klein, maar 1 of 2 kb. Je kunt dus oneindig veel routes inladen met het standaard geheugen.

Je kunt via deze link: http://benitools.info/itnconv.zip een programmatje downloaden waarmee je routes kunt maken en bewerken. Hiermee kun je ook routes voor bijv. de Garmin omzetten naar een int. bestand zodat deze weer met de TomTom te gebruiken is.
Hiermee kun je ook routes van internet vooraf bekijken of aanpassen.

Op bijv. gpstracks.nl staan veel leuke routes.

Succes met de keuze
 
Laatst bewerkt:
Waarom neem je een Benelux versie ?

Voor een beetje meer heb je een Europa versie. Dan zit je niet met extra kaartjes, voor elk land en das lastig als je de grens over gaat.

Ik heb zelf een Garmin en die bevalt prima. Herberekend snel en is makkelijk te bedienen.

Met bijgeleverd Map Source zelf routes maken is een eitje.
 
Waarom neem je een Benelux versie ?

Voor een beetje meer heb je een Europa versie. Dan zit je niet met extra kaartjes, voor elk land en das lastig als je de grens over gaat.

Ik heb zelf een Garmin en die bevalt prima. Herberekend snel en is makkelijk te bedienen.

Met bijgeleverd Map Source zelf routes maken is een eitje.
Is een Zumo 500 met een groot SD-kaartje dan geen optie (mits je het navigatiesysteem niet in de auto gebruikt, want de autosteun wordt geloof ik niet meegeleverd)? Op het SD-kaartje heel Europa neerplanten en dan heb je ook heel Europa in je Zumo. Of denk ik nu te makkelijk?

Ik ben zelf ook stilaan aan het kijken naar iets nieuws. Ik rijd nu nog met een PDA met TomTom in een Otterbox rond. Het voldoet, maar het is niet ideaal... Is een 2610 nog een optie? Of kan ik beter ff doorsparen voor een Zumo? (Sorry Invisje, dat ik je topic jat... ;))
 
Laatst bewerkt:
Is een Zumo 500 met een groot SD-kaartje dan geen optie (mits je het navigatiesysteem niet in de auto gebruikt, want de autosteun wordt geloof ik niet meegeleverd)? Op het SD-kaartje heel Europa neerplanten en dan heb je ook heel Europa in je Zumo. Of denk ik nu te makkelijk?
Dit zou niet moeten kunnen (volgens Garmin), maar werkt wel. Zie Faux in "Garmin zumo" en forum.gps.nl

TS: wil je MP3, koop dan de Zumo. Zo niet, koop de Rider 2nd version. Niet de oude Rider (die wellicht heel goedkoop te vinden is), want die lazert bij de eerste drempel van je motor.
 
_O-

Swetty, ik heb de zoekfunctie gebruikt. Wellicht niet goed... Ik ben in elk geval vooral oudere topics tegengekomen en niet direct het antwoord op mijn vraag; wel bv dat TomTom niet geschikt is voor het importeren van routes. Maar ook dat was een oud topic en ik neem aan dat dat inmiddels veranderd is. Dus vandaar mijn topicje. :) Ik zie trouwens dat er wat onzinnige info in staat, maar het is afkomstig van een paardenforum 8-)

Routerol is geen optie, de motor in kwestie is een Ducati M600. Ik denk dat vriendlief me afschiet als ik die er op monteer -O-
een routerol kan je vaak gewoon op het stuur klikken er er weer af halen :)
Wachten op de Rider II wsn ook niet, ik wil 't eigenlijk 30 november allemaal in huis hebben als zijnde kadootje :)
Rider II is al (lang) verkrijgbaar.
En ik ben vrouw, remember? Ik moet gewoon horen dat ik die-en-die-navigatie moet kopen O-)

En mijn 2e vraag, de losse radarverklikkers die legaal schijnen te zijn te krijgen zijn voor op de motor (Inforad Moto Radarverklikker?). Is dat wat? Of is het handiger/beter om hiervoor software voor het navigatiesysteem aan te schaffen? :)
Bij de Tomtom heb je zoiets iig niet nodig, daar kan je gewoon de vaste flitspalen en trajectcontroles als POI downloaden en installeren. Werkt prima! (maar dus niet voor mobiele flitsers!) Garmin ken ik verder niet dus daar kan ik niets over zeggen.
 
Goedkoop of niet boeit me niet zo, anders had ik allang een navigatiesysteem gekocht ;) Het moet gewoon goed zijn en wij moeten er mee kunnen rijden...

Ootje, ik 'neem' de Beneluxversie omdat dat er standaard op zit. De 550... Even kijken...

De 400 en 500 zijn vrijwel gelijk, behalve dat de 500 bluetooth heeft en in de auto bruikbaar is. Qua kaarten kan het in principe wel, over het algemeen beperken we ons tot Nederland, België en West-Duitsland. Uitbreiden met Europa kan zo te lezen wel dus :)

Als ik het zo in de gauwigheid goed zie is het voornaamste verschil met de 500 die Europa-kaart. En dat is dus de reden waarom ik die eigenlijk niet interessant vind: ruim € 150 méér voor iets wat je sowieso voorlopig niet gebruikt en wat ook niet vaak gebruikt zal gaan worden vind ik dan weer wel iets teveel van het goeie :o

Ik zie trouwens net dat ik er 2 door elkaar aan het halen ben, ik koppelde de Ridder II even aan Garmin... Excuus. Blont en laat :j

Vooralsnog denk ik zomaar dat het de 500 gaat worden... Als al dan niet MP3 de doorslag moet geven ;) De Garmin is vrijwel gelijk qua prijs met de TomTom en als ik hoor dat de service niet al te best is... := Dan maar een extra accu erbij en eventueel die geheugenkaart voor de Europa-uitbreiding tzt.

Ik ga nog eens verder lezen denk ik. :) Bedankt alvast tot dusver! :}
 
Accu? De mount waar je de Zumo inhangt is voorzien van een stroomkabeltje. Deze mondt uit in een rode en een zwart (gestript) kabeltje. Deze twee punten sluit je aan op de kleur-corresponderende punten op je (motor)accu. En voila: die 2 uur op accu is ineens niet zo belangrijk meer. ;)

Ben zelf enigszins bekend met TomTom voor de auto en vind het een heerlijk systeem. Heb voor m'n motor echter een Garmin Zumo. Ding is gebruiksvriendelijk en vooral erg stevig en solide. De geschiedenis die Garmin heeft in de maritieme sector is voor mij ook een reden geweest om voor Garmin te kiezen.

Daarnaast vanzelfsprekend het route-verhaal. Maar daar was je volgens mij al mee bekend. Geld is geen issue, lees ik hierboven, maar ik neem aan dat je liever €84,- steekt in een leuke avond, make-up, huidverzorgingsproducten, benzine of in je wekelijkse boodschappen. Dus daarom nog een andere link, dan de hierboven genoemde link naar Notter (die overigens uitstekende service verleent, naar ik mag geloven) - www.navi.nl - waar de Zumo 500 te koop staat voor €416,-. Daar dien je dan naast nog een bluetooth headset naar keuze bij aan te schaffen. Denk daarbij aan een prijs ergens tussen de €100,- en €150,-. Al kan je het zo gek maken als je wilt.

Als je hem ook in de auto wilt gebruiken, zou ik echter voor de Garmin Zumo 550 kiezen. Ja, het is een behoorlijk prijsverschil (maar dat maakte toch niets uit? ;)) maar daar krijg je wel wat voor terug: Europa staat al voorgeladen en je krijgt een steun met speaker voor in je auto. Met voeding. Betekent ook dat je het SD-slot kan gebruiken om vol te plempen met mp3'tjes! ;)

M'goed: heel veel succes met je keuze! Als ik kijk naar de modellen die je overweegt, dan is er sowieso geen 'slechte' keuze. Dus wat dat betreft: alvast veel navigatie-plezier!
 
Ik zou die Zumo lekkah links laten liggen en niet aan de Rider willen denken... :N
Ik zou gaan voor een Garmin 2820... misschien lomper dan een Zumo, maar wel beter... :Y
 
Tanktas + Michelin + kwartiertje studeren op kaart vooraleer te toeren + orientatie inzicht kweken
(een heel klein kompasje heeft me al goede diensten bewezen op kruispunten waarbij je het ook niet meer weet)
 
Tanktas + Michelin + kwartiertje studeren op kaart vooraleer te toeren + orientatie inzicht kweken
(een heel klein kompasje heeft me al goede diensten bewezen op kruispunten waarbij je het ook niet meer weet)

:}

Niet te druk maken als je een andere route neemt dan de bedoeling was. Vaak blijkt dit juist verrassend leuk uit te pakken. De weg is het doel.....

:]
 
Ik gebruikt TomTom op PDA
Kan wel importeren (ondanks dat ander beweren van niet)
Kan wel routes plannen (ondanks dat andere beweren van niet)
Heb geen power aangelegd en kan 8 uur navigeren bij daglicht (standaard twee accus en ik zet achtergrond verlichting uit)

Wel trillingsdemping toepassen bij een PDA
 
Is een Zumo 500 met een groot SD-kaartje dan geen optie (mits je het navigatiesysteem niet in de auto gebruikt, want de autosteun wordt geloof ik niet meegeleverd)? Op het SD-kaartje heel Europa neerplanten en dan heb je ook heel Europa in je Zumo. Of denk ik nu te makkelijk?

Ik ben zelf ook stilaan aan het kijken naar iets nieuws. Ik rijd nu nog met een PDA met TomTom in een Otterbox rond. Het voldoet, maar het is niet ideaal... Is een 2610 nog een optie? Of kan ik beter ff doorsparen voor een Zumo? (Sorry Invisje, dat ik je topic jat... ;))
een 2610 werkt perfect, is waterdicht en er zijn legio bevestigingsmogelijkheden (o.a. van Touratech).
Als je een TomTom gewend bent, dan is het wel even wennen, maar ik zou mijn 2620 (met HD) nooit meer inruilen voor een TomTom
 
Je kunt via deze link: http://benitools.info/itnconv.zip een programmatje downloaden waarmee je routes kunt maken en bewerken. Hiermee kun je ook routes voor bijv. de Garmin omzetten naar een int. bestand zodat deze weer met de TomTom te gebruiken is. Hiermee kun je ook routes van internet vooraf bekijken of aanpassen.
Ik gebruik TT voor de auto, en Garmin op de motor.
Nadeel van routes in TT is dat ze vrijwel nooit lopen zoals jij dat zou willen. Met o.a. wegen terugrijden als gevolg. Met mapsource (Garmin) kun je dat maken zoals je wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan