motorolie hoeft niet duur te zijn!

justfred

Rookie
5 okt 2007
13
0
Hoek van Holland
Heb onlangs Kroon Expulsa 10W40 gekocht. In een 1 ltr fles kost dat spul 11 euro maar in een vat van 20ltr nog maar 4 euries de ltr. Incl btw!

Kan ik weer ff vooruit.
 
<met een korreltje zout>1x olie in de motor doen en daarna nooit meer vervangen... ook het filter niet. olie verversen is toch helemaal niet meer nodig ! Lijkt mij de beste keuze.. En is het goedkoopst.</met een korreltje zout>


oke dat is overdreven, maar denk wel dat om de 6000km vervangen vrij snel is . (ik doe het ook hoor) maar denk niet dat het veel kwaad kan om het bv om de 12000 km te doen.
weet iemand hier miss iets over , of iemand die dit ooit getest heeft??
 
75% van de prijs bij de meeste olie merken is standaart winst.
Vergelijk de specificaties maar met bijvoorbeeld Lidl olie en kijk dan naar de prijs per liter :o
Alleen de olie is niet geschikt voor in een blok met een natte koppeling.
Maar als je Harly, BMW, Ducatie, rijd is het super spul ;)
Maar je kan je zelf ook laten naaien met je broek nog aan door olieboer praatjes |(
De "e" staat bij 't verkeerde merk |( |( |(

:+
 
oke dat is overdreven, maar denk wel dat om de 6000km vervangen vrij snel is . (ik doe het ook hoor) maar denk niet dat het veel kwaad kan om het bv om de 12000 km te doen.
weet iemand hier miss iets over , of iemand die dit ooit getest heeft??

Ja hoor, Yamaha, Triumph hebben verversingstermijnen van 10.000km, Ducati tegenwoordig 12.000km.
Nooit last mee gehad. Een termijn van 6000km is voor mij al een argument om geen nieuwe Suzuki te kopen.(ivm garantie dan, want bij die motoren kun je natuurlijk ook gewoon de olie elke 12.000km verversen zonder schade).

Aan de andere kant: als je weinig km per jaar rijdt, is die 6000 nog niet zo gek.
 
denk dat er tussen de duure merken weinig verschil in kwaliteit zit
allemaal prima en smeert allemaal rete goed

in de goed kope merken zou nog wel eens verschil kunnen zitten tussen de werking na 5000 km
smering en koeling en dan slijt alles net wat harder

maar in het begin zul je dit niet merken ma na 4 a 5 jaar zullen alle slijtage gevoelige delen in je blok het wel kunnen merken en begeven het eerder

dit is nergens op gebasseerd puur op gevoel en eigen in zicht (zou er helemaal naast kunnen zitten)
 
Laatst bewerkt:
de duurdere merken zullen wellicht meer tijd en geld besteden in research e.d.
Maar of dit de goedkopere merken meteen slechter maakt zou ik ook niet durven zeggen.

En het is bijna een algemeen feit dat zodra ergens een merkje op staat je hier ineens ook dik voor betaald.

Mooi voorbeeld btw... m'n ex heeft eens ergens in een koekjesfabriek vakantiewerk gedaan. Moest ze koekjes inpakken :P
Ze kreeg gewoon via een lopende band allemaal dezelfde koekejs toegevoerd en die moest ze dan in verpakkingen stoppen. Het enigste wat wisselde waren de verpakkingen. De ene keer gingen dezelfde koekjes in een lidl of aldi verpakking terwijl het de keer erop in AH verpakking ofzo ging _O-

Zal me niets verbazen als dit in het oliewereldje net zo gaat.
 
ik weet van de olie die in de werkplaats gebruikt wordt dat de 'winkel' hem duur maakt.

op mn werk (automonteur) betaald een klant ergens tussen de 15 en 20 euro voor een liter olie.
als ik die olie voor mezelf afreken kost het mij 3 euro de liter. en dan verdienen ze er nog steeds een klein beetje op. (komt wel uit grote bulk)

dus zoveel scheeld de prijs tussen aldi en merk olie helemaal niet. het merk gaat alleen 5 keer over de kop.

maar ik geloof wel dat de merk olie echt beter is.
betere additieven en dopes die minder snel uitgewerkt zijn.
in een simpel pekelfietsje maakt dat dan niet zoveel uit.
maar in de sport motoren die 14000 toeren draaien ga ik never die goedkope olie erin gooien
 
Het belangrijkste is op tijd de olie (+oliefilter) vervangen.
Denk hierbij aan je rijgedrag.
Bijvoorbeeld eerder vervangen bij :
A: vroeg op het gas gaan bij koude motor
B: vaak volop accelereren (pompe)
C: veel korte ritjes
D: voor je winterstop
E: de kwaliteit van je olie. Hierbij bedoel ik half- of vol synthetische olie (een halfsynthetische olie verliest eerder z'n "kracht".
 
Ik blijf bij Action olie.
Yamaha XJ900F, gekocht met 95.000 op de klok, staat nu op 255.000, al die tijd op Action olie.
25.000 km per jaar .
Olieverbruik per jaar ca. 10 liter (= ca. 20 euro).
Bij 200.000 km is het blok open geweest vanwege een lekke voetpakking. Zag er vanbinnen piekfijn uit. Verder nog nooit serieus onderhoud nodig geweest.

Olie wordt ééns per jaar ververst, inclusief het filter, verder vul ik alleen bij.
Nooit problemen met de koppeling.
 
Het belangrijkste is op tijd de olie (+oliefilter) vervangen.
Denk hierbij aan je rijgedrag.
Bijvoorbeeld eerder vervangen bij :
A: vroeg op het gas gaan bij koude motor
B: vaak volop accelereren (pompe)
C: veel korte ritjes
D: voor je winterstop
E: de kwaliteit van je olie. Hierbij bedoel ik half- of vol synthetische olie (een halfsynthetische olie verliest eerder z'n "kracht".

en wat gebeurt er als je langer doorrijdt dan wat de fabrikant voorschrijft?

bij mijn motoren eigenlijk nooit wat, er zit motul 5100 in, en op zijn tijd flikker ik er wat bij.
 
ik geloof ook niet in de dure speciale motorolie.
Bij de praxis lidll enz zijn lekker goedkoop en volgens mij net zo goed en zo niet beter.
Olie is olie en al die oliepraatjes zijn gewoon bullshit.
En je winst op de olie is gewoon enorm veel.
Ik verkoop ook het liefst alleen maar olie.

Maar omdat ik zoooo vreselijk eigenwijs ben gebruik ik stikum toch een ander soort olie O-)
 
en wat gebeurt er als je langer doorrijdt dan wat de fabrikant voorschrijft?
bij mijn motoren eigenlijk nooit wat, er zit motul 5100 in, en op zijn tijd flikker ik er wat bij.

Ik heb een keer een uitgebreide test gelezen, waarbij extreem lang werd doorgereden met de olie. Wel werd er bijgevuld als dat nodig was, verder niets.
Bleek dat de olie na korte tijd (rond de 2000 km) iets zakte in kwaliteit (daar hadden ze een aantal waardes/criteria voor) en daarna zelfs weer wat steeg in kwaliteit.
Al die tijd (volgens mij reden ze door tot rond de 100.000km) bleef de olie de vereiste werking/kwaliteit houden.

Enige probleem is dat olie niet alleen smeert en koelt, maar ook de metaaldeeltjes etc. moet afvoeren. Dat wil je niet al die tijd rond laten zwerven in je blok......Dat is m.i. de belangrijkste reden om de zaak op tijd te verversen.

Tja, of goedkope olie nou écht slechter is weet ik niet.
Maar voor die paar liter die ik er jaarlijks in gooi scheelt dat té weinig geld om de gok te nemen.
 
ik kan wel weer een verhaal gaan schrijven over het wel en wee van olie, maar daar heb ik helemaal geen zin in, moet ik weer gaan discuseren met mensen die er geen verstand van hebben maar denken er wel verstand van hebben incl. de vele onlogische redenen en ervaringen.
Nee dank je.
Zit nu wegmisbruikers te kijken
 
ik kan wel weer een verhaal gaan schrijven over het wel en wee van olie, maar daar heb ik helemaal geen zin in, moet ik weer gaan discuseren met mensen die er geen verstand van hebben maar denken er wel verstand van hebben incl. de vele onlogische redenen en ervaringen.
Nee dank je.
Zit nu wegmisbruikers te kijken


nee, dat is een zinnige tijdsbesteding _O-
 
ik kan wel weer een verhaal gaan schrijven over het wel en wee van olie, maar daar heb ik helemaal geen zin in, moet ik weer gaan discuseren met mensen die er geen verstand van hebben maar denken er wel verstand van hebben incl. de vele onlogische redenen en ervaringen.
Nee dank je.
Zit nu wegmisbruikers te kijken
Je kan ook gewoon niet reageren. Maar blijkbaar wil je toch iets zeggen.
 
Dat is van Motul. Leuk he ?!?
Hey Martell, je zegt dat Hein Gericke Motul is (de olie). Kun je me aub vertellen welk type Motul olie het is? de 770 of 5100 of 3100 (of nog n andere) Want ik zweer zelf bij de Motul5100 olie maar die is nogal duur... Als die van HG dan Motul5100 is scheelt me dat weer knaken... alvast muchos gracias.
 
ik kan wel weer een verhaal gaan schrijven over het wel en wee van olie, maar daar heb ik helemaal geen zin in, moet ik weer gaan discuseren met mensen die er geen verstand van hebben maar denken er wel verstand van hebben incl. de vele onlogische redenen en ervaringen.
Nee dank je.
Zit nu wegmisbruikers te kijken

Schrijf dan gewoon niets, is dan net zo nuttig ;)
 
Laatst bewerkt:
de duurdere merken zullen wellicht meer tijd en geld besteden in research e.d.
Maar of dit de goedkopere merken meteen slechter maakt zou ik ook niet durven zeggen.

En het is bijna een algemeen feit dat zodra ergens een merkje op staat je hier ineens ook dik voor betaald.

Mooi voorbeeld btw... m'n ex heeft eens ergens in een koekjesfabriek vakantiewerk gedaan. Moest ze koekjes inpakken :P
Ze kreeg gewoon via een lopende band allemaal dezelfde koekejs toegevoerd en die moest ze dan in verpakkingen stoppen. Het enigste wat wisselde waren de verpakkingen. De ene keer gingen dezelfde koekjes in een lidl of aldi verpakking terwijl het de keer erop in AH verpakking ofzo ging _O-

Zal me niets verbazen als dit in het oliewereldje net zo gaat.


Wil niet lullig doen ofzo, maar dan heeft jouw ex nog nooit in de productiehal gekeken. Zelf stage gelopen bij een snoepfabriek en daar zat wel verschil in de kwaliteit ingredienten, maar snoepjes zagen er allemaal gelijk uit. Uiterlijk zegt niks over het product, zo gaat het ook met je olie. Ziet er allemaal uit als goudkleurig siroop, maar daar kan ik niet aan zien welke toevoegingen/adaptieven/dopes erin zitten. :N

Maar dat het te duur is... :Y

Oja, olietopic.... -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan