motorolie kawasaki er5 1997

marciano078

Rookie
25 apr 2019
11
1
hallo

ik heb sinds dinsdag een kawasaki er5 25kw uit 1997 aangeschaft de motor heeft 46000 km gelopen aangezien ik niet weet of de vorige eigenaar de olie goed heeft bijgehouden wou ik deze gelijk even verversen alleen nu is mijn vraag hoevel olie moet je bijvullen ik heb het idee dat er nu te weinig inzit zie bijgaand foto en wil dit er eigenlijk uithebben

groet marciano
 

Bijlagen

  • F29A5C78-C563-45E6-AACA-35A747209BAA.jpeg
    F29A5C78-C563-45E6-AACA-35A747209BAA.jpeg
    106,7 KB · Weergaven: 19
Er zit nog olie in zo te zien, maar minimaal, de motor staat zo te zien nog op de standaard (of middenbok). Hoe is het peil als je de motor rechtop zet?

Geen ervaring met een er5, maar dit zou ik doen.
Als je wilt verversen, vervang oliefilter ook als je toch bezig bent:
1. olieaftapboutje losdraaien, oude olie eruit laten lopen;
2. olieaftapboutje er weer in draaien;
3. nieuwe olie erin en vullen tot halverwege het peilglaasje.

De precieze hoeveelheid weet ik niet, gewoon peilglas aanhouden.
 
Heeeel waarschijnlijk 10W40 motorfietsolie.

Als het helemaal zeker wilt weten:
- werkplaatshandboek
- zoiets als "mijn motor"op "louis.nl
- dealer.

Heb je de motor wel eerst warm gereden, even laten rusten en horizontaal gehouden bij het aflezen van het oliepeil?
 
hahaha, ik fout.. jij goed!
Horizontaal moet idd verticaal zijn! Wel dan op een horizontaal oppervlak, dat dan weer wel...

Ik wil niet zeuren, maar je moet doen waar je goed in bent .... en in mijn geval is dat vaak zeuren .... ik neem mijzelf inmiddels gelukkig al met een korreltje zout. O-)Maarreeeeeh ... het maakt niet uit hoe schuin of horizontaal het oppervlak is waarop je de motor verticaal houdt. Loodrecht is loodrecht ongeacht of de ondergrond waterpas is.

Anyway, on topic, zodat ik ook nog iets constructiefs probeer toe te voegen in plaats van alleen maar lollig te lopen mierenneuken: ik gebruikte tot voor een tijd geleden heel vaak de BelRay Advisor wanneer ik even niet de beschikking over de motordata website had. Er worden nog wel eens verschillende hoeveelheden opgegeven, vooral over vorkolie hoeveelheden krijg je van de ene database vaak iets heel anders dan van de andere. En dan is het makkelijk om een dealer te contacteren... Jammer dat de BelRay Advisor sinds kort overgegaan is op het Amerikaanse systeem. Omrekenen is niet zo moeilijk, maar toch.
 
Ik wil niet zeuren, maar je moet doen waar je goed in bent .... en in mijn geval is dat vaak zeuren .... ik neem mijzelf inmiddels gelukkig al met een korreltje zout. O-)Maarreeeeeh ... het maakt niet uit hoe schuin of horizontaal het oppervlak is waarop je de motor verticaal houdt. Loodrecht is loodrecht ongeacht of de ondergrond waterpas is.

Anyway, on topic, zodat ik ook nog iets constructiefs probeer toe te voegen in plaats van alleen maar lollig te lopen mierenneuken: ik gebruikte tot voor een tijd geleden heel vaak de BelRay Advisor wanneer ik even niet de beschikking over de motordata website had. Er worden nog wel eens verschillende hoeveelheden opgegeven, vooral over vorkolie hoeveelheden krijg je van de ene database vaak iets heel anders dan van de andere. En dan is het makkelijk om een dealer te contacteren... Jammer dat de BelRay Advisor sinds kort overgegaan is op het Amerikaanse systeem. Omrekenen is niet zo moeilijk, maar toch.
Dan gebruik je die van Putoline toch?
 
Werkplaatsboek schrijft voor:
2.8 liter (alleen olie wissel)
3 liter ( olie en filter wissel)

Ik heb het werkplaatsboek hier liggen. Als je nog ooit vragen hebt mag je altijd hier vragen of een pb sturen.
Als je je onderhoud zelf wil gaan uitvoeren is een haynes manual een goede investering.
 
Motor warm rijden, recht (verticaal) zetten op een vlakke (horizontaal) ondergrond en aflezen.
Gemakkelijker als iemand anders de motor rechtop houdt.
Peil moet tussen de 2 streepjes staan.
Het verschil tussen min en max is ongeveer 0.5l.
 
Je rijdt naar iemand die oliefilters verkoopt, een Roukama, de merkloze motorboer of een Motoport. Daar koop je een oliefilter en vraagt hoeveel liter je nodig hebt. Hij zoekt dat voor je op en je neemt die drie liter gelijk mee. Makkelijker kan het niet. Dan kan je daar ook gelijk een ringetje voor je aftapplug meenemen.
 
Ik wil niet zeuren, maar je moet doen waar je goed in bent .... en in mijn geval is dat vaak zeuren .... ik neem mijzelf inmiddels gelukkig al met een korreltje zout. O-)Maarreeeeeh ... het maakt niet uit hoe schuin of horizontaal het oppervlak is waarop je de motor verticaal houdt. Loodrecht is loodrecht ongeacht of de ondergrond waterpas is.

Anyway, on topic, zodat ik ook nog iets constructiefs probeer toe te voegen in plaats van alleen maar lollig te lopen mierenneuken: ik gebruikte tot voor een tijd geleden heel vaak de BelRay Advisor wanneer ik even niet de beschikking over de motordata website had. Er worden nog wel eens verschillende hoeveelheden opgegeven, vooral over vorkolie hoeveelheden krijg je van de ene database vaak iets heel anders dan van de andere. En dan is het makkelijk om een dealer te contacteren... Jammer dat de BelRay Advisor sinds kort overgegaan is op het Amerikaanse systeem. Omrekenen is niet zo moeilijk, maar toch.

Slap ouwehoeren is je ook niet vreemd :+
Het maakt weldegelijk uit.
Als ik mijn motoren op een achterbok zet en daarmee een,naar voren,hellend vlak mee creëer klopt er niks meer van mijn oliepeil😏 (geen olie in het kijkglas)
Zet ik deze daarintegen volledig vlak,staat er opeens volop olie in het kijkglas,rara hoe kan dat🤔
 
Laatst bewerkt:
Slap ouwehoeren is je ook niet vreemd :+
Het maakt weldegelijk uit.
Als ik mijn motoren op een achterbok zet en daarmee een,naar voren,hellend vlak mee creëer klopt er niks meer van mijn oliepeil😏
Zet ik deze daarintegen volledig vlak,staat er opeens volop olie in het kijkglas,rara hoe kan dat🤔
Dat verhaal stond een tijdje geleden in "Motorrad". Het ging om een Triumph die olie ging verbruiken bij te hoog peil als gevolg van peilen op de middenbok.
Zelf heb ik nooit veel verschil gemerkt.
 
Dat verhaal stond een tijdje geleden in "Motorrad". Het ging om een Triumph die olie ging verbruiken bij te hoog peil als gevolg van peilen op de middenbok.
Zelf heb ik nooit veel verschil gemerkt.

Bij sommige motoren staat zelf in het onderhoudsboekje dat je hem op de middenbok moet peilen.(mijn maxsym 600)
Maar bij menig motor die ik heb en gehad maakte het wel degelijk verschil (geen met middenbok)
Mijn triumph werkt met een oliepeilstok,is zowiezo lastig.
ga maar eens halvewege de cauberg ,14% helling peilen,ik ben beniewd
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan