Motorolie keuze bij oude motor

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ik bezit een Yamaha SZR660 uit '97 met 40000 op de teller. De motor is een bekende olieverbruiker, er gaat normaal ongeveer 1L per 2000km doorheen. Aangezien de aantal liter die de vorige eigenaar bij verkoop heeft meegegeven aan het opraken zijn ben ik voornemens om de hele olie maar eens te wisselen + filter, waarbij ik stuit op het vraagstuk welke olie te kiezen.

In de originele handleiding wordt Shell Super 4TX 20W50 voorgeschreven. Deze olie bestaat niet meer en is vervangen door Shell Advance Ultra 4T 15W50 (is een volsyntheet en ik wil deze olie gaan gebruiken). De vorige eigenaar heeft hem laten lopen op Valvoline 4T 20W50, naar mijn weten een minerale olie. Ik ben voorlopig van plan in de winter door te rijden (1e winter voor mij op deze motor)

Ik heb de volgende vragen:

- Kan ik probleemloos van 20W50 naar 15W50?
- Is het verstandig om te switchen naar volsyntheet? Ik lees dat bij oude automotoren moderne oliën slijtage eerder aan het licht kunnen brengen
- Is het aan te raden om voor de olieswitch een flush te doen met een middel dat aan de oude olie toegevoegd moet worden (zoals Eurol Engine Flush)?

Misschien zijn het domme vragen en zijn ze al tig keer gesteld, echter ik kan zelf zo 1-2-3 de antwoorden met google niet te pakken krijgen, iedereen zegt wat anders :p

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Tja bij olie wordt natuurlijk veel ingespeeld op de onderbuik gevoelens bij mensen, gewoon kijken wat de fabrikant voorschrijft; 20W50 of 15W50? en half-syntheet of vol-syntheet en als je dat weet gewoon de goedkoopste olie erin gooien die aan de eisen voldoet, dus wel geschikt voor natte koppeling!

Die Shell Advance Ultra 4T gebruik ik ook in me duc en is te verkrijgen bij 123motorolie.nl
 
Er zijn hele olietopics volgeschreven. Olie is een sectarisch geloof.
Mijn mening: gewoon goedkope olie er in. Volsyntheet, ook halfsyntheet is onzin. Flushen ook. Ik gebruik olie van de Lidl, er zijn volsstammen die olie van de Action of de Welkoop gebruiken. Maar aan de andere kant zijn er mensen die geloven dat olie pas goed is als het veertig euro de liter kost.
Wil je een veilige middenweg haal je kannetjes olie bij de Louis of Hein Gerike.
 
Er zijn hele olietopics volgeschreven. Olie is een sectarisch geloof.
Mijn mening: gewoon goedkope olie er in. Volsyntheet, ook halfsyntheet is onzin. Flushen ook. Ik gebruik olie van de Lidl, er zijn volsstammen die olie van de Action of de Welkoop gebruiken. Maar aan de andere kant zijn er mensen die geloven dat olie pas goed is als het veertig euro de liter kost.
Wil je een veilige middenweg haal je kannetjes olie bij de Louis of Hein Gerike.

Eens, maakt allemaal geen ene flikker uit, het belangrijkste is dat je kijkt naar de viscositeit van de olie, als de fabriek 20w50 voorschrijft, flikker je er ook 20w50 in.

Volsyntheet, half syntheet, mineraal, ik gebruik zelf altijd half-syntheet (volgens mij ? of vol-syntheet, geen idee eigenlijk, volgens mij half... )

Gaat allemaal prima.

En een motor uit '97 is niet oud, dat is modern. Daar gaat gewoon half of volsyntheet is, kan me niet voorstellen dat er in '97 nog minerale olie'en werden voorgeschreven.

Let er trouwens wel op dat je er olie in donderd speciaal voor motoren (natte koppeling) , dus geen auto olie erin gooien want dan gaat het niet goed.

Gewoon 20w50 half-syntheet voor motoren, olie van Kroon is altijd goed :)
 
15W50 ipv 20W50 kan prima. Die eerste is viscositeit bij koude temperatuur. 15W zal beter vloeien dan 20W bij koude motor, waardoor er eerder olie door de kop zal vloeien. En de 50 is op temperatuur dezelfde viscositeit.

Volsyntheet kan, maar volsyntheet heeft een reinigendere werking waardoor bestaande kleine lekkages erger kunnen worden. Als de pakkingen e.d. in orde zijn zou het prima kunnen. Is een keuze.

Flush... kan. Als het blok netjes op tijd zijn beurtjes heeft gehad met goede olie zou het niet nodig moeten zijn, want dan zou je niet veel interne vervuiling verwachten.

Grote olietopic is gewoon te vinden hoor. OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan