Motorolie loopt + 140°, moet ik me zorgen maken ?

kkrikkes

MF'er
7 jan 2003
125
0
belgie
hello

Ik heb hier een Honda XR250, 4takt crosser, 1979, enkel luchtkoeling, geen oliekoeler. 125 sproeier ipv 122
Nu als ik een tijdje aan het rijden ben loopt de olie-temperatuur op tot 140°C. Moet ik me zorgen maken ivm de smering? Slijtage? Kan ik zo verder blijven crossen of loop ik de kans dat de boel stukvliegt?

Hoe warm mag olie eigenlijk worden? De maximum temeratuur?

Er zit Shell advance semi synt. in 10W40
De motor is perfect afgesteld, kleppen, ontsteking, carburatie, etc etc
Mijn broer heeft net dezelfde en die loopt even warm
Temperatuur is gemeten na half uurtje rijden, dan onmiddelijk gestopt, vuldop eruit en professionele digitale temp. meter in de olie gestoken. meetresultaat binnen de 10 sec.


Ik hoop dat dit topic niet wéér een olie topic wordt zoals die andere.

(ik heb dit al eens aangekaart in een ander topic maar het is me nog niet helemaal duidelijk)
 
Bij een bepaalde temperatuur verliest olie z'n smerende eigenschappen doordat het begint te koken. Deze smerende eigenschappen keren niet terug als de olie weer afkoelt.
De temperatuur waarbij dit gebeurd weet ik niet precies. Geregeld 140 graden is iig veel te hoog!
 
Ik denk dat de afstelling van de carbu het niet is.
Mijn broer heeft een open uitlaat erop zitten en ik nog de originele.
De mijne loopt iets warmer als die van hem maar dat komt waarschijnlijk door mijn iets aggressievere rijstijl 8-)

Heeft die thermische belasting dan zo'n grote invloed?


Volgens mij is het een slechte koeling, dat kan je zien aan hoe de blok opgebouwd is (niet zo aerodynamisch)
Maar voordat ik iets aan de koeling kan doen (hetzij windhappers, ventilator, oliekoeler) wil ik weten of ik nog kan blijven rijden.

Weet er nu iemand hoeveel die olie-temperatuur maximum mag bedragen?

Ik heb al olie temp meters gezien die tussen 120-140 rood aangeven en ook die pas tussen 140-150 rood aangeven?
 
Laatst bewerkt:
En Shell is sowieso geen superolie, probeer Bell-Ray (goedkoper en superieur) of Castrol of Valvoline (goed en goedkoop).
Je kunt ook inschroef temperatuurmeters kopen, heb ik ook. O.a. bij Motozoom en Hein Gericke.Hoe is de staat van de koelribben, aangezien het een crosser is. zitten zie niet vol met bagger? zo ja, met een borstel en water schoenborstelen of een waterstraal, en geen hoge druk, dus gewoon een tuinslang ofzo. En klopt je oliepeil? Trouwens gelijk die olie verversen.
 
De koelribben zijn vrij.
ik heb zelfs NADIEN windhappers gemonteerd en daarna dezelfde test gedaan. 135°C wat met een kleine foutmarge te verwaarlozen verschil is (buitentemperatuur)
full
 
Wat mij opvalt (enerzijds, had je hier al niet een ander topic over :? ) is je voorspatbord. Ik rij ook offroad (weliswaar 300cc meer) en die heeft (extra) sleuven in het voorspatbord. Die laat extra lucht langs de cilinder.

full


Het was een wetsump toch? een oliekoeler doet zowiezo meer dan deze sleuven ;)
 
Yep, heb al eens iets over gezegd in een ander topic (heb ik ook vermeld in mijn eerste reactie in deze topic. Toch alvast bedankt voor je reactie

Ik weet niet dat die gaten in het spatbord veel meer gaan uithalen dan de flappen die ik heb gemaakt. Het verschil van de olie-temp is te verwaarlozen klein, als ik vergelijk met of zonder flappen. Aansluitend met het idee van een oliekoeler te maken ben ik op zoek naar een externe 12v oliepomp
www.motor-forum.nl/forum/topic/42067



Doet nog iemand een gokje naar de maximum temperatuur van olie?
Heb al 160° horen vliegen? Dit lijkt me toch wel extreem hoog.
 
Laatst bewerkt:
Volens mij zit er misschien een verkeerde maat zuiger in die teveel wrijvings warmte produceert of je smering heeft een defect waardoor de zuiger te weinig olie krijgt,controleer het busje(onder veer druk) rechts op het uiteinde van de krukas,alsook de papieren pakking aldaar die er perfect uit moet zien.
Er kan ook een verstopping zitten achter het ronde dekseltje opje krukwang waar de olie voor het naar de zuiger gaat daar een centrifugaal reiniging ondergaat,haast onmogelijk dat te bekijken want het dekseltje zit in het gietijzer geperst met een grote Oring aan de omtrek erachter ter afdichting en het is een pokkeklus om het dekseltje later weer vast te zetten '(
Ik heb een stuk of 10 van dergelijke xl/xr 500 off the roadjes gehad wel veel vermogen maar ze vereisen erg goed onderhoud die blokjes.
 
Aansluitend met het idee van een oliekoeler te maken ben ik op zoek naar een externe 12v oliepomp
Hoe kom je aan die wijsheid?

Ik zou hooguit een ander oliepompje monteren met een grotere opbrengst, als dat nog te krijgen is....maar de standaard oliepomp moet toch wel een koelertje aankunnen?

Als het goed is zit dat pompje heel simpel achter je rechter carterdeksel (honda kennende).
 
Dat van die zuigermaat is weinig waarschijnlijk. Ik heb het gecontroleerd toen ik het blokje in elkaar heb gezet.(within wear limits) Ook omdat wij hier 2 dezelde moto's hebben die hetzelde hitte probleem hebben, denk ik eerder aan een constructie-schoonheidsfoutje. Volgens mij is er geen verstopping van het oliekanaal want dat heb ik gereinigd als ik de blok in elkaar heb gestoken.
ps: het is een 250cc, maar de 500cc zijn bijna identiek

De oliepomp zit inderdaad rechts in de blok, achter de koppeling.
Noem me misschien koppig maar ik raak liever niet aan het originele smeersysteem. Deze is al zo fragiel. Daarom zie ik liever een volledig appart olie-koel-systeem wel eventueel zitten. Onderaan olie uit de carter zuigen door die electr. pomp en zo langs radiator sturen en dan bovenaan de kop de olie laten terugvloeien
 
Zuiger vervangen? De zuiger is niet vervangen geweest. Ik heb het bovenste cartergedeelte vervangen omdat de vorige eigenaar de schroefdraad had stukgedraaid en dacht dat hij op 3 bouten en zonder koppakking kon verderrijden |(
Staat van de cyl+zuiger gecontroleerd en heb preventief de kleppen laten reviseren.
 
Als je motor heel erg smerig is (met modder enzo) kan het blok zijn warmte ook niet meer kwijt...... Dus de modder er altijd meteen afspoelen, anders droogt deze volledig in en koelt het blok niet meer.
En verder....tsja, vaak door de plassen rijden?? :?
Nee, je zou wat kunnen veranderen aan de instelling van de carbs, andere bougies, andere (zwaardere olie)20W40 i.p.v. 10W40 bijv. (of was het een 2-takt).

Nou goed, succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan