Motorolie is grijs 😫

magho

Rookie
1 jun 2014
28
4
denhaag
HALLO beste mensen bedankt voor het kijken naar mijn vraag ik heb sinds kort een Suzuki RMZ 450 uit het bouwjaar 2009 overgenomen. ( hobbymatig rijden ) nou d8 ik van ja die crosser zou wel een oliewissel krijgen de oude eigenaar gaf aan dat dat al gedaan was maar ik d8 van toch even kijken dus ik maar video’s op YouTube kijken 😑. Maar uiteindelijk heb ik de moertje losgedraaid om te kijken of er genoeg olie in zit en er lekte gewoon grijze olie hoort dat zo of is er iets mis met mijn motor ?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 23
  • image.jpg
    image.jpg
    169,5 KB · Weergaven: 27
Heet water doet er langer over om te bevriezen dan koud water. Het is zinloos om allerlei verklaringen te verzinnen om het tegendeel te bewijzen.
water vergelijken met andere stoffen is een fout die grote wetenschappers in alle geval niet zullen maken. H20 is iets heel speciaals met meerdere eigenschappen die als abnormaal beschouwd kunnen worden. H2O zou eigenlijk niet eens vloeibaar mogen zijn in onze climatologische omstandigheden.


warm water KAN sneller bevriezen dan koud, hangt af van de omstandigheden

 
Laatst bewerkt:
water vergelijken met andere stoffen is een fout die grote wetenschappers in alle geval niet zullen maken. H20 is iets heel speciaals met meerdere eigenschappen die als abnormaal beschouwd kunnen worden. H2O zou eigenlijk niet eens vloeibaar mogen zijn in onze climatologische omstandigheden.


warm water KAN sneller bevriezen dan koud, hangt af van de omstandigheden

Ik denk dat professor Mpemba niet op de hoogte was van thermodynamica. Mogelijk heeft hij wel dr Livingstone kunnen overtuigen. Het kost ongeveer 10 keer zo veel energie om water van 100 graden te bevriezen dan om dit met water van 10 graden te doen. Bovendien heb ik vanmorgen dit experiment zelf uitgevoerd.
 
Bij ts staat het naast de vuldop
image-jpg.1593937


Ik vind het niet ondenkbaar dat ts een motor heeft gekocht waarmee nog even flink is doorgereden met een lek koelvloeistofsysteem.
Met een scheut koelvloeistof in de olie is de smerende werking minder waardoor er slijpsel in de olie zit en deze grijs is geworden.

Vroeg al eerder naar de staat van het oliefilter, die zit misschien dicht geslipt met gruis.

imo heeft ts een kat in de zak gekocht wat vaak voorkomt met dit soort motoren.
Daar ben ik het wel mee eens, maar we zijn het er ook wel over eens dat de grijze massa slijpsel is. En dan waarschijnlijk ook nog van de koppelingsplaten.
Dat kan nog steeds komen door verkeerde olie, of heel lang met oude olie doorrijden.
Ik sluit water ook niet uit, maar zoals al eerder opgemerkt, daar voor is de substantie wel erg dik.
En het blok kan ook nog via de ontluchting water hebben getrokken, en inmiddels verdampt zijn.
 
Daar ben ik het wel mee eens, maar we zijn het er ook wel over eens dat de grijze massa slijpsel is. En dan waarschijnlijk ook nog van de koppelingsplaten.
Dat kan nog steeds komen door verkeerde olie, of heel lang met oude olie doorrijden.
Ik sluit water ook niet uit, maar zoals al eerder opgemerkt, daar voor is de substantie wel erg dik.
En het blok kan ook nog via de ontluchting water hebben getrokken, en inmiddels verdampt zijn.
De olie wordt vanzelf dik door condensatie en het lang er in zitten.
 
Ik denk dat professor Mpemba niet op de hoogte was van thermodynamica. Mogelijk heeft hij wel dr Livingstone kunnen overtuigen. Het kost ongeveer 10 keer zo veel energie om water van 100 graden te bevriezen dan om dit met water van 10 graden te doen. Bovendien heb ik vanmorgen dit experiment zelf uitgevoerd.
Descartes, Aristoteles en anderen verbleken in het aanzien van RR.

Ik ken het antwoord ook niet, maar er bestaan uiteraard tal van variabelen en wetten (vooral diegene die nog niet werden uitgevonden) waar rekening mee moet worden gehouden.

Ontopic: Dat is vervelend, ja.
 
Ik denk dat professor Mpemba niet op de hoogte was van thermodynamica. Mogelijk heeft hij wel dr Livingstone kunnen overtuigen. Het kost ongeveer 10 keer zo veel energie om water van 100 graden te bevriezen dan om dit met water van 10 graden te doen. Bovendien heb ik vanmorgen dit experiment zelf uitgevoerd.

Aangezien water van 2°C waarschijnlijk toch sneller bevriest dan water van 100°C, waar ligt dan de sweetspot?

#lastigevragenstellert
 
Ik denk dat professor Mpemba niet op de hoogte was van thermodynamica. Mogelijk heeft hij wel dr Livingstone kunnen overtuigen. Het kost ongeveer 10 keer zo veel energie om water van 100 graden te bevriezen dan om dit met water van 10 graden te doen. Bovendien heb ik vanmorgen dit experiment zelf uitgevoerd.
lezen, tegenwoordig een verwaarloosbaar iets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan