motorolie hoeft niet duur te zijn!

justfred

Rookie
5 okt 2007
13
0
Hoek van Holland
Heb onlangs Kroon Expulsa 10W40 gekocht. In een 1 ltr fles kost dat spul 11 euro maar in een vat van 20ltr nog maar 4 euries de ltr. Incl btw!

Kan ik weer ff vooruit.
 
Hey Martell, je zegt dat Hein Gericke Motul is (de olie). Kun je me aub vertellen welk type Motul olie het is? de 770 of 5100 of 3100 (of nog n andere) Want ik zweer zelf bij de Motul5100 olie maar die is nogal duur... Als die van HG dan Motul5100 is scheelt me dat weer knaken... alvast muchos gracias.

Ff uit mijn hoofd: 5100.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet van de olie die in de werkplaats gebruikt wordt dat de 'winkel' hem duur maakt.

op mn werk (automonteur) betaald een klant ergens tussen de 15 en 20 euro voor een liter olie.
als ik die olie voor mezelf afreken kost het mij 3 euro de liter. en dan verdienen ze er nog steeds een klein beetje op. (komt wel uit grote bulk)

...

maar in de sport motoren die 14000 toeren draaien ga ik never die goedkope olie erin gooien
Die goedkope olie van 3 euro per liter bedoel je? :+
 
Net een interessant stukje gelezen over Ester olieen. Group4 olie kan ester bestanden aan toegevoegd zijn. Maar dat kan ook gewoon 1% zijn bv. De hoeveelheid maakt niet uit namelijk om het er op te mogen zetten. De Motul 300V olie is 100% dual-ester based. De 5100 is ester aan toegevoegd (hoeveel wordt niet vermeld).
Beetje wazig allemaal. En wat precies nou dat ester doet dat is ook onduidelijk. Maargoed. Ik hou het bij mn vaste olie, de motul 5100.
 
ik weet van de olie die in de werkplaats gebruikt wordt dat de 'winkel' hem duur maakt.

op mn werk (automonteur) betaald een klant ergens tussen de 15 en 20 euro voor een liter olie.
als ik die olie voor mezelf afreken kost het mij 3 euro de liter. en dan verdienen ze er nog steeds een klein beetje op. (komt wel uit grote bulk)

dus zoveel scheeld de prijs tussen aldi en merk olie helemaal niet. het merk gaat alleen 5 keer over de kop.

maar ik geloof wel dat de merk olie echt beter is.
betere additieven en dopes die minder snel uitgewerkt zijn.
in een simpel pekelfietsje maakt dat dan niet zoveel uit.
maar in de sport motoren die 14000 toeren draaien ga ik never die goedkope olie erin gooien


oplossing: betaal gewoon de volle mep aan de baas...kan je dezelfde [dure] olie in je hoogtoerige blok knikkeren

:+
 
Dat is van Motul. Leuk he ?!?

Bekeuring 1 :9

Dit weet ik niet 100% zeker, maar gezien mijn ervaring lijkt me dit zeer, zeer onwaarschijnlijk. U krijgt niet het voordeel van de twijfel en gaat bij deze op de bon!

Bezwaar indienen tegen deze sanctie is mogelijk, maar dan wel met afdoende bewijs svp.
 
Laatst bewerkt:
75% van de prijs bij de meeste olie merken is standaart winst.
Vergelijk de specificaties maar met bijvoorbeeld Lidl olie en kijk dan naar de prijs per liter :o
Alleen de olie is niet geschikt voor in een blok met een natte koppeling.
Maar als je Harly, BMW, Ducatie, rijd is het super spul ;)
Maar je kan je zelf ook laten naaien met je broek nog aan door olieboer praatjes |(


Bekeuring #2 !

De specs zijn inderdaad hetzelfde, maar die hebben maar in beperkte mate met de kwaliteit van je olie te maken, dus ik ben het niet eens met jou stelling. Jij hebt ook een bekeuring. :+
 
de duurdere merken zullen wellicht meer tijd en geld besteden in research e.d.
Maar of dit de goedkopere merken meteen slechter maakt zou ik ook niet durven zeggen.

En het is bijna een algemeen feit dat zodra ergens een merkje op staat je hier ineens ook dik voor betaald.

Mooi voorbeeld btw... m'n ex heeft eens ergens in een koekjesfabriek vakantiewerk gedaan. Moest ze koekjes inpakken :P
Ze kreeg gewoon via een lopende band allemaal dezelfde koekejs toegevoerd en die moest ze dan in verpakkingen stoppen. Het enigste wat wisselde waren de verpakkingen. De ene keer gingen dezelfde koekjes in een lidl of aldi verpakking terwijl het de keer erop in AH verpakking ofzo ging _O-

Zal me niets verbazen als dit in het oliewereldje net zo gaat.


In het oliewereldje gaat het niet zo, concurrentie is redelijk moordend. De goedkope eigen merken, lidl, aldi etc werken wel zo. Die kopen hun olie bij een industriele menger die vaak eigen receptjes incl eindproduct levert. Wat naar lidl gaat, kan ook naar aldi gaan. BIj de grote merken is dit niet het geval
 
Laatst bewerkt:
dus zoveel scheeld de prijs tussen aldi en merk olie helemaal niet. het merk gaat alleen 5 keer over de kop.


Wordt inderdaad veel geld verdient in de olie industrie, maar een kuipschroefje van suzuki kost bij motoport ook EUR. 5,-

Dat gaat ook 5x over de kop net als zoveel andere items.
 
Ik heb een keer een uitgebreide test gelezen, waarbij extreem lang werd doorgereden met de olie. Wel werd er bijgevuld als dat nodig was, verder niets.
Bleek dat de olie na korte tijd (rond de 2000 km) iets zakte in kwaliteit (daar hadden ze een aantal waardes/criteria voor) en daarna zelfs weer wat steeg in kwaliteit.
Al die tijd (volgens mij reden ze door tot rond de 100.000km) bleef de olie de vereiste werking/kwaliteit houden.

Enige probleem is dat olie niet alleen smeert en koelt, maar ook de metaaldeeltjes etc. moet afvoeren. Dat wil je niet al die tijd rond laten zwerven in je blok......Dat is m.i. de belangrijkste reden om de zaak op tijd te verversen.

Tja, of goedkope olie nou écht slechter is weet ik niet.
Maar voor die paar liter die ik er jaarlijks in gooi scheelt dat té weinig geld om de gok te nemen.


Jij krijgt een waarschuwing van de olie politie..... :+

Hier mot natuurlijk een linkje bij....
 
Net een interessant stukje gelezen over Ester olieen. Group4 olie kan ester bestanden aan toegevoegd zijn. Maar dat kan ook gewoon 1% zijn bv. De hoeveelheid maakt niet uit namelijk om het er op te mogen zetten. De Motul 300V olie is 100% dual-ester based. De 5100 is ester aan toegevoegd (hoeveel wordt niet vermeld).
Beetje wazig allemaal. En wat precies nou dat ester doet dat is ook onduidelijk. Maargoed. Ik hou het bij mn vaste olie, de motul 5100.

Bekeuring #3 :+

group IV = PAO
group V = ester

Er zit geen ester in een group IV olie, de 2 groepen olien zijn wel mengbaar.
 
Laatst bewerkt:
Bekeuring 1 :9

Dit weet ik niet 100% zeker, maar gezien mijn ervaring lijkt me dit zeer, zeer onwaarschijnlijk. U krijgt niet het voordeel van de twijfel en gaat bij deze op de bon!

Bezwaar indienen tegen deze sanctie is mogelijk, maar dan wel met afdoende bewijs svp.

Is beschikbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ik heb er even over na zitten denken.

Uiteraard verwacht ik niet dat iedereen die wat roept op internet ook meteen 100% on the spot zit.

aan de andere kant kan ik nu een link naar iets anders op het net plaatsen: dito probleem.

Ik kan de uitgebreide datasheets van beide merken plaatsen, ter vergelijking (zijn identiek). Maar die kan ik natuurlijk ook wel zelf hebben gemaakt.

Ik kan jullie verwijzen naar de leverancier/importeur/regelaar voor Europa. Die staat op beide flessen. Zelfde kantoor. Bel ze eens op, je krijgt dezelfde mevrouw aan de lijn (zo kom je dus ook aan de uitgebreide datasheets O-) ). Maar ook dat op zich is geen bewijs.

Ook als die mevrouw vraagt (is in Duitsland btw) "Goh, had ik u niet net ook al aan de lijn? Wilt u ook de gegevens van Motul? Oh, maar das gewoon dezelfde olie hoor...". Dan is ook dat weer geen bewijs.

Hoe kan ik het dan eigenlijk nog hard maken?

Oftewel: doe je eigen onderzoek, of geloof dat ik er van overtuigd ben :).

ps: ze smaken ook hetzelfde....
 
Terug
Bovenaan Onderaan