Motornavigatie: TomTom of Garmin? Of geen van beiden?

Ik heb zowel een TomTom v5/6 als Garmins gezien & gebruikt. Sinds ik een Garmin Zumo 550 heb: nooit meer omgekeken naar TomTom.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik heb ook een vraag .
Ik heb een tomtom one xl voor in de auto kan deze ook op de motor bevestigd worden?
heb al gezocht naar steunen maar niks kunnen vinden.

alvast bedankt
 
Hallo ik heb ook een vraag .
Ik heb een tomtom one xl voor in de auto kan deze ook op de motor bevestigd worden?
heb al gezocht naar steunen maar niks kunnen vinden.

alvast bedankt

De one is niet waterdicht, dus valt deze af als zijnde "motornavigatie", je zult dus zelf iets moeten fabrieken, maar of het raadzaam is om te doen betwijfel ik.

:)
 
Om op de Zumo file-informatie te verkrijgen, moet je er een optionele TMC-ontvanger op aansluiten (de GTM 12 TMC, kost ongeveer € 120,-)

Voor de TomTom Rider moet je je abonneren op een dienst van TomTom. Ze hebben nu net een nieuwe dienst daarvoor in het leven geroepen, TomTom HD Traffic geheten. Deze dienst is nog niet beschikbaar voor bestaande TomTom-systemen, maar dit komt begin 2008 als het goed is. Kosten: € 9,95 per maand als ik het goed heb.

Hallo ik heb ook een vraag .
Ik heb een tomtom one xl voor in de auto kan deze ook op de motor bevestigd worden?
heb al gezocht naar steunen maar niks kunnen vinden.

alvast bedankt
Zoals al gezegd, is de One niet waterdicht. Wat je zou kunnen proberen, is om het systeempje in een Otterbox te stoppen. De Otterbox kun je via een Rammount op je stuur monteren. Maar of dat past, weet ik niet.

Ik ben zelf ook aan het kijken of ik zo'n constructie kan maken. Ik heb nu een Otterbox met PDA, maar ik stap volgend seizoen over op een Zumo (vooral vanwege de telefoonfunctie, ik gebruik de motor ook zakelijk). Aangezien ik dan met een Otterbox zit en mijn vriendin ook een navigatiesysteem op haar motor wil, ben ik nu aan het kijken of er een Garmin Nüvi in kan. Alleen jammer dat je bij de Nüvi 350 de GPS-antenne uit moet klappen om te kunnen navigeren (of niet? iemand ervaring mee?), dat past namelijk niet in de Otterbox. |( Verder bevalt de Otterbox met PDA wel!
 
Laatst bewerkt:

Bij garmin dien je een TMC ontvanger te kopen, deze pakt de informatie dan uit de ether, hier zitten verder geen kosten meer aan verbonden.

Bij TomTom weet ik het niet of je deze ook kan voorzien van "gratis" TMC, ik weet wel dat ze een dienst leveren waarvoor je moet betalen (per maand oid), maar misschien werkt de rider ook met de gratis TMC.

Zelf heb ik die ontvanger niet gekocht, als ik met de motor op de snelweg zit, en er is file, dan ga ik er toch tussendoor, dit is vrijwel altijd nog vele malen sneller dan de binnendoorweggetjes of omleidingen.

Met de auto is het een ander verhaal, maar dan kan ik nog altijd het (waardeloze maar wel van TMC voorziene) onboard GPS gebruiken. ;)

:)
 
Laatst bewerkt:
Bij garmin dien je een TMC ontvanger te kopen, deze pakt de informatie dan uit de ether, hier zitten verder geen kosten meer aan verbonden.

Bij TomTom weet ik het niet of je deze ook kan voorzien van "gratis" TMC, ik weet wel dat ze een dienst leveren waarvoor je moet betalen (per maand oid), maar misschien werkt de rider ook met de gratis TMC.

Zelf heb ik die ontvanger niet gekocht, als ik met de motor op de snelweg zit, en er is file, dan ga ik er toch tussendoor, dit is vrijwel altijd nog vele malen sneller dan de binnendoorweggetjes of omleidingen.

Met de auto is het een ander verhaal, maar dan kan ik nog altijd het (waardeloze maar wel van TMC voorziene) onboard GPS gebruiken. ;)

:)
TMC geeft toch ook de locaties van mobiele flitsers aan, of niet? Dan is het opeens wel een stuk interessanter voor op de motor... ;)
 
TMC geeft toch ook de locaties van mobiele flitsers aan, of niet? Dan is het opeens wel een stuk interessanter voor op de motor... ;)


Geen flauw idee, maar het zou goed kunnen...

Op de snelweg ben ik hier meestal niet zo snel, en vrijwel ben ik dan binnen een half uurtje al in duitsland, en daar begint voor mij dan de fun... *O*
 
Geen flauw idee, maar het zou goed kunnen...

Op de snelweg ben ik hier meestal niet zo snel, en vrijwel ben ik dan binnen een half uurtje al in duitsland, en daar begint voor mij dan de fun... *O*
Dichtbij Duitsland wonen is wel relaxed! Als ik een Zumo ga kopen, denk ik ook dat ik de TMC-ontvanger lekker laat liggen. Ik ga vooral over de A2 en op de tijden dat ik daar rij, weet je zeker dat er file staat. En dan is hard rijden toch niet echt relaxed! ;)
 
Bedankt!

Dacht al dat het zo inelkaar zat betreft de kosten van TMC.
Maar als ik een navigator koop dan ga ik hem zeker in de auto gebruiken.

Weer een pluspunt voor de Zumo. Zit nog erg te twijfelen.
Waar ik nog mee zit is dat de Zumo betreft de kaarten niet zo goed als TomTom is. En dat de Tomtom niet goed met routes is als je onverwachts moet afwijken. Hmmmm
 
Dat WayPoint een fantastisch bedrijf is met uitstekende service, wil ik best geloven. Maar om ze nou als 'objectief' te bestempelen, vind ik wat ver gaan... Zeker als ze openen met:

"Garmin is marktleider op het gebied van GPS navigatie systemen voor mobiel en recreatief gebruik.

Als officieel Garmin dealer biedt WayPoint op deze site een overzicht van de verschillende GPS modellen van Garmin en de bijbehorende accessoires aan. (...)"
 
Ik heb de Garmin gekozen omdat het bluetooth en Mp3 aan boord heeft.
Eigenlijk gebruik ik de MP3 functie nog het meeste - nooit geweten dat muziek op de motor zo relaxed is. En af en toe kunnen bellen (als het echt nodig is..) is ook wel handig.
Kortom: staar je niet blind op alleen het navigatie gedeelte - dat is eigenlijk altijd wel goed.
succes!
 
Laatst bewerkt:
Dat WayPoint een fantastisch bedrijf is met uitstekende service, wil ik best geloven. Maar om ze nou als 'objectief' te bestempelen, vind ik wat ver gaan... Zeker als ze openen met:

"Garmin is marktleider op het gebied van GPS navigatie systemen voor mobiel en recreatief gebruik.

Als officieel Garmin dealer biedt WayPoint op deze site een overzicht van de verschillende GPS modellen van Garmin en de bijbehorende accessoires aan. (...)"
De waarheid mag gezegd worden: Garmin is marktleider

Ze maken GPS systemen voor bijna alle toepassingen: maritiem, luchtvaart, auto, motor enz,enz.
Dat zie ik TomTom voorlopig nog niet overtreffen
 
Heb ik ook nog even een vraagje. Bij de zumo 550 wordt er standaard een motorsteun geleverd. Kan deze op elke motor gemonteerd worden (heb zelf een cbr600f '92) of past hij alleen op een stuur dat via risers op de kroonplaat zit, soort sbk stuur zeg maar wat je bijvoorbeeld bij de bandit hebt.

En wanneer dit niet het geval is, wat betaal je dan voor een steun die wel op de CBR600F op bijvoorbeeld het balhoofd te monteren is?
 
Mensen van Waypoint zijn wel erg Garmin minded, dus niet zo objectief.

Garmin mag dan wel marktleider zijn, da's Microsoft ook...
Dát ben ik wel met je eens, maar als je nou kijkt wat je allemaal aan software bij een Garmin krijgt en wat bij een TomTom, dan bekruipt mij toch het gevoel dat de Rider (1 of2) voor TomTom alleen een manier is, om ook die markt af te dekken.

Ikzelf heb ervaring met TomTom op de PDA en de Streetpilot 2620 (die dus volgens Waypoint niet geschikt is ivm HD) en ik moet zeggen dat ik in de auto de TomTom de voorkeur geef, maar voor de motor is de Garmin naar mijn bescheiden mening toch echt wel de betere keus. Je kunt hem namelijk gemakkelijk voor A naar A routes gebruiken en van te voren een leuke route samenstellen in Mapsource...
 
Heb ik ook nog even een vraagje. Bij de zumo 550 wordt er standaard een motorsteun geleverd. Kan deze op elke motor gemonteerd worden (heb zelf een cbr600f '92) of past hij alleen op een stuur dat via risers op de kroonplaat zit, soort sbk stuur zeg maar wat je bijvoorbeeld bij de bandit hebt.

En wanneer dit niet het geval is, wat betaal je dan voor een steun die wel op de CBR600F op bijvoorbeeld het balhoofd te monteren is?


Garmin zumo
 
....

Heel antwoord getikt, klik ik mijn scherm dicht... -O-

Opnieuw dan maar.

Grandia, ik vind persoonlijk de Tele-Atlaskaarten fijner ogen dan de Navteqkaarten. Daarbij begreep ik van de verkoper in de winkel dat Tele-Atlas constant rond reed met een wagen om de wegen te 'checken' en Navteq doet dat eens in het jaar. En dus zijn de kaarten van Tele-Atlas acurater. Vooral richting Oost-Europa zou dat te merken zijn. Verder zei hij dat het nog niet duidelijk is of Garmin met Navteq verder gaat of dat ze toch met TomTom in zee gaan.

Ik begreep ook dat er een kleine kans is dat Tele-Atlaskaarten gewoon werken op de Garmin... :o

Kibbe, ik ben vrouwelijk... En je weet vast wel wat ze zeggen over vrouwen en kaarten ;)

Ronald!, ik ben het niet helemaal met je eens over dat de discussie gedoemd is om te mislukken :o Ik acht mijzelf heel goed in staat om de belangrijke punten eruit te pikken en die af te wegen, plus dat ik een hoop info overal vandaan heb gehaald (mooi als je een intelligente vraag kunt stellen aan een verkoper, dat gezicht... _O- ). Ik ben me er van bewust dat het altijd het eigen systeem is dat het beste is.

Ik ben het overigens wel met je eens voor wat betreft de marketing. Ik heb al vaker gehoord dat Garmin erg goed is; ook de verkoper gisteren bevestigde dat. Hij zei hetzelfde: TomTom moet het hebben van de marketing, Garmin wordt ondergesneeuwd. En eerlijk is eerlijk: mijn eerste idee zou ook TomTom zijn, want bekend, weinig klachten over te horen, etc etc.

Ik denk in elk geval dat het de Garmin gaat worden. Eens even bekijken wat er zoal aan accessoires bij kan etc, zodat mijn ouders ook nog een kadootje voor vriendlief hebben :+

Hey,

onlangs dezelfde overweging gehad. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Zumo 400. Ik gebruik de blauwe tand verbinding niet en dat scheelde 250 euro.
Ik heb voor de Zumo 400 een SD kaart gekocht van 2 Gb en daar heb ik nu geheel Europa met een deel Oos europa erop staan. 1890 Mb groot.
Nu heb ik dus dezelfde functionaliteit als een zumo 550 die minimaal 600 euro kost voor 350 + 20 ( SD kaart ) = 370 euro.

Zoals ik al zeg de 400 = gelijk aan de 500 alleen geen blauwe tand ondersteuning.
Als je dat wel wil gaan gebruiken ( b.v. met een wireless verbinding naar je helm, erg dure oplossing kan ook met een normale koptelefoon ) dan zou je een 500 kunnen kopen en daar heel europa op zetten.

suc6 met je keuze.
Ow en tomtom is niet echt geschikt ... 1 nadeel is datie alleen maar met route punten werkt. Volg je de route 100% is er niks aan de hand. Mis je 1 punt dan gaatie opnieuw een route berekenen naar het eerst volgende route punt wat hij nog niet heeft afgestreept. Uit ervaring weet ik dat dat heel vervelend werkt.
 
Hey,

onlangs dezelfde overweging gehad. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Zumo 400. Ik gebruik de blauwe tand verbinding niet en dat scheelde 250 euro.
Ik heb voor de Zumo 400 een SD kaart gekocht van 2 Gb en daar heb ik nu geheel Europa met een deel Oos europa erop staan. 1890 Mb groot.
Nu heb ik dus dezelfde functionaliteit als een zumo 550 die minimaal 600 euro kost voor 350 + 20 ( SD kaart ) = 370 euro.

Zoals ik al zeg de 400 = gelijk aan de 500 alleen geen blauwe tand ondersteuning.
Als je dat wel wil gaan gebruiken ( b.v. met een wireless verbinding naar je helm, erg dure oplossing kan ook met een normale koptelefoon ) dan zou je een 500 kunnen kopen en daar heel europa op zetten.

<snip>.

Ben het met je eens dat indien je geen BT wilt of zult gebruiken, dat je geld kan besparen. De minimale 600 euro vind ik wel erg zwart/wit echter. Een zumo 500 heb je al voor E 419,-. Gooi daar een SD kaartje bij a E 20,- dan heb je dus BT functionaliteit voor E 70,-. Kan je altijd zelf nog beslissen of je een BT headset erbij koopt. Bijkomend voordeel van BT vind ik persoonlijk dat als ik gebeld wordt, ik kan zien wie er belt. Telefoneren, ookal kan het prima, doe ik niet op de motor, omdat ik het niet fijn/veilig vind. Maar doordat ik zie wie er belt, kan ik zelf beslissen of ik de eerstvolgende mogelijke stop even stop, of dat ik wacht op m'n eindbestemming om terug te bellen.
 
Tomtom rider 2 heeft BT en dit is wel net zo prettig (beter als een draad, maar das persoonlijk) daarbij kan je de flitspalen, weer, en filenieuws ook inladen (extra contract of downloaden op het net, jaja mag niet)
En ook met de TT rider 2 kan je het mobieltje aansluiten zodat je in het scherm kan zien wie er opbelt en kan je ook bellen met voicedailing, dus met TT rider 2 zijn er standaard ook erg veel dingen die het ons gemakkelijker maken. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan