motorolie in oude motorfietsjes

elhippo

MF veteraan
24 okt 2004
1.290
9
hoi allemaal.
Ik heb net een heel verhaal gelezen over motorolie.
Ik rij(en heb gereden)al jaren 1 cilinders.Oude en nieuwe.

En geloof me nou.Niet dat dunne spul er in!

Dat is gemaakt voor buikschuivers met olie-en waterkoeling.
Ook oude luchtgekoelde Hondatjes doen het het best op 20W40 of
20W50.
Gewoon mineraal,dus nix geen synthetisch gedoe.

Dit is het beste omdat dunnere olie(bijv.10W40)zijn smeerende eigenschappen
vors verliest bij !00gr.C.Hierdoor gaat je bak stroef schakelen,en kan je
koppeling gaan slippen.
En rijdend in de stad,of op andere manier in de file,of met hitte,is
die temp.zo bereikt op een oud fietsje zonder lucht of waterkoeling.
Vroeger gebruikte ik Shell Quadro SR,dat was ontwikkeld voor 4 takt crossers.
Nu goeie ervaring met Elf 20W50.QuackerState of Penzzoil doen het ook
goed in deze viscositeit.
Nog een voordeel is dat de olie lekker goedkoop is,
Gooi nooit 20W50 AUTO olie er in,dat kan de hoge toeren niet aan,en
als je het toch niet kan laten om vol syntheet er in te willen mikken
dan niet voor je 10000km hebt gestuurd.
Anders slijt je blok niet goed in.
Gr.ElHippo.
 
Verse 10w40 is onder bedrijfstemperatuur niet "dunner" dan 20w40, het start alleen makkelijker. Als de olie gaat degenereren dan wordt het anders, want dan valt olie meer en meer terug naar de basiswaarde (10 resp 20). En het zijn de juist de thermisch zwaar belaste luchtgekoelde motoren waar dat doorgaans vlugger gaat dan bij watergekoelde blokken! Dikker en dunner heeft trouwens niet noodzakelijkerwijs een direct verband met goed / slecht smeren of aanhechten aan de te smeren onderdelen. Er zijn veel misverstanden over olie (b.v over het niet kunnen mengen of het volledig moeten doorspoelen van je motor als je van olie-soort wisselt) en als leek weet je ook niet altijd wat je moet geloven, maar "Google" maar es wat rond bij sites van grote olie maatschappijen, hoop uitleg.

Ik zou ook geen dure geavanceerde olie in een oudere motor mikken (behalve misschien als het een ding sterk opgevoerd is) maar wel regelmatig wisselen omdat luchtgekoelde motoren erg heet kunnen worden. Minerale Castrol GP bijvoorbeeld. En auto-olie zou ik alleen gebruiken in relatief laagtoerige motoren met droge koppeling, of in apart olie-bad (mijn Buell leeft al meer dan 50.000 km op Castrol GTD, olie voor diesel-auto's).
 
Laatst bewerkt:
wil je eens op die oude oliebussen uit de jaren '70 gaan kijken.
er staat een api code op, da's de kwaliliteitseis die amerikaanse autofabrikanten ooit aan olie hebben gehangen.
in de loop der jaren is die code steeds hoger geworden, voor oude motoren word soms kwaliteit api sf/cc aangeraden.
dat is zulke achterhaalde troep dat het niet eens meer te krijgen is.
het laatste dat ik gezien het is sf/cg.
toen die motoren gemaakt werden bestond er niet eens "motor"olie, olie werd voor auto's gemaakt.
"motor"olie is een marketing gimmic dat nu al aardig in het motorwereldje door begint te dringen als feit.
dacht je soms dat er in een ferrari of een lambo ook speciale "snelle"auto-olie ging?
smijt er gewoon in wat de fabrikant opgeeft, de huidige kwaliteit overtreft alle specificaties van toen je motor uitkwam.

dat quacker state en penzoil het lekker doen is niet zo gek, uit pensilvania komt de beste crude oil ter wereld, daar kun je dus hele mooie olie van maken
 
Hello

Effe inpikken en toepassen

Ik heb een oude 4takt crosser (1979, 250cc) Na een tijdje crossen loopt de temperatuur van de olie op tot 140°C !! (gemeten met een professionele temperatuur meter)

Wat raden jullie mij aan ivm olie? Welk merk?
 
Hello

Effe inpikken en toepassen

Ik heb een oude 4takt crosser (1979, 250cc) Na een tijdje crossen loopt de temperatuur van de olie op tot 140°C !! (gemeten met een professionele temperatuur meter)

Wat raden jullie mij aan ivm olie? Welk merk?
Mijn Buell kan ook extreem heet worden (overlangse V-Twin met vrij hoge graad van tuning). Sommige Buell eigenaren gebruiken om deze reden exotische vol-synthetische olie (beter bestand tegen hitte) en overprijsde olie-koelers, ik gebruik al 50.000 km met succes een standaard diesel-auto olie (Castrol GTD), die is ook goed bestand tegen hoge temperaturen (en druk). Durf alleen niet te zeggen of je (natte?) koppeling zou gaan slippen. Je kan ook gewoon een goede motorfiets olie (Castrol GP of GPS of soortgelijk) gebruiken en wat vaker verversen.
 
Ik heb de temperatuur gemeten langs het gat om de olie bij te vullen.
Eerst een half uurtje gereden en dan gestopt en onmiddelijk de sonde erin gestoken. Okay het is niet DE ideale manier om zoiets te meten maar het geeft toch wel een serieuze indicatie. Voor het ogenblik zit er halfsynt. 10W40 in van Pennzoil/shell. (moto-olie)

Ik ga wel maatregelen moeten nemen om te temp. naar beneden te krijgen (o.a. windflappen / ventilator/...)

ps: het is een Honda XR250 van 1979, oliekoeler heeft hij niet en het is een natte koppeling.
 
Ik heb de temperatuur gemeten langs het gat om de olie bij te vullen.
Eerst een half uurtje gereden en dan gestopt en onmiddelijk de sonde erin gestoken. Okay het is niet DE ideale manier om zoiets te meten maar het geeft toch wel een serieuze indicatie. Voor het ogenblik zit er halfsynt. 10W40 in van Pennzoil/shell. (moto-olie)

Ik ga wel maatregelen moeten nemen om te temp. naar beneden te krijgen (o.a. windflappen / ventilator/...)

ps: het is een Honda XR250 van 1979, oliekoeler heeft hij niet en het is een natte koppeling.

140 graden lijkt me echt nooit gezond, is ie wel goed afgesteld??
 
Voor het ogenblik zit er halfsynt. 10W40 in van Pennzoil/shell. (moto-olie)
Aangezien het een motor van 25 jaar oud is die nog steeds draait zal je niet zo heel ver afzitten van de juiste behandeling :+

Kan natuurlijk wel zijn dat de motor heter draait dan Honda het ooit bedacht heeft: Weet je zeker dat de ontsteking goed staat en de bougie de juiste hitte-graad heeft? Heb je misschien luchtfilter en uitlaat aangepast waardoor-ie nu te arm (dus te heet_ loopt? Of b.v. valse lucht / gescheurd inlaat rubber met zelfde resultaat? Oorzaak vinden is beter dan symptoom bestrijding. Succes!
 
Wat bedoel je met afgesteld?
Motor draait als een zwitserse horloge.
Cylinderkop is gereviseerd (kleppen)
Cylinder is nog goed (12,5kg compressie)
Klepspeling is juist.
Oliepijl is gecontroleerd
Geen zwarte rook imv te rijk brandstof-mengsel en reageert goed (niet te arm)
....
De juiste bougie zit erin
Inlaatrubber is nog in perfecte staat
De originele uitlaat zit erop


Misschien kan mijn rijgedrag er wel voor iets tussenzitten => optrekken-remmen-optrekken-remmen-enz. enz. Maar omdat ik niet van plan ben mijn rijgedrag te veranderen....zoek ik dus een oplossing voor het hitteprobleem. Goeie olie erin en voor wat meer koeiling zorgen?
 
Laatst bewerkt:
ahum, gisteren met mijn schoonbroer aan het raggen geweest. Wij hebben identiek dezelfe moto. Maar mijn rijstijl is iets "agressiever" ;) . Daarom had mijn motor 140°C en zijn moto iets van een 120°C


Maar die 120° is toch ook al in het rood, maar nog net te doen
 
Is je bougie echt goed van kleur? rijker mengsel geeft extra koeling. Mss moet je een oliekoeler overwegen (van een eend of opel bv.).

Is het dry- of wetsump?
 
Het is waarschijnlijk een wetsump.

Eerlijk gezegd heb ik de bougie er nog niet uitgedraaid na de meting van gisteren. Dat ga ik zeker doen. Maar ik kan al wel zeggen dat er een 125 sproeier inzit ipv de originele 122.


Aan een oliekoeler had ik ook gedacht maar dat lijkt me nogal redelijk ingewikkeld om te maken ivm de hoeveelheid olie etc etc. Ook zit ik met een 6V systeem ipv 12V
 
Aan een oliekoeler had ik ook gedacht maar dat lijkt me nogal redelijk ingewikkeld om te maken ivm de hoeveelheid olie etc etc. Ook zit ik met een 6V systeem ipv 12V
Voor een oliekoeler heb je geen stroom nodig behalve als je er ook een fan op wil zetten (niet gebruikelijk, maar niet onmogelijk). Een olie-koeler vertraagt het opwarmen maar als de motor hard moet werken bij relatief lage snelheid (zwaar terrein) verwacht dan geen wonderen want de koeler moet ook gekoeld worden...
Wel een bijkomend voordeel van een koeler is dat je totale olie-voorraad wat groter wordt, dus meer stabiel op temperatuur.
 
Voor een oliekoeler heb je geen stroom nodig behalve als je er ook een fan op wil zetten (niet gebruikelijk, maar niet onmogelijk). Een olie-koeler vertraagt het opwarmen maar als de motor hard moet werken bij relatief lage snelheid (zwaar terrein) verwacht dan geen wonderen want de koeler moet ook gekoeld worden...
Wel een bijkomend voordeel van een koeler is dat je totale olie-voorraad wat groter wordt, dus meer stabiel op temperatuur.


Ik ben het met je eens maar om de olie te doen circuleren door de koeler heb je toch een pompje nodig? Aan de ingebouwde oliepomp kan je niet aan. Die zit helemaal binnenin het blok.
 
je zal de ingegoten oliekanalen moeten omleiden.
er zitten wel ergens proppen in de kop die je eruit kan boren om een aansluiting in te tappen.
dan pompt de gewone oliepomp ook door je koelertje.
 
Hier een voorbeeld van een wet sump met olie koeler.

Op de kop zit een los dekseltje, hierachter komt de olie uit de cilinderleiding en stroomt de kop in (is een honda blokje). Je ziet dat ze de olie stroom met leidingen omleiden langs de koeler waarna het terug de kop in stroomt. Wel ff laten lopen dus als je hem koud start zodat de olie de tijd krijgt om overal te komen.

full
 
hoi allemaal.
Ik heb net een heel verhaal gelezen over motorolie.
Ik rij(en heb gereden)al jaren 1 cilinders.Oude en nieuwe.

En geloof me nou.Niet dat dunne spul er in!

Dat is gemaakt voor buikschuivers met olie-en waterkoeling.
Ook oude luchtgekoelde Hondatjes doen het het best op 20W40 of
20W50.
Gewoon mineraal,dus nix geen synthetisch gedoe.

Dit is het beste omdat dunnere olie(bijv.10W40)zijn smeerende eigenschappen
vors verliest bij !00gr.C.Hierdoor gaat je bak stroef schakelen,en kan je
koppeling gaan slippen.
En rijdend in de stad,of op andere manier in de file,of met hitte,is
die temp.zo bereikt op een oud fietsje zonder lucht of waterkoeling.
Vroeger gebruikte ik Shell Quadro SR,dat was ontwikkeld voor 4 takt crossers.
Nu goeie ervaring met Elf 20W50.QuackerState of Penzzoil doen het ook
goed in deze viscositeit.
Nog een voordeel is dat de olie lekker goedkoop is,
Gooi nooit 20W50 AUTO olie er in,dat kan de hoge toeren niet aan,en
als je het toch niet kan laten om vol syntheet er in te willen mikken
dan niet voor je 10000km hebt gestuurd.
Anders slijt je blok niet goed in.
Gr.ElHippo.

Over welke merken en type motoren heb je het ?
Dat je de voorgeschreven dikte moet gebruiken lijkt me nogal logisch, maar als bv naar een KTM lc4 blok kijkt heeft die veel overeenkomsten met 1 cilinders uit de jaren 70 en 80, opgebouwde krukas, grote boring, lange slag, ster(kere) klepveren,nokkenas met grote openingsduur, maar wel met veel meer vermogen bijna 2 keer zoveel, en natuurlijk waterkoeling ipv luchtkoeling die dingen doen het prima op synthetische olie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan