motorolie peilen suzuki DR 800

diederik01

Rookie
29 apr 2019
27
3
Beste sleutelaars.

Olie peilen is bij elke machine anders en de juiste techniek behoudt of sloopt je blok.

Jullie begrijpen dat ik mij afvraag wat de enige juiste techniek is voor de suzuki DR 800??? Vooralsnog meet ik nadat een warm blok 5 minuten heeft stilgestaan. de peilstok volledig geïnstalleerd. wph is hier een beetje vaag in maar volgens mij is dit de juiste techniek maar ben niet zeker.

Meten bij een koud blok resulteert namelijk in een te lage stand!
Screenshot_20190818-123127_Drive.jpg


indien hier iemand is die uitsluitsel kan geven...Graag!!!
 
Dat laten draaien en 5 minuten wachten volgens de wph is na een oliewissel, zodat de olie rondgepompt wordt en het (nog lege) filter gevuld wordt. Na stilstand 5 minuten wachten is om de olie de tijd te geven om terug het carter in te lopen. Bij een koud blok zakt het niet extra.

Toch herken ik het wel. Ik denk dat het te maken heeft met de viscositeit. Als je een peilstok in dikke vloeistof duwt, duw je die vloeistof iets "aan de kant" waardoor hij minder hoog op de peilstok komt. Net als een verfstokje in een blik verf. Andersom, bij heel dunne vloeistof, heeft de vloeistof de neiging om iets omhoog te gaan staan. De natuurkundige uitleg met de benaming van het effect weet ik niet.

Je olie gaat in ieder geval nergens anders heen als het blok koud is.
 
Toch herken ik het wel. Ik denk dat het te maken heeft met de viscositeit. Als je een peilstok in dikke vloeistof duwt, duw je die vloeistof iets "aan de kant" waardoor hij minder hoog op de peilstok komt. Net als een verfstokje in een blik verf. Andersom, bij heel dunne vloeistof, heeft de vloeistof de neiging om iets omhoog te gaan staan. De natuurkundige uitleg met de benaming van het effect weet ik niet.

euh ?
 
Dat laten draaien en 5 minuten wachten volgens de wph is na een oliewissel, zodat de olie rondgepompt wordt en het (nog lege) filter gevuld wordt. Na stilstand 5 minuten wachten is om de olie de tijd te geven om terug het carter in te lopen. Bij een koud blok zakt het niet extra.

Toch herken ik het wel. Ik denk dat het te maken heeft met de viscositeit. Als je een peilstok in dikke vloeistof duwt, duw je die vloeistof iets "aan de kant" waardoor hij minder hoog op de peilstok komt. Net als een verfstokje in een blik verf. Andersom, bij heel dunne vloeistof, heeft de vloeistof de neiging om iets omhoog te gaan staan. De natuurkundige uitleg met de benaming van het effect weet ik niet.

Je olie gaat in ieder geval nergens anders heen als het blok koud is.

Oppervlaktespanning bedoel je. Als er een technische(derede) benoem is weet ik die ook niet.

Das een hele leuke theorie maar hoe snel moet je dan wel niet zijn met een peilstok om een verkeerd resultaat te hebben? En die ene mm op de peilstok ga je niet zien.

Als het peil maar over de helft van min en max zit is het goed.
 
dan rij ik dus.met veeeuuullllsss te weinig olie...motor koud schroefdraad er helemaal in...staat ie helemaal op.minimaal...neem wel aan dat de fabrikant een flinke marge aanhoud...hoop ik!!!

dank allen!!!
 
Maar dan ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar wat een te onder niveau oliepeil dan doet op de langere termijn met de interne onderdelen van zo’n motorblok.
De Topicstarter heeft dus kennelijk voor langere tijd met een iets te laag olieniveau rondgereden.
Wat zou dat voor gevolgen kunnen hebben op de langere duur in de toekomst?
Zou hierdoor een verhoogd olieverbruik uit kunnen ontstaan?
 
Verhoogde oliedruk niet.

Te weinig olie is op een gegeven moment te weinig druk en dus olie op delen die gesmeerd moeten worden en dus extra (snelle) slijtage.

Maar vaak zit er wel een oliedruk sensor en bijhorend lampje bij. Ga je dat negeren dan ben je de motor niet waard en vraag je er om :)
 
Te weinig olie kan gevolgen hebben. Olie neemt vervuiling die onstaat bij de verbranding op. Minder olie kan minder vervuiling opnemen, afname smerend vermogen.
Te weinig olie wordt heter. Olie kan hierdoor uiteenvallen in andere producten, afname smerend vermogen
Olie is een cruciaal deel in glijlagers. Veel motorfiets hebben een gijlager tussen drijfstang en krukas. De olie moet daar onder hoge druk in gespoten worden, anders raken de metalen delen van het lager elkaar en dan gaat het gauw kapot.
Hetzelfde geldt voor de smering tussen zuiger en cylinder wand.

Dus ja te weining olie kan nare gevolgen hebben. Regelmatig controloren dus en de opgave van de fabrikant volgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan